Yamaha V-Max 2008 rijindruk

Share Tekst: Louis Weenen.
De cirkel is rond. De legendarische Yamaha V-Max, die in 1984 in Amerika ontwikkeld werd, heeft nu een opvolger die opnieuw in de States werd voorgesteld. Het was in Louisiana dat destijds de Japanners ontdekten hoezeer Amerikanen gesteld waren op straatraces met dragsters. Pure kracht in de rechte lijn, dat is iets voor ons, dachten de Yamaha ontwikkelaars en zo werd de legendarische V Max geboren.
Een 1200 cc-er met maar liefst 140 pk aan boord. Een motor die zich de daarop volgende jaren zou richten tot stoere motorrijders die kicken op een machine met body en macho uitstraling. Van de V- Max eerste generatie werden in totaal 40.000 exemplaren in Europa en 100.000 wereldwijd verkocht. Toe einde de jaren 90 in vele landen het model niet meer verkrijgbaar was, verdween deze motorfiets een beetje uit de picture. De leden van de talrijke V-Max clubs reden er natuurlijk geregeld mee, maar wisten niet dat al vanaf 1996 een opvolger ontwikkeld werd.
Eerst dacht Yamaha aan een model met een enorm grote motor, maar tenslotte werd gekozen voor compactheid. Het uitzicht mocht niet teveel verschillen van het oorspronkelijke model, maar anderzijds werd doelbewust gekozen voor talrijke vernieuwingen. Een V-Max dus met de technologie van de 21ste eeuw. Het resultaat is een motorfiets met heel veel potentieel, opvallende eigenschappen, nog veel meer samengebundelde kracht en nu al aardig op weg om de oervader op te volgen als een collectors item. San Diego
Het is in de buurt van San Diego in het zonovergoten Californië dat we de nieuwe V-Max zijn maidentrip bezorgen. Eind augustus hadden al 1100 motorrijders in de wereld hem "blind" gekocht. Onder hen een twintigtal Belgen. Knap dat vertrouwen. De jaarproductie bedraagt wereldwijd maar 2000 exemplaren. Na onze rit van 250 kilometer zijn we zo ongeveer zeker dat deze motor het vertrouwen van zijn eigenaar niet zal beschamen.
Er werd gekozen voor een gevarieerd, bij wijlen bochtig parcours, maar jammer genoeg kon de nieuwe daarop niet al zijn kracht etaleren. Nochtans heeft hij 200 paarden aan boord en is zijn vloeistofgekoelde V 4 motor goed voor 166,8 Newtonmeter koppel. Strenge snelheidcontroles en een druk verkeer zorgden ervoor dat de V-Max het erg rustig aan moest doen voor zijn kunnen. Dat hij hier meteen bewijst in gewone verkeersituaties goed zijn plan te kunnen trekken, is een meevaller. Dat deze motor geknipt is voor de Amerikaanse markt is zeer duidelijk. We reden ermee op wegen die gelijkaardig zijn met de route 66. Prachtige landschappen, dan weer dor, vervolgens erg vruchtbaar. Met soms links langs de weg football players en rechts in de oceaan de obligate Californische surfers. Rijdend door slaperige dorpjes, doorheen Indianenreservaten en ons bewegend langs de grens met Mexico. De invloed van het Midden-Amerikaanse land is voelbaar aanwezig en heel wat borden zijn tweetalig Amerikaans en Spaans.
Meerwaarde
De V-Max, die zich hier thuis voelt als een vis in het water, kan het Europese verkeer evengoed aan. Door zijn machtig koppel kun je in de laag toerental door de bochten glijden, al durft de achtervering protesteren wanneer dit te snel gebeurt. Die achtervering heeft het ook soms moeilijk met een slecht wegdek, wat het overigens uitstekende comfort hypothekeert. Ook wanneer je ergens uiterst traag manoeuvreert, om bijvoorbeeld op je stappen terug te keren, werkt de V-Max niet echt mee. De lange wielbasis die voor een betere stabiliteit zorgt, heeft namelijk een lange draaicirkel tot gevolg. Wanneer je de volledige stuuruitslag gebruikt voel je ook een groot gedeelte van het gewicht op zijn voorgedeelte rusten. En zwaar is deze V-Max echt wel: 310 kilogram volgetankt. Dit gewicht draagt natuurlijk bij tot zijn vol en gespierd mannelijk imago. Dat wil ook dat een passagier meekan, maar die zal het minder naar zijn zin zal hebben dan de chauffeur.
Beest
Dat je met een motor van 200 pk flitsend optrekt als je dat wilt hoeft niet te verwonderen. Bovendien is de vermogenscurve vanaf de 2000 toeren een steil en krachtig verhaal. Met de V Max kom je nooit power te kort. Het mooie is dat je deze kracht kunt kanaliseren. Met dank aan een elektronisch geregelde gasrespons. Met al die elektronica aan boord, samen met een vernieuwde vering, het gebruik van de race-eigenschappen van andere modellen van het merk is rijden met de nieuwe 1679 cc inhoudende V Max niet te vergelijken met het vorige model. Om de zware jongen tijdig tot stilstand te brengen kunnen we rekenen op drie schijven en een ABS remsysteem. Vooraan gebeurt het remmen een beetje te zwak, maar in combinatie met de achterrem krijg je voortreffelijke remprestaties.
Kapitaal
Met een opvallend voorlicht en een van "ledjes" voorzien achterlicht, met vloeiende lijnen en vier knappe aluminium uitlaten, oogt deze motor bijzonder knap. Toerenteller en snelheidsmeter zijn analoog, het digitale gedeelte omvat vele nuttige functies. Je kunt ook makkelijk switchen tussen miles en km per uur aanduiding. Wie zich deze legendarische motor in wording wil aanschaffen beschikt best over een gespijsde bankrekening. Zo verbruikt de krachtpatser tussen 1O en 11 liter benzine per 100 kilometer. Met een benzinetank van 15 liter komt dit overeen met zowat 160 km bereik. Zijn prijs bedraagt dan weer 20.159 euro. De zware ontwikkelingskosten worden hier duidelijk doorgerekend naar de consument. Misschien zorgt net deze stevige prijs ervoor dat zijn verzamelwaarde nog toeneemt. En tenslotte voor de goede orde nog even dit. De motor is alleen in het zwart verkrijgbaar en uitsluitend te bestellen via internet op het adres www.new-VMAX.com