Yamaha FZ8 Fazer en XJ6 Diversion 2011 vergelijkingtest
Elk motormerk heeft zo zijn eigen ideeën wat betreft de te gebruiken krachtbronnen. Bij Yamaha kiest men bijvoorbeeld voor de roadster- klasse al sinds jaar en dag voor een dwars geplaatste viercilinder in lijn, die sterke gelijkenissen vertoont met die motoren welke in de R1- en R6- modellen worden gebruikt.Of hoe technologie uit de sport soms toch rechtstreeks en daadwerkelijk de rijder in de straat ten goede komt. De keuze was in het verleden niet moeilijk als men een Yamaha roadster wou. Men kon enkel voor een 1.000 of een 600 versie van de Fazer opteren. Nu is het merk echter eerst met de XJ6 Diversion en dan met de Fazer 8 op de proppen gekomen met als gevolg dat de vrouw en de man in de straat voor minder expliciete keuzes worden gesteld.
Om een beetje klaarheid te brengen in de verhouding tussen de motoren onderling hebben we de Fazer 8 en de XJ6 Diversion, allebei met ABS, van de importeur geleend en hebben we de motoren met elkaar vergeleken tijdens een flink aantal kilometers. Uiterlijk zal je de twee Yamaha's niet met elkaar verwarren. De Fazer 8 oogt beduidend groter van gestalte, zeker als je de twee motoren naast mekaar ziet staan. Desondanks zijn de fysieke maten van de twee motoren op de keper beschouwd niet zo sterk uiteenlopend als men wel zou kunnen denken. De wielbasis van de FZ8 is met 1.460 millimeter slechts 2 centimeter langer dan die van de XJ6. Op gebied van hoogte moet de 600 nauwelijks 15 millimeter voor de grote broer onderdoen. In de breedte zijn beide motoren zelfs met 770 millimeter exact gelijk. 't Zijn dan ook de volumineuzere vormen van de Fazer 8 die het verschil maken. De XJ6 is scherper gelijnd en bezit daarnaast een zadelhoogte die slechts 785 millimeter groot is.
De Fazer 8 zet daar een zithoogte van 815 millimeter tegenover. Toch is de benodigde binnenbeenlengte minder uiteenlopend als men afgaand op deze droge cijfers zou kunnen verwachten. Wie een gestalte heeft van meer dan 165 centimeter en gezegend is met normale lichaamsproporties kan voldoende met de voeten aan de grond om met beide motoren te rijden. Maar we lopen op de zaken vooruit, we gaan eerst de technische gegevens van de beide motoren verder met mekaar vergelijken. De krachtbron die in de XJ6 steekt, is een oude bekende. De viercilinder deed ook dienst in de in België niet langer leverbare FZ6-serie. De cilinderinhoud is 600 cc, welke gemaakt wordt door een boring en slagverhouding van 65,5 op 44,5 millimeter. De motor levert in de XJ6-configuratie 78 pk bij 10.000 toeren en een maximum koppel van 59,7 Newtonmeter bij 8.500 krukasomwentelingen. Ter vergelijking: op de FZ6 had je 98 pk en 63,1 Newtonmeter ter beschikking.
Ook de nieuwe Fazer 8-krachtbron heeft een duidelijk geknepen vermogen. Deze maal niet voor marketingtechnische redenen, maar wel vanwege de fiscus is het maximum vermogen beperkt gebleven tot 106,2 pk. 82 Newtonmeter koppel brengt de 779 cc metende viercilinder bij 8.000 toeren naar buiten. Ook de boring en slagverhouding van deze viercilinder is overvierkant. De zuigers gaan over een afstand van 53,6 millimeter over en weer en hebben een doormeter van 68 millimeter. Met andere woorden: de Fazer 8 heeft dezelfde slag van de FZ1-motor maar een kleinere boring.
Maar dat terzijde. Zowel de 600 als de 779 cc motor heeft een dubbele bovenliggende nokkenas, een vierklepskop, vloeistofkoeling en brandstofinspuiting. In beide gevallen is er ook een natte meerplaatskoppeling en een zesbak in huis, terwijl de eindoverbrenging wordt verzorgd door een kettingtransmissie. Is er wat betreft motorbouw een duidelijke verwantschap waarneembaar, als het op frames aankomt, heeft men wel afwijkende keuzes gemaakt. De XJ6 heeft een stalen buizenframe, terwijl de Fazer 8 een aluminium balkenframe heeft. De Fazer 8 heeft ook een fraaie aluminium achterbrug, de XJ6 stelt daar een exemplaar gemaakt uit profielstaal tegenover. Ook de voorvorken zijn verschillend. De voorvork van de Fazer 8 is van het upside-downtype, terwijl de XJ6 zijn ding doet met een traditionele vork.
Ook op gebied van remmen is het allemaal iets minder rijkelijk op de XJ6. Heeft de XJ6 schijfremmen met respectievelijk 298 en 245 millimeter als diameter, de Fazer 8 stelt daar 310 en 267 millimeter tegenover. Ook beschikt de Fazer 8 vooraan over vierzuigerremklauwen, terwijl de XJ6 met tweezuiger exemplaren is uitgerust. En dat terwijl de Fazer 8 ABS rijklaar amper 4 kilogram meer weegt dat zijn kleinere broer, die met ABS uitgerust 216 kilogram in de weegschaal werpt. Dat de Fazer 8 slechts een fractie meer weegt en wat betreft geometrie nauwelijks groter is dan de XJ6 voel je duidelijk als je met de motoren gaat rijden. Er is echt maar een klein verschil in hanteerbaarheid voelbaar in het voordeel van de 600, zelfs bij stilstaand manoeuvreren en traag rijden. 't Is de vorm van de tank, het zadel en de stroomlijn die de XJ6 slanker maakt, maar daartegenover staat dat het contact tussen de Fazer 8 en zijn bestuurder inniger is dan bij de XJ6, waardoor je de motor beter aanvoelt.
Zijn de rijwielgedeeltes duidelijk uiteenlopend, zelfs zonder dat je dat weet, word je verschillen in rijgedrag gewaar. Beide motoren sturen vlot en gemakkelijk, maar de Fazer 8 geeft zijn bestuurder meer feedback en laat een strakker stuurgedrag noteren. De stuurimpulsen worden door de XJ6 op het gevoel afgaande ook iets minder alert en onversneden uitgevoerd. Kort omschreven: je voelt dat de Fazer 8 een recentere constructie is die aan het eind van de rit meer mocht kosten in de toonzaal. Versta ons echter goed, de Diversion is een goed en eerlijk sturende motor, maar hij moet het op dat vlak nu eenmaal afleggen tegen de Fazer 8. Op gebied van veersystemen zijn beide motoren trouwens elkanders evenknie: de veringen zijn veeleer op comfort afgesteld en dus geschikt voor sportief toerwerk. Wie de supersportieve toer opgaat, merkt al snel dat de dempingwaarden op beide motoren daarvoor te zwak zijn gekozen.
Op gebied van remmen steken de beide Yamaha's mekaar naar de kroon. Is de Fazer 8 met duurder materiaal uitgerust, de XJ6 remt even hard en gemakkelijk af als zijn 800 cc kompaan, met een klein voordeel wat betreft doseerbaarheid van de voorrem van de Fazer 8. Jammer is dat geen van de motoren met staalomwonden remleidingen is uitgerust, maar voor de rest is er geen enkele opmerking mogelijk op gebied van uitrusting en afwerking van deze Yamaha's. De goed afleesbare dashboarden zijn compleet en op enkele details na gelijk. 't Is des te meer betreurenswaardig dat het uitlaatsysteem van de XJ6 dat onder de motor steekt zo'n weinig verzorgd voorkomen heeft. Die roestkleurige uier, we zullen er wellicht nooit aan wennen…
Aan de vermogenskarakteristiek die beide viercilinders neerzetten, zal echter niemand moeten wennen. Zowel de XJ6 als de Fazer 8 heeft een smeuïge en zeer voorspelbare vermogensafgifte. Reeds bij lage toerentallen is er dat gemakkelijk te doseren vermogen aanwezig. De Fazer 8 motor reageert wel iets feller op het gas dan de XJ6-krachtbron, maar daar tegenover staat dat die motor lineair naar de hogere regionen doortrekt en de Fazer 8 motor niet. De motor van de Fazer 8 loopt namelijk tussen de 5.000 en de 6.500 niet echt lekker. De fut is er dan een beetje uit, tot de motor meer toeren maakt en er weer gezwind vandoor gaat. En dat is jammer want bij dat toerental rijd je ongeveer 120 kilometer per uur, waardoor je op de snelweg steeds weer wordt herinnerd aan dat "gat".
Een en ander zorgt ervoor dat de Fazer 8 in bepaalde omstandigheden minder duidelijk de bovenhand haalt op de XJ6 als het op acceleraties aankomt. Wat niet wegneemt dat de 800 (meestal) iets sneller is dan de 600. Mocht de power van de FZ6 nog in dat blok steken, dan was dat allemaal waarschijnlijk wel een ander verhaal. Goed om weten: naar verluidt zou de motor alleen mechanisch begrensd zijn en relatief gemakkelijk weer dik 95 pk kunnen afleveren. Maar dat heb je niet van ons gehoord, misschien weet je dealer hier wel meer van ;-D
Zowel de Fazer 8 als de XJ6 Diversion zijn van huis uit met een stroomlijn uitgerust. Is de stroomlijn van de XJ6 wat kleiner van stuk, ze doet even goed haar werk als die welke op de Fazer 8 is gemonteerd. De windbescherming is met andere woorden op beide motoren voorbeeldig. Niet overdreven, zodat je nog steeds het gevoel behoudt dat je rijdt, maar wel zo efficiënt dat je het aan boord moeiteloos uithoudt, ook bij hogere kruissnelheden. 't Is alleen jammer dat het plastiek van de stroomlijn zo intens in de ruit reflecteert op de Fazer 8. Bij mooi weer - en met een witte motor - kan dat op de duur echt wel storend gaan werken. De onderrug daarentegen wordt op de Fazer 8 net iets beter verzorgd dan op de XJ6. Het grotere oppervlak van het zadel zorgt bij de Fazer 8 bij langere ritten voor duidelijk meer zitcomfort.
En dat je lange ritten kunt maken met zowel de Fazer 8 als de XJ6 Diversion, dat laat de voorraad brandstof die kan meegenomen worden wel vermoeden. De XJ6 neemt wat dat betreft met 17,3 liter het voortouw op de Fazer 8, die 300 cc benzine minder kan vervoeren. Beide motoren beschikken, indien ze sportief toeristisch bereden worden, dan ook over een actieradius van gemakkelijk 300 kilometer. Ruim genoeg voor wie zonder problemen Europa wil verkennen…
En over toerisme gesproken, op gebied van bagagemogelijkheden zijn er wel degelijk duidelijk verschillen tussen de XJ6 Diversion en de Fazer 8. Raar maar waar is dat de 600 moeiteloos met zelfs een driedelige kofferset van de accessoire-specialisten kan worden uitgerust, maar de Fazer 8 niet. Voor deze motor worden volgens onze gegevens geen laterale koffers ontwikkeld.
Voor de XJ6 biedt Yamaha naast een topcase van 46 liter nog een tanktas aan en een "rear fender bag", een tas met een inhoud van 6,5 liter. Yamaha maakt voor de Fazer 8 enkel dezelfde topkoffer, maar daarmee is de kous ook af. Een beetje vreemd, want voor de FZ1 Fazer biedt het merk wel een driedelige kofferset aan. Wie weet waarom dat zo is, mag het ons zeggen, al zal een en ander wel wat met het positioneren van producten in de markt te maken hebben. Soms moet men zijn cliënteel helpen om zijn keuze te maken, lijkt men wel te denken. Je keuze maken tussen deze twee motoren zal deze keer (ook voor kleinere personen) waarschijnlijk niet zo zeer afhangen van de fysieke maten van de bestuurder en de pure prestaties van de motoren. De grote verschillen zitten hem veeleer in het uiterlijk en het stuurgedrag van de beide motoren. En natuurlijk ook in de prijs die ervoor moet betaald worden. De XJ6 Diversion ABS kost cataloog 8.290 euro. De Fazer 8 ABS moet 9.990 euro kosten. De meerprijs van 1.700 euro die voor de Fazer 8 moet betaald worden is terecht, tenminste als men de pure prestaties en het feit dat de Fazer niet (en de XJ6 wel!) met een laterale kofferset kan uitgerust worden even buiten de beschouwing zet... Zijn dat belangrijke factoren - en heb je de centen - dan kan je maar beter naar de FZ1-n of FZ1 Fazer beginnen lonken!