Kawasaki ER-6 contra Yamaha XJ6 2010 vergelijkingstest
Je geeft er je misschien geen rekenschap van, maar als mens word je constant en langs alle kanten op de korrel genomen. Niet letterlijk natuurlijk; 't zijn veeleer de centen die je kunt of wilt spenderen waarop men uit is. Om aan je gunsten - lees euro's - te kunnen komen, zijn er door de industrie dan ook al ontelbaar veel studies uitgevoerd. De resultaten daarvan komen we gelijk wanneer en overal tegen, zowel in levende lijve als in commercials… misschien net daardoor weten we soms maar moeilijk te verwoorden waarom we net dat spul kochten en niet het andere.Mensen die een kwaliteitsvolle motorfiets willen tegen een echt wel voordelige prijs/kwaliteitverhouding, mensen die een middenklasse naked bike daarvoor wel zien zitten, mensen die er een no-nonsense-lifestyle op na houden maar toch niet té basic willen gaan leven; 't zijn deze potentiële klanten die zowel Yamaha als Kawasaki viseren. Kawasaki heeft daarvoor de ER-6n in het leven geroepen, Yamaha nam een bekend motorblok, stopte het in een nieuw rijwielgedeelte en doopte de nieuwkomer met de naam XJ6. Dat heel wat motorrijders - zowel dames als heren - voor dit soort motoren een boontje hebben, blijkt uit de verkoopcijfers. De middenklasse naked bikes zijn enorm populair en daarom investeren de motormerken natuurlijk heel wat van hun tijd om hun motoren verder te verfijnen. Esthetiek, gebruiksgemak en comfort zijn heel belangrijke zaken in deze queeste naar de voorkeur van de klant; de pure motorische prestaties zijn deze keer veeleer ondergeschikt aan zaken als daar zijn een vertrouwenwekkend weggedrag en goede remmen.
Dat de krachtbron van de ER-6n een mooie koppelkromme in huis heeft die perfect past bij een allround naked bike is zo onderhand een publiek geheim. De twin trekt enthousiast aan het koord vanuit zijn onderbuik en houdt dat vol tot de toerenteller 8.500 toeren aangeeft. Dan komt hij met 72,1 pk naar buiten; 1.500 toeren eerder pakt de twin uit met zijn maximum koppel van 66 Newtonmeter. Doortrekken kan tot om en bij de 11.000 toeren per minuut probleemloos, maar in de praktijk brengt dat echter niet zoveel zoden aan de dijk. Eens het maximum vermogen voorbij bouwt de motor namelijk mooi zijn vermogen af.
De viercilinder van de XJ6 is een oude bekende. Hij is een telg uit het 600cc geslacht van Yamaha en stamt dus af van de motorblokken die zowel in de R6 als de FZ6 hun dienst hebben gedaan. Yamaha heeft echter – terecht - deze motor een andere tuning meegegeven. De motor voelt erdoor krachtig aan in de lage en de middentoeren zonder dat hij daarbij zijn viercilinder karakteristiek probeert te verloochenen. In vergelijking met de Kawasaki-twin heeft deze krachtbron dus een meer hoogtoerig karakter, hetgeen niet alleen gevoelsmatig zo is maar ook in pure cijfers wordt uitgedrukt. Het topvermogen van 78 pk wordt bij 10.000 toeren neergezet; 1.500 toeren eerder rolt het maximum koppel eruit dat 59,7 Newtonmeter bedraagt. Net voor de 12.000 toeren gaat de krachtbron over de rooie; net na het maximum vermogen schakelen is dus een must wil je niet in de handen van de toerenbegrenzer belanden…
De beide motoren hebben een zesbak in huis, een natte, meerplaatste koppeling en een ketting als eindoverbrenging. De ER-6n heeft een rijklaar gewicht van op de kop 200 kilogram, de XJ6 zet daar 205 kilogram tegenover. Opvallend is dat de ABS-versie van de Yamaha 5 kilogram meer weegt terwijl een ABS-versie van de ER-6n slechts voor 4 kilogram meer te boek staat. Maar dat is bijzaak; het heuglijke feit is dat deze twee motoren wel degelijk ook met ABS leverbaar zijn. En dat terwijl men in Engeland en Frankrijk, om maar twee grote markten te noemen, de motorrijders niet kan overtuigen van het feit dat ABS-systemen op motoren niet perse voor mietjes zijn. Zoveel culturen, evenveel meningen, ook in de motorwereld.
Het design van beide motoren is ongeveer omstreeks dezelfde periode tot stand gekomen. Dat is aan het uiterlijk van deze motoren duidelijk te zien. 't Zijn frisse lijnen waarmee de ontwerpschetsen tot stand zijn gekomen, zoveel is zeker, maar desondanks zijn de verschillen in de praktijk groot. De Yamaha is wat volumineuzer uitgevallen dan de ER-6n; de viercilinder zal gevoelsmatig dan ook de voorkeur krijgen bij grotere personen. Wie niet meteen een Lange Wapper is én weg is van slanke wezens zal ongetwijfeld na het droog proef zitten voor de ER-6n kiezen. Dat de beide motoren exact dezelfde zadelhoogte hebben - 785 millimeter om precies te zijn - zou je dan ook, afgaand op je gevoel, niet meteen geloven.
Het weggedrag van beide motoren is voorbeeldig; ze sturen heel mooi neutraal en voorspelbaar en zijn heel gemakkelijk te hanteren. De XJ6 is tegenover de Kawasaki wat trager op vlak van puur gooi- en smijtwerk, maar daartegenover staat dat de ER-6n een iets zenuwachtiger gedrag vertoont als het bij echt hoge snelheden rechtdoor moet. De verschillend liggende zwaartepunten kunnen echter niet verhinderen dat beide motorfietsen zalige speelvogels zijn die zich maar wat graag sportief laten berijden.
Op gebied van afstelling van de veersystemen zijn er desondanks duidelijke verschillen waar te nemen. De Yamaha staat een streepje harder op gebied van zowel ingaande- als uitgaande demping dan de ER-6n en doet daarmee veeleer denken aan de setup waarmee de ER-6f door het leven gaat. De verschillen zijn echter niet groot genoeg om in de praktijk specifieke voor- of nadelen te veroorzaken op gebied van comfort of wegligging. Hetzelfde gaat op voor de verschillen in remwerking; waar de ER-6n de indruk geeft een klein streepje voor te hebben op de XJ6 op gebied van remkracht vooraan, doet de achterrem van de Yam het net zoveel beter dan die van de ER-6n zodat de zaken terug uitgenivelleerd worden. Nek aan nek racen op alle gebieden, 't lijkt erop dat deze beide motoren voor mekaar in de wieg gelegd zijn…
Pure prestaties; op zichzelf staan deze niet meteen bovenaan op de lijst bij het beslissen welke motor je voorkeur geniet in dit marktsegment. 't Staat natuurlijk wel altijd mooi voor een merk om een ander in een rechtstreekse vergelijkingstest op dat vlak het nakijken te geven. Zowel Kawasaki als Yamaha moeten we in dit specifieke geval echter teleurstellen; hoe we ook probeerden, we konden geen duidelijk aanwijsbare verschillen vinden in de hernemingen. We probeerden in zowat elke versnelling beide motoren netjes tegen mekaar uit te spelen, maar moesten daarbij steeds weer concluderen dat de wedstrijd onbeslist eindigde. Een opmerkelijk resultaat op het eerste gezicht, maar bij nader inzien niet meer dan normaal. Op gebied van pk/gewicht-verhouding ontlopen de beide motoren elkaar nauwelijks en het is pas bij heel hoge snelheden dat het frontale oppervlak van de combinatie motor/piloot een rol van betekenis gaat spelen. De smaller ogende Kawasaki zou dus in theorie sneller moeten zijn op hoge snelheden, maar de beide kemphanen missen gewoon de adem om tot deze astronomisch hoge snelheden te kunnen komen. Plus 200 kilometer per uur rijden met deze twee knapen mag je gerust vergeten, zelfs al boor je je neus in hun tank en kruip je weg achter hun dashboard… tenzij je natuurlijk een straffe slipstreamer bent achter een heel grote motor en het risico neemt je leven te eindigen met je gezicht verpletterd door een achterlicht.
Maar dat terzijde; tenslotte heeft geen van beide fabrikanten het oogmerk gehad om met deze motoren een of ander snelheidsrecord aan te vallen. Wel was het de bedoeling om een motorfiets neer te zetten die zowel wat betreft zijn uiterlijk, zijn hanteerbaarheid als zijn prijs het grote publiek kon charmeren. Welnu, na met beide klasbakken gereden te hebben, kunnen we concluderen dat ze daar heel duidelijk in geslaagd zijn; de ER-6n ABS staat te boek voor de prijs van 7.090 euro terwijl de XJ6 ABS de deur uit mag voor 7.790 euro. De Yamaha kan je nog zonder ABS kopen, dan bedraagt zijn prijs 7.090 euro. Heb jij dat soms ook dat je denkt dat sommige prijzen niet onbewust gekozen worden? In dit geval kunnen we ons echt niet van die indruk ontdoen ;-D Maar dat terzijde. Ook al zijn er verschillen in prijs, het zal waarschijnlijk niet aan de kostprijs liggen dat een van deze twee motoren als overwinnaar uit iemands persoonlijke vergelijkingstest komt. Andere factoren zullen ook een rol spelen. Je zou bijvoorbeeld de Yam een penalty kunnen aansmeren voor zijn spuuglelijk vormgegeven uitlaatdemper; maar dat is natuurlijk een puur persoonlijke beoordeling, misschien vind jij wel bijvoorbeeld de vorm van het achterlicht van de Kawasaki ook maar niets?!