Yamaha FZ1 Fazer ABS 2007 rijindruk
Het leven loopt niet altijd zoals een mens het wil. Toen we enige tijd geleden bij de Yamaha importeur een FJR1300 wilden ophalen voor een testrit bleek er iets mis gelopen te zijn in de planning van de testmotoren. De FJR was die dag niet beschikbaar dus moesten we op plan B overschakelen.Plan B werd ter plaatse in elkaar geknutseld en het bestond eruit dat we de FZ1 Fazer 2007 met ABS aan de tand zouden voelen. De voorganger van die motor –zonder het optionele ABS- hadden we in het verleden al uitgebreid getest maar bij Yamaha beweerde men dat de FZ1 Fazer voor dit jaar een belangrijke update had gekregen. We waren benieuwd… Dat een goed product als de FZ1 Fazer toch nog door sommige motorrijders bekritiseerd wordt maakt duidelijk dat de hedendaagse motorliefhebbers beslist niet gemakkelijk te plezieren zijn. Bij Yamaha liepen diverse klachten binnen over een on-off reactie van het motorblok; iets wat wij beslist niet als storend ervaren hadden. Om dat fenomeen te vermijden hadden we tijdens de test gewoon de versnellingsbak een tandje hoger gezet maar blijkbaar namen sommige lieden met die oplossing geen vrede en gingen bij Yamaha aan de klaagmuur staan. Dat Yamaha hun grieven serieus nam én op zoek ging naar een oplossing toont aan dat deze motorconstructeur er alles aan doet om de motorrijder in de straat voor honderd procent tevreden te stellen. De tijd dat de Japanners ervan overtuigd waren dat hun producten niet bekritiseerd mochten worden ligt dus duidelijk achter ons… Om het motorblok van een nog smeuïger krachtsontplooiing te voorzien heeft Yamaha een nieuwe mapping gemaakt voor het motormanagement. Wat er allemaal aangepast is blijft een goed bewaard Oosters mysterie want Yamaha zwijgt in alle talen over de details van de aanpassing. Tijdens onze testritten konden we echter duidelijk voelen dat hun ingreep succesvol was geweest, hoe hard we ook probeerden, het blok reageerde steeds perfect voorspelbaar op veranderende gasstanden. Dat de vierpitter ten gevolge van die ingreep niet aan prestaties had moeten inboeten was ook duidelijk voelbaar; meer zelfs, we kregen de indruk dat het blok in de lage toeren en het middengebied nog aan sterkte en soepelheid had gewonnen.
Het optionele ABS zit bij de FZ1 Fazer onopvallend weggemoffeld. Ter hoogte van het voorwiel is er enkel de bedrading zichtbaar die naar de pick-up loopt die de wielbewegingen registreert. De rest van het systeem zit netjes in de naaf van het gietwiel verstopt en verstoort dus in het geheel de strakke, nette lijnen van deze constructie niet. Ook achteraan heeft men alle moeite gedaan om de aanwezigheid van het ABS systeem zo weinig mogelijk te laten opvallen. Dat het ABS systeem op de Fazer wel degelijk goed werkt zonder supersportieve remacties in de weg te staan hebben we mogen ervaren. Op de overwegend kletsnatte, modderige wegen, die we tijdens de test onder de wielen van de Fazer schoven, presteerde die voorbeeldig. Enkel als het écht nodig is grijpt het systeem in en doet dat foutloos zonder de bestuurder de indruk te geven de controle over de remmen te verliezen. Meteen wordt het bewijs hiermee nog maar eens geleverd dat ook sportieve motoren baat hebben bij een ABS systeem, zonder dat het rijplezier daardoor in het gedrang komt. Neen, het zou ons écht niet verwonderen mocht in het volgende decennia bijna elke motor standaard met een ABS systeem worden aangeboden… Wie de beelden bij dit artikel heeft bekeken zal gemerkt hebben dat de Fazer voor 2007 in andere kleurenstellingen beschikbaar is. Onze testmotor was uitgevoerd in een stemmig tweekleurig lakkleedje en zag er ronduit voornaam en gedistingeerd uit in die uitvoering. Daarnaast is er een combinatie van dieprood en zwart én een blauwe versie leverbaar. Kleuren die de FZ1 Fazer passen als een handschoen en zijn vormen meer dan ooit benadrukken. Inderdaad, ook op dat vlak kan het blijkbaar altijd beter…