Triumph Rocket III Touring 2008 rijindruk
Lange tijd werd er gespeculeerd over het feit wanneer Triumph met een tourmotor op de proppen zou komen. Dat die er zou komen heeft niemand blijkbaar ooit in twijfel getrokken. Naar het concept werd er des te meer gegist; tot de Rocket III werd voorgesteld, toen was zowat de gehele motorpers het er roerend over eens dat die de basis ging vormen voor een Touring versie.Deze voorspelling lag voor de hand want om een representatieve tourmotor te bouwen heb je een krachtbron nodig die heel wat koppel heeft, uitermate soepel uit de hoek komt en schakellui kan gereden worden. Een indrukwekkend vermogen leveren is natuurlijk ook nooit weg terwijl er op geen kilootje moet gekeken worden wat betreft het totaalgewicht van de motor. Ruimte dien je ook zat te hebben om zowel de piloot, de passagier als de bagage een comfortabel habitat te kunnen leveren. Al die zaken vindt men bij Rocket III en de Rocket III Classic terug maar toch dienden er heel wat aanpassingen aan het geheel te gebeuren voor er een variant ontstond die waardig de naam Touring kon dragen.
Een "vette" cruiser heeft een wel erg brede achterband nodig om de kopers ervan te overtuigen dat hij de enige echte uitverkorene is. Het wat minder vlotte stuurwerk dat het brede rubber met zich meebrengt neemt men er graag bij. Bij een tourmotor ligt dat echter anders; daar willen de kopers een goede wendbaarheid en hebben genoeg aan een achterband met gangbare maten. Triumph heeft dat goed begrepen en heeft zijn Touring uitgerust met een achterband in de maten 180/70 R 16 (is bij de Rocket III 240/50 R 16) . Ook de voorband kreeg een andere bandenmaat, de 150/80 R 17 werd afgevoerd ten voordele van een 150/80 R 16.
Met de wiel- en bandenmaten te veranderen nam Triumph geen genoegen; er werd beslist dat er ook een ander frame moest komen, een iets anders gevormde brandstoftank, en een nieuw stuur, foorboards en lichten. Ook de settings van de veersystemen werden aangepast aan de taak die met zekerheid voor de Rocket III Touring is weggelegd: het innemen van een prominente plaats in het cruiser/touring segment. De ruime kofferset en het grote windscherm –beiden oerklassiek doch perfect passend in het geheel vormgegeven- geven aan onder wiens duiven Triumph wenst te schieten: die van een niet nader genoemd Amerikaans motormerk dat in het verleden de concurrentiekracht van de Rocket III al aan den lijve mocht ondervinden. De Rocket III Touring is dan ook zonder twijfel -net als de "gewone" Rocket III en de Rocket III Classic- in de eerste plaats ontworpen met het oog op de economisch belangrijke Amerikaanse motormarkt. Maar de wereld is een dorp geworden waar smaken en culturen eindeloos worden vermengd; daarom vinden we ook de Rocket III Touring in het aanbod van de Europese Triumph vestigingen terug. Toen we onlangs van B.M.C., de Triumph dealer uit Assenede, een telefoontje kregen met de tip dat we wel een ritje met de Touring konden maken indien we daar zin in hadden, aarzelden we dan ook geen seconde. Groot, indrukwekkend, voornaam en van heel wat blinkende accessoires voorzien. Dat is de indruk die je van de Touring krijgt. Door de montage van het windscherm en de kofferset lijkt deze motor zo mogelijk nog indrukwekkender dan een Rocket III. Als je in het zadel gaat zitten wordt deze eerste indruk nog uitvergroot; dit is werkelijk een motor met afmetingen die aan het ongelofelijke grenzen. Desondanks is de zithoogte beperkt tot 736 millimeter en is de tank/zadelpartij zo gevormd dat zo goed als iedereen gemakkelijk met de voeten aan de grond kan. Toch is deze motor geen aanrader voor tenger gebouwde bestuurders. Zelfs met het laag geplaatste zwaartepunt laat het gewicht van het gevaarte zich duidelijk voelen bij het manouveren; op die momenten is er spierkracht vereist, het drooggewicht van de Touring -358 kilogram!- laat zich nu eenmaal niet gemakkelijk wegcijferen…
De 2.249 cc grote driecilinder komt gemakkelijk tot leven. Schudden en beven is er niet bij, hoogstens een kleine beweging van de motor naar zijn rechterzijde op het moment dat de krachtbron aanslaat. Dit wordt veroorzaakt door het draaimoment van de in de rijrichting geplaatste krukas die naar alle waarschijnlijkheid geen onaanzienlijk gewicht heeft. Die zijwaartse beweging blijf je voelen als je gas geeft, maar enkel indien de motor stilstaat; eens de wielen rollen heb je er geen erg in dat de grote driecilinder deze karaktertrek heeft. De zo goed als onderhoudsvrije cardanaandrijving voel je ook al niet onder het rijden. Triumph heeft deze aandrijftechniek dus foutloos weten toe te passen. Dat Triumph de enorme krachtbron van de Rocket -de grootste cilinderinhoud bij standaard geproduceerde motorfietsen!- met zorg ontworpen heeft laat zich voelen. Zo mogelijk nog meer dan bij de Rocket III en de Rocket III Classic word je met je neus op de feiten gedrukt dat deze krachtpatser niet alleen wat betreft cilinderinhoud een grote meneer is maar in evenredigheid tot zijn cilinderinhoud ook indrukwekkende prestaties neerzet. Het maximum koppel van -hou je vast!- 209 Newtonmeter wordt reeds bij 2.025 toeren per minuut afgeleverd. Wie het blok 5.400 toeren laat draaien bereikt het maximum vermogen van 108 pk dat deze driepitter op tafel weet te gooien.
In de praktijk trek je echter zelden of nooit de registers zover open. Gebruik makend van het gigantische koppel, dat er héél gebruiksvriendelijk en werkelijk moeiteloos in komt, krijgt een normale mens nooit de neiging om de driepitter hoog op toeren te jagen. Doe je dat toch dan kom je niet alleen tot de conclusie dat de krachtsontplooiing bijna onuitputtelijk is maar ook dat het blok bij elk toerental heel mooi loopt. Je krijgt gelukkig wel de indruk dat de motor werkt om aan je vraag te voldoen maar niettemin lijkt alles vanzelf te gaan en voel je nooit trillingen tot je doordringen. Ook niet als je schakellui rijdt… en dat doe je vanzelfsprekend met de Rocket III Touring en zonder dat je daarvoor aan tempo inboet; power genoeg om een dozijn olifanten mee te verzetten heb je ten allen tijde onder de hand, vaak tot ergernis van die motorrijders die je op hun grote tweecilinder cruiser denken te kunnen volgen. De trefzeker en vlot schakelende vijfversnellingsbak en de perfect te doseren natte meerplaatse koppeling beroer je dan ook maar met mondjesmaat en alleen als het echt nodig is. De manier waarop de grote Triumph zijn vermogen afgeeft kan je best vergelijken met die van een grote Amerikaanse wagen; power zat maar toch heel comfortabel, doseerbaar en genietbaar onder alle omstandigheden. Het gevoel dat je daarbij krijgt is evenzeer vergelijkbaar met de sensatie van het rijden met een grote Amerikaan; je onthaast en tezelfdertijd geniet je van de power die alom aanwezig is terwijl je toch heel goed opschiet. The American way of life op twee wielen, gefabriceerd door een Britse motorbouwer; inderdaad, de wereld is een dorp geworden…
Met de Touring cruisen is een aangename bezigheid. Je zit namelijk heel ontspannen op deze indrukwekkende motor, daar zorgt een uitgekiende ergonomie voor en de soepel draaiende motor. Bovendien staan je voeten op ruime treeplanken en is het comfort dat het zadel je aanbiedt vergelijkbaar met dat van de beste sofa waarin je ooit gezeten hebt. Leunend tegen de verstelbare ruggensteun waan je je al snel de koning te rijk. Klachten van de duo moet je ook al niet vrezen want die krijgt met gulle hand hetzelfde comfort aangeboden. Het grote toerscherm, dat in een wip en zonder gereedschap te gebruiken kan verwijderd worden, zorgt bovendien voor een efficiënte bescherming tegen de rijwind. De hoogte van het scherm is ook al goed bestudeerd; zelfs een persoon met een gemiddelde lengte kijkt vlot over de rand heen. De Triumph Rocket III Touring mag dan wel droog 358 kilogram wegen en groot van gestalte zijn, eens zijn wielen draaien is deze motor verrassend gemakkelijk te hanteren. Vlotjes worden de bochten aangesneden, de gekozen lijnen worden moeiteloos gerespecteerd en heel veel input van zijn bestuurder heeft de Touring echt niet nodig om van richting te veranderen of strak zijn koers aan te houden. Dit kasteel op twee wielen voelt echt heel homogeen aan, zelfs al wordt het bestuurd door een chauffeur die veeleer het postuur van een schildknaap heeft dan dat van een koene ridder. Kan je nagaan hoe de "groten der aarde" met deze grote lobbes kunnen uitpakken op bochtige wegen… Maar dat even geheel ter zijde; ook de rechtuit stabiliteit van de Touring is voorbeeldig; de motor ligt rotsvast op de weg en heeft weinig of geen last met zelfs een wegdek dat in povere staat verkeerd. De goed afgestelde veersystemen bewijzen zo hun diensten en we zijn er zeker van dat een lange rit in het zadel van deze grote Brit niet zal ontaarden in een bezoek aan de kinesist. De rijhouding is daarvoor te goed bestudeerd, iets wat bij cruiser/tourmotoren in de praktijk wel eens anders uitpakt. Het enige fenomeen dat je bij lange ritten als onaangenaam kunt ervaren wordt veroorzaakt door het windscherm; indien je kruisnelheden boven de 140 kilometer per uur aanhoudt dan treedt er een licht cabriolet effect op. De rijwind lijkt dan van achteren te komen, je rug wordt koud en het lijkt wel alsof je naar voor wordt gedrukt. Een gewaarwording die niet onoverkomelijk is maar toch eventjes wat aanpassing vergt…
Om de Touring af te remmen beschik je over drie remmen; twee zwevende remschijven met een diameter van 320 millimeter vooraan, een enkele remschijf van 316 (!) millimeter achteraan en de remkracht van de grote motor. Deze drie systemen doen elk op hun eigen manier hun ding: de achterrem is diegene die het krachtigst uit de hoek komt terwijl zowel de voorrem als de motorrem veeleer voor een bruikbare vertraging zorgen dan voor echte stopkracht. Eens je het leven aan boord van de Triumph Rocket III Touring een beetje gewoon bent maak je automatisch optimaal gebruik van deze specifieke eigenschappen en sta je verbaasd hoe snel en doseerbaar deze toch wel grote, zware motorfiets tot staan te brengen is. Het goed geplaatste voetrempedaal, meteen bereikbaar en goed te doseren, draagt daar een niet onbelangrijk steentje toe bij. De afwerking van de Triumph Rocket III Touring is zonder meer voorbeeldig te noemen. Over elk detail is duidelijk nagedacht, alles wat niet mag gezien worden zit netjes weggestopt. Gekleed in zowel het stemmig zwart van onze testmotor als in de drie andere kleurencombinaties, en van huis uit rijkelijk voorzien van chroom elementen zal deze motor dan ook zeer zeker in de smaak vallen van de motorrijders die een boontje hebben voor een grote motor die een ruim comfort weet te combineren met een uiterlijk dat zowel klassiek als vooruitstrevend mag worden genoemd. De concurrentie is bij deze gewaarschuwd; deze Triumph komt als een raket door de grote poort het cruiser/tourmotor aanbod binnen en zal met zijn prijs van 18.990 euro potten breken, zoveel is zeker…
Technische gegevens: Motor: 3 cilinder in lijn, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Boring en slag: 101,6 x 94,3 mm Cilinderinhoud: 2.294 Voeding: elektronische brandstofinspuiting Maximum vermogen: 108Pk @ 5,400 rpm Maximum koppel: 209 Newtonmeter @ 2,025 rpm Koppeling: natte platenkoppeling Versnellingsbak: 5 verhoudingen Eindoverbrenging: cardan Rijwielgedeelte: Frame: dubbel wiegframe uit stalen buizen Voorvering: Kayaba 43 mm telescopische voorvork Achtervering: swingarm met stereovering. Instelbaar op veervoorspanning. Remmen: vooraan dubbele zwevende remschijf 320 mm met vierzuiger remklauwen, achter 316 mm remschijf met tweezuiger remklauw. Afmetingen en gewichten: Lengte: 2.608 mm Breedte: 895 mm Hoogte: 1.182 mm (zonder windscherm) Wielbasis: 1.708 mm Drooggewicht: 358 kg Tankinhoud: 22,3 liter Kleuren: Eclipse Blue/Azure Blue, Jet Black, Jet Black/New England White, Jet Black/Sunset Red Prijs: 18.990 euro Invoerder: http://www.triumph.co.uk/belgiumnl/