Suzuki DR-Z 125 SM 2010 testverslag
Retro modellen zijn in, dus het mag ons verbazen dat er in de motorwereld niet meer machines met een uiterlijk dat aan weleer doet denken ten tonele verschijnen. De VanVan125 is echter een retro motorfiets die klaar en onversneden "de tijd van toen" evoceert. 't Is hem aan te zien dat hij in rechte lijn de neef is van de RV50. Die mocht in lang vervlogen tijden ook al de rol van vreemde eend op zich nemen in het Suzuki-kamp.De RV-modellen hebben altijd al een heel speciale zonnige uitstraling gehad. Een scheut flower-power is hen niet vreemd. Je zou ze kunnen vergelijken met de strandbuggy's van weleer, die gebaseerd waren op de Volkswagen Kever. Grote wielen, dikke, overmaats aandoende banden, een air en een knipoog van "heb je me gezien" en een vriendelijke snoet die in samenspraak met de rest meteen aan zonnige stranden en schaars geklede badgasten doet denken. Jonge, welgevormde badgasten van boven de 18 wel te verstaan. 't Is maar dat een mens duidelijk moet zijn dezer dagen, wil hij niet de kans lopen verkeerd begrepen te worden. We hadden het allemaal zo mooi gepland. We hadden de VanVan gereserveerd in een met zon overgoten lenteweek. We hadden het zo geschikt dat we met deze lachebek een rit langs de kust konden maken. Alleen ontbrak nog een mooie pop om op het welgevormde zadel van de RV125 het schone weer te maken, maar dat hoopten we eenmaal ter plaatse wel te regelen. Met ons geluk kon het natuurlijk niet anders dan mislopen. De wind stak op, de hemel betrok, de temperatuur daalde in een etmaal zoveel dat men gerust van doelbewuste pesterijen mocht spreken van de weergoden. Een trip naar de kust was dus nutteloos geworden en daardoor stelden we ons dan maar tevreden met een ritje in de stad, een uitstapje naar het bos en met even over de maïsstoppelvelden hier in de buurt te razen.
Vanaf een afstand oogt de VanVan een beetje gedrongen qua figuur. In werkelijkheid heeft hij echter volwassen afmetingen. De wielbasis is met 1.385 millimeter zeker niet van de kleinste in zijn klasse en met een breedte van 860 millimeter is hij zelfs breder dan menig zware motorfiets. Zijn rijklaar gewicht van 128 kilogram zal echter niemand hoog gaan zitten, temeer omdat de zadelhoogte met 770 millimeter zeer democratisch is gehouden. Je moet echt al genetisch sterke overeenkomsten vertonen met de Smurfen wil je zittend in het zadel van de VanVan125 niet met beide voeten plat aan de grond komen. Het mooi centraal geplaatste zwaartepunt en de ergonomisch verantwoorde zithouding doen de rest. Iedereen zal zich meteen thuis voelen op deze beach boy. Bij de bouw van de VanVan heeft Suzuki beslist geen half werk geleverd. Het geheel is met kwalitatief hoogstaande componenten opgebouwd en is heel netjes geassembleerd. De schakelaars op het stuur zijn bijvoorbeeld dezelfde als Suzuki ook op veel van zijn grote motoren gebruikt en nergens hangt er ook maar een stukje van de bedrading nonchalant bij. Een zwart gelakt stalen buizenframe, een mooie achterbrug gemaakt uit rechthoekige stalen profielen, een monoshock vering en een hydraulische telescoopvoorvork die gevat zit in al even knap en netjes gevormde ultrabrede balhoofdplaten; 't ziet er allemaal heel volwassen uit. De mooie, brede gespaakte wielen dragen de karakteristieke tapbanden. 130/80 op een 18 duims velg vooraan en achteraan een 180/80 op een 14 duims velg, wat betreft strandvoertuigaspiraties kan dat tellen, nietwaar?!
De krachtbron die de VanVan125 aandrijft, is een 125cc metende viertakt ééncilinder. De motor is luchtgekoeld en heeft een boring en slagverhouding van 57 x 48,8 millimeter. Ingewijden maken daaruit meteen op dat het hier om een moderne, eigentijdse krachtbron gaat, iets wat bevestigd wordt door de aanwezigheid van onder andere een enkele bovenliggende nokkenas, een computergestuurde brandstofinspuiting en een elektrische startinstallatie. De motor kan maximum 12 pk leveren bij 9.000 toeren en bereikt zijn maximum koppel van 9,8 Newtonmeter bij 7.500 krukasomwentelingen. Met de hulp van een zesbak, een meerplaatse natte koppeling en een kettingeindoverbrenging bereikt de VanVan125 daarmee een topsnelheid van om en bij de 90 kilometer per uur op zijn teller. Niet onverdienstelijk, zeker als je weet dat de motor in zesde versnelling niet sneller is dan in zijn vijfde, maar alleen hoorbaar minder toeren draait.
Op de keper beschouwd is de topsnelheid van een voertuig ook niet echt belangrijk. Het gemak waarmee er geaccelereerd wordt, bepaalt namelijk of je al dan niet met de verkeersstroom mee kunt. De VanVan125 heeft op dat vlak geen problemen. De motor beschikt over een smeuïge vermogenskarakteristiek, een koppel dat er voor een 125cc motor vrij snel inkomt en goed gekozen overbrengingsverhoudingen. In de stad is er dan ook geen vuiltje aan de lucht bij het bijhouden van de verkeersdrukte. Op secundaire wegen mag je weliswaar geen wonderen van de VanVan 125 verwachten, maar desondanks stelt hij niet teleur. In een mum van tijd zit je aan de 80 kilometer per uur en met een beetje geduld sleept hij je zo naar zijn topsnelheid. Die kan je lekker lang aanhouden zonder dat je daarbij de indruk krijgt de motor onder je te verkrachten. De ietwat lange eindoverbrenging staat dan wel optimale sportprestaties een beetje in de weg, wat betreft rijcomfort scoort ze hoge ogen.
Het rijwielgedeelte van de VanVan125 kan al die spielerei moeiteloos aan. De motor ligt stabiel op de weg en laat zich moeiteloos van richting veranderen. De vrees dat de brede tapbanden roet in het eten zouden gooien bij snedig rijden, blijkt ongegrond; enkel wanneer je de VanVan nadrukkelijk op zijn oor gaat leggen, voel je dat de voorkant het daar niet roerend eens mee is. Een licht wiegen van het stuur vertelt je dat de VanVan van oordeel is dat het zo wel weer kan. Maar dan nog is er geen man overboord en voelt het geheel vertrouwenswekkend aan. Vertrouwenswekkend is ook de remwerking. De voorrem bestaat uit een stevig aangrijpende schijfrem, waarvan de werking boven elke twijfel is verheven. Het enige wat we daar niet vinden kloppen, is dat de remhendel relatief ver van het stuur staat en niet regelbaar is uitgevoerd. Mensen die deze motor kopen vanwege zijn lage zithoogte worden op die manier geconfronteerd met een voorrem waarvan ze het potentieel niet of maar gedeeltelijk kunnen benutten. Kleine mensen met lange vingers kom je namelijk niet zo heel veel tegen in onze samenleving. De oplossing is een ander remhendel laten monteren door de dealer. Met een beetje geluk bestaat er een passend, regelbaar exemplaar van een andere Suzuki die deze onhebbelijkheid wegwerkt.
Reden tot klagen van de achterrem hebben we niet. De compacte, lekker ouderwets ogende trommelrem doet met overtuiging zijn werk, weigert - tenzij hem daarom nadrukkelijk wordt gevraagd - de zaak vanachter te blokkeren en vraagt helemaal niet veel bedieningskracht. Neen, 't hoeft echt allemaal niet zo exotisch zijn om goed te werken!
Dat laatste bewijst de VanVan125 door ook in licht offroad terrein zijn mannetje te staan. Deze vreemde eend draait zijn hand niet om voor een ritje over een bospad, een zanderige ondergrond, een maïsveld dat betere tijden heeft gezien. De tapbanden bieden net genoeg grip om dat aan te durven. De veerwegen zijn dan wel met 110 millimeter voor en 136 millimeter achter veeleer bescheiden, in de praktijk heb je er genoeg aan bij een wandeling naast de weg. Tenminste zolang de snelheid binnen de perken blijft en de onevenheden in het terrein niet te groot worden. Bijna nodeloos vermelden we dat deze kleine rakker zich ook heel goed thuis voelt op de kasseien en dat zowel op die van de stad als op de boerenbuiten. Wie de Flandrien wil uithangen, kan dat met de VanVan125 zonder problemen…
Comfort wordt op de VanVan125 namelijk echt wel met een hoofdletter geschreven. De zithouding is relaxt en het zadel comfortabel en dat zowel voor de bestuurder als de passagier. Een unicum op dat vlak in zijn klasse, zoveel is zeker. Als madam of meneer er de kleine mee naar school doet, zal die aan de schoolpoort gekomen geen reden tot klagen hebben. Komt daarbij dat de VanVan125 van huis uit met een perfect in het geheel passend bagagedragertje is uitgerust; je zou bijna gaan wensen dat je zelf terug naar school mocht bij het zien ervan.
Voor wat je de VanVan125 ook wilt gebruiken, hij zal je erbij enthousiast en waardig van dienst zijn. In zijn klasse is hij één van de meest comfortabele voertuigen die zich een motor mogen noemen, terwijl zijn pretentieloze uiterlijk op ieders gezicht een glimlach tovert. Meer moet dat niet zijn, lijkt ons voor een voertuig dat 3.730 euro kost, zo goed als niets verbruikt, waarvoor geen rijtaks verschuldigd is en de prijs van de verzekeringspremie te verwaarlozen is. Met een beetje geluk kan je er zelfs de baan mee op met je autorijbewijs. Het mooiste van al is echter nog dat de VanVan125 altijd en overal een sfeer van vakantie oproept, zelfs – en misschien zelfs vooral – als je ermee gaat werken. Een tip voor de collectioneurs: ook deze RV wordt veeleer vroeg dan laat een verzamelobject. Want hoe interessant hij ook is, als de geschiedenis zich herhaalt, zal hij ook nu - geheel onterecht - geen potten breken wat betreft verkoopsaantallen.
Technische gegevens: Motor: Type: eencilinder viertakt,enkele bovenliggende nokkenas, twee klepskop Koeling: lucht/olie Boring en slag: 57 x 48,8 mm Cilinderinhoud: 125cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Maximum vermogen: 12 pk @9.000 o.p.m. Maximum koppel: 9,8 @ 7.500 o.p.m. Versnellingsbak: 6 verhoudingen Koppeling: natte, meerplaatse koppeling Eindoverbrenging: ketting/tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: traditionele telescoopvork, veerweg 110 mm Achtervering: monoshock, veerweg 136 mm Remmen: schijfrem voor, trommel achter Banden: voor 130/80-18, achter 180/80-14 Maten en gewichten: Lengte: 2.140 mm Breedte: 860 mm Hoogte: 1.120 mm Zadelhoogte: 770 mm Inhoud brandstoftank: 6.5 l Rijklaar gewicht: 128 kg Prijs: 3.730 euro Invoerder: www.suzuki.be