Kawasaki ZX-6R 2009 testverslag
Soms vragen we ons wel eens af waarom het in hemelsnaam nodig is dat reeds steengoede motoren relatief kort daarop al vervangen worden door een opvolger. Die is dan - in het sportsegment tenminste - sterker, lichter, gemakkelijker te sturen en noem maar op; kortom, als je de info van de constructeur klakkeloos gaat geloven, zou het bij je kunnen opkomen dat hun vorige motor niet veel zaaks was. De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als ze op tafel komt; dus is het relativeren van promotieteksten en het objectief benaderen van de eigenschappen van een motorfiets een must wil je als verslaggever/testrijder een testverslag afleveren dat steek houdt.Om dat te bereiken heeft elke testrijder zo zijn methodes. Hier bij motornet lezen we bijvoorbeeld zo weinig mogelijk over de motorfiets vooraleer we ermee de baan op gaan. Ook naar zijn prijs gaan we niet op zoek vooraleer de testen compleet zijn afgerond en het verslag is geschreven. Op die manier kunnen die details ons oordeel zowel in de positieve als in de negatieve zin niet beïnvloeden.
Toen we de ZX-6R gingen ophalen, wisten we enkel dat het de 2009-versie betrof en dat die naar goede gewoonte natuurlijk volgens Kawasaki's jongste inzichten was opgebouwd. Toen we op de motor plaatsnamen, voelden we echter meteen nattigheid. Niet dat het zadel door één of andere reden vochtig was geworden, maar wel omdat de motor gevoelsmatig veel slanker aanvoelde dan we ons van zijn voorganger konden herinneren. Bij het manoeuvreren gaf de motor ons ook de indruk gevoelig lichter en compacter te zijn. Geen wonder bleek achteraf, want Kawasaki claimt - onder andere - dat deze motor zo maar eventjes 10 kilogram lichter weegt dan zijn voorganger. Toch vonden we een ruime zitruimte op de ZX-6R en was er zelfs plaats om veel grotere piloten dan ons ruim te accommoderen. Meteen viel ons tevens op dat de stroomlijnruit de uitkijk op het dashboard niet blokkeerde en dat het klokkenspel heel overzichtelijk was. We hebben het ooit minder ideaal geweten op ondermeer ook een voorganger van de ZX-6R…
Het is niet onze bedoeling om oude koeien uit de gracht te halen, maar ooit had Kawasaki een supersport op stal die een cilinderinhoud van 636cc had. Men verkocht ons in die tijd de reden van die iets grotere cilinderinhoud dan gebruikelijk als een middel om de motor in het middengebied een beter koppel te bezorgen. Sinds enkele jaren is dat blijkbaar niet meer nodig en ook deze ZX-6R heeft in de praktijk aan 599 cc genoeg om een mooi breed uitgesmeerd koppelbereik te hebben. Vanaf 3.000 toeren per minuut trekt de viercilinder beschaafd aan het koord om progressief verder de mouwen op te stropen tot wanneer de 14.000 toeren net zijn overschreden. Daarboven bouwt de motor voelbaar zijn vermogen af; doortrekken tot het rode gebied - dat begint bij +/- 16.500 toeren! - heeft dus maar zelden zin. Bovendien ga je dan ook al zo snel dat zelfs de arm der wet al zijn technologie zal nodig hebben om je bij de lurven te vatten. De moderne 600 supersports, waarbij deze ZX-6R zonder twijfel moet gerekend worden, zijn namelijk gruwelijk snel. Ze zijn zelfs in staat om de iets oudere superbikes het nakijken te geven. Met een rijklaar gewicht van 191 kilogram en een topvermogen van 134 pk (met ram air) kan dat echt geen probleem zijn…
Snelheid alleen is natuurlijk niet zaligmakend voor een motor; wel integendeel. Het doet ons dan ook heel veel plezier dat Kawasaki een ontwikkelingsrichting voor de ZX-reeks heeft gekozen die een grotere beheersbaarheid van de gehele motorfiets nastreeft. Hoe ze dat bereiken, hangen ze blijkbaar niet graag aan ieders neus want zelfs in de perspakketten is daarover slechts summiere informatie opgenomen, waaruit je nauwelijks een zinvolle gevolgtrekking kunt brouwen. Maar dat hoeft ook niet meteen; de resultaten op de baan spreken voor zich. De ZX-6R voelt meer dan welke van zijn voorgangers aan als een verlengde van het lichaam van de piloot die hem bestuurt. De feedback is dan ook niet alleen gigantisch maar die laat zich ook gemakkelijk en snel door de menselijke geest verwerken, zonder dat je daar als piloot echt bij stilstaat. 't Lijkt wel alsof je plots een helder moment hebt en je over een betere rijtechniek beschikt; zo gemakkelijk laat de ZX-6R zich rijden. Daarbovenop voelt niets aan de ZX-6R extreem aan. De zithouding, de remmen, de veersystemen, de motor… het leven ermee is gemakkelijker dan ooit, zelfs voor iemand die niet echt over veel ervaring beschikt. En dat is dan ook de keerzijde van de medaille; met de ZX-6R ga je zo gemakkelijk hard dat je als minder ervaren rijder veeleer vroeg dan laat in situaties terecht komt die je maar beter kunt vermijden. Overmoed is nooit goed; zeker niet op een bloedsnelle ZX-6R…
Hou je het hoofd koel en laten de omstandigheden dat toe dan is de ZX-6R echter een partner waarvan je op aan kunt dat hij je niet zal teleur stellen. Werkelijk extreem neutraal sturend onder alle omstandigheden, voorzien van veersystemen die zowel het comfort als de wegligging op een heel hoog niveau brengen en met remmen waar je gerust U kunt tegen zeggen. De voorrem is een toonbeeld van doseerbaarheid en kracht; de achterrem doet het ook niet slecht maar hinkt in vergelijking met die sublieme voorrem toch wel een beetje achter de zaken aan. Kan beter Mister Kawasaki; onder andere op je Ninja 250 heb je ons getoond dat je wel degelijk weet hoe het moet…
Positief zijn dan weer de afstellingen van de veersystemen waarmee de ZX-6R de dealer bereikt. Die zijn voor onze Belgische wegen zo goed gekozen dat je er Kawasaki zou kunnen van gaan verdenken speciaal op onze hindernispistes te komen testrijden met hun prototypes. Met een piloot aan boord die rijklaar +/- 80 kilogram weegt, is elk facet van de afstelling werkelijk subliem gekozen. Betonbanen, verkeersdrempels, langsgroeven; de ZX-6R ziet ze wel maar vlakt de gevolgen ervan uit voor die de piloot weten te bereiken. Zowel extreem sportief rijden als binnen de wettelijke bepalingen rondkuieren, schenkt onverdeeld genoegen terwijl de zaak als een blok op de baan ligt en zich in een zucht van de ene zijde op de andere laat leggen. Zelfs als veeleisende motorrijder kan je je niet meer wensen.
Ga je als duo op de ZX-6R mee dan onderga je een andere behandeling. De zadelpartij die je ter beschikking krijgt, is gelukkig in een contrasterende kleur uitgevoerd met de rest van de motor, want zoniet zou je die ternauwernood vinden, zo summier is die zitbank uitgevoerd, zowel wat betreft afmetingen als zitcomfort. Meer als een broodplankje en een snee brood versierd met een laagje boter is het echt niet waar je je snee hesp op etaleert. Bovendien staan traditiegetrouw de voetsteunen voor de duo zo opgesteld dat enkel een mensonterende zithouding mogelijk is. Het vergt sowieso moed en zelfopoffering om op een hedendaagse supersport als duo plaats te nemen en de ZX-6R vormt daar jammer genoeg geen uitzondering op. Wat ons betreft mag ook de ZX-6R dus van huis uit uitgerust zijn met een afdekkapje terwijl het zadeltje en de voetsteunen in optie aangeboden worden. Kleur bekennen op dat vlak; welke fabrikant durft het aan deze realiteit geen geweld aan te doen?
Terug naar de voordelen die je geniet om piloot te zijn op de ZX-6R. Ergonomisch is de zithouding niet alleen zeer goed bestudeerd; ook met de aerodynamische krachten die de rijwind veroorzaakt, is rekening gehouden. Het standaard stroomlijnruitje doet zo voortreffelijk zijn werk dat het monteren van een meer bescherming biedende ruit echt zowel een verspilling van tijd als middelen is. Kawasaki biedt trouwens geen optionele hogere ruit aan voor de ZX-6R, zelfs niet in de racekit voor de recreatieve circuitrijder die speciaal voor deze motorfiets ontwikkeld is. Die bevat wel een Akrapovic-uitlaatsysteem, verstelbare voetsteunsets, verstelbare hendels, bandenwarmers, een racestuur, paddockstands, bobbin sets en twee soorten motorhoezen. De Öhlins stuurdemper die in deze kit is opgenomen zit standaard al op de ZX-6R gemonteerd en vormt beslist voor een meerwaarde van de standaard motor. Een stuurdemper die optioneel 278,35 euro kost, gemonteerd erbij krijgen is niet overal gebruikelijk in de supersportklasse…
Met de komst van de 2009 ZX-6R heeft Kawasaki een supersport neergezet die zowel op de openbare weg als op de circuits beslist zijn mannetje kan staan. Bovendien oogt deze Kawasaki heel goed en is beslist geen pijnbank op de openbare weg voor zijn bestuurder. Een beetje jammer is dat Kawasaki geen accessoires in zijn gamma heeft die de ZX-6R tot een nog breder inzetbare motor maken op de openbare weg, terwijl wel een racekit is ontwikkeld ten behoeve van de recreatieve circuitrijder. Een slipperkoppeling is standaard gemonteerd zodat je ook op dat gebied niets meer te wensen wordt gelaten. Je zou bijna gaan geloven dat deze motor door zijn makers meer met het oog op gebruik op de omloop is ontwikkeld dan voor de openbare weg, terwijl in realiteit slechts een heel klein deel van de supersportmotoren ooit nog maar een stap op een circuit zet. Maar dat even geheel ter zijde; in dit marktsegment is dat niet ongebruikelijk en van het Kawasaki-hoofdkwartier in Japan is al lang geweten dat daar de passie voor de pure techniek het meestal haalt boven commerciële belangen. De prijs van de ZX-6R bleef echter beslist binnen de perken. 11.290 euro moet de motor kosten en dat is inclusief Öhlins stuurdemper. En dat is gezien het gebodene - zowel op gebied van techniek als afwerking - geen cent te veel als je het ons vraagt…
Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder. Cilinderinhoud: 599 cc Boring x slag: 67,0 x 42,5 mm Compressieverhouding: 13,3:1 Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max. vermogen: 134 pk @ 14.000 o.p.m. met ram air; 128 pk zonder Max. koppel: 66,7 Newtonmeter bij 11.800 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling met verstelbare slippervoorziening Versnellingsbak: 6 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Aluminium balkenframe Voorvering: upside down voorvork 41 mm, volledig regelbaar, veerweg 120 mm Achtervering: monoshock volledig instelbaar, veerweg 134 mm Remmen: voor dubbele semi zwevende 300mm remschijven met radiale vierzuiger remklauwen; achter enkele 220 mm remschijf met enkelzuiger remklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.090 mm Breedte: 705 mm Hoogte: 1.115 mm Wielbasis: 1.400 mm Zithoogte: 815 mm Inhoud brandstoftank: 17 liter Rijklaar gewicht: 191 kg Prijs: 11.290 euro Invoerder: www.kawasaki.be