Titel
Wat reeds lang in de lijn van verwachtingen lag is realiteit geworden: Kawasaki heeft een 1000 cc versie van zijn Versys ontwikkeld. Net als de 650cc Versys is het een hoogpoter geworden met een geheel eigen voorkomen.Betreft de motorisatie is men echter duidelijk andere wegen in geslagen dan tot nu toe het geval was. De parallel tweecilinder configuratie heeft plaats gemaakt voor een andere Kawasaki specialiteit; er zit niets anders dan een vloeistofgekoelde, dwars geplaatste viercilinder lijnmotor met 1.043cc in het vooronder!
Meteen is daarmee de toon gezet. Bij Kawasaki laat men er ook geen enkele twijfel over bestaan dat de Versys 1000 absoluut geen concurrent kan zijn voor een BMW R1200GS, een KTM Adventure of een Triumph Explorer. De Versys heeft dan ook van huis uit andere dan all road aspiraties meegekregen. Het bewijs daarvan zijn de 17 duims wielen waarmee de motor is uitgerust. Die dragen dan wel Pirelli Scorpion Trail banden maar zijn wegens hun wieldiameter hoogstens geschikt om er een vlak, onverhard pad mee aan te kunnen. Net als de 650cc Versys moet deze motor uitblinken door zijn enorm verscheiden gebruiksgebied op de verharde wegen. Sportief maar ook comfortabel onderweg zijn, zowel zalig slenteren als energiek aan het gas hangen, en dat zowel voor een ritje rond de kerk als bij een reis naar ver achter de horizon; deze motor moet dat allemaal mogelijk maken. En dat niet alleen ten gerieve van de piloot, er is duidelijk heel veel aandacht besteed aan het feit dat ook een duo van de ritten met de Versys 1000 moet kunnen genieten.
De zithouding is controlevol rechtop met dank aan een breed stuur dat zo geplaatst is dat er (zoals het hoort!) met licht gebogen armen kan gereden worden. De plaats van de voetsteunen is zo gekozen dat die een royale zitpositie garanderen. De afstand van de voetsteunen naar de bovenkant van het zadel is dan ook groter dan bij de Z1000 het geval is. Ook staan de voetsteunen meer naar voor wat een nog grotere beenhoek als gevolg heeft. Dat de Versys 1000 een flink postuur heeft viel te verwachten. Deze motor heeft dan ook een wielbasis van 1.520 millimeter, een totale breedte van 900 millimeter en is bijna anderhalve meter hoog. Toch is het rijklare gewicht – ondanks een 21 liter grote benzinetank – met 239 kilogram binnen de perken gebleven. Motor De krachtbron van de Versys 1000 is een vloeistofgekoelde 1.043 cc viercilinder. 't Is een beetje een oude bekende, want 't is de motor van de bekroonde Z1000 die als uitgangpunt voor deze viercilinder model heeft gestaan. Ook in deze uitvoering heeft men dus van vierkleps cilinderkop technologie gebruik gemaakt en van dubbele bovenliggende nokkenassen. Ook de boring en slagverhouding is met 77 op 56 millimeter exact gelijk.
Toch heeft de Versys motor meer vermogen in het lage en midden toerengebied terwijl het maximum vermogen bewust wat is afgezwakt. Daartoe heeft men gebruik gemaakt van onder meer andere nokkenassen die een kortere en lagere lift van de kleppen genereren. Daarnaast zijn onder andere ook de inlaattrajecten verlengd en het inlaatsysteem veranderd om het beoogde doel te bereiken. Ook is de compressieverhouding verkleind van 11,1:1 naar 10,3:1. Opgemerkt dient eveneens dat het topvermogen bij een lager toerental wordt geproduceerd. Bij 7.700 toeren komt het maximum koppel van 102 Newtonmeter naar buiten, bij 9.000 toeren gevolgd door het maximum vermogen van 118 pk. Dat alles om een gemakkelijk te doseren en lineaire vermogensafgifte te realiseren die perfect bij het allround karakter van de Versys past. Om het comfort te optimaliseren is er een secundaire balansas toegepast. Die zorgt echter niet voor een geheel trillingsvrije loop van de motor. Een juist gedoseerde hoeveelheid motortrillingen versterkt volgens Kawasaki namelijk het contact tussen motor en berijder, hetgeen de interactie tussen mens en machine ten goede komt. De verhoudingen van de zesbak zijn ook geheel eigen aan de Versys 1000. In vergelijking met de Z1000 krachtbron zijn de eerste en tweede versnelling korter gemaakt terwijl de verhoudingen van de derde tot en met de zesde versnelling langer zijn geworden. Een en ander heeft als doel om de Versys gemakkelijker te laten wegaccelereren, zelfs al is de motor maximaal belast met mensen en bagage. De langere verhoudingen van de hogere versnellingen moeten dan weer het comfort verhogen bij hogere snelheden. Kader Het kader van de Versys 1000 is een typisch Kawasaki product. Het aluminium balkenframe heeft twee hoofddragers die boven de motor lopen waardoor een relatief smal postuur is verkregen. Samen met een aangepaste zadel en brandstoftank ergonomie zorgt dat voor een grote bewegingsvrijheid van de bestuurder. De zadelhoogte van 845 millimeter wordt er in de praktijk wellicht ook gemakkelijker door verwerkt.
Het frame is opgebouwd uit vijf aluminium gietdelen die zijn samen gelast. De motor is als dragend geheel gebruikt maar verstevigingbuizen ter hoogte van de motorophangpunten zorgen voor een nog betere stijfheid van het geheel. Het achterframe is een vakwerkconstructie opgetrokken uit stalen buizen.
Voorvork De voorvork is een gloednieuwe Kayaba upside down met een beendiameter van 43 millimeter. De vork maakt gebruik van de Big Piston Technologie en heeft dus een grote zuigermaat wat een zachtere veerafstelling mogelijk maakt. De constructie zorgt door dunnere cilinderwanden ook voor een gewichtsbesparing van 205 gram tegenover de vroeger gangbare constructie. De veerweg van het voorwiel is met deze voorvork 150 millimeter groot en de Kayaba kan zowel op gebied van uitgaande demping als veervoorspanning van buitenaf worden afgesteld. Achtervering Horizontal Back Link is de naam van de constructie die bij de achtervering van de Versys is toegepast. Kenmerkend daarbij is dat de schokdemper en het hevelsysteem zich beiden boven de achtervork bevinden. Een niet onaanzienlijk voordeel want zodoende kon de vrijgekomen ruimte benut worden door er een vergrote dempervoorkamer in onder te brengen. Als resultaat daarvan kon de einddemper van het uitlaatsysteem kleiner worden en beter geplaatst hetgeen de hanteerbaarheid van het geheel ten goede komt. De schokdemper, die op een voldoende afstand van het uitlaatsysteem is geplaatst, heeft een systeem dat zijn gas en olie gescheiden houdt hetgeen borg staat voor constante prestaties. De veervoorspanning is met de hand regelbaar en ook de uitgaande demping kan naar eigen inzichten afgesteld worden. Evenals bij de voorvork is ook achteraan een wielbeweging over een afstand van 150 millimeter mogelijk.
Remmen Standaard is de Versys 1000 uitgerust met ABS. De afstellingen van dat systeem zijn zo gekozen dat ze overeenstemmen met het grote gebruiksgebied van de motor. Verder zijn er rondom schijfremmen voorzien. 300 millimeter remschijven van het wave type maken samen met vierzuiger remklauwen vooraan de dienst uit. Achteraan is beroep gedaan op een 250 millimeter wave remschijf en een enkelzuiger remklauw om het achterwiel onder controle te houden. Veelzijdigheid en comfort Om comfortabel rijden mogelijk te maken is onder andere een degelijke windbescherming voorzien. Die is traploos verstelbaar over een afstand van 30 millimeter. Grote lateraal aangebrachte afdekkappen zorgen voor extra bescherming van de benen. De zadelpartijen zijn meer dan afdoende gepolsterd. Ook is de pasvorm van de zadels zo dat het mogelijk is lange tijd in het zadel door te brengen. Kawasaki spreekt van 1000 kilometer zonder klachten van de onderrug en een duozitplaats die wat betreft comfort zijn gelijke niet kent binnen het Kawasaki gamma. Het totale laadvermogen van de Versys 1000 is maar liefst 220 kilogram. Een lichtgewicht bagagedrager uit kunsthars behoort tot de standaarduitrusting evenals een opbergvak onder het zadel waar ruimte is voor een regenpak of andere kleine zaken. In het accessoiregamma zijn zowel een topkoffer als een laterale kofferset opgenomen. De Versys 1000 zal ook de eerste Kawasaki zijn die van huis uit met een driedelige kofferset kan worden uitgerust.
Op gebied van actieradius valt ook al het beste te verwachten. De Versys heeft een tankinhoud van 21 liter en zou daarmee volgens Kawasaki –afhankelijk van de rijomstandigheden en belasting – om en bij de 400 kilometer ver moeten geraken. Een nieuw brandstofmetersysteem maakt een nauwkeurige voorspelling van de resterende actieradius. Het systeem berekent niet alleen het gemiddelde verbruik maar is bovendien ongevoelig voor hellingen. Wil men onderweg accessoires van stroom voorzien dan kan dat. Er is een aansluiting voorzien die 45 watt stroom kan leveren. Meer dan genoeg om zelfs de meest veeleisende apparaten van het nodige "jus" te voorzien… ABS De Versys 1000 is uitgerust met het nieuwste van het nieuwste op gebied van elektronische veiligheidsystemen. Zo is de motor standaard voorzien van de laatste versie van het Bosch ABS systeem. Dat waakt niet alleen over de wielsnelheden maar ook over het achterwiel zodat het bij hevig remmen op het voorwiel aan de grond blijft. Tractie controle De Versys is van huis uit – net als de nieuwe ZZR1400 – ook uitgerust met het Kawasaki TRaction Control systeem. Dat KTRC systeem heeft het beste van de bekende S-KTRC en KTRC systemen die Kawasaki in het verleden ontwikkeld heeft. Zo heeft het huidige systeem drie standen die de bestuurder van de motor moeten helpen om in allerlei rijomstandigheden de situatie de baas te blijven. Stand 1 en 2 zorgen voor een optimale voorwaartse versnelling en laten daarbij een beperkte mate van achterwielslip toe. Het systeem analyseert de omstandigheden en bepaalt aan de hand daarvan welke controle er op de tractie dient te worden uitgevoerd. De reactietijd daarvoor nodig is slechts vijf milliseconde waarna via de ontsteking de wielspin wordt beteugeld. Achterwielrijden op koppel blijft in deze afstelling mogelijk, plotse wheely's worden echter voorkomen. In stand 3 wordt op dezelfde manier de zaak gecontroleerd, met dat verschil dat naast de ontsteking ook de voeding en de luchttoevoer worden aangepast. Het systeem is in deze setting geschikt om op gladde wegdekken voldoende bescherming te bieden tegen wielslip en sluit tevens het maken van wheely's volledig uit.
Power modus De bestuurder kan naar believen twee verschillende motorkarakters kiezen. In de stand "Low Power" wordt het motorvermogen beperkt tot 75 procent van het maximum potentieel en is de gasrespons minder fel. De vermindering gebeurt echter niet onvoorwaardelijk, aan de hand van het toerental, de gasstand en de ingeschakelde versnelling berekent het management hoe sterk de motor mag zijn en hoe alert hij mag reageren. Leveringstermijn en prijs De Versys 1000 zal in 2012 leverbaar zijn in de kleuren Metallic Magnesium Gray en Pearl Stardust White. Hoewel de motoren reeds op diverse motorshows zullen te zien zijn worden de eerste exemplaren omstreeks Februari 2012 in de showrooms verwacht. Wat betreft prijzen beschikken we momenteel over minder concrete gegevens maar er wordt geopperd dat de Versys 1000, inclusief ABS, in België misschien wel voor een prijs die lager ligt dan 12.500 euro verkocht zou worden. De catalogusprijs in Nederland zou misschien net iets boven de 13.500 euro kunnen uitkomen. En alsof dat nog niet aantrekkelijk genoeg is zou men momenteel ook nog met het idee spelen om de eerste exemplaren van de Versys 1000 voor die prijs ook van een kofferset te voorzien. Maar dat laatste heb je niet van ons gehoord!