Suzuki SV650S 2007 testverslag
Wie de dag van vandaag een sportief ogende motor wil (eentje met kuip en sportstuur) met een cilinderinhoud van om en bij de 600cc moet diep in zijn geldbeugel tasten. Bovendien zijn het gros van de motoren die aan deze voorwaarden voldoen niet meteen motoren die je aan een weinig ervaren piloot kunt aanraden. Er is echter één motor die zowel een sportieve inborst heeft, schappelijk geprijsd is én het imago meekreeg zodanig gebruiksvriendelijk te zijn dat bijna iedereen er veilig de baan mee opkan. Juist, we hebben het hier over de SV650S van Suzuki…Met deze intro is de toon van dit verslag meteen gezet. Om op de vraag te kunnen antwoorden of hetgeen de SV650S toegeschreven wordt klopt gingen we er eentje ophalen bij de importeur en reden er een weekje mee rond, nauwkeurig lettend op de gedragingen van deze sportief ogende middenklasser. De motor die we ter beschikking kregen was uitgevoerd in een zwarte kleur. Daardoor zag de SV650S er meteen niet alleen uitgesproken sportief uit maar ook een beetje sinister als betrof het een vat vol verrassingen. Netjes vormgegeven en afgewerkt; zo presenteert de SV650S zich verder aan het publiek. Uit niets blijkt dat deze motor "slechts" een cilinderinhoud van 645cc heeft, zijn fysieke maten zijn heel volwassen maar bij nader inzien –op het moment dat je in zijn zadel gaat zitten- kunnen ook kleinere personen er moeiteloos op terecht. De zit die hij aanbiedt is heel ergonomisch en kan als semi-sportief omschreven worden. Enkele jaren geleden zou die zithouding nog als ronduit sportief ervaren worden, maar met de komst van de moderne racebananen zijn er andere standaarden gezet op dat vlak.
De zithoogte van 800 millimeter is zeker democratisch te noemen, temeer omdat de breedte van het zadel daar waar het op de tank aansluit lekker smal is gehouden. Verder zit je sportief voorover gebogen op de SV650S als je de twee stuurhelften ter hand neemt. Die staan een streepje hoger dan momenteel meestal het geval is bij supersport motoren en de voetsteunen staan wat lager dan verwacht. Wie ooit met een Yamaha TRX850, een Ducati 900SS of een BMW F800S gereden heeft zal meteen deze rijhouding weten thuis te brengen als aangenaam, sportief en uitnodigend om het lang in het zadel uit te houden. De tellerpartij is gemakkelijk af te lezen en bevindt zich perfect in het gezichtsveld van de bestuurder. De grote toerenteller is centraal in de kuip gezet en daaronder bevindt zich een LCD scherm dat tal van nuttige gegevens verstrekt aan de piloot. Om het dashboard te bedienen moet je geen bolleboos zijn; alle functies zijn zonder voorkennis te bedienen en toeters en bellen zijn er niet in opgenomen. Simpel maar compleet; hetgeen beschikbaar is past perfect bij de filosofie achter de SV650S…
Het motorblok van de SV650S is een oude bekende. De 90 graden V-twin heeft bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en wordt gevoed door een elektronisch bestuurde brandstofinspuiting. Via een boring en slagverhouding van 81 x 62,5 millimeter komt de motor op een cilinderinhoud van 645cc. Die levert 72 pk bij 9.000 toeren per minuut af en een koppel van 64 Newtonmeter bij 7.200 omwentelingen per minuut. Op papier mag je dus van de SV650S niet echt fenomenale motorische prestaties verwachten maar dat is net voor minder ervaren piloten een verademing. Niet iedereen kickt immers op de huizenhoge vermogens waar heel wat motorrijders wel ontzag voor opbrengen maar toch maar zelden gebruiken.
Zoals het een moderne motor betaamt is de startprocedure heel eenvoudig. Contact aanzetten en op de startknop drukken zonder ergens anders aan te komen; meer valt er niet te doen om de twin aan de praat te krijgen. Die reageert meteen door vanaf zijn eerste omwentelingen vlot te gaan draaien met een iets verhoogd toerental. Al snel zakt dat toerental tot normale waarden waarmee de SV650S het sein geeft klaar te zijn voor zijn werk. Bijna slaafs zal hij vanaf dan klaar staan om je op je wenken te bedienen, wat niet wil zeggen dat de twin geen temperament heeft. Vanaf de laagste toeren trekt de motor zich soepel op gang, geeft dan blijk van over een stevig middengebied te beschikken om vervolgens met een net nog voelbare extra eindsprint naar de rode zone op de toerenteller te spurten. Controleerbaar voor bijna iedereen, bruikbaar in alle situaties en krachtig genoeg om het sportieve uiterlijk van de motor eer aan te doen… Met de 72 pk die het blok rijk is heb je genoeg aan boord om het leven aangenaam te maken én kan je lekker emotioneel aan het gas gaan hangen zonder jezelf meteen in een baan om de aarde te gaan verliezen. Tja, een weldenkend mens heeft in een wereld die zo onderhand vol lijkt te staan met flitspalen op de keper beschouwd toch niet meer nodig? Zeker niet als blijkt dat die motor ook nog heel vergevingsgezind is. Sla je de plank eens mis bij het kiezen van een verhouding uit de vlot schakelende zesbak dan is er helemaal geen man overboord. 't Beestje trekt zich vlot door de toeren heen en kan dan ook schakellui bereden worden. Je moet dus echt niet steeds maar weer het onderste uit de kan halen om met deze motor vaart te maken. Wat je van hem vraagt krijg je, vlot geserveerd en in hapklare, smakelijk gegarneerde porties die royaal genoeg zijn om een normale honger naar vermogen te kunnen stillen.
Het rijwielgedeelte mag dan wel op het eerste gezicht verstoken zijn van technische hoogstandjes, het doet zonder morren –en zelfs met verve- zijn werk. De SV650S stuurt snel en gemakkelijk zonder hypernerveus te zijn, ligt echt wel stabiel op de weg en maakt korte metten met oneffenheden in het wegdek. De veersystemen zijn dan wel niet volledig instelbaar (beiden zijn enkel op veervoorspanning regelbaar) maar doen niettemin vlekkeloos hun werk. Ze bezorgen de SV een voorspelbaar en volledig neutraal stuurgedrag en deze eigenschap kan letterlijk elke motorrijder appreciëren. Plots gas geven in de bochten of snelheid minderen resulteert niet in merkbare koersveranderingen en dat geeft meteen veel vertrouwen aan de piloot van de SV, die dus door de motor vlot van eventuele stuurfoutjes vergeven wordt. Van een potje ramwerk is de SV650S echt niet vies en zelfs een circuitstage zal hij zonder moeite weten te verwerken. Dat laatste mag geen verrassing zijn want tenslotte heeft de SV650S Cup bij onze noorderburen in het verleden voor heel wat spannende races gezorgd…
Vergevingsgezind zijn ook de remmen. Echt bijterig voelen ze niet aan maar ze laten zich wel mooi doseren en zijn krachtig genoeg om de droog 175 kilogram wegende SV650S snel en accuraat tot staan te kunnen brengen. Veel bedieningskracht heb je daarvoor niet nodig en eveneens aangenaam is dat de achterrem zich voorbeeldig van zijn taak kwijt. Dat laatste is heden ten dage niet echt een regel bij sportmotoren dus daarvoor verdient deze Suzuki een pluim. Een beetje jammer is dat de meer ervaren rijders tevergeefs op zoek zullen gaan naar het échte drukpunt van de remmen want dat is er niet. Stalen remleidingen laten monteren brengt hier de oplossing en gelukkig is dat een éénmalige investering waar men jarenlang geniet van heeft. Om zorgeloos van de remkrachten van de SV650S te kunnen genieten kan je opteren om voor de ABS versie. Deze optie was op ons testexemplaar aanwezig en demonstreerde ons herhaaldelijk van een goede kwaliteit te zijn. Wat ons betreft mag elke motor trouwens voortaan standaard uitgerust worden met ABS; elke motorrijder –zowel ervaren als minder geroutineerd- heeft daar baat bij als puntje bij paaltje komt…
Op de wens voor stalen remleidingen na heeft de Suzuki SV650S een foutloos testparcours afgelegd en ons daarbij heel aangename herinneringen bezorgd. Vermogen op mensenmaat gevat in een rijwielgedeelte dat heel wat in zijn mars heeft gaat er bij ons altijd als zoete koek in. We zijn er dan ook van overtuigd dat deze motor een heel bevredigende compagnon kan zijn voor de motorrijders die wel met een sportmotor willen rijden maar daarvoor comfort niet willen ontberen, noch hun bankrekening willen plunderen. Voor de prijs van 7.330 euro hebben ze een standaard SV650S en voor de ABS uitvoering tellen ze 7.830 euro neer. Daarmee koop je niet alleen een motor die ideaal is om van het sportsegment van de motorindustrie te proeven maar ook een motor die genoeg capaciteiten heeft om met je stuurmanskunst mee te groeien. En als je ooit denkt meer vermogen nodig te hebben dan is er nog altijd de SV1000S, grote broer van de SV650S, maar daarover lees je meer in een ander testverslag.
Technische gegevens Motor Type: Tweecilinder viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 645 cc Boring x slag: 81 x 62,6 mm Compressieverhouding: 11,5:01 Max.vermogen: 72 pk @ 9.000 o.p.m. Max.koppel: 64 Nm @ 7.200 o.p.m. Koppeling: natte platenkoppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: ketting/tandwielen Rijwielgedeelte Frame: Aluminium frame Voorvering: Telescoop, veerweg 130 mm Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning 147 mm veerweg Remmen: dubbele schijfrem met tweezuiger remklauw, achter enkele remschijf met enkelzuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 160/60 ZR 17 Maten en gewichten Lengte: 2.120 mm Breedte: 730 mm Hoogte: 1.170 mm Zithoogte: 800 mm Wielbasis: 1.470 mm Drooggewicht: 175 kg Tankinhoud: 16 liter Prijs: 7.330 euro. Met ABS 7.830 euro Importeur: www.suzuki.be