Triumph Tiger Explorer 1200 2012 voorstelling
Triumph liet nog voor het salon van Milaan zijn deuren openzette nieuws lekken over de op komst zijnde Tiger Explorer. Maar meer dan enkele beelden en een veeleer summiere beschrijving was er op dat moment nog niet voorhanden. Nu is het doek echter geheel en al opgelicht en kunnen we alle details melden. Triumph deed nogal wazig over de exacte cilinderinhoud van de nieuw ontwikkelde driecilinder. Uit de onlangs vrijgegeven technische gegevens blijkt nu dat de krachtbron een boring en slagverhouding heeft van 85 x 71,4 millimeter en daarmee aan een cilinderinhoud van 1.215 cc komt.
Uit die gegevens zou men kunnen afleiden dat de motor een met 6 millimeter opgeboorde versie van de 1.050 motor is maar uit goede bron weten we dat de motor geheel en al nieuw is ontworpen. De 1.050 motor heeft trouwens een kettingaandrijving terwijl de Explorer motor een cardanas gebruikt om de paardjes naar achter te begeleiden. En die cardan overbrenging plak je natuurlijk niet zo maar eventjes ergens tegenaan. En van paardjes gesproken, de Explorer is er rijkelijk van voorzien. De vloeistofgekoelde driecilinder heeft maar liefst 137 pk aan boord als hij 9.300 toeren draait. Bij 6.400 omwentelingen is er een indrukwekkende 121 Newtonmeter koppel beschikbaar. En de Triumph driecilinders kennende is er ook reeds heel laag in het toerengebied al een stevige hoeveelheid power in huis... Dat, in combinatie met een zes verhoudingen tellende versnellingsbak moet voor meer dan voldoende stuwkracht zorgen. Betreft de onderhoudsintervallen moet een kandidaat wereldreiziger zich ook al niet meteen zorgen maken. De onderhoudsbeurten liggen 10.000 mijl uit mekaar hetgeen erop neerkomt dat je pas om de 16.090 kilometer langs de dealer moet.
Het kader van de Tiger Explorer is een vakwerkconstructie bestaand uit stalen buizen. De enkelzijdige achterbrug is gegoten uit aluminium. Voor de wielen is voor dezelfde constructietechniek gekozen. Vooraan is een 19 duims exemplaar gebruikt en achteraan is voor een 17 duims uitvoering gekozen. Die zijn respectievelijk belegd met een 110/80 en een 150/70 band met all road profiel. Vooraan vinden we een massief aandoende Kayaba upside down vork terug met een binnenbeendiameter van maar liefst 46 millimeter. Achteraan is een monoshock exemplaar van dezelfde fabrikant gebruikt. De veervoorspanning van dat element kan hydraulisch aangepast worden en ook de uitgaande demping kan passend gecorrigeerd worden.
Wat betreft veerwegen is de Explorer heel ruim voorzien. Vooraan kan het wiel over een afstand van maar liefst 190 millimeter bewegen terwijl achteraan een veerweg voorhanden is die nog 4 millimeter langer is. De zithoogte is dan ook niet van de poes; de zitplaats van de bestuurder bevind zich 840 millimeter van de grond en kan in een handomdraai nog 20 millimeter hoger gebracht worden. Lagere en hogere zadels zijn als accessoire leverbaar. Niet alleen de zadelhoogte is trouwens aanpasbaar. Ook het stuur en het windscherm kunnen van positie veranderd worden. En dat zorgt ervoor dat de ergonomie en de windbescherming altijd en overal klopt, ongeacht de gekozen zadelhoogte. En nu we het toch over zadels hebben, Triumph heeft de duorijder extra verwend met een ruime en comfortabele zitplaats geflankeerd door handgrepen.
Voor de remmen heeft Triumph duidelijk voor indrukwekkende prestaties gekozen. 305 millimeter zwevende remschijven met vierzuiger remklauwen voor en een 282 millimeter schijf met tweezuiger remklauw achter zijn zeker niet mis terwijl standaard ABS is gemonteerd. Dat ABS systeem kan naar keuze al dan niet geactiveerd zijn, de piloot kiest zelf welke setup hij wil. Om de motor zo comfortabel en controleerbaar mogelijk te maken in heel verschillende omstandigheden heeft Triumph ervoor gekozen de Explorer te voorzien van een aantal behulpzame systemen. De motor is standaard voorzien van zowel tractie controle als cruise controle, zaken waarvoor je bij heel wat andere merken dik wat extra centen moet neertellen.
Een 20 liter grote brandstoftank zal de rijklaar 259 kilogram wegende Explorer een behoorlijke actieradius bieden. Het LCD dashboard verschaft tal van gegevens afkomstig van een krachtige, uitgebreide boordcomputer. In de accessoireafdeling is onder andere een bevestigingsbeugel voor je GPS voorzien en een bandenspanningmeter die de druk in de banden aangeeft op de dashboardpartij.
Natuurlijk is er voor de Explorer een hele waslijst accessoires ontwikkeld die echt te lang is om hier op te noemen. Laat ons volstaan met te melden dat de zijkoffers een inhoud hebben van 60 liter terwijl de topkoffer 35 liter kan bevatten en plaats biedt aan bijvoorbeeld een integraal helm.
Verwarmde zadels, verwarmde handvatten en extra mistlampen zijn eveneens in het aanbod. Standaard is er een stopcontact voorzien in de buurt van het contactslot. Deze handigheidjes gebruiken kan probleemloos want de elektriciteitsfabriek van de Explorer is maar liefst 950 watt sterk.
De Tiger Explorer zal te koop zijn in de kleuren Sapphire Blue, Graphite and Phantom Black. Ze worden in maart/april 2012 bij de dealers verwacht. Kopen kan je ze nu al, de eerste bestellingen zijn inmiddels al binnen gelopen. En dat terwijl over de prijs nog niet officieel is gecommuniceerd. In de wandelgangen wordt gesproken van een bedrag van om en bij de 14.500 euro voor de Tiger Explorer. Pin ons daar niet op vast maar besef dat dit een heel scherpe prijs zou zijn voor een motor van dit kaliber die standaard met ABS, cruise control, tractie controle en een krachtige boordcomputer is voorzien.