Suzuki Bandit 650F 2010 testverslag

Share Motoren met een supersportief voorkomen en imago doen het een beetje minder goed de laatste tijd als het op pure verkoopcijfers gaat. Toermotoren en al dan niet naakte middenklassers daarentegen genieten steeds meer bijval. Back to basics is dus de boodschap en die werd door Suzuki - weliswaar heel vrij - vertaald in onder andere de GSX650F.
De GSX650F is wat betreft opbouw zo klassiek als maar zijn kan. Een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenas, een stalen buizenframe, een traditioneel opgebouwde voorvork en een al even bekend monoshock-veersysteem achter; op de vloeistofkoeling na is het bekende oerontwerp van de Bandit er met de ogen dicht meteen in weer te vinden. Daar is op zich niets mis mee, want tenslotte was de Bandit 600 niet voor niets heel lang een topper in de verkoopslijsten.
De GSX650F draagt natuurlijk niet voor niets een F in zijn typeaanduiding. De motor is voorzien van een echt wel nadrukkelijk omhullende stroomlijn. Van de krachtbron krijg je daardoor nauwelijks iets te zien en ook een groot gedeelte van de uitlaatbochtenpartij gaat erachter schuil. De stroomlijnruit is goed gedimensioneerd en kan desgewenst in optie voorzien worden van een verstelbaar spoilertje dat de windbescherming voor de piloot - ongeacht zijn of haar lengte - moet optimaliseren. En dat is Suzuki goed gelukt; we stuurden de GSX650F naar de kaap van de 200 kilometer per uur en nog kwam de rijwind geen roet in het eten gooien. We hebben het al anders geweten. Zeker als je rekening houdt met het feit dat onze testmotor voorzien was van de optionele, laterale kofferset. Waarschijnlijk was het aan die te danken dat de motor bij hoge snelheden vooraan een beetje licht aanvoelde wanneer er een serie vrachtwagens op ramsnelheid gepasseerd werd op de snelweg. De kofferset - met 99,99% zekerheid afkomstig van Givi – is waterdicht en laat zich gemakkelijk hanteren. Je hebt hem zo op de motor gemonteerd en even snel gedemonteerd. Het onvermijdelijke draagframe is als de koffers gedemonteerd zijn misschien niet meteen fantastisch esthetisch, maar je kan bezwaarlijk meer verwachten van een accessoire dat waarschijnlijk niet meteen in de ontwerpfase van de motor werd voorzien.
De GSX650F is dan wat betreft cilinderinhoud dan wel een middenklasser; hij kan afgaande op zijn gestalte gemakkelijk doorgaan voor een motorfiets met een veel grotere longinhoud. 213 centimeter lang, 123,5 centimeter hoog en zonder koffers 76 centimeter breed is niet niets voor een 650cc middenklasser. Voeg daarbij het rondborstige, gulle design en de rechttoe-rechtaanconstructie en je komt automatisch uit op een rijklaar gewicht dat eveneens niet minnetjes is. De standaard uitgeruste GSX650F weegt rijklaar 241 kilogram. Ter vergelijking: de GSX-R 1000 van het merk weegt klaar om gelanceerd te worden 205 kilogram. De GSX650F heeft dus echt niet op een zwaar dieet gestaan gedurende zijn ontwikkeling. En dat laat zich voelen bij het manoeuvreren. Voor een middenklasser voelt hij aan als een hele grote jongen als je hem bij lage snelheden gaat manipuleren.
De goed gekozen ergonomie van de GSX650F zorgt er echter voor dat ook minder grote personen daar zonder veel problemen in lukken; De zadelhoogte is een democratische 770 millimeter en de breedte van dat zadel is ter hoogte van de aansluiting met de tank netjes slank gehouden. Mede daardoor kom je gemakkelijk met beide voeten aan de grond en zit je al snel als gegoten op de GSX. Desondanks voelt de zithouding mooi ruim aan, ook voor grotere personen. Wie langer is dan pakweg één meter tachtig en een tourhouding wenst aan te nemen zal echter in een stuurverhogingsysteem moeten investeren. De stuurstang staat namelijk relatief laag opgesteld en door het bijna geheel ontbreken van rijwind laat zich dat aardig voelen in je rug bij lange ritten. Gelukkig kost zo'n setje slechts een habbekrats en is het in een wip gemonteerd waardoor dit minpuntje veeleer een storm in een glas water is dan een doorslaggevend negatief punt op de conto van deze Suzuki.
Is het veersysteem van de GSX650F weinig exotisch, zowel voor als achteraan biedt het heel veel comfort. Zelfs opzettelijk de diepste putten in het wegdek opzoeken brengt daar nauwelijks verandering in, zo mochten we tijdens onze testritten keer op keer weer ervaren. Voor een toergerichte motorfiets een zeer belangrijke eigenschap. Meegenomen is evenzeer dat de motor zowel in de bochten als rechtdoor mooi stabiel blijft. Mocht hij ook nog volstrekt neutraal sturen, dan was hij met onderscheiding geslaagd voor deze proef, maar dat is jammer genoeg niet het geval. Ga je op de apex van de bocht onder hellingshoek vlot op het gas, dan treedt er meteen een niet onbelangrijk onderstuur op. De motor wil met andere woorden met het voorwiel wijder door de bocht gaan lopen dan initieel verwacht kon worden en dat is niet leuk. Om de Suz strak op koers te houden is echter niet veel nodig; gewoon de uitgaande demping van de voorvork wat zwaarder maken en het is zo gepiept. Jammer genoeg is dat niet zomaar mogelijk; uitgerekend deze waarde kan je niet instellen bij de voorvork zonder ze te demonteren. Echt hard gaan met de GSX650F in de bochten is dus wel mogelijk, maar alleen als je op dit gedrag gepast anticipeert.
De krachtbron past wat betreft karakter perfect in het plaatje van de comfortabele toermotor. De 656 cc metende vierpitter heeft een volkomen lineaire vermogensafgifte en loopt even trillingsvrij als een turbine. Niet dat we ooit met een door een turbine aangedreven motorfiets hebben gereden, maar men beschrijft dat gedrag nu eenmaal zo. Dat de krachtbron niet gespeend is van het nodige vermogen kom je al snel aan de weet; de GSX650F lanceer je - met kofferset! - gebruik makend van de goed schakelende zesbak op je dooie gemakje in een wip naar de 200 kilometer per uur. Meer moet dat niet zijn lijkt ons; wie meer wil moet zich maar een grotere motor of een supersport kopen.
De remwerking van de GSX650F is voor een potente toermotor al even ok. De drie schijfremmen laten zich mooi progressief mobiliseren en zorgen voor een meer dan vertrouwenwekkende stopkracht. Noodstops kunnen ze al even gemakkelijk aan. De voorvork gaat in dat geval wel heel diep door de knieën maar ondanks herhaaldelijke pogingen lukte het ons niet om de veerweg compleet op te souperen. Een hele geruststelling, want als dat gebeurt op de openbare weg dan maak je maar beter je borst nat als chauffeur, tenminste in theorie want in de praktijk krijg je daar meestal de kans niet toe omdat je alle zeilen dient bij te zetten om niet op je gezicht te gaan. Maar dat terzijde; het op onze testmotor gemonteerde ABS deed al even voorbeeldig zijn werk, zelfs onder deze ietwat extreme omstandigheden. Wie de dag van vandaag geen ABS-versie van een motor koopt als die beschikbaar is, weet niet welke fout hij/zij daarmee maakt. Na één slecht afgelopen geblokkeerd wiel denkt men daar doorgaans wel anders over. En het mooie is dat een ABS-systeem de dag van vandaag beslist geen arm en been meer kost, zoveel is zeker.
En daarmee komen we bij de prijs/kwaliteitverhouding van de Suzuki GSX650F terecht. Die moet in ABS-uitvoering 8.030 euro kosten. Gezien de vlekkeloze afwerking en de geleverde prestaties is dat een eerlijke prijs, want de Suz is echt wel een fijne, comfortabele en veilige toermotor. Op het salon waren nog overjaarse versies te vinden - 2008/2009 - die voor nog minder de deur uit gingen, maar of die er nu nog zijn en tegen welke prijzen is nog maar de vraag. Maar dat terzijde. Wil je een kofferset dan zit je met de GSX650F gebeiteld, want Suzuki biedt verschillende modellen aan en dat zowel wat betreft top- als zijkoffers. Tanktassen heeft het merk al evengoed in verschillende geuren, kleuren en modellen, samen met een hele rist van andere accessoires. Daaronder zit - vreemd genoeg - ook een middenbok die je voor de prijs van 149,5 euro kunt kopen. Gezien het feit dat de GSX650F een kettingtransmissie heeft die met de regelmaat van de klok onderhoud vergt een onmisbaar onderdeel van het totaalpakket lijkt ons…
Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder Koeling: koelvloeistof Boring en slag: 65,5 x 48,7 mm Cilinderinhoud: 656cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Maximum vermogen: Maximum koppel: Versnellingsbak: 6 verhoudingen Koppeling: natte, meerplaatse kopepling Eindoverbrenging: ketting/tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: traditionele telescoopvork, veerweg 130 mm Achtervering: monoshock, veervoorspanning instelbaar, veerweg 128 mm Remmen: schijfremmen rondom Banden: voor 120/70/ZR17, achter 160/60ZR17 Maten en gewichten: Lengte: 2.130 mm Breedte:760 mm Hoogte: 1.235 mm Zadelhoogte: 770 mm Inhoud brandstoftank: 19 l Rijklaar gewicht: 241 kg Prijs: 8.030 euro Invoerder: www.suzuki.be