Yamaha FZ6 & FZ6 S2 2007 testverslag
Malaga, eind maart 2007. Het anders steevast zonovergoten landschap van Zuid-Spanje heeft de afgelopen uren duidelijk bezoek gekregen van regen. Toch komt er nu, tegen de avond, hier een daar een veelbelovende blauwe vlek tevoorschijn uit de overwegend grijze hemel. Met de hoop op beter weer morgen tijdens de testritten, begeven we ons naar de plaats waar de persvoorstelling zal plaatsvinden.Eenmaal de plusminus twintig verslaggevers/testrijders hun plaatsje hebben gevonden, steekt Nico Thuy, de Yamaha man van D'Ieteren Sport, van wal. Met de hulp van een slideshow maakt hij de aanwezigen diets waar deze voorstelling om gaat: de FZ6 modellen van Yamaha voor 2007, en dat zijn er heel wat. Indien we er de ABS uitvoeringen van in rekening brengen blijkt het om niet minder dan acht verschillende motoren te gaan. Met pen en papier in aanslag volgen we zijn uiteenzetting, want er komt een vloed van informatie op ons af.
Yamaha heeft voor 2007 de beslissing genomen om de FZ6 modellen grondig aan te pakken. In de eerste plaats gebeurde dat door de S2 serie te lanceren. Deze motoren werden zowel optisch als technisch sterk aangepast. De "gewone" FZ6 en FZ6 Fazer kregen naast enkele detail- wijzigingen een motorblok tussen de ribben waarvan het vermogen beperkt werd tot 78 pk. Met deze laatste modellen bewandelt Yamaha écht wel geheel nieuwe wegen. Het gebeurt namelijk zo goed als nooit dat een bestaand model een update krijgt en daarbij minder vermogen dan voorheen op tafel legt. Nico brengt echter klaarheid in deze zaak door uit te leggen dat Yamaha met de FZ6 serie een breder publiek wenst aan te spreken. Met de S2 serie mikt men op pure sportieve prestaties, op emoties, op fun, op imago… Met de "gewone" FZ6 en FZ6 Fazer wil men veeleer tegemoet komen aan de wensen van diegenen die deze motor als heropstapmotor begeren, als een middel om voor het eerst met de motorwereld kennis te maken, of de FZ6 als woon-werk voertuig in willen zetten. Alle FZ6 en FZ6 S2 modellen zijn bovendien optioneel met ABS leverbaar. Nog nooit had de motorrijder zoveel keuze uit een motorpark dat als basis één en dezelfde krachtbron heeft.
Het grote nieuws voor verder in dit artikel bewarend bekijken we samen met jullie eerst en vooral naar de FZ6 N en FZ6 S Fazer. Die hebben hetzelfde motorblok als vorig jaar, maar het topvermogen is geknepen tot 78 pk. Dit werd bekomen door ervoor te zorgen dat de gasschuiven niet volledig kunnen opengezet worden. Natuurlijk heeft dat ook zijn invloed op het koppel. De krachtbron levert niettemin maximum 51,6 Newtonmeter bij 10.000 toeren, hetgeen voldoende moet zijn om goed vooruit te komen in dit leven. Verdere aanpassingen zijn een zadel dat een iets zachtere polstering kreeg en een andere bekleding. Door de zachtere samenstelling van het schuimrubber wordt de zadelhoogte in de praktijk iets lager, waardoor ook kleinere mensen zich moeten thuis voelen op deze motoren. Ja, alle beetjes helpen, ook in dit geval. Waar deze ingesteldheid ook zeker zijn vruchten afwerpt is ter hoogte van de duo voetsteunen. Die staan iets lager gemonteerd waardoor de duo een betere beenhoek wordt aangeboden. Ook is er voor dit jaar een helmslot voorzien. De FZ6 serie gaat met een bijzonder interessant prijskaartje de deur uit in 2007. De FZ6 N kost 6.290 euro, de FZ6 S (Fazer) kost 6.590 euro en in beide gevallen dient er een meerprijs van 700 euro betaald worden voor het optionele ABS systeem. Geef toe, 't zijn vlijmscherpe prijzen die Yamaha voor deze motoren bedacht heeft…
Verrassend genoeg kosten de FZ6 motoren van de S2 serie nauwelijks meer. Voor de FZ6 S2 N moet er 6.890 euro op tafel komen en voor de FZ6 S (Fazer) dienen er 7.290 euro's neergeteld te worden. Voor een ABS versie van deze motoren is de meerprijs vastgesteld op eveneens 700 euro. En dat terwijl deze motoren, in vergelijking met de 2006 modellen, heel wat aanpassingen hebben ondergaan. Op de beide modellen hebben de voetsteunen van de duo een plaatsje gevonden op nieuwe, in aluminium uitgevoerde schertsplaten. Ze staan ook wat lager dan voorheen met als doel het comfort van de duo te verbeteren. Alle uitvoeringen kregen een nieuwe aluminium achterbrug welke de stabiliteit van de motor ten goede moet komen. De vierzuiger remklauwen op de voorrem zijn eveneens nieuw, net als het hertekende voorspatbord, de bevestiging van het stuur op de kroonplaat en de hertekende uitlaatbochten. Verder kreeg de S versie een nieuw ontworpen kuipvorm, kregen alle S2 motoren het vernieuwde, zachtere zadel, hertekende voorvork buitenbenen en een helmslot. Eveneens nieuw is dat het dashboard van de Yamaha FZ1 zijn weg naar deze motoren heeft gevonden. De som van dit alles is dat de S2 modellen sterk verschillen van de 78 pk versies. En dat zowel optisch als technisch. De S2 modellen hebben bijvoorbeeld allemaal een zwart frame en een zwarte achterbrug terwijl die bij de andere FZ6 motoren zilverkleurig zijn uitgevoerd. Ook is de S versie van de S2 meteen te herkennen aan zijn spitsere snuit, die eveneens lager en iets meer naar voor staat gemonteerd. De motor heeft er een sportievere snoet door gekregen die sterk aanleunt bij die van de FZ1 Fazer. Herkenbaarheid weet je wel…
De volgende dag staan er 's morgens vroeg sterren aan de hemel hetgeen betekent dat de wolken zo goed als verdwenen zijn. De zon staat zwakjes te schijnen als we op het afgesproken uur in onze rij-outfit bij de motoren aankomen. De groep waartoe wij behoren mag meteen aan de slag met de S2 versies van de FZ6. We krijgen een gitzwarte FZ6 S Fazer onder de kont geschoven en enkele tellen later gaat het gezelschap op weg voor een rit door het bergachtige achterland van Malaga. De zit op de FZ6 S is comfortabel. Het stuur heeft een iets andere vorm dan op de naakte versie en valt heel aangenaam en natuurlijk in de hand. Dat de stroomlijn iets lager staat merken we maar nauwelijks; de windbescherming is goed en door het feit dat we ons al snel één voelen met de FZ6 kunnen we onze aandacht meteen toespitsen op de talrijke details die je niet mag missen om achteraf een degelijk testverslag te kunnen neerpennen. Dat de vierzuiger remklauwen in het vooronder voor een verbeterde doseerbaarheid zorgen tegenover het model van vorig jaar is meteen duidelijk voelbaar. Ze herinneren ons aan de remmen die de radiale stoppers van de R1 en de R6 vooraf gingen. Haarfijn doseerbaar en beslist niet overdreven bijterig zolang je beschaafd met hen omgaat; krachtig en vertrouwenswekkend als je hun volle capaciteit van hen verlangt. De achterrem is heel goed bruikbaar onder alle omstandigheden en beklemtoont het all round karakter van de FZ6 motoren.
Dat er een andere, steviger uitgevoerde achterbrug in de S2 motoren gemonteerd werd hebben we eerlijk gezegd niet kunnen voelen. Daarvoor moet je waarschijnlijk letterlijk het onderste uit de kan halen en dat is op de openbare weg niet haalbaar. Tenminste als je kans wil maken om heelhuids terug thuis te komen en dat was natuurlijk ook op deze testrit echt wel de bedoeling. Komt daarbij dat Yamaha een parcours had uitgestippeld dat moest aantonen dan de FZ6 S2 motoren van alle markten thuis waren op gebied van vering. Op de op biljartlakens lijkende wegen hebben we slechts af en toe gereden, voor de rest kon het wegdek de vergelijking met onze Belgisch wegennetwerk perfect doorstaan. Ribbels, scheuren, gaten en bulten, grind op net die plaatsen waar je het maar liever niet hebben wilt… ook in Spanje kan men er blijkbaar wat van om de aandacht van de motorrijders op de weg toe te spitsen. Iets wat op de keper beschouwd niet altijd echt nodig bleek. Ondanks de relatief eenvoudige veersystemen –enkel regelbaar achteraan op veervoorspanning- kleefde de FZ6 S2 Fazer als het ware aan de weg en bood daarbij een niet te onderschatten mate van comfort. Voeg daarbij een grote hanteerbaarheid en voornamelijk kronkelende bergwegen en je begrijpt dat we het naar onze zin hadden die morgen. Soepel sturend, het wegdek lezend en grotendeels op koppel rijdend flaneerden we door de bergen. Voor de nochtans prachtige landschappen die we doorkruisten hadden we jammer genoeg niet veel tijd maar desondanks was het puur genieten aan boord van de FZ6 Fazer. De vierpitter heeft namelijk een mooi koppel in huis waardoor je niet steeds in de bak hoeft te gaan roeren om vooruit te komen. Tot zowat 9.000 toeren is de viercilinder begiftigd met een vlakke, progressieve vermogensafgifte. Eens de naald van de toerenteller die kaap voorbij is toont de FZ6 S2 krachtbron zijn tweede geaardheid: dan gaan de poppen aan het dansen. Krachtig en fel accelererend sprint de motor dan naar het rode gebied op de toerenteller. We geven het je op een briefje: zelfs volwaardige supersport motoren zullen het lastig hebben met een FZ6 S2 waarvan de teugels op de gepaste manier gevierd worden…
Tijdens de fotosessie ruilden we met een collega van motor en kwamen zo op de FZ6 S2 N te zitten; zeg maar de naakte S2. Meteen viel het me op dat het stuur van deze motor een andere vorm heeft. Het is rechter dan dat van de S en noodzaakte ons om een andere rijhouding aan te nemen. Die voelde wat actiever, sportiever en misschien ook wat jeugdiger aan maar beperkte ons een beetje in mijn vrijheid. Het stuur van de gekuipte versie liet meer bewegingsvrijheid in het zadel toe, hetgeen op lange trajecten beslist zo zijn voordelen heeft. Ook kregen we na enkele kilometers het gevoel als zou de voorvork van de naakte S2 een andere afstelling hebben. Een iets kleinere negatieve veerweg vermoedend staken we ons licht op bij de Yamaha technici. Die verzekerden ons echter met de hand op het hart dat beide motoren een identieke voorvork hadden die afgesteld was volgens dezelfde specificaties. En toch voelde de motor anders aan… De oplossing van dit vraagstuk lag echter na een beetje denkwerk voor de hand: de gekuipte versie brengt enkele kilogrammen meer op de weegschaal en dat meergewicht hangt voornamelijk net voor het balhoofd in de vorm van de stroomlijnkuip. Daardoor wordt de voorvork statisch wat meer belast waardoor ze een iets grotere negatieve veerweg bereikt. Dat de voorvork van de naakte FZ6 S2 daardoor iets minder "geplant" aanvoelt staat de wegligging van het geheel echter niet in de weg. Muurvast gaat ook deze Yamaha over de baan en dat was maar goed ook want tijdens deze testrit waren het meermaals slechts vangrails of betonblokken die de baan van de hemel scheidden. Verdere verschillen tussen de twee S2 modellen? Wel, op de naakte uitvoering is natuurlijk de rijwind veel pertinenter aanwezig. Maar verder is er niets te melden. Dat Yamaha het dashboard van de FZ1 heeft gemonteerd mag ongereserveerd toegejuicht worden. Duidelijker afleesbaar en mooier van vormgeving; om die reden alleen al zou je voor een S2 kiezen…
Motorjournalisten moeten ook eten en toen we de lunch eenmaal naar binnen gewerkt hadden ruilden de twee groepen van motoren. Daardoor kwamen we op dat moment op een "gewone" FZ6 S Fazer te zitten. De rijhouding die deze motor ons oplegde was zo goed als identiek aan die van de gekuipte S2 en de wegligging stond eveneens op hetzelfde hoge peil, dus daarover zullen we hier niet verder uitwijden. Dat de voorrem iets minder subliem doseerbaar was merkten we wel meteen, maar toch heeft deze Yamaha echt wel goede stoppers aan boord. En dan was er de vermogensafgifte van het motorblok… Ondanks het feit dat we als testrijder/verslaggever echt wel verwende klootz… sorry.. motorrijders zijn, kunnen we de FZ6 in gemuilkorfde uitvoering niets verwijten. Het koppel is heel goed bruikbaar en de motor heeft een mooie vlakke vermogensafgifte. Het blijft natuurlijk wel een viercilinder waarvan het vermogen een beetje is teruggeschroefd. Wie echter nog niet van de snelle versies van de FZ6, de S2's, geproefd heeft zal niets op te merken hebben aan de prestaties van deze motor. Opletten is het echter geblazen indien dat wel het geval is: net voorbij de 11.000 toeren is het gedaan met de lol en wordt de FZ6 een beetje vergelijkbaar met een café zonder bier. De omgeving is er wel, de glazen ook, maat 't vat is af… Met andere woorden: de motor loeit wel, de toerenteller gaat door tot de rode streep bij 14.000 toeren, maar echte trekkracht heeft hij niet meer in huis. Vroeger schakelen is de boodschap en eenmaal men dat onder de knie heeft gaat het leven zijn gewone gangetje aan boord van de FZ6 N of FZ6 S Fazer.
Alle FZ6 motoren bieden probleemloos rijgenot, moeiteloos stuurplezier, een goed comfort, stevige remmen en zijn –hoera!- verschoond gebleven van ook maar enige vorm van pretentie. What you see, is what you get, is blijkbaar hun motto, maar wat je krijgt is verdomd veel voor een motorfiets gamma dat vreselijk scherp geprijsd staat. Het enige wat we jammer vinden is dat niet alle FZ6 motoren het dashboard kregen dat op de S2 serie gebruikt is. Betreurenswaardig vinden we ook dat de FZ6 S2 Fazer niet ook in die sexy, pure, gave, verleidelijke en verbijsterend mooie witte kleur leverbaar is waarmee wel een FZ6 S2 N kan uitgedost worden. Maar dat is natuurlijk enkel en alleen een strikt persoonlijke opinie. En over smaken en kleuren valt natuurlijk niet te twisten…