Kawasaki Versys 2006 testverslag
Toen we vorig jaar de Kawasaki ER-6n onder ogen kregen beseften we het meteen: het motorblok van deze motor was geschikt om in heel wat meer motoren perfecte diensten te bewijzen. Onze vermoedens werden natuurlijk niet meteen door de Kawasaki mensen bevestigd, maar nu, een jaartje later, kwam men met de Versys op de proppen. Een motor die aangedreven wordt door op het eerste gezicht dezelfde twin. Ja, misschien is er voor ons toch nog een carrière als waarzegger weggelegd…De persvoorstelling van de Versys vond plaats in de buurt van Marsaille. Na een korte vlucht werden we er opgewacht door zowat het volledige team van Kawasaki Europe en een vloot van Versys motoren. Het eerste wat ons daarbij opviel was meteen een negatieve eigenschap van deze nieuwe motorfiets: hij bleek helemaal niet fotogeniek te zijn. In levende lijve ziet de motor er namelijk zonder meer knap en eigentijds uit. Afgaande op de eerste beelden die Kawasaki van deze motor vrijgaf hadden we het anders verwacht. Naast de roestbruin gekleurde versie bleek er bovendien ook een diepzwarte en een zilvergrijze uitvoering te bestaan en vooral deze laatsten lieten meteen een gedistingeerde en sportieve indruk op ons na.
Amper hadden we deze eerste impressie verwerkt of we werden samen met de rest van de verzamelde persjongens op de statische voorstelling verwacht om er tekst en uitleg te krijgen over deze motor. Eerst en vooral werd er ons het gebruiksgebied van de Versys uit de doeken gedaan. Kawasaki ziet deze motor als een perfecte partner in de meest uiteenlopende situaties: de motor zou niet alleen zeer gemakkelijk hanteerbaar moeten zijn maar ook geschikt voor de "grote" banen. En dat zonder dat de staat van het wegdek daar een rol in speelt. Een rijwielgedeelte met relatief lange veerwegen moet daar borg voor staan terwijl de geometrie van het geheel voor optimale stuureigenschappen onder alle omstandigheden moet zorgen. Om het karakter van het motorblok aan te passen aan deze kenmerken heeft men niet zomaar het blok van de ER-6 onveranderd gebruikt. Door andere nokkenassen te monteren, het motormanagement aan te passen, de uitlaatbochten te modificeren en een ingreep in de uitlaatdemper uit te voeren is het vermogen en het koppel volgens Kawasaki bij lage en midden toeren sterk verbeterd. Daarvoor heeft men zelfs een beetje topvermogen opgeofferd. De Versys heeft 64 pk op top terwijl de ER-6 er 72 heeft. Een onvermijdelijke consequentie die samengaat met het verschuiven van het vermogen naar lagere toerentallen…
De volgende morgen worden we vroeg op het appél verwacht voor een tocht over heel uiteenlopende wegen. De banen die kriskras door het achterland van de buurt van Marseille lopen lenen zich daar zonder meer perfect voor. Het traject bestaat uit geasfalteerde ezelsweggetjes die zich door de bergen slingeren, snelle secundaire verbindingswegen, stadskernen en zelfs een stukje snelweg. Als er ook maar één foutje in de Versys zit zal het ongetwijfeld gedurende deze rit de kop opsteken. Gretig en benieuwd naar het kunnen van de nieuwe Kawasaki telg gaan we op pad. We worden de weg gewezen door een Tom Tom navigatiesysteem dus kunnen we ons volledig concentreren op de prestaties van de Versys.
De zithouding die de motor ons oplegt is een beetje vreemd: je zit bijna even dicht op het stuur als op een monobike het geval is maar dan wel heel comfortabel. De polstering van het zadel voelt namelijk aangenaam aan en de benen vinden vanzelf een comfortabele hoek. Ook voor de duo is een menswaardige zithouding uitgekiend. De voetsteunen staan daar waar ze horen te zitten en het zadel is zo mogelijk nog comfortabeler dan op de bestuurdersplaats. De dashboardpartij is nieuw vormgegeven, bevat alle nodige informatie en is duidelijk en snel af te lezen. De spiegels bieden een goed zicht naar achteren en ondanks zijn tankinhoud van 19 liter voelt de motor slank en gemakkelijk hanteerbaar aan. Tijdens het rijden veranderen deze eerste indrukken niet, hetgeen laat vermoeden dat je het op deze motor beslist wel voor een langere tijd zult kunnen uithouden. De Versys staat op 17 duims velgen en zijn banden hebben een straatprofiel. Dat zorgt meteen voor veel vertrouwen op verharde wegen. Voeg daarbij de goed gekozen standaardafstelling van de veersystemen en een degelijk geconstrueerd rijwielgedeelte en je krijgt een stabiele doch ook snel en gemakkelijk sturende motor. In de bochten is de lijn die de Versys aanhoudt met een piloot van rijklaar +/- 85 kilogram volledig neutraal zodat de benodigde input van de bestuurder tot een minimum herleid wordt. En dat scheelt een slok op een borrel bij lange ritten. De rijhoogte van de motor is bovendien zowel voor als achter regelbaar door middel van de veervoorspanning. Je kan de stuurkarakteristiek dus perfect aan je wensen aanpassen en ook de motor optimaal afregelen naargelang de belasting van het ogenblik. De uitgaande demping kan (zoals het hoort) ten overstaan van de veervoorspanning aangepast worden zodat de veersystemen perfect homogeen hun werk kunnen doen. Dat alles bijstellen kan zonder dat je daarvoor op je rug of op je buik moet gaan liggen. De instelschroeven zijn namelijk gemakkelijk bereikbaar. De ingaande demping kan je niet regelen maar dat hoeft in het geval van de Versys ook niet. De standaard instelling is goed gekozen en heeft een sportieve, doch ook comfortabele dempingkarakteristiek. Daardoor duikt de motor niet door zijn knieën bij hard remmen op de voorrem en krijg je toch de benodigde feedback om de zaak vol vertrouwen over de baan te kunnen sturen, zelfs als die wat hobbelig wordt. Bijna de volledige veerweg wordt dan gebruikt zonder dat je daar als piloot erg in hebt. De lange veerwegen zijn er dus niet voor de show, maar dragen wel degelijk bij aan de veelzijdigheid van de Versys op alle soorten wegen.
Minder kapot waren we, reeds na een uurtje sturen door de bergen, van de remmen van de Versys. De achterrem mocht wat ons betreft een beetje krachtiger zijn, zeker als we rekening houden met het feit dat deze motor ontworpen is om een kofferset met bagage te kunnen torsen en bedoeld is om ook met een duo bereden te worden. De voorrem heeft gelukkig stopkracht genoeg en de voorvork is geen "duiker" waardoor je de remwerking van de dubbele schijfrem goed kunt gebruiken. Jammer genoeg geeft de voorrem de piloot slechts een matige indicatie hoe hard er geremd wordt. Een echt drukpunt voelen kan je niet maar dat is door het monteren van een setje stalen remleidingen gemakkelijk te verhelpen. Pas dan zal je met de Versys perfect gedoseerd en krachtig kunnen remmen. Jammer toch dat dit detail aan de aandacht van de ontwikkelaars is ontsnapt. Vooral omdat de Versys een motor is die ook perfect geschikt is voor woon-werk verkeer, een regenbuitje daarbij zeker niet ondenkbaar is en net dan een goed doseerbaar en aanvoelbaar remsysteem geen overbodige luxe is. Daartegenover staat dan weer dat er optioneel voor een goed werkend ABS systeem kan gekozen worden. Een aanrader voor wie de kleine meerprijs die daarvoor gevraagd wordt kan betalen.
Krachtiger in de lage toeren en in het midden van het toerenbereik; dat had Kawasaki ons beloofd. En die belofte is het merk nagekomen. De twin kwam heel mooi weg uit lage toeren en uit scherpe hoeken en schakellui rijden was zonder meer mogelijk. Vanaf de 3de versnelling trek je met de Versys moeiteloos op vanaf 2.000 toeren; in de 1ste en 2de versnelling dien je er voor te zorgen dat de motor minimum 3.000 toeren draait wil je zonder bokken vooruit komen. Eens die regimes voorbij, trekt de twin heel volwassen aan het koord. Je krijgt de indruk op een motor met een grotere cilinderinhoud te zitten dan de 649 cc die de Versys in zijn ribbenkast voert. De toerenteller in de gaten houden is volledig overbodig want het vermogen is mooi uitgesmeerd over een breed bereik. Eens je de 8.500 toeren voorbij bent laat de motor je dat sowieso voelen; het scherpe is er dan vanaf, de motor loopt wel door tot de rode zone op de toerenteller maar accelereert dan met een matig animo waardoor je het automatisch hoger in de versnellingsbak gaat zoeken. Dat deze motor "slechts" 64 pk in zich heeft zou je vanuit het zadel nooit geloven; wat weer maar eens bewijst dat de manier waarop de krachten afgeleverd worden op de openbare weg belangrijker is dan de hoeveelheid Pk's die er effectief uit komen. Klimmen, dalen, rammen, wandelen, sluipen door stadskernen… de Versys kan het allemaal en doet het met verve. De bak schakelt als een warm mes door de boter en bij het opschakelen kan je de koppeling met een beetje handigheid met het gas volledig negeren. De ontspannen zithouding, het koppelrijke motorblok, de wendbaarheid en de stabiliteit van het geheel en de goed bedachte veersystemen maken een enorm breed gebruiksgebied zonder meer mogelijk.
Een grote actieradius heeft deze motor ook in zich want met een volle tank belooft Kawasaki een autonomie van meer dan 350 kilometer. Zelf hebben we dat niet kunnen uitproberen, maar dat de waarheid niet veraf zal liggen kunnen we goed geloven. Na +/- 170 kilometer in het zadel, stond de benzinemeter nog maar nauwelijks op half vol. Dat belooft dus voor wie met de Versys op reis wil gaan. Dat daarbij de snelwegen niet vermeden dienen te worden mag je gerust van ons aannemen. Met een kruissnelheid van +/-160 kilometer per uur heeft de Versys hoegenaamd geen moeite, de motor blijft zelfs daarboven mooi stabiel en geeft je niet de indruk afgebeuld te worden. Het stuurkuipje doet trouwens zelfs bij deze snelheden goed zijn werk. Het stond op onze testmotor in de middelste stand vastgezet maar kan desgewenst iets hoger of lager gemonteerd worden.
Hoe goed we ook zochten en hoe nadrukkelijk er ons ook werd verteld dat deze motor een budgetfiets is; we konden echt geen zwakke punten vinden in de afwerking van de Versys. Op één enkel rood gekleurd elektrisch kabeltje na was alles mooi weggestopt, paste alles zoals het hoort bij mekaar en was elk detail goed bedacht. Goedkope oplossingen waren er ook al niet te vinden waardoor deze motor wat betreft zorg voor detail een 9,5 op 10 krijgt voor stijl en afwerking. En dat terwijl deze motor zo goed als zeker de goedkoopste zal zijn in zijn klasse. Met spreekt over een kostprijs van +/-7.100 euro voor het model zonder ABS. Een prijs die geheel logisch is als men er de ER-6n naast zet. Die gaat voor iets minder de deur uit maar heeft dan ook niet de duurdere upside down voorvork en het verstevigde achterframe.
Dat achterframe is niet zomaar versterkt. De twee buisconstructies die meer stevigheid moeten bieden aan de staart van de motor zijn er om de montage van koffers toe te laten. Daarbij kan gekozen worden voor een laterale kofferset met een inhoud van 34 liter, een topbox of de combinatie van de twee. De accessoirelijst bevat verder interessante zaken zoals valblokken en dergelijke. Een navigatiesysteem monteren is ook al geen probleem want de Tom Tom GPS paste als gegoten achter het windscherm. Samengevat kunnen we stellen dat Kawasaki met de Versys een interessante motorfiets aan zijn gamma heeft toegevoegd. Het is een motor die zijn naam waar maakt én een nieuwe te duchten concurrent vormt voor een aantal gevestigde waarden in de motorwereld. Onder andere de Suzuki 650 V-Strom, de Ducati Multistrada 620, de Honda Transalp en zelfs de Yamaha TDM900 zullen met hem rekening moeten houden. En dat vanaf november 2006 want dan staat de Versys reeds in de toonzalen bij de dealers. Met een beetje geluk sleep je bij je onderhandelingen bij de aankoop van je Versys ook een setje stalen remleidingen uit de brand, waardoor je een motor krijgt die niet alleen spotgoedkoop is maar ook ronduit perfect presteert én bakkenvol rijplezier verschaft. En dat op alle mogelijke wegen onder alle denkbare omstandigheden. Je zou voor minder even alles op een rijtje zetten en je afvragen of ook jij niet voor deze motor zou vallen…
Technische gegevens: Motor: Type: tweecilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, 4klepskop Koeling: vloeistof Boring x slag: 83 x 60 millimeter Cilinderinhoud: 649 cc Compressieverhouding: 10,6:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting Max. vermogen: 64 Pk @ 8.000 o.p.m. Max. koppel: 61 Nm @ 6.800 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: upside down 41mm met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 150 mm Achtervering: monoshock met regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 145 mm Remmen voor: dubbele 300 mm wave remschijven met zwevende tweezuiger remklauwen Achterrem: 220 mm wave remschijf met zwevende enkelzuiger remklauw Banden: voor 120/70ZR17, achter 160/60ZR17 Maten en gewichten: Lengte: 2.125 mm Breedte: 840 mm Hoogte: 1.315 mm Wielbasis: 1.415 mm Grondspeling: n.b. Zithoogte: 835 mm. Tankinhoud: 19 liter. Drooggewicht: 181 Kg. Prijs: +/- 7.100 euro zonder ABS. Invoerder: www.kawasaki.be