Suzuki B-King 2007 rijindruk

Share Tekst: Louis Weenen.
Het is 2001 wanneer de B-King te kijk staat op de "Tokyo Motorshow", de bekende Japanse motorbeurs. Het ging toen nog om een prototype, maar de gunstige reacties van het publiek hebben er tenslotte toe geleid dat de gespierde 1300 in productie werd genomen. Het was even op de tenen lopen om van Suzuki een testexemplaar te pakken te krijgen, maar het is dan toch gelukt. Door het grote succes bij de persmeute dienden we ons tevreden te stellen met enkele dagen B-King en een aantal testkilometers die beduidend onder ons normaal gemiddelde ligt. Geen nood echter, want ondanks de te korte rijperiode heeft de B-King nog weinig geheimen voor ons.
Pokemon
Het is zowat voor iedereen wennen aan de gedurfde lijnen van deze B-King. Deze futuristisch ogende motorfiets lijkt zo weggelopen te zijn uit één of andere Japanse tekenfilm. Hij zou trouwens niet misstaan in een aflevering van Pokemon. De B-King beschrijven is geen sinecure. In dit geval zeggen de foto's zoveel meer. De B-King valt op door een massieve aanblik. Misschien staat die B wel voor biceps. Vooral de erg brede benzinetank springt in het oog. En ook de hoekige koplamp, het speciale achterlicht en de alles overheersende uitlaten.
Tijdens de vorige eeuw pakte Suzuki uit met een al even futuristische motorfiets, de Katana. En bij het bekijken van de B-King komen de beelden van dat model terug naar voren. De B-King mikt wel op de einzelgänger onder de motorrijders, want aan de passagier wordt nauwelijks gedacht. Als je het speciale afdekplaatje thuis laat, dan kan je inderdaad iemand meenemen op deze motorfiets, maar het plaatsje is zo klein en de voetsteunen danig vervelend geplaatst, dat meerijden geen leuke business is.
Hayabusa
Het motorhart van de B-King is dezelfde als die van de Hayabusa of de GSX-R 1300, waarvan binnenkort een nieuwe versie op de markt komt. Het stevige kader van de roadster biedt onderdak aan een vloeistofgekoelde viercilinder in lijn. Het vermogen bedraagt 184 pk en het koppel 146 newtonmeter. De B-King is dus allesbehalve een slome jongen en dat voel je vooral tijdens het optrekken. Op de autosnelweg behaal je de 120 km per uur in zesde versnelling onder de 4.000 toeren. Als je weet dat de rode zone aanvangt bij 10.500 rondjes, dan heb je geen tekening nodig om te weten waartoe de B-King in staat is. Het blijft dus opletten om niet buiten de lijnen te kleuren en het boetefonds niet onnodig te spijzen.
Gelukkig kan het vrijgevige koppel zorgen voor een correctie verdeling van de beschikbare kracht. Op die manier blijft rijden zonder horten mogelijk in een zone 30 of 50. De zes versnellingen laten zich zeer soepel schakelen en we zijn ook onder de indruk van de drie grote schijfremmen die goed overweg kunnen met de 220 kg die deze tweewieler droog weegt. Voor zijn brandstoftoevoer maakt de B-King gebruik van een injectie. En de secundaire overbrenging wordt toevertrouwd aan een ketting.
Verrassend wendbaar Ondanks het ietwat plompe aanzicht van de B-King is deze tweewieler verrassend gemakkelijk hanteerbaar. Zelfs tegen extra lage snelheden voel je nauwelijks het gewicht. Vooral in het stadsverkeer valt zijn wendbaarheid op. De grote benzinetank pleegt geen aanslag op de rijhouding. In alle omstandigheden zit je knusjes op het zadel, het rechte stuur goed in de handen. Je bewaart steeds het overzicht op het andere verkeer. Met een totale breedte van amper 80 centimeter glip je makkelijk tussen de files door.
De vering en wegligging van de B-King doen het opvallend goed. Vooraan weet de omgekeerde telescopische voorvork hoe dan ook af te rekenen met koppige straatstenen en slechte wegstroken. En achteraan weet de swingarm en de enkele veer goed blijf met de oneffenheden. Die vering draagt meer dan zijn steentje bij aan het algemene comfort. Een leuke ervaring, zeker tijdens het rijden op de autosnelweg, waarbij een zeer goede rechtuitstabiliteit opvalt. Op enige bescherming tegen regen en wind moet je bij deze "naked bike" uiteraard niet rekenen. Maar dat weet je natuurlijk vooraf wanneer je dit type motorfiets koopt. Echt plezier gegarandeerd wanneer je hem loslaat in een bochtige omgeving. Door een behoorlijke grondspeling ga je echt wel heel diep tijdens het bochtenwerk. De B-King volgt altijd zeer betrouwbaar het juiste traject en zelfs de scherpste krommingen slaan hem niet uit zijn lood. De exclusieve motorfiets die de B-King is, rijdt dus ook voortreffelijk en dat is erg goed nieuws voor zij die op dit type tweewieler vallen.
Digitaal
Op de toerenteller na is het instrumentenbord een volledig digitale aangelegenheid. Naast een aantal erg noodzakelijke verklikkerlampjes heb je recht op een heuse boordcomputer. Die bezorgt informatie over het totaal aantal kilometers, de deelafstanden, de gemiddelde snelheid enz… Het selecteren van de functies gebeurt aan de bovenzijde van de benzinetank. Leuk is ook dat bij het aflezen van je deelafstanden het klokje in beeld blijft. Bovendien zie je perfect in welke versnelling je rijdt. Bij het afwerken van de B-King werd niet over één nacht ijs gegaan. Ook de details werden niet uit het oog verloren. Zo zijn er gevaarlichten en een benzinemeter aan boord. De 1300 cc-er verbruikt 7,7 liter per 100 km wanneer je het rustig aan doet. Zoniet drinkt hij een flinke slok meer. Een bereik van iets meer dan 200 km per tankbeurt is echt te weinig. En hoeveel mag deze speciaal ogende B-King dan wel kosten? De prijs staat nog niet vast, maar zal gaan draaien rond de 14.000 €. Dat is natuurlijk behoorlijk wat. De kandidaat koper is er maar beter zeker van dat het niet om een bevlieging gaat!
Pluspunten: motor, koppel, wendbaarheid, wegligging, comfort, remmen Minpunten: passagiercomfort, actieradius, verbruik, prijs Technische fiche Motor : vloeistofgekoelde viertakt viercilinder Cilinderinhoud : 1.340 cc Vermogen : 184 pk (135 kW) bij 9.500 tpm Koppel: 146 nM bij 7.200 tpm Zithoogte: 80 cm Aantal versnellingen: 6 Leeggewicht: 220 kg Tankinhoud: 16,5 l Prijs: ongeveer 14.000 euro