Yamaha Fazer FZ1/Fazer FZ6 2009 vergelijkingstest
De crisis zet heel wat mensen aan om voorzichtiger te zijn als het om investeringen gaat. Een nieuwe motor kopen behoort daar zeker bij, tenslotte gaat het om een niet zo onaardige hoeveelheid centen dat besteed wordt. Bovendien kan je je afvragen of je wel echt dat topmodel nodig hebt nu ook die dekselse middenklassers bakkenvol rijplezier verschaffen. We stelden ons in de plaats van onze lezers en zetten een FZ6 kop aan kop met een FZ1; een vergelijking tussen de twee leden van de Fazer-familie kon een aanvang nemen…De Fazers van Yamaha hebben in de loop der jaren een degelijke reputatie opgebouwd. Niet in het minst door hun veelzijdigheid. Ontspannen toerwerk, groottoerisme, woon/werkverkeer, sportief scheurwerk… ze lusten het allemaal die viercilinders. Wat betreft het beschikbare vermogen en koppel zijn ze ook al niet minstbedeeld te noemen. De jongste versie van de FZ6 heeft een topvermogen van 98 pk en een koppel van 63,1 Newtonmeter; de FZ1, de grotere evenknie, heeft 106 Newtonmeter koppel in huis en een topvermogen van 150 pk. Yep, er is een tijd geweest dat zelfs een R1 daarvoor de duimen moest leggen…
Wat betreft de constructie van het rijwielgedeelte blijkt duidelijk dat er een familieband bestaat. De beide motoren hebben een aluminium brugframe en een monoshock achtervering. De FZ1 heeft een upside down voorvork maar de FZ6 doet het met een traditionele telescoopvork. Op de FZ1 is de voorvork volledig regelbaar; de vork van de FZ6 kent geen stelmogelijkheden. Ook wat betreft de gebruikte veerbenen voor de achtervering zijn er verschillen; op de FZ1 kan je achteraan zowel de veervoorspanning als de uitgaande demping regelen terwijl de FZ6 schokdemper enkel op zijn veervoorspanning kan worden aangepast. De veerwegen ontlopen elkaar geen millimeter; over een lengte van 13 centimeter kunnen zowel de voor- als de achterwielen van beide modellen in de verticale zin bewegen. Bekijken we de remsystemen dan zien we dat de achterremmen identiek zijn met een remschijf van 245 millimeter doorsnede. Vooraan heeft de FZ6 echter een dubbele 298 millimeter schrijfrem terwijl de FZ1 rotors een doormeter hebben van maar liefst 320 millimeter. Mooi is dat beide modellen standaard met ABS uitgerust zijn. Een moedige beslissing van de importeur die daarmee bewijst dat de veiligheid van zijn klanten voorop staat. De FZ6 weegt met dat slimme systeem rijklaar 212 kilogram; zijn grote broer doet de wijzers van de weegschaal stilstaan op een rijklaar gewicht van 226 kilogram. Echt zwaargewichten in hun respectieve klassen zijn de Fazers dus niet…
Dat word je ook meteen gewaar als je de Fazers ter hand neemt. De hanteerbaarheid van beide motoren is zonder meer goed. De 600 is met zijn iets lagere zithoogte (795 tegen 815 millimeter) en een meer gedrongen gestalte op dat moment duidelijk in het voordeel, al is het verschil echt niet zo groot voor een ervaren motorrijder. Ook ergonomisch zijn de verschillen kleiner dan verwacht kan worden. De FZ1 zit iets ruimer en steekt je een indrukwekkender karkas tussen de billen. De duo zal ongetwijfeld liever op de FZ1 plaatsnemen dan op de FZ6 omwille van de ruimere zadelpartij die daar ter beschikking staat. Beide motoren zijn trouwens achteraan van handgrepen naast het zadel voorzien; wie zelfs geen oppervlakkig intiem contact met de bestuurder wil, hoeft zich daar dan ook niet aan bloot te stellen. Mensen die denken dat je aids kan krijgen of in verwachting kan geraken door de heupen van de piloot met de handen aan te raken, kunnen dus gerust zijn; Yamaha waakt over zowel hun gezondheid als hun eerbaarheid…
Maar dat terzijde; één van de typische kenmerken van de Fazer-familie is dat er een stuurkuipje is gemonteerd van veeleer bescheiden afmetingen. Het sportieve voorkomen van de motor komt door de beperkte afmetingen van deze windbescherming niet in het gedrang terwijl het niettemin de bedoeling is dat je als piloot daadwerkelijk bescherming wordt geboden tegen de rijwind. Dat dat laatste geen loze belofte is, hebben we aan den lijve kunnen ondervinden. Je mag al een heel eind boven het wettelijk toegestane vliegen vooraleer de rijwind je parten durft beginnen spelen. Het cabrio-effect lijkt zelfs geheel en al te ontbreken. Hoge gemiddelde snelheden aanhouden, is dus zowel op de FZ6 als op de FZ1 zonder meer mogelijk; 't zal eerder de sterke arm der wet zijn die beperkingen oplegt dan de aerodynamische eigenschappen van deze motoren. Om bagage mee te nemen voelen de Fazers zich ook al niet te goed. De FZ1 die we uitprobeerden, was uitgerust met een luxueuze kofferset van Kappa terwijl de FZ6 een softluggage oplossing was aangemeten in de vorm van een stevige tanktas en een set zijtassen. Mooi detail: in elke zadeltas was een speciale - heel gemakkelijk te bereiken - compartiment voorzien om drankjes in koel te houden.
De kofferset die op de FZ1 zat, had een gezamenlijke inhoud van maar liefst 114 liter. De topkoffer had dan ook een inhoud van 48 liter en was ook voorzien van een optionele ruggensteun. Wie groter wil, kan groter krijgen; Kappa heeft een topkoffer van 53 liter; groot genoeg om dus zelfs je schoonmoeder - al dan niet in onderdelen - in te vervoeren. De laterale koffers hadden een inhoud van elk 33 liter. De kostprijs van de zijkoffers was 289 euro, de topkoffer kost 192 euro en de ruggensteun gaat voor 27 euro over de toonbank. Om het geheel te monteren op een FZ1 heb je ook nog een draagframe nodig dat je 130 euro kost. Ondanks beslist niet bescheiden wat betreft hun inhoud hadden deze voorzieningen geen voelbare negatieve invloed op de wegligging van de motoren. Indien volgepropt met belangrijke bagage - de "essentiële" vakantiebenodigdheden van je madam bijvoorbeeld - zal je naar alle waarschijnlijkheid wel de afstelling van de achterschokdemper moeten nazien; zeker als de jonkvrouw ook nog achterop komt plaatsnemen. De vrouw en de zwaartekracht; ze zijn altijd wel op één of andere manier met mekaar verbonden…
Accelereren met de Fazers. Aan de hand van de technische gegevens zou je terecht kunnen veronderstellen dat er in de praktijk grote verschillen voelbaar en meetbaar zijn. Tenslotte heeft de FZ1 in vergelijking met zijn kleine broer maar liefst 50% meer paardenkrachten aan boord. Vergelijken we het maximum koppel dan heeft de FZ1 zelfs net geen 70% meer Newtonmeters in huis. In de praktijk voel je dat ook wel natuurlijk; de FZ6 moet wat meer moeite doen om altijd en overal vlammend uit de hoek te komen maar desondanks scoort de 600 viercilinder - zijn cilinderinhoud in acht genomen - heel goed bij schakellui rijden. Heb je nog niet met een FZ1 gereden dan zal je de FZ6 nooit piekerig vinden maar wel een kameraad die je altijd en overal doortrekt. De FZ1 doet dat natuurlijk ook en met duidelijk dat beetje verve meer dat je bij een 1000 cc mag verwachten; wie klachten heeft over de souplesse en smeuïgheid van de vermogensafgifte van deze motor doet er beter aan een zescilinder auto te kopen en het motorrijden aan positief ingestelde mensen over te laten. Maar we dwalen af; natuurlijk hielden we vergelijkende acceleratietesten tussen de FZ1 en de FZ6. Naast mekaar rijdend in tweede versnelling met een snelheid van 40 kilometer per uur gooiden we herhaaldelijk tegelijkertijd het gas vol open en kwamen daarbij keer op keer tot dezelfde verrassende conclusie: op het moment dat de FZ6 in tweede versnelling zijn maximum vermogen bereikt, ligt de FZ1 amper een dozijn meters op hem voor. Ja, echt, we stonden er zelf van te kijken hoe klein het verschil tussen deze beide motoren maar is in werkelijkheid tijdens hernemingen. Het verschil in rijklaar gewicht tussen beide motoren - de FZ1 weegt 14 kilogram meer dan de FZ6 - speelt daar natuurlijk ook een niet te onderschatten rol in. Maar toch… we hadden het ons in gedachten echt wel anders voorgesteld…
Op gebied van wegligging ontlopen de beide motoren elkaar echter geen meter. Neutraal sturen zit hen in de genen en stabiliteit staat ook al hoog in hun vaandel. Op uitgesproken bochtige baantjes zal de FZ6-rijder iets in het voordeel zijn omdat deze motor iets sneller stuurt dan de FZ1. Op gebied van remwerking laten zich grotere verschillen noteren. De voorrem van de FZ1 is een stuk krachtiger en beter doseerbaar dan die van de FZ6. Niet dat de FZ6 geen goede voorrem heeft, het zijn veeleer de uitmuntende prestaties van de FZ1 voorrem die maken dat de FZ6 op dat vlak in de schaduw van zijn grote broer moet leven. De remwerking achteraan is goed vergelijkbaar; niet spectaculair maar ook niet zo goed als onbestaande. Aangezien het om ABS-versies gaat een niet te verwaarlozen rem die probleemloos kan ingezet worden in zelfs de meest penibele situaties. Op gebied van esthetiek verschillen de broertjes sterk. Het kenmerk van de FZ6 - de dempers onder het zadel - heeft men op de FZ1 niet overgenomen. Ook de rest van het design van de FZ1 is totaal anders, waardoor de beide motoren zich optisch zeker niet onderling laten verwisselen. Wie van de twee de knapste is, zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken; over smaken en kleuren valt nu eenmaal niet te twisten.
En dan de prijzen… De FZ1 Fazer uitvoering is leverbaar in de kleuren Lava Red, Ocean Depth en Graphite; de FZ6 Fazer kan je bestellen in de kleuren Power Blue, Autumn Orange en Midnight Black. Namen voor kleuren bedenken; 't is naar alle waarschijnlijkheid een vak apart dat veel verbeelding vereist… De standaard met ABS uitgeruste motoren kosten momenteel respectievelijk 12.590 en 8.590 euro voor de FZ1 en de FZ6. Wie bij de pinken is, kan trouwens een koopje doen: de Belgische importeur heeft speciaal om de motorrijders te helpen de strijd met de crisis aan te gaan 2008 modellen van de Fazers gekocht. Voor een Fazer FZ1 ABS van 2008 betaal je 10.190 euro. De 2008 Fazer FZ6 met ABS mag met je mee voor - hou je vast! - slechts 7.390 euro. Ook de naakte versies van de FZ1 en de FZ6 van modeljaar 2008 staan –al dan niet voorzien van ABS- in promotie. Zolang de voorraad strekt, staat wel in de marge van deze aanbieding; snel zijn is dus de boodschap!