KTM SuperDuke 2007 rijindruk
Tekst & Beelden: Louis WeenenKTM is in korte tijd een belangrijke speler op onze motormarkt geworden. Naast een aantal enduro en adventure modellen kun je niet langer naast hun roadsters kijken. De Superduke 990, die in 2007 een aantal belangrijke wijzigingen onderging, is namelijk inmiddels een te duchten concurrent.
De lijnen van deze 990 doen erg Italiaans aan. Een motorfiets die zich graag doorheen de wind boort, ook al heb je geen echte bescherming tegen slechte weeromstandigheden. De piepkleine kuip kadert mooi in het geheel en hoeft daarom niet meteen doeltreffend te zijn. Schoonheid dicteert hier de wet. De benzinetank is nu een stuk groter en kan 18,5 liter brandstof meenemen. De vormgeving van de tank werd anders, maar dit heeft geen invloed op de zithouding. De twee onder elkaar staande koplampen bezorgen zijn snuit pure klasse en een zekere agressiviteit en gebundelde kracht. Bovendien zorgen ze voor een stevige en veilige lichtbundel tijdens het nachtrijden. De vormgeving van de achterste knipperlichten werden eveneens gewijzigd. Achteraan wijzen de twee bijna naast mekaar opgestelde uitlaten hemelwaarts en blinken in de zon. Zij produceren tevens het unieke motorgeluid. Vooraan is er een zeer laag spatbord. De superlichte BBS-wielen en spaken zullen de kenner niet onberoerd laten.
De KTM, die dus goed in het gewone verkeer kan gebruikt worden, kan toch moeilijk zijn terreinroeping onder stoelen of banken steken. Dat merk je meteen na de druk op de startknop. De watergekoelde viertakt tweecilinder trilt in alle toeren en laat zich nooit pramen. De krachtbron, die goed is voor 119pk (88 kW) bij 9000 tpm en een stevig koppel van 100 Newtonmeter bij 7.000 tpm, maakt gebruik van 5 versnellingen, met zeer korte verhoudingen. De verhouding van de eerste versnelling is korter geworden. Hoewel je beschikt over een keurig koppel, valt echt laag in toeren rijden niet altijd mee. Deze Superduke voelt zich altijd het prettigst in de hogere toerengebieden. De KTM is nu ook aangepast aan de euro 3 norm en is op die manier erg milieuvriendelijk. Het schakelen gebeurt dus erg vlug en wijst op echte cross-eigenschappen. Je bent steeds als eerste weg bij het stoplicht.
Het echte comfort moet je hier niet zoeken. Ook al zorgen de hoge snelheden die hij aankan ervoor dat zelfs een intensief autosnelweggebruik mogelijk is. De motor laat daarbij trillingen voelen, wat zeker geen punt is op het terrein, maar wel op de openbare weg. Het zadel is behoorlijk hard. Wie zich al rijdend een gespierd kontje wil kweken, zit hier aan het juiste adres. Spijtig voor de passagier is dat in zijn zitje een slot verwerkt zit om het zadel te verwijderen. Ook zijn de voetsteunen behoorlijk hoog aangebracht. Met de vering zit het helemaal snor. Die is het zware werk gewoon. Vooraan heeft men een hydraulische vork, achteraan een monoshock. Putten in het wegdek mogen dus echt diep zijn, heer Super Duke maalt er niet om. Het vakwerkframe, samengesteld uit chroom molybdeen buizen, is zeer stevig en schuwt evenmin het zwaardere werk. De drie schijfremmen, waarvan de twee voorste door radiale remklauwen gegrepen worden, doen het zeker niet slecht. Bovendien kan de remkracht goed gedoseerd worden. Deze KTM mag prat gaan op een voortreffelijke wegligging en een voorbeeldige wendbaarheid. Ermee rijden in de stad is echt plezierig. Echt lange ritten over de autosnelweg zijn onder andere door het harde zadel veeleer te mijden terrein. Kleinere wegen, met liefst veel bochten, liggen hem zoveel beter.
Voor alles blijft de Super Duke een motorfiets waarmee je opvalt. Je hoeft hem niet te "personaliseren", want veel dergelijke modellen rijden er niet rond. Zich verplaatsen is bijna altijd leuk, op voorwaarde dat je er de trillingen bijneemt. Het instrumentenbord is behoorlijk veranderd. Er is voorzien in een digitale snelheidmeter, een analoge toerenteller, digitale kilometertellers, klokje en temperatuurmeter, samen met verschillende controlelampjes. Het is alleen jammer dat een benzinemeter ontbreekt. Het verbruik van deze 180 kg wegende motor, bedraagt onder normale rijomstandigheden ongeveer 6 liter per 100. Snel rijden betekent wel een meerverbruik. Toch kan je ervan uitgaan dat je met een volle tank meer dan 250 km kunt afleggen. De prijs voor het 2007 model bedraagt 12.590 euro en dat is niet meteen een meevaller, maar zoveel originaliteit en bedrijfszekerheid, dient nu eenmaal cash betaald te worden.