Yamaha MT-03 2006 testverslag
Met de MT serie zoekt Yamaha naar eigen zeggen nieuwe concepten te brengen, die een aparte benadering van het fenomeen motorrijden in zich hebben. De MT-01 in het achterhoofd, waarmee Yamaha dit segment opende, komt de MT-03 als een verrassing. In tegenstelling tot de grote twin waarmee de MT-01 is uitgerust, is de MT-03 voorzien van een ééncilinder met een cilinderinhoud van 660 cc.Meteen is duidelijk dat de configuratie van het motorblok niet de rode draad is die door het MT gamma loopt. Wat de beide motoren wel gemeen hebben, is dat het beiden opmerkelijk getekende roadsters zijn die gebruik maken van motorblokken die ook in andere Yamaha's gebruikt worden. Die zou je op het eerste gezicht niet meteen in een roadster verwachten, maar om te kunnen oordelen of ze daar al dan niet op hun plaats zijn, moet je met de MT's gereden hebben. Met de MT-01 reeds achter de kiezen was nu de tijd gekomen om de MT-03 uit te proberen. Yamaha vloog ons daarvoor naar Spanje en liet ons in de buurt van Lloret del Mar los op een gevarieerd parcours, dat zowel enorm bochtige bergwegen als slingerende asfaltwegen bevatte. Ter info: één van die trajecten was 18 kilometer lang, telde meer dan 350 bochten, was voorzien van heel wat hoogteverschillen én beschikte over een zo goed als perfecte asfaltlaag. Inderdaad, we krijgen de herinnering aan dat stukje baan maar moeilijk uit onze gedachten…
Het uiterlijk van de MT-03 mag zonder overdrijven uniek genoemd worden. De motor straalt een high tech sfeertje uit die niet mis te verstaan is en dat met een motorblok tussen de ribben, dat de dag van vandaag door velen –weliswaar totaal onterecht- als een "nederige" krachtbron word afgedaan. Met zijn maximum vermogen van 45 pk en een koppelkromme met een bovengrens van 56,2 Newtonmeter, doet de 660 cc metende éénpitter inderdaad -wat puur theoretische prestaties betreft- bescheiden aan, maar of dat op de weg een beslissende rol zou spelen, kon enkel de praktijk uitwijzen.
Smal, rank en héél modern; zo kan je de lichaamsbouw van de MT-03 best omschrijven. De wielbasis is 1.420 millimeter lang, de breedte van de motor is niet meer dan strikt nodig en de zadelhoogte is beperkt gebleven tot 805 millimeter. Inderdaad, beperkt gebleven, want door de smalle bouw van de motor, voelt die 805 millimeter mooi laag aan als je in het zadel gaat zitten. Daar wacht je meteen een verrassing, want vanuit dat perspectief is het alsof de motor net voor het dashboard ophoud te bestaan. Die indruk wordt gewekt omdat je zitplaats zich heel dicht bij het balhoofd bevindt en je dus ver vooruit op de motor komt te zitten. De zithouding is er eentje die een kruising vormt tussen die van een supermotard en die van een roadster, het relatief smalle stuur doet aan een roadster denken, terwijl de ver vooruitgeschoven zitpositie associaties oproept met een supermotard.
De vloeistofgekoelde éénpitter laat zich gemakkelijk starten. De enige startprodedure die je moet volgen is het contact aanzetten en op de startknop drukken terwijl je verder overal met je fikken afblijft. Doe je dat, dan slaat de motor meteen aan, loopt direct perfect op vrijloop en… doet dat zonder noemenswaardige nevenverschijnselen. Inderdaad, de éénpitters zijn niet meer wat ze geweest zijn, maar niemand zal het typische stampen, schudden en trillen van de oude ééncilinders missen met een krachtbron als die van de MT-03 tussen de knieën. De koppeling geeft net genoeg weerstand om niet als streelzacht beoordeeld te kunnen worden. De bak –die vijf verhoudingen telt- laat zich ook bij koude motor zonder geluiden aan het werk zetten en met een streepje gas gaat de MT-03 bijzonder soepel van zijn plaats. Zeker beginnende motorrijders zullen deze vergevingsgezindheid bij het wegrijden weten te waarderen en dat terwijl de "oude rotten" meteen zullen weten dat filerijden met deze motor heel vlot zal gaan. Hun vermoeden wordt bevestigd omdat de MT-03 zich ook heel gemakkelijk laag op toeren laat rijden, je moet het al erg bont maken voor deze mono gaat bokken. De powerband van de krachtbron is heel breed. Vanaf 2.500 toeren pakt de motor perfect op indien je het gas open gooit. Mooi progressief trekt de MT-03 zich op gang, bereikt in een wip zijn sterk middengebied en laat de naald vervolgens doorrazen naar de streep van de 7.500 toeren, alwaar het verboden toerengebied begint. 1.500 krukasomwentelingen eerder bereikt de motor zijn maximum vermogen van 45 pk, dus op zoek gaan naar het rood op de teller heeft maar weinig zin. Temeer omdat de versnellingsbakverhoudingen heel goed gespreid zijn en perfect passen voor gebruik op de openbare weg. Snel opschakelend –met of zonder koppeling- zet de MT-03 een mooie sprint neer waar menige motorrijder zal van staan kijken. Toch is de MT-03 niet echt een lichtgewicht; de motor weegt droog 173,5 kilogram maar voelt desondanks zeer licht aan. Een kruissnelheid van +/- 140 kilometer per uur aanhouden is perfect mogelijk en uitschieters naar + 165 kilometer per uur verteerd de MT-03 zonder problemen. Je moet er dan wel de rijwind bijnemen, maar al bij al valt dat mee op de MT-03, je zit meer in dan op de motor en dat heeft op dat moment zo zijn voordelen.
Omdat de vlam niet altijd in de pijp moet zitten, heeft men er bij Yamaha voor gezorgd dat de MT-03 zich ook perfect schakellui laat rijden. Gebruik makend van het smeuïge koppel, is het in zijn gezelschap zelfs aangenaam slenteren over de secundaire wegen. Het besturen van de MT-03 doe je ten allen tijde –zowel bij sportief gebruik als tijdens wandelingen- met een minimum aan input. Je hoeft slechts naar het punt waar je heen wilt te kijken en de motor draaft braaf over de rijlijn die je voor hem uitstippelt. Leg je er de zweep op, dan wacht je een onvergetelijke sensatie. De motor laat zich enorm snel besturen en gaat liggen en staan met een welwillendheid waarvan veel partn… sorry, motoren nog veel kunnen van leren. Een lichte druk op het stuur is voldoende om indrukwekkende hellingshoeken te halen, die vervolgens vliegensvlug teniet te doen om die –indien nodig- aan de andere kant te herhalen. Dat gegeven laat je toe om razendsnel en enorm sportief door de bochten te scheuren, terwijl de rest van het veld –dat niet op een MT-03 zit- zich moet reppen om de "kleine" Yam in het gezichtveld te kunnen houden. En dat terwijl er grondspeling in overvloed is en de motor zeer stabiel blijft. Het rijwielgedeelte van de MT-03 vormt een heel evenwichtig geheel. Yamaha pakt daarover niet met grote trom en met ingewikkelde theorieën uit in zijn communicatie, maar desondanks is het zo. De motor voelt heel homogeen aan, stuurt als een trein en veert en remt als de beste. De dubbele remschijf in het voorwiel en de enkele in het achterwiel doen heel goed hun best en klaren hun taak met verve. Doseren van de remkrachten is een fluitje van een cent, je moet je echt niet enorm concentreren om een stevige, mooi gecontroleerde remactie op poten te zetten. De traditioneel uitgevoerde voorvork en de futuristisch aandoende achtervering, zorgen onder gelijk welke omstandigheid voor een perfect contact met de weg. Ook al is het wegdek hier en daar ontsiert door putten en bulten. En ondertussen zit je als een koning te genieten in het zadel…
En dat is nu juist de bedoeling geweest van Yamaha. Ze wilden met de MT-03 een motor neerzetten die niet alleen tot heel veel in staat is, maar die ook zijn rijder een pak rijplezier bezorgt onder alle omstandigheden. En geloof ons, ze zijn daarin zonder meer geslaagd. Rijden met de MT-03 maakt zelfs van een levend lijk terug een enthousiaste jongeling die met pretlichtjes in de ogen geniet van de échte essentie van het motorrijden: knap stuurwerk, een vermogen dat gemakkelijk te gebruiken is door zowat iedereen en remwerk om U tegen te zeggen. En dat terwijl gelijk welke handeling van de bestuurder door de MT-03 zonder enige inspanning en heel natuurlijk opgevolgd wordt. Aan boord van de MT-03 volstaat het om te bedenken wat je wilt dat de motor doet en hij leest als het ware je gedachten en volgt vlekkeloos je wensen op. Zowel beginnende motorrijders als de oudgedienden in het vak zullen dan ook met volle teugen van de mogelijkheden van de MT-03 kunnen genieten, hetgeen maakt dat Yamaha met de charmes van deze éénpitter een heel breed publiek aanspreekt. Op uiterlijk vlak zal de MT-03 de puristen en de liefhebbers van mooie dingen weten aan te charmeren. De afwerking van de motor is ronduit perfect, maar wie meer wil kan meer krijgen. Yamaha heeft een pak accessoires voor zijn MT-03 ontwikkeld waardoor je dit juweeltje nog verder kunt verfijnen en dat zowel op uiterlijk als op technische vlak. Je kan bijvoorbeeld Akrapovic slip-on dempers monteren, een prachtige cover boven het duo-zadel, een setje carterbeschermers, een paar mooi gestileerde handbeschermers, een vliegenscherm, radiatorcovers, een pak carbon onderdelen en nog veel meer. Wij reden met een zo goed als full option en konden zowel zien en horen hoe fijn deze MT-03 erbij stond. Om helemaal in stijl met de MT-03 te kunnen rijden, kan je ook de bijbehorende kledijlijn dragen en je voorzien van een rits aanvullende hebbedingentjes. Inderdaad, het MT gebeuren kan uitgroeien tot een volledige life-style, als je het Yamaha vraagt…
Staat er dan niets het succes van deze opmerkelijke roadster in de weg? Het lijkt erop van niet. Tenminste als we er eventjes geen rekening mee houden wat je ervoor dient neer te tellen. Akkoord, voor zijn prijs van 7.190 euro koop je héél wat motor, maar er zijn in die prijsklasse nog aantrekkelijke kapers op de kust te vinden. De Yamaha FZ6 is er eentje van en die zorgt met zijn exact dezelfde kostprijs meteen voor stevige concurrentie uit eigen huis. Blijf je echter in de monocilinders dan komt er voor die prijs geen enkele bij de MT-03 ook maar in de buurt, zowel wat betreft uiterlijk als concept. Geld, het slijk der aarde; zullen we dan nooit aan de verderfelijke invloed van die rotzooi weten te ontsnappen? Technische gegevens: Motor: Type: monocilinder, twee bovenliggende nokkenassen, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring x slag: 100 x 84 millimeter Cilinderinhoud: 660 cc. Compressieverhouding: 10:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting Max. vermogen: 45 PK @ 6.000 o.p.m. Max. koppel: 56,2 5.250 Nm @ o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 5 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: telescoopvork 130 mm veerweg Achtervering: monoshock veerweg 120 millimeter Remmen voor: dubbele 298 mm remschijf met dubbelzuigerremklauwen Achterrem: enkele remschijf 245 mmm met enkelzuigerremklauw Banden: voor 120/70 ZR17, achter 160/60 ZR17 Maten en gewichten: Lengte: 2.070 mm. Breedte: 860 mm. Hoogte: 1.115 mm. Wielbasis: 1.420 mm. Grondspeling: 200 mm. Zithoogte: 805 mm. Tankinhoud: n.b. Drooggewicht: 174,5 kg. Prijs: 7.190 euro Invoerder: www.yamaha.be