Moto Guzzi V7 Classic, Special en Racer 2012 voorstelling
De recente generatie van de Moto Guzzi V7 die in 2008 gelanceerd werd, heeft voor 2012 een stevige update gekregen. Het bewijs dat ook retro geïnspireerde motoren wel degelijk aan de moderne tijden worden aangepast en daardoor hun plaats op de weg meer dan waard zijn.De Moto Guzzi V7-familie mocht dan wel traditioneel, karakteristiek en puur gevormd zijn, de prestaties van de V2-krachtbron waren in verhouding tot de cilinderinhoud van de krachtbron niet echt om over naar huis te schrijven. En daar heeft men bij Moto Guzzi nu iets aan gedaan. In plaats van het bestaande motorblok te kietelen, heeft men resoluut voor een bijna compleet nieuwe krachtbron gekozen. Met meer dan 70 procent nieuwe componenten kan men namelijk nog bezwaarlijk van een update spreken toch?
De luchtgekoelde 744cc metende viertakt tweecilinder wordt gevoed door één luchtinlaat die middels een elektronisch geregelde brandstofinspuiting met benzinedampen wordt verrijkt. Om de nieuwe opstelling mogelijk te maken, zijn nieuwe cilinderkoppen ontworpen. Ook is de vorm van de verbrandingskamers aangepast en zijn er nieuwe, sterkere zuigers gemonteerd in combinatie met dito zuigerveren. Vooral de toepassing van de nieuwe zuigerveren heeft als gevolg dat de krachtbron minder olie gaat verbruiken.
De motor, die nu 51 pk sterk is bij 6.200 toeren per minuut en een maximum koppel bezit van 58 Newtonmeter bij 5.000 toeren, heeft er bovendien een beter koppelverloop door gekregen. De vijf verhoudingen tellende versnellingsbak werd behouden, maar het schakelsysteem is verbeterd waardoor een meer precies en stiller schakelgedrag is verkregen.
Wat betreft vormgeving is de V7-familie nog steeds duidelijk herkenbaar, maar desondanks zijn er niet onbelangrijke aanpassingen in het design doorgevoerd. De brandstoftanks hebben namelijk voortaan een inhoud van maar liefst 22 liter en zijn uit staal gemaakt. Voor de V7 heeft men gekozen voor zesspaak gietwielen, terwijl de Special en de Racer-editie met gespaakte wielen en aluminium velgen zijn uitgerust. De wielen brengen ook een verlaging van het onafgeveerd gewicht met zich mee, hetgeen de hanteerbaarheid van de motoren verbetert.
Zijn de drie modellen uiterlijk duidelijk verschillend, afgaand op de verstrekte gegevens zijn ze technisch identiek. Toch heeft een en ander zijn invloed op de prijzenstelling van de modellen gehad. Zo kost de V7 Classic 8.120 euro, de V7 Special 8.720 euro en moet de Racer-versie 9.330 euro opbrengen bij de dealer. En dat zijn prijzen die in de lijn liggen van wat de competitie - Triumph en Kawasaki in dit geval - voor zijn motoren vraagt.