Yamaha XJ6 Diversion F ABS 2010 testverslag
De XJ6 was na de eerste drie maanden van 2010 de best verkochte Yamaha-motorfiets. Geen wonder, want het is een motor die niet alleen heel wat kwaliteiten bezit, maar bovendien voor een echt wel schappelijke prijs de deur uit gaat. Met een instapprijs van 7.090 euro kan men dat gerust zo stellen. De top van het XJ6-gamma - prijstechnisch gezien dan - wordt echter gevormd door de 8.590 euro kostende XJ6 Diversion F ABS. En die gestroomlijnde telg van het XJ-geslacht hebben we onlangs aan de tand gevoeld.'t Mag gezegd worden; de nieuwe XJ6 Diversion F ABS ziet er beeldig uit. We kregen hem te pakken gestoken in een strak pikzwart kleed en zagen dat het goed was. Sprekende beelden maken van een gitzwarte motor is echter een ander paar mouwen, zeker onder een staalblauwe hemel met een verblindend schijnende zon. We vragen dus meteen ons te verontschuldigen voor het echt niet representatieve beeldmateriaal. In werkelijkheid is de XJ6 van huis uit voorzien van een slank makende stroomlijn, echt een plaatje.
Het kopzware design (een kloeke borst gecombineerd met een slank, doch frivool achterste) van de XJ6 wordt door de komst van de volle stroomlijn nog versterkt, waardoor de motor sneller lijkt dan zijn naakte en van een kopkuipje voorziene broers. De motor is er optisch echter amper breder op geworden; de stroomlijnflanken zijn als een keurslijf om de motor aangebracht en het sportief ogende stroomlijnruitje gooit op dat vlak ook al geen roet in het eten. De typische koplamp wordt geflankeerd door sierlijk gevormde luchthappers. Of die daadwerkelijk een functie hebben naast het verfraaien van de look van de motor weten we niet, maar dat ze optisch het geheel naar een hoger niveau tillen, mag geen twijfel lijden. Het mooie van de stroomlijn is ook dat ze aan de onderzijde van de motor de aandacht een beetje afleidt van de echt niet meteen smaakvol vormgegeven uitlaatdemper, die net voor het achterwiel een plaatsje heeft gekregen. Onze testmotor was bovendien ook uitgerust met een handige middenbok, die eveneens die expansiekamer met goed gevolg probeerde te verhullen.
Motorisch is de XJ6 Diversion F identiek aan de andere XJ6-modellen. Het gaat hier dus om de jongste versie van de 600cc viercilinder die zijn leven begon in de R6, daarna in de FZ6 dienst deed en nu dus de XJ6-lijn aandrijft. De krachtbron moet dus onderhand een toonbeeld van betrouwbaarheid zijn, zeker, ze is terug getuned naar een topvermogen van 77,5 pk. De motor, die 4 kleppen per cilinder bezit, een dubbele bovenliggende nokkenas voert en gevoed wordt door een elektronische brandstofinspuiting heeft echter meer in zijn mars. Wie even onder vier ogen met zijn Yamaha-dealer spreekt, zal waarschijnlijk met een krachtiger XJ6 naar buiten gaan. En dat zonder dat haar of hem dat een broek of een vest heeft gekost. Niet zeggen dat je dat van ons weet ;-D
Het rijwielgedeelte is in tegenstelling tot de motor wel speciaal voor de XJ6 ontwikkeld. Een stalen buizenframe, een eenvoudige doch kloeke voorvork, een lange, slanke achtervork die voorzien is van een monoshock-veersysteem; 't ziet er allemaal niet alleen mooi uit voorzien van een fraai gevormd zadel en dito brandstoftank, 't werkt ook heel goed. De motor laat zich zeer gemakkelijk besturen en geeft van bij de eerste meters veel vertrouwen aan zijn bestuurder. 't Voelt een beetje aan als thuiskomen, ook al ben je er voorheen nog nooit geweest. Het feit dat de motor nu met een volle stroomlijn is uitgerust, maakt op dat vlak niets uit, ook vanuit het zadel merk je geen negatieve invloeden op de manoeuvreerbaarheid. Anomalieën in het wegdek, als we de putten en bulten in ons vaderlands wegdek tenminste zo nog mogen noemen, hebben ook al geen invloed op de wegligging van de motor, die werkelijk onverstoorbaar en verrassend snel zijn ding kan doen als je dat van hem vraagt.
Het "geheim" van het heel gemakkelijke sturen van de XJ6 ligt naar alle waarschijnlijkheid voor een groot deel aan het feit dat hij achteraan op een 160 band staat en niet op een 180 brede slof zoals veelal in die inhoudsklasse gebruikelijk. Bredere banden hebben namelijk de onhebbelijke gewoonte om naast meer grip ook de snelheid van het sturen te beïnvloeden. Jammer genoeg dat laatste niet in de positieve zin. Yamaha heeft op de motorisch minder sterke XJ6 dan ook terecht voor een 160 millimeter brede band gekozen. In combinatie met de 120/70 band die vooraan is gemonteerd, levert dat een fris, levendig maar toch heel stabiel en voorspelbaar stuurgedrag op, dat perfect bij het gebruiksgebied van deze middenklasser past.
Alhoewel de XJ6 Diversion F ABS beslist geen anorexia kan aangewreven worden (de motor weegt rijklaar 222 kilogram!), voel je dat gewicht nooit doorwegen op het rijgedrag. Integendeel zelfs, je zou afgaande op het gevoel dat de Diversion bij zijn rijder achterlaat nooit geloven dat de motor zoveel weegt. Nu ja, zoveel, er is wel een 17 liter brandstoftank aan boord, de olievoorraad is ook al 3,4 liter groot en Yamaha heeft nooit beweerd dat deze XJ6 uitgesproken sportieve ambities had. Daarbovenop komt nog dat de motor een mooi breed uitgesmeerd vermogen heeft en het koppel dus heel gebruiksvriendelijk wordt afgeleverd. Het resultaat is dat je met de 59,7 Newtonmeter die de motor neerzet heel veel doet, zelfs meer dan je afgaand op de technische gegevens zou vermoeden. Deze XJ6 Diversion F ABS brengt je in een wip naar de 200 kilometer per uur, accelereert heel netjes zelfs vanuit zijn onderbuik in gelijk welke van zijn 6 versnellingen en voelt altijd fris en monter aan. Vermogen zal je dan ook niet snel te kort komen indien je als een normale mens met de XJ6 op de openbare weg rijdt. Ok, met een volle bepakking en een Côte d'Or-olifantje in vol ornaat achterop misschien wel een beetje, maar zeg nu zelf, zo wil niemand toch op straat gezien worden?
Door zijn heel grote hanteerbaarheid, zijn goed uitgebalanceerde cocktail - ook de remwerking is echt wel zeer goed - is de XJ6 Diversion F ABS een motor met een enorm breed gebruiksgebied. 't Is echt een manusje-van-alles; je gaat er door de week mee naar het werk, je haalt er 's avonds de kleine mee van school en in de weekends ontsnap je met de hulp van je bereidwillige schoonouders af en toe aan je ouderplicht, waardoor je met z'n tweetjes heerlijke toertochtjes kunt gaan maken. Al dan niet met manlief of moeder de vrouw achterop, 't maakt de XJ6 echt allemaal niets uit.
De piloot zal het wel wat uitmaken als die lang over de snelweg wil met een hoog gemiddelde. De onderkant van de stroomlijn verschaft dan wel een degelijke bescherming, de kleine stroomlijnruit biedt ongeveer evenveel protectie aan zijn torso als de gemonteerde achteruitkijkspiegels en dat is echt niet veel. Enerzijds is dat geen negatief punt omdat je dan meer voeling hebt met de snelheid die je rijdt; de XJ6-motor protesteert niet tegen relatief hoge draaisnelheden die langere tijd aangehouden worden. Anderzijds is het zo dat weer en wind echt vrij spel hebben op het hoofd en de schouders en dat is op de duur niet leuk meer, zeker niet als het dan ook nog oude wijven regent. Bij Yamaha is men zich daar blijkbaar van bewust, want in het accessoirepakket zit onder andere een "double bouble" ruit. In goed Nederlands noemt zo'n ding een verhoogde stroomlijnruit, maar als je hip wilt zijn sta je daar natuurlijk de dag van vandaag nergens mee ;-D
Voor de XJ6 Diversion F en zijn ABS-versie heeft Yamaha trouwens nog meer mooie, praktische spulletjes. Een bagagedrager, een 46 liter topcase met binnenzak, een tanktas, een tas die op de duo past, een achterspatbord voor net boven het achterwiel en valblokken vormen de hoofdmoot. Een afdekplaat voor het duozadel behoort eveneens tot de mogelijkheden samen met enkele fris gevormde tankpads en een speciale kettingkast. Ruimte genoeg dus om je XJ6 aan je persoonlijke wensen aan te passen en nog genoeg over te houden voor een zinnig verjaardagscadeau. Bovendien maken we ons sterk dat er bij de accessoireboer wel ergens een passende set fraaie zijkoffers te vinden is. Ja, je kan er echt wel alle kanten mee uit met die XJ6 Diversion F ABS. Afgaande op de eerlijke en aangename rijeigenschappen van de motor en de samenstelling van zijn accessoirepakket lijkt de XJ6 Diversion F ABS ons niet alleen een motor voor elke dag van de week, maar ook een knappe reismotor. Met zijn brandstofvoorraad van 17 liter is hij zonder meer tot een actieradius van meer dan 250 kilometer in staat, wat in de praktijk meer dan genoeg is om zelfs de meer afgelegen streken van Europa te doorkruisen. Met de zithouding en het geboden comfort is, als je een beetje de snelheidsregels respecteert, ook niets mis, waardoor je de langere afstanden die bij het reizen horen moeiteloos zult afhaspelen.
Met de XJ6 Diversion F ABS bewijst Yamaha nog maar eens dat je echt geen peperdure, zware motorfiets dient aan te schaffen om een motor in huis te halen die - ook in de praktijk! - zo goed als alles aankan. De XJ6 Diversion F zal bovendien een goede investering blijken, want zijn prijs is niet alleen scherp, de geboden mechaniek is zo goed als kogelvrij door de enorme ervaring die ermee is opgedaan. Rest je alleen nog maar je kleur te kiezen; de zwarte versie is bloedmooi, maar oogt ook heel snel vuil. De versie Viper Blue is veel minder kies als het op stof tonen aankomt, maar daar tegenover staat dat de motor er veel "braver" door oogt. Ja, zij die een partner hebben die graag de motor kuist, zijn nog maar eens bij de gelukkigen! Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder in lijn, 4 klepskop, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Cilinderinhoud: 600 cc Boring en slag: 65,5 x 44,5 mm Compressieverhouding: 12,2:1 Max vermogen: 77,5 pk @ 10.000 o.p.m. Max. koppel: 59,7 Newtonmeter @ 8.500 o.p.m. Voeding: elektronische brandstofinspuiting Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: telescopische, hydraulische vork, veerweg 130 mm Achtervering: enkelvoudige schokdemper met regelbare veervoorspanning, veerweg 130 mm Remmen: voor dubbele 298 mm remschijf, achter enkele 245 mm remschijf Banden: voor 120/70 17, achter 160/60 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.120 mm Breedte: 770 mm Hoogte: 1.210 mm Wielbasis: 1.440 mm Zadelhoogte: 785 mm Rijklaar gewicht: ABS-versie 222 kg Tankinhoud: 17 liter Prijs: 8.590 euro Invoerder: www.yamaha.be