Kawasaki Z750S 2005 testverslag
't Is alweer ongeveer een half jaar geleden dat Kawasaki ons op de vooravond van het motorsalon van Brussel de Z750S voorschotelde. Een motor die we niet meteen van Kawasaki verwacht hadden: in de eerste plaats hadden ze in de vorm van de Z750 al een ijzersterke vertegenwoordiger in de sport/tour klasse en die zou -uitgerust met enkele accessoires- zeker in staat zijn te voldoen in het rijderssegment waarop men mikt met de Z750S.Maar dat was zonder Kawasaki gerekend. Die wilden blijkbaar beter doen. Ondanks de bijval die de Z750 het afgelopen jaar mocht genieten, is dit succes hen blijkbaar niet naar het hoofd gestegen. De Z750 werd tegen de verwachtingen in niet simpelweg van een hogere stroomlijnruit voorzien, maar kreeg een volledig nieuw ontworpen kopkuip. Ook het dashboard werd vervangen door een meer klassiek klokkenspel, wellicht tot grote vreugde van zij die de sportief getekende, knappe klok van de Z750 iets te compact vonden. Voeg daarbij het tweepersoonszadel dat de twee sportief getinte zitjes van de Z750 kwam te vervangen en je krijgt plots een heel anders ogende motor, zelfs al is hij voor de rest quasi gelijk aan zijn oudere broer. De Z750S ziet er niet alleen meteen een stuk minder agressief uit, maar ook gerijpter en een tikkeltje rustiger van aard. En voor die look is met zekerheid een groot publiek gewonnen, zeker nu vast staat dat de vergrijzing van de motorrijders –zeker in de lage landen- zich doorzet.
Die ietwat rustiger verschijning is bedrieglijk want Z750S viercilinder beschikt over het vermogen om 110 pk op de been te brengen als de toerenteller 11.000 toeren aanwijst. Bij 8.200 toeren per minuut heeft hij 75 Newtonmeter in huis. Dat zijn exact dezelfde waarden als de Z750 laat optekenen en die weet van wanten als je het gas opendraait. Het feit dat de Z750S vier kilogram meer dan de Z750 op de schaal brengt -en dus 199 kilogram weegt- doet daarbij weinig of niets ter zake. Tenslotte is een meergewicht van 4 kilogram te verwaarlozen bij een vergelijking tussen straatmotoren, zeker als die zo goed als identiek van opbouw zijn.
Met de rijcapaciteiten van de Z750 nog levendig in het geheugen gingen we met de Z750S aan het werk. Die test staat trouwens nog steeds online en zal dit verslag vervolledigen; tenslotte is dit duo zeer nauw met elkaar verwant. Het krachtige, doch gebruiksvriendelijke motorblok, de probleemloze zesversnellingsbak en de soepel te hanteren koppeling; het was er allemaal nog. Ook de degelijke wegligging was terug van de partij evenals de verrassend comfortabel afgestelde vering. Wat we bij de 2004 versie van de Z750 als een minder positief puntje aanhaalden bleek echter verdwenen: met de voorrem stevig dicht dook de Z750S duidelijk minder hard in zijn voorvork, zelfs bij duogebruik. Kawasaki maakt geen melding van een aanpassing op dat punt, maar toch durven we zweren dat er een duidelijk verschil waar te nemen valt. Nu ja, het al dan niet inbrengen van een beetje meer of dikkere olie in de voorvork of een iets stuggere demping is tenslotte bezwaarlijk wereldnieuws te noemen… Door het feit dat de voorvork nu blijkbaar beter harde remacties van de voorrem aankan is de Z750S een héél stevige stopper geworden. Combineer je de remkracht die je vooraan ter beschikking hebt met de stevige prestaties van de achterrem, dan stopt de Z750S op afstanden waarvoor zelfs supersport motoren niet beschaamd hoeven te zijn. En dat alles op heel beheerste en gebruiksvriendelijke wijze. De ervaren rotten zullen dat niet meer dan normaal vinden, maar de minder ervaren piloten zullen deze eigenschap beslist als een stevige troef naar voren schuiven. En dat is geen onbelangrijk gegeven, want Kawasaki mikt met de Z750S naar onze bescheiden mening op een heel breed publiek. Het verschil op gebied van windbescherming tussen de Z750 en de Z750S is niet gering. Waar de Z750 je vanaf 150 kilometer per uur onvoorwaardelijk uitlevert aan de nukken van de rijwind, neemt de Z750S het zelfs nog ver boven deze snelheid moedig voor je nekspieren op. Helemaal windvrij rij je de Z750S niet, maar door de andere stuurkuip is de druk duidelijk van de ketel en kan je het veel langer uithouden op deze motor, zelfs al wil je hogere gemiddelden aanhouden. Wij hadden tijdens onze testrit niet het "geluk" om de Z750S ook door de regen te kunnen sturen, dus weten we niet echt of de kopkuip ook meer bescherming biedt hiertegen. Logischerwijs moet dat echter zeker het geval zijn, waardoor de Z750S meteen al wat comfortabeler wordt voor die motorrijders die voor een fikse bui niet hun toevlucht nemen tot een overdekte vierwieler of het openbaar vervoer.
Het comfort dat het zadel de bestuurder biedt is nagenoeg gelijk aan dat van de Z750; een houten kont zal je op de Z750S dus niet snel krijgen. Rij je met een duo, dan kan je het nieuwe zadel van de Z750S meteen appreciëren. De zithoogte is voor de bestuurder volgens Kawasaki 10 millimeter lager geworden, maar in de praktijk is dat nauwelijks voelbaar. Door de minder getrapte vorm kan de duo echter dichter bij de bestuurder aanzitten, hetgeen meteen een gevoel van grotere éénheid met zich meebrengt. Wij ervoeren dat als een groot pluspunt; tenslotte voel je dan perfect wat de motor doet; terwijl anders de bewegingen ietwat gecamoufleerd worden door de vrijer bewegende massa die de duo in de weegschaal werpt. Ook de duo zal het nieuw vormgegeven zadel weten te waarderen; want doordat dit in één stuk is gevormd, is hij of zij veel vrijer in het bepalen van de zithouding. Ook kan de passagier veel comfortabeler stevige remacties verteren en die komt daarbij nooit meer op het randje van de buddy te zitten. Wat er niet is, kan je ook niet storen… Op gebied van puur rijplezier heeft de Z750S niets ingeboet tegenover zijn oudere broer. Ook dit is zowel een kilometervreter als een speelkameraad voor blitse kruistochtjes rond de kerk. Het feit dat de motor bij constante draaisnelheden van 6.000 toeren per minuut wel wat trillingen produceert viel ons bij het testrijden met de Z750S voor het eerst pas op. En dat waarschijnlijk omdat we met de Z750 wat speelser in de omgang waren en dus wat gevarieerder met het gas en de versnellingsbak omsprongen. Inderdaad, het meer gemoedelijke uiterlijk van de Z750S had ook op ons een wat matigend effect...
Na een tochtje van enkele honderden kilometers was het belang van dit fenomeen echter al geslonken tot een bijna te verwaarlozen niveau. Zonder er nadrukkelijk op te letten, hadden we bij langdurig rijden dat smalle toerentalgebied, waarbij de trillingen optraden, vermeden waardoor er geen vuiltje meer aan de lucht was. Dat vermijden ging echt moeiteloos want de zesversnellingsbak maakt dat zonder meer mogelijk. Het gebruiksgebied is door de komst van de ruimere kopkuip en het duo-vriendelijker zadel enkel maar toegenomen, weliswaar tegen het inleveren van een stukje van het jeugdige en rebelse imago dat de Z750 eigen is, maar dat doet geen zeer. Eerst en vooral is de Z750 nog steeds naast de Z750S leverbaar en wat ook niet mag vergeten worden is dat er wellicht ook mensen bestaan die een wat gemoedelijker uiterlijk best op prijs stellen.
Het meer bezadigd vormgegeven klokkenspel van de Z750S past volledig in die sfeer. Het dashboard is er overzichtelijker op geworden, ook al hebben we persoonlijk nooit problemen ondervonden om het sportief opgevatte multifunctionele dashboard van de Z750 af te lezen. Maar ja, wat wil je: als er bij de kniesoren stemmen opgaan dat zo'n dashboard een ietsje moeilijker af te lezen valt, dan doen ze daar bij Kawasaki wat aan voor hun toeristischer uitvoering. Tenslotte is het voor hen een kleine moeite en vullen ze de binnenkant van de duidelijk grotere stuurstroomlijn er netjes mee op. Het sportieve dashboard van de Z750 behouden en in de kuip enkele bagagevakjes voorzien was ook misschien geen slechte oplossing geweest; maar ja, zo kan je als fabrikant wel bezig blijven. Keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden in het leven…
Technische gegevens: Motor: Type: Viertakt viercilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vier klepskop. Boring & slag: 68,4 x 50,9 mm. Cilinderinhoud: 748 cc. Compressieverhouding: 11,3:1 Voeding: Elektronische injectie Max.vermogen: 110 pk @ 11.000 o.p.m. Max.koppel: 75 Nm @ 8.200 o.p.m. Versnellingsbak: 6 verhoudingen Koppeling: natte meerplaatse koppeling Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: conventionele 41 mm vork. Achtervering: monoshock, veervoorspanning zevenvoudig instelbaar, uitgaande demping viervoudig instelbaar. Voorrem: dubbele remschijf 300 mm, tweezuigerklauwen. Achterrem: 220 mm remschijf met enkelzuigerremklauw. Banden: voor 120/70-17 achter 180/55 –17 Maten en gewichten: Lengte: 2080 mm Breedte: 780 mm Hoogte: 1180 mm Wielbasis: 1425 mm Zithoogte: 805 mm Drooggewicht: 199 kg Inhoud brandstoftank: 18 liter Prijs: 7.950 euro Invoerder: www.kawasaki.be