Kawasaki Versys 2010 testverslag
De Versys is een geplaagde motor geweest de afgelopen jaren. Ondanks enthousiast door de pers onthaald vertaalde zich dat niet in een commercieel succes. En daarmee drukken we ons echt wel voorzichtig uit.De realiteit is dat je de Versys nauwelijks tegenkomt op straat en dat is wel in de laatste plaats aan zijn prestaties en aan zijn prijs te danken. Wie weet staat de appreciatie van de motorrijder in de straat voor dit soort allround middenklassers de afgelopen jaren wel op een erg laag pitje. Wie het weet, mag het ons zeggen maar wel weten we dat Kawasaki nog steeds heilig in het Versys-concept gelooft. Voor 2010 kreeg de Versys niet alleen een belangrijke update. Kawasaki spaart noch geld noch moeite om deze motor onder de aandacht van zowel de pers als de motorwereld te brengen.
Sardinië was het decor waartegen we de nieuwe Versys voor het eerst onder zonlicht te zien kregen. De specificaties van de nieuwe versie waren tot dan toe zorgvuldig achterwege gehouden door Kawasaki, dus wisten we niet zeker wat we daar voorgeschoteld zouden krijgen. Bij de statische presentatie werden er echter geen doekjes om gedraaid; de krachtbron van de nieuwe Versys is nog steeds een 650cc en aan het rijwielgedeelte is slechts in detail gewijzigd. Esthetisch is er echter des te meer inspanningen gedaan om deze twin een nieuw elan te geven. Bovendien is ook het accessoirepakket gevoelig uitgebreid, wat dezer dagen voor dit soort motoren beslist niet onbelangrijk is.
Bij het concipiëren van de nieuwe look is Kawasaki duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Via klantenonderzoek kwam men te weten welke vormen momenteel geassocieerd worden met welke emoties, wat volgens de marketingafdeling - nog zacht uitgedrukt - tot verrassende resultaten en nieuwe inzichten heeft geleid. Die zijn verwerkt in de nieuwe look die de Versys heeft meegekregen en we zijn de eersten om toe te geven dat de motor er een veel jongere, meer dynamische aanblik door heeft gekregen. Je maakt kennis met een jonge, afgetrainde atleet als je naar de Versys kijkt; met een sportman die lichtvoetig is, vriendelijk en kakelfris aanvoelt. Hopelijk is dat het imago dat een middenklasser allrounder dezer dagen nodig heeft om goed in de markt te liggen, want anders is Kawasaki er nog maar eens aan voor de moeite. En dat zou jammer zijn, want dat de Versys heerlijk rijdt en tot heel veel in staat is, is onderhand geen geheim meer…
De moderne motorrijder is echt wel veeleisend op allerlei verschillende vlakken en bij Kawasaki weet men dat maar al te goed. De aanpassingen die aan de Versys zijn doorgevoerd, zijn dan ook niet allemaal louter esthetisch; elk detail is welbestudeerd en hier en daar zijn aanpassingen doorgevoerd die enkel en alleen de gebruiksvriendelijkheid verhogen. Zo is het duozadel aangepakt met als doel en betere zitbank te bekomen, is de vorm van de handgrepen voor de duo aangepast om een betere ergonomie te verkrijgen en zijn er andere rubbers op de duopedalen aangebracht om nog meer dan vroeger te verhinderen dat er überhaupt trillingen tot de benen van de duo kunnen doordringen.
De voetsteunen die de piloot dienstig zijn, werden op dezelfde manier aangepakt en de motor werd ook in rubber opgehangen; allemaal zaken die moeten vermijden dat zelfs de grootste kniesoren nog redenen tot klagen kunnen hebben. Kawasaki is er met deze versie van de Versys meer dan ooit op uit om goede punten te halen op dit gebied, zoveel is duidelijk! Dat het plastiekwerk van de motor helemaal nieuw is en van strakke, jonge lijnen is voorzien, kan zelfs een blinde in één oogopslag bekennen. Minder meteen in het oog springend is de nieuwe vorm van de monding van de uitlaatdemper, de nieuwe vorm van de achteruitkijkspiegels en de knipperlichten, het feit dat het achterlicht eveneens een gedaanteverwisseling onderging en het windscherm niet alleen anders gevormd is maar ook in drie standen verstelbaar is. Onderaan de zitbank zijn ook nauwelijks opmerkbare uitstulpingen aangebracht die het mogelijk maken achterop bagage vast te maken.
Sardinië is een eiland dat voor perslanceringen heel populair is in de motorwereld. Misschien wel omdat het veeleer dunbevolkt is, die bevolking zelf sportief rijdt en de kans dat je wetsdienaars tegen het lijf loopt in de rurale gebieden zo goed als onbestaande is. Bovendien heeft het eiland een echt wel gevarieerd wegennetwerk, een prachtige natuur en schijnt de zon er zelfs in putje winter meer dan regelmatig. Met de veelzijdigheid van de Versys in het achterhoofd beloofde het dus echt wel een interessante testrit te worden.
Op een rit van dik tweehonderd kilometer werd ons de kans geboden de mogelijkheden van de Versys heel goed uit te testen. Slingerende secundaire wegen waar op een "vlot" tempo gereden kon worden, maakten dat de windbescherming kon uitgetest worden. Bleek dat het nieuwe windscherm zelfs in zijn standaard setting heel goed presteerde; experimenten met anders afgestelde windschermen leidden niet meteen tot nog meer spectaculaire windbescherming. Zelfs collega's met een meer dan gemiddelde lichaamslengte kwamen tot deze conclusie. Op dat vlak scoorde de nieuwe Versys dus nog iets beter dan de vorige, en die had op dat vlak zowat al een reputatie te verliezen.
Stabiel, weinig input vereisend en dus ontspannen rijdend bleek eens te meer dat de Versys een motor is waarmee ook langere ritten moeiteloos verwerkt worden. De ergonomie is op de nieuwe Versys ongewijzigd gebleven en dat is een zegen, want op de rijhouding die de eerste versie ons oplegde, was al niets negatiefs te melden.
Op de ronduit bochtige wegen door de heuvels rijdend bleek de feedback die de voorvork ons verschafte scherper en duidelijker te zijn dan op het vorige model. Navraag leerde ons dat dit fenomeen verklaard kon worden door het feit dat Kawasaki de basisafstellingen van de voorvork - tegenover die van het allereerste model - had aangepast door een iets belangrijker mate van demping te bewerkstelligen. Dat was wenselijk gebleken toen de afstellingen van het ABS-systeem eveneens waren gemodificeerd. Nog meer info over de oorzaken van de verhoogde feedback kregen we toen een collega onder de pauze voorafgaand aan de fotoshoot opmerkte dat de veervoorspanning van de achtervering op zijn één na hoogste stand stond.
Gewapend met de nodige takt ontfutselden we even later aan de crew dat de veervoorspanning achteraan van de motoren waarop we reden voor dit testparcours twee standen strakker afgesteld stonden en dat de demping zowel voor- als achteraan iets strakker stond afgesteld. Het doel dat men daarmee voor ogen had, was de motoren achteraan iets hoger te stellen om ze zo een iets virieler stuurgedrag mee te kunnen geven, samen met een verhoogde feedback. Iets wat prima gelukt was, want iedereen was het erover eens dat de nieuwe Versys sneller stuurde dan ooit, terwijl de feedback ronduit lovenswaardig mocht genoemd worden. Hadden we meteen geleerd hoe de afstelling van een Versys moest zijn om ermee sportiever uit de hoek te kunnen komen. De keerzijde van de medaille was echter dat het veercomfort er toch wel had door ingeboet; testen met de standaard veerafstelling die we de volgende dag uitvoerden, stelden ons echter gerust. Waar de eerste versie van de Versys het op de Belgische betonbanen uitstekend deed, zal ook zijn opvolger er even goed presteren zolang je maar de fabrieksafstellingen geen geweld aandoet.
Sturen in de bergen, je zou er bijna een Versys voor kopen en naar een bergachtig gebied verhuizen. De motor - geprepareerd of niet - laat zich enorm mooi en gemakkelijk van het ene op het andere oor leggen. Even kijken waar je heen wilt, is in samenwerking met een nauwelijks waarneembare aansporing genoeg om de Versys gehoorzaam en accuraat van richting te laten veranderen. Bovendien stuurt deze motor ook heel precies, waardoor je het vooropgestelde tracé moeiteloos zowel kunt aanhouden als abrupt verleggen. Zalig speels rijden met de Versys is dus niet alleen probleemloos mogelijk; 't is gewoon een tweede natuur voor deze motorfiets.
De krachtbron, de transmissie en het rijwielgedeelte presteren zoals vanouds het geval was voorbeeldig. De motor is soepel, beschikt over een voor deze cilinderinhoudsklasse degelijk koppel en is met zijn 64 pk en 61 Newtonmeter niet beresterk maar beslist wel zat snel te noemen. De versnellingsbak is met zijn zes goed gekozen verhoudingen een plaatje; af en toe komt er bij lage toerentallen wel eens een geluidje uit, maar dat betekent dat je slordig schakelwerk verricht en heb je dus alleen maar aan jezelf te danken. Over de koppeling kunnen we kort zijn, die is wegens zijn prestaties op geen enkel punt voor verbetering vatbaar.
Des te teleurstellender is het dat Kawasaki het enige smet op het blazoen van de Versys niet heeft weggewerkt bij de niet onaanzienlijke "makeover" die deze motor tenslotte toch wel is overkomen. De voorrem geeft wel genoeg remkracht af, maar laat je totaal in het duister hoeveel van het rempotentieel je al hebt opgesoupeerd. De remwerking is met andere woorden wel lineair maar je vindt nergens een drukpunt en dat maakt dat je als je echt snel gaat voor verrassingen kunt komen te staan. Onder andere als je bijvoorbeeld gezakt en bepakt met de Versys bergaf rijdt; we hebben het met de eerste Versys aan den lijve mogen ondervinden en nu nog slikken we als we daaraan denken snel even wat weg.
Beginnende rijders zullen dat eigenaardige remgedrag niet meteen opmerken en er ook weinig of geen last van ondervinden in normale omstandigheden, maar naargelang hun ervaring groeit, zullen ze meer en meer deze mening gaan delen. Laat nu de rest van de Versys perfect in staat zijn om met de mogelijkheden van zijn bestuurder mee te groeien en iemand bij Kawasaki moet toch onderhand wel gaan beseffen dat dit op de keper beschouwd meer is dan enkel een schoonheidsfoutje. Of is ook dit te herleiden tot een cultuurverschil? We zijn Europeanen en geen Japanners, dus dat komen we naar alle waarschijnlijkheid nooit of te nimmer te weten…… Maar een mens kan maar proberen; toen we onze bevindingen aan de verantwoordelijken van Kawasaki voorlegden kregen we als antwoord dat de doelgroep waarvoor deze motor in eerste instantie is gemaakt zeker tevreden zal zijn met de werking van de remmen. Niettemin erkent men dit probleem en zal de R&D afdeling er in de toekomst rekening mee houden. Nu, we zijn benieuwd...?! Het ABS-systeem dat standaard op de in de Benelux geleverde modellen is gemonteerd, maakt echter veel goed. Ongewild een wiel blokkeren ten gevolge van te sportief gebruik van de remmen wordt efficiënt compleet onmogelijk gemaakt. De goede werking van de achterrem doet ook een duit in het zakje, evenals het feit dat de voorvork elke neiging tot overdadig duiken bij hard remmen in de kiem smoort.
Met een brandstoftank die zo maar eventjes 19 liter van het kostbare vocht kan bevatten, heeft de Versys een actieradius van theoretisch om en bij de 300 kilometer in zich. Zowel voor toer- als woon/werkverkeer ruim voldoende, terwijl de motor zelfs met een volle brandstoftank nog niet topzwaar op zijn berijder overkomt. De plaats waar het gros van die brandstofvoorraad wordt opgeslagen, is blijkbaar goed bestudeerd want het stuurgedrag van de motor verschilt nauwelijks; zowel met een volle als een bijna lege tank stuurt de motor even neutraal als voorspelbaar en dat is een aangenaam gegeven. Zelfs met een opgegeven rijklaar gewicht van 209 kilogram voor de ABS-versie is dat mooi meegenomen…
Aangenaam is ook dat Kawasaki zijn aanbod van accessoires voor de Versys in een niet onbelangrijke mate heeft uitgebreid. Zo is er nu niet alleen een verlaagd maar ook een verhoogd gelzadel leverbaar. Net als bij het vorige model is er de keuze uit een laterale kofferset en een topkoffer om je hebben en houden mee te vervoeren. Deze drie koffers, die optioneel uitgerust kunnen worden met panelen in koetswerkkleur, zijn allemaal in staat om de meest courante integraalhelmen te bergen maar kunnen niet gezamenlijk gemonteerd worden. Net als voorheen is het onmogelijk gemaakt om tezelfdertijd de zijkoffers en de topkoffer te monteren; heeft te maken met de stabiliteit en dus met de veiligheid van de motor in combinatie met bagage. Wat niet wegneemt dat je in de twee zijkoffers een gezamenlijke bergruimte vindt van 68 liter en je in de topkoffer exact de helft van die stouwruimte tegenkomt. Met andere woorden, net niet genoeg om de gehele garderobe van madame in één keer in te vervoeren…
De set valblokken is eveneens terug van de partij en ook het benodigde materiaal om de motor met zijn beide wielen van de grond te brengen, is standaard leverbaar. Geen luxe lijkt ons dat, want tenslotte is dit een motor met een kettingaandrijving die geen middenbok bezit en er ook moeilijk kan mee uitgerust worden. De karakteristieke vorm van het uitlaatsysteem geeft vele voordelen maar is daar de oorzaak van. Een verhoogd windscherm - met of zonder Vario-voorziening - maakt eveneens deel uit van het accessoireaanbod. Dat bevat ook elektrisch verwarmde handgrepen, mooi gevormde handbeschermers, een 12 volt- stopcontact en een solide houder voor een navigatiesysteem. Zowel Garmin als TomTom-producten zouden erop moeten passen volgens Kawasaki. Een 15 liter grote tanktas met snelle bevestiging aan de vuldop van de tank, een tankpad, een set knee pads en een U-slot maken het aanbod zowel compleet als veelzijdig. Wat jammer genoeg ontbreekt is een set om de hielplaten te beschermen; de lak op die dingen had het blijkbaar in het pakweg 1.500 korte leven van onze testmotoren al erg zwaar te verduren gekregen. Andere rem- en koppelinghandels zouden ook op ons verlanglijstje staan; die welke er standaard op zitten zijn zo verschillend van vorm dat het ons pijn doet aan de ogen. Maar dat terzijde; wat wat kost en wanneer wat leverbaar zal zijn, blijft momenteel nog even in het midden maar van zodra daar duidelijkheid over bestaat, passen we de inhoud van dit testverslag daaraan aan.
Rest ons enkel nog te melden dat de Versys nu al leverbaar is en dat zonder meerprijs in twee metallieke kleuren. In de combinatie Pearl Solar Yellow/Metallic Flat Sport Black, stijlvol geel in combinatie met mat zwart en een fijne zilverkleur, doet hij van ver een beetje aan een telg van een bekend Europees motormerk denken. In zijn Metallic Spark Black/Metallic Flat Sport Black daagt hij stoer zwijgend iedereen uit om op zijn rug te gaan zitten. Als je daarbij wilt dat hij de jouwe is, dien je 8.090 euro mee te brengen. Voor alle duidelijkheid: het ABS-systeem zit in die prijs inbegrepen, hetgeen opmerkelijk is voor een middenklasser motorfiets…