Yamaha FZ8 Fazer reistest
Multifunctionaliteit, multitasken, veelzijdigheid… 't zijn woorden die de dag van vandaag dagelijks in onze vocabulaire voorkomen. 't Is dan ook geen wonder dat we ook wat betreft motorfietsen deze eigenschappen maar wat graag op ons verlanglijstje zetten. Supersports moeten naast een berg vermogen ook een enorm brede powerband hebben, naked bikes moeten zowel krachtig als extreem wendbaar zijn, all-roadmotoren dienen evengoed op verhard te presteren als op pistes… je kan het zo gek niet dromen of het is er…Toen we de Yamaha FZ8 Fazer te zien kregen, gingen we in gedachten meteen terug naar onder andere die toffe reis die we ooit eens met de FZ1 Fazer maakten. Die motor had ons daarbij verbaasd door zijn gewillige veelzijdigheid en natuurlijk vroegen we ons af of ook de FZ8 Fazer daartoe in staat zou zijn. Alhoewel het toeval niet bestaat, kregen we nog dezelfde week een uitnodiging in de bus voor een reis door Schotland. Wie daarvoor als Chinese vrijwilliger werd aangewezen, laat zich raden toch? Om een motor terdege op zijn reiscapaciteiten te testen, moet je de omstandigheden zo levensecht mogelijk maken. We namen ons dan ook voor om de witte FZ8 Fazer, die we voor het project ter beschikking kregen van de importeur, realistisch te beladen. Omdat er geen kofferset te vinden was voor de FZ8 - de topkoffer van Yamaha was dan nog niet beschikbaar - namen we onze toevlucht daarvoor tot "soft luggage". We monteerden met andere woorden een tanktas, een set zadeltassen én een flinke tas die op de plaats van de duo werd vastgemaakt en vulden die geheel en al op. De bagage bestond uit kledij, computer- en fotomateriaal en nog wat noodzakelijkheden waaronder toiletgerief en een stevig slot.
Van huis uit voorzien van een knap ogende stuurstroomlijn schept deze motor verwachtingen wat betreft bescherming tegen de rijwind. En die verwachtingen maakt de FZ8 Fazer dan ook waar; de piloot wordt goed beschermd tegen de wind en de weersinvloeden, maar blijft desondanks toch goed de motor en de gemaakte snelheid aanvoelen; er komt net genoeg rijwind op de schouders en de helm terecht om dat mogelijk te maken. Ook op ergonomisch vlak heeft de bestuurder geen klagen, de brandstoftank zit gerieflijk tussen de benen en het zadel weet van wanten; je houdt het er uren op uit zonder zadelpijn. Opmerkelijk, want de niet onaanzienlijk grote zitoppervlakte voor de bestuurder is op het eerste gezicht echt niet dik gepolsterd. Minder comfortabel voorspellen we de zitbank voor de duo; die is zowel klein wat betreft oppervlakte als summier wat betreft polstering. Bovendien is de zitkuil voor de piloot levensgroot; als de derrière van de bestuurder geen buitensporig grote afmetingen heeft, zit er dus een gapende opening tussen de plaats van de duo en de rug van de bestuurder. Niet meteen bevorderlijk voor zowel het comfort als bij sportief rijden; 't is niet onmogelijk dat de duo in de zitkuil van de piloot terecht komt bij sterk afremmen.
De FZ8 Fazer ontpopte zich tijdens onze reis als een vergevingsgezinde en comfortabele motor. Als de krachtbron al trillingen produceert, worden die zo goed als niet naar de rijder doorgegeven. Onder andere de voetsteunen die rijkelijk in rubber zijn opgehangen, zorgen daar voor. De manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft, maakt dan weer dat het rijden met deze FZ8 Fazer goed geschikt is voor zowat alle gebruik. De motor neemt erg soepel op vanaf de laagste toerentallen en trekt mooi soepel door naar het middengebied. Ook aan topvermogen ontbreekt het deze viercilinder niet; 106,2 pk komt er uit bij 10.000 toeren en naar dat toerental sprint de FZ8 met overgave. 't Is des te meer jammer dat de vermogenskromme duidelijk voelbaar een diep dal moet zien te overbruggen tussen de 5.000 en de 6.500 toeren per minuut. Hernemingen in de hogere versnellingen worden erdoor sterk gecompromitteerd. Bovendien rijd je in zesde versnelling aan plus minus 5.000 toeren 120 kilometer per uur, wat betekent dat je rijdend op de snelweg maar beter een tandje terugschakelt als je vanaf die snelheid een wagen wilt passeren. Ja, dat kan beter, mister Yamaha, veel beter… Nauwelijks te verbeteren voor toergebruik is de wegligging van de Yamaha. Het rijwielgedeelte biedt voor sportief toergebruik echt wel mogelijkheden. De instellingen van de veersystemen zijn zelfs aan de zachte kant, waardoor onevenheden in het wegdek vanuit het zadel maar nauwelijks voelbaar zijn. Bovendien is de rechtuitstabiliteit voorbeeldig, zelfs met propvolle zijtassen en in een gure wind bleef de FZ8 onverstoorbaar. De motor stuurt ook voor honderd procent neutraal; het gas open of dichtdraaien zorgt niet voor koerswijzigingen.
Toen we op een onbewaakt moment in een sportieve bui belandden, toonde de FZ8 Fazer zich echter van zijn kleinste kant. Rijdend in de heuvels van Schotland begon de motor ten gevolge van het stevige tempo en de wisselende belastingen een beetje te deinen op zijn veringen. Niet echt verontrustend maar de feedback, en dus ook het gevoel hoeveel grip er beschikbaar was, leed er duidelijk onder. De uitgaande en de ingaande demping iets sterker afstellen, zou de oplossing geweest zijn maar jammer genoeg heeft Yamaha ervoor gekozen om die niet van buitenaf instelbaar te maken. Een gemiste kans? Ja… Betere beoordelingen hebben we over voor de remmen van de FZ8 Fazer. Die lijken zo van de oude Fazer 1000 en de voorgaande modellen van de R1 gejat. Ze presteren dan ook navenant: de twee remmen hebben stopkracht zat, voelen desondanks niet giftig aan én laten zich erg mooi doseren. Met andere woorden, voor een sportieve toermotor zijn ze meer dan voldoende en zelfs een beginnende motorrijder zal ze naar behoren weten te hanteren. Komt daarbij dat de FZ8 Fazer van ABS is voorzien en je weet meteen dat je desgewenst ongegeneerd en loeihard in de remmen mag gaan, zonder dat je het risico loopt op blokkerende wielen en wat daarbij hoort.
En dan het verbruik; geen onbelangrijk detail in deze dure tijden. De Fazer heeft tijdens vlot toergebruik een dorst die maar te lessen is als je hem dik zes liter per honderd kilometer gunt. Met een tankinhoud van 17 liter kom je dus in theorie plus minus 261 kilometer ver. Voor een motor met toeraspiraties is dat niet meteen een denderende actieradius, zeker niet als je bestemmingen kiest waar de brandstofpompen wat ver van elkaar verwijderd zijn. De beslist niet klein uitgevallen contouren van de brandstoftank worden dan ook onderhuids voor een niet onbelangrijk deel door andere componenten, zoals bijvoorbeeld het luchtfilterhuis, ingenomen. Concluderend kunnen we stellen dat de FZ8 Fazer zich toch wel degelijk leent om mee op reis te gaan. Bovendien is er optioneel een middenbok beschikbaar, waardoor het kettingonderhoud onderweg minder problematisch wordt. Verwarmde handgrepen behoren eveneens tot de mogelijkheden evenals valblokken en nog wat interessante optische accessoires.
De grootste beperking die de motor voor reizen schept, is het ontbreken van de benodigde bagagemogelijkheden. Yamaha heeft wel een topkoffer met een inhoud van 46 liter ontwikkeld, maar dat is niet genoeg voor een lange reis, laat staan als je met twee op pad bent. 't Is dan ook uitkijken tot een accessoirist het initiatief neemt om laterale koffersets aan te bieden. Het rijden met zijtassen heeft namelijk zo zijn beperkingen. Vooreerst krijg je er minder in en ten tweede zit de monding van de uitlaatdemper van de FZ8 nogal hoog. Op een afstand van amper 10 kilometer zijn we erin geslaagd om een gat ter grootte van een appel in zo'n zadeltas te branden, enkel en alleen met de hulp van de uitlaatgassen. Even nazien wat waar hangt voor het vertrek is dus zeker aan te raden.