Suzuki GSX-R1000 2012 voorstelling
Suzuki hecht veel belang aan de prestaties van zijn GSX-R motoren. Het merk toont er onder andere zijn technologisch kunnen mee en dat, samen met de resultaten in de sport, is natuurlijk mooi meegenomen bij het onderhouden van een imago als motorfabrikant.Toch is de komst van de nieuwe GSX-R1000 een complete verrassing. Dergelijke motoren zorgen nauwelijks voor een verbetering van het marktaandeel. En laat het net dat zijn waar het merk in deze contreien nood aan heeft…
Maar dat terzijde. De nieuwe GSX-R1000 is er en dat het niet om een opgesmukte en deels verbeterde editie gaat blijkt glashelder uit het persbericht dat het merk de wereld in zond. Reeds op de eerste pagina spreekt men van een 999cc motor die vooruitgang geboekt heeft zowel op gebied van prestaties, brandstofverbruik als design. De sleutelwoorden zijn een nog betere gasrespons, meer vermogen, een verbeterde acceleratie in het middengebied en een verbruik dat bij benadering 8% gunstiger ligt. Motor De motor heeft intern heel wat veranderingen ondergaan. De zuigers zijn gevormd naar ervaringen opgedaan in de MotoGP racerij en zijn daardoor niet alleen sterker maar ook 11% lichter geworden. Tevens is de interne wrijving ermee omlaag gehaald en is de kop van de zuiger zo gevormd dat er een betere verbranding van het brandstofmengsel mogelijk is. Meer koppel is het gevolg van deze ingreep, samen met een lager brandstofverbruik.
De wanden van de zuigers, die geïntegreerd zijn in de bovenste carterhelft, zijn bekleed met een door Suzuki ontwikkelde coating die de wrijving tussen de zuiger, de zuigerveren en de cilinderwand verminderd. De warmte distributie vaart er ook wel bij evenals de duurzaamheid van de krachtbron. Grotere en anders gevormde ventilatieopeningen ter hoogte van de cilindervoet maken het carter niet alleen lichter maar zorgen ook voor een verbeterde ventilatie en dus minder pompverliezen. Door het verminderen van het gewicht van de bewegende delen van het klepsysteem heeft men ook een geoptimaliseerde kleplift curve kunnen toepassen. Een kleinere overlap van de kleppen is het gevolg evenals een verbeterde ademhaling van de motor.
De boring en slagverhouding is ongewijzigd overgenomen van het vorige model. De verbrandingskamers kregen echter een andere vorm en de compressieverhouding is iets hoger dan voorheen. De cilinderkop heeft een gewijzigde indeling waardoor er kon bespaard worden zowel in het volume als het gewicht van de krachtbron. Een slipper koppeling, een zesbak en een grotere radiator en oliekoeler maken het geheel compleet. Het motormanagement is eveneens vernieuwd evenals het inlaatsysteem met dubbele vlinderkleppen dat de Suzuki's eigen is. Er kan gekozen worden uit drie verschillende settings vanaf het stuur waardoor zowel de reactie op het gas beïnvloed wordt als de vermogensafgifte.
Opvallend is dat men van twee naar één uitlaatdemper is overgeschakeld. Ook deze keer is de demper uit titanium gemaakt terwijl de rest van het systeem uit roestvrij staal is opgetrokken. De katalysator heeft naast meer cellen een lager gewicht en is compacter gebouwd. Al deze dingen samen zorgen ervoor dat het uitlaatsysteem niet alleen efficiënter werkt maar ook lichter is dan voorheen. Het zwaartepunt is beter geplaatst en door de vier in twee in een configuratie zorgt het systeem ook voor een verbeterde vermogenafgifte in het middengebied.
Rijwielgedeelte De hoofdlijnen van het rijwielgedeelte zijn onveranderd gebleven. Er zijn echter correcties aangebracht aan de voorrem, de voorvork, de banden en de vooras. Samen moeten die voor een betere hanteerbaarheid zorgen en daardoor ook voor betere prestaties. De voorrem kreeg nieuwe remklauwen. Er is voor niets minder dan radiale monobloc vierzuiger remklauwen van Brembo gekozen. Die geven onder andere een betere feedback aan de rijder terwijl ook de pure stopkracht er wel bij vaart. De remschijven zijn wat betreft dikte een halve millimeter slanker geworden en zijn van een ander materiaal gemaakt dan voorheen. Dat brengt niet alleen een verhoogde duurzaamheid met zich mee maar ook het feit dat de totale reminstallatie 130 gram lichter is dan voorheen.
De voorvork is van het Big Piston type waardoor een betere respons van het veersysteem mogelijk is. Het werd ook mogelijk om een 5 millimeter kortere slag te gebruiken terwijl het lichtere gewicht van de motor een zachtere instelling van het veersysteem toeliet. Het voordeel daarvan is een betere grip en een betere stabiliteit onder hard remmen op de voorrem. Een elektronisch gecontroleerde stuurdemper gebruikt de gegevens van het motormanagement om zijn afstellingen aan te passen aan de snelheid die de motor maakt. Zowel de voorband als de vooras zijn lichter uitgevoerd. Daardoor is het onafgeveerd gewicht verlaagd hetgeen met een aangepaste veringinstelling een positieve invloed heeft op het contact tussen de motor en het wegdek. Bovendien zorgt de nieuwe voorband door een ander profiel voor een betere hanteerbaarheid van de motor. De beide zadels zijn bekleed met een soort kunstleder dat meer grip biedt aan de gebruikers. Verder is de kabelboom vernieuwd en anders geplaatst hetgeen voor een lager gewicht zorgt van het geheel. De gehele motor is trouwens 2 kilogram lichter geworden dan voorheen. Een flinke prestatie op een motor die al van oudsher tot de lichtste in zijn klasse behoord.
De GSX-R1000 oogt niet alleen scherp, hij is het ook. Zijn vorm is ontwikkeld in de windtunnel hetgeen bijdraagt aan zijn prestaties zowel op de baan als aan de benzinepomp. Ook profiteert de rijder van een aldus bereikte betere windbescherming onderweg. Een nieuw LED achterlicht is van de partij evenals een nieuw ontwikkeld zadel. De voetsteunen zijn regelbaar uitgevoerd en kunnen zowel horizontaal als vertikaal over een afstand van 14 millimeter verplaatst worden. Een compleet nieuw dashboard moet de bestuurder alle benodigde gegevens bezorgen. Wanneer de GSX-R leverbaar zal zijn en tegen welke prijs is voorlopig niet bekend. Maar ook die gegevens zullen naar alle verwachtingen niet lang meer op zich laten wachten. Van zodra we meer weten vullen we dit artikel aan…