Yamaha Teneré 660 2008 testverslag
All road motoren zijn, net als terreinwagens, momenteel heel populair. De hoge zitpositie die ze verschaffen geeft een uitstekend zicht op de weg en het vleugje avontuur waarmee ze omgeven zijn spreekt tot de verbeelding. De moderne mens heeft daar meestal genoeg aan; het idee om echte avonturen op te zoeken is aan de doorsnee mens namelijk niet meteen besteed…De XT660Z Tenere van Yamaha oogt echter niet alleen als een echte woestijnrat, hij is wel degelijk prima voor dat werk uitgerust. Een brandstoftank met grote inhoud, gespaakte wielen, lange veerwegen.. zelfs een beugel om de motor te kunnen slepen als er iets fout gaat is net onder het onderste kroonplaat aangebracht. In de wetenschap dat de meeste XT660Z Tenere motoren zelden of nooit een piste zullen zien en het overgrote deel van hun leven zullen slijten op de verharde wegen voelden we deze moderne kameel op Vlaamse wegen aan de tand…
Aan boord klimmen van de Tenere, terwijl die op zijn zijstandaard staat, is voor iedereen een koud kunstje. Daarna wordt het kaf van het koren gescheiden; de zithoogte van zo maar eventjes 895 millimeter brengt met zich mee dat alleen lange personen netjes met beide voeten aan de grond kunnen. Jammer, want door zijn smalle bouw en zijn goed geplaatst zwaartepunt blijkt het een motor te zijn die zich gemakkelijk laat hanteren. Voor wie ondanks een beperkte binnenbeenlengte toch met de Tenere wil rijden is er echter geen man over boord; in een afzonderlijk artikel tonen we hoe je de zithoogte van die motor snel, goedkoop en zonder verlies van rijeigenschappen gevoelig kunt verlagen. Gezeten in het zadel krijg je een degelijke zithouding aangeboden. Je onderrug wordt gesteund door een zadel dat die naam waardig is terwijl je ledematen een natuurlijke houding aannemen die meteen voor heel veel vertrouwen zorgt. Het dashboard is opvallend hoog gemonteerd, het contactslot bevindt zich net achter het balhoofd en je kan gemakkelijk over de toch wel hoge stroomlijnruit kijken. De brandstoftank, die een inhoud heeft van maar liefst 22 liter, voelt verrassend slank aan tussen de dijen en is kort genoeg uitgevoerd om lekker dicht tegen het stuur te kunnen zitten.
De krachtbron die de Tenere aandrijft is een oude bekende. Het is de éénpitter die ook gebruikt wordt in de XT660 en de MT-03. De vloeistofgekoelde ééncilinder heeft een bovenliggende nokkenas, een vierklepskop, een dry sump smeersysteem en komt via een boring en slagverhouding van 100 x 84 millimeter aan een cilinderinhoud van 660 cc. Daaruit put de motor de kracht om maximum 48,4 pk naar buiten te brengen bij 6.100 toeren per minuut terwijl er bij 5.500 krukasomwentelingen 57,5 Newtonmeter ter beschikking is. Een elektronisch geregelde brandstofinspuiting zorgt voor de voeding terwijl een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak en een natte platenkoppeling in samenwerking met een kettingaandrijving voor de overbrenging zorgen.
Ondanks zijn markant uiterlijk beschikt de XT660Z over een traditioneel opgebouwd rijwielgedeelte. Er is gebruik gemaakt van een stalen brugframe, een traditionele telescoop voorvork en een monoshock veersysteem achteraan. De veerwegen van het 21 duims voorwiel en 17 duims achterwiel bedragen beiden 200 millimeter. Het remsysteem is samengesteld uit een dubbele schijfrem vooraan met een diameter van 298 millimeter en een 245 millimeter remschijf achter. De gehele motor weegt droog 183 kilogram wat op papier niet vederlicht overkomt maar onder het rijden zou je zweren dat deze motor veel lichter weegt.
De soepele veerwegen, het centraal geplaatste zwaartepunt en de degelijk uitgekiende geometrie van de motor zorgen samen met een echt wel optimale rijhouding voor een heel goed te hanteren motor. De stuuruitslag is bovendien groot terwijl de hoge zitplaats er zijn steentje toe bijdraagt dat de motor over kwikzilverachtige stuureigenschappen beschikt. Even een kleine stuurbeweging maken is voldoende om de motor prompt van richting te doen veranderen. Handig in het verkeer en zalig op secundaire wegen laat de XT660Z zich moeiteloos en snel besturen terwijl er toch ten allen tijde een opmerkelijke rechtuit stabiliteit voor handen is, ook als je loeiend hard over de rechte stukken en over de snelweg dendert. Het is echt wel opmerkelijk dat deze motor –met maximum 48,8 pk aan boord en niet meer dan 5 versnellingen- gemakkelijk kruissnelheden van om en bij de 140 kilometer per uur toelaat. Sneller kan ook, maar dan zorgt een cabrio effect ervoor dat de piloot wel twee keer zal nadenken om gedurende lange tijd dit tempo aan te houden. Het zadel daarentegen blijkt ook bij lange ritten als een onvervalste troon te fungeren; de polstering voelt erg aangenaam aan en van doorzitten is nooit sprake. De lange veerwegen, de goed afgestelde veersystemen en remmen om U tegen te zeggen zorgen samen met een eenvoudig opgebouwd doch stabiel rijwielgedeelte ervoor dat je erg sportief met de Tenere uit de hoek kan komen. Strak gaat de XT660Z over de weg, ook al is die niet van onbesproken reputatie, en dat geeft zijn piloot veel vertrouwen. Zelfs op zijn mixt banden stuurt de Tenere zowel in lange als korte bochten volkomen neutraal en laat door zijn enorme grondspeling indrukwekkende hellingshoeken toe. Als het op remmen aan komt staat deze Yamaha ook zijn mannetje; de voorrem heeft heel wat stopkracht in huis en hetzelfde mag gezegd worden van de achterrem. Beiden zijn bovendien mooi te doseren en dat is maar goed ook, want een ABS versie van de Tenere is jammer genoeg niet verkrijgbaar. Met een vermogen van net geen 50 pk en een drooggewicht van 183 kilogram denk je niet meteen aan stevige acceleraties. Toch trekt deze éénpitter zodanig aan het koord dat je er versteld van staat wat er allemaal mogelijk is. De goed gekozen verhoudingen van de versnellingsbak en het mooi uitgesmeerde koppel van de motor zorgen ervoor dat dat mogelijk is. Rij je rustiger en schakellui dan is de XT660Z ook een goede partner; in de lagere versnellingen vertrekt hij zonder morren vanaf 2.000 toeren en voor de hernemingen in de hoge versnellingen heb je aan 3.000 toeren genoeg om de zaak vlot op gang te brengen. Opschakelen doe je –ook als je hard vooruit wilt- gevoelsmatig in de buurt van de 6.500 toeren. Ga je door tot je aan het gaatje bent dan ondervind je dat de toerentalbegrenzer ingrijpt bij 7.500 toeren per minuut.
Yamaha heeft 25 jaar ervaring met zijn Tenere modellen, en dat voel je. Deze motor is letterlijk van alle markten thuis en kan dus zonder problemen ingezet worden voor de meest uiteenlopende taken. Voeg daarbij zijn grote actieradius en het grote assortiment accessoires en kledij die aan dit model verbonden zijn en je krijgt terecht de indruk dat met deze motor alles mogelijk is. Rest je nog alleen de kleur van de motor te bepalen; de XT660Z is verkrijgbaar in Midnight Black, Desert Khaki en in het stijlvolle Competition White. De prijs blijft voor alle drie de uitvoeringen dezelfde, namelijk 7.290 euro. De legendarische naam, en de spreekwoordelijke faam betreft duurzaamheid, krijg je er gratis en voor niets bij…
Technische gegevens: Motor Type: eencilinder viertakt, bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring x slag: 100 x 84 millimeter. Cilinderinhoud: 660 cc. Compressieverhouding: 10:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 48,4 Pk @ 6.100 o.p.m. Max. koppel: 57,5 Nm @ 5.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: Stalen brugframe Voorvering: Telescoopvork, veervoorspanning regelbaar Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar Remmen voor: dubbele remschijf 298 mm Achterrem: enkele 245 mm remschijf Banden: voor 90/90-21; achter 130/80-17 Maten en gewichten: Lengte: 2.246 mm. Breedte: 865 mm. Hoogte: 1.477 mm Wielbasis: 1.505 mm. Grondspeling: 245 mm. Zithoogte: 895 mm. Tankinhoud: 22 liter. Drooggewicht: 183 kg. Prijs: 7.290 euro. Invoerder: www.yamaha.be