Yamaha XVS950 2009 testverslag
Tekst & beelden: Louis WeenenDe dagen van de grote populariteit van de "custom" liggen al een tijdje achter ons. Per jaar vormen ze 13% van het totale aantal dat op de motormarkt wordt verkocht. Maar de grote motormerken kunnen het toch niet laten om dergelijke modellen in hun gamma op te nemen. Op die manier willen ze de nummer 1 van de "custom", Harley-Davidson, blijvend het vuur aan de schenen leggen.
Van het 13% marktaandeel neemt Yamaha 6% voor zijn rekening. Het merk bracht eerder onder andere al een Midnight Star 1900 en 1300 uit en mikt met zijn nieuwe creatie op de markt van de "mid size" custom. De XVS 950 is een stukje kleiner dan de grotere broers, maar ziet er zeker niet uit als een doetje dat zich makkelijk opzij laat duwen. Integendeel, dit is een custom die niet moet onder doen voor andere modellen. Met veel chroom, een druppelvormige tank en laag hertekend zadel, een groot rempedaal en voetplanken voor zijn bestuurder. Het stuur is breed, de vorkarmen stevig en naar voren hellend. De koplamp oogt niet alleen krachtig maar is het ook en het traditionele achterlicht misstaat niet in het traditionele geheel.
In een stevig kader huist een moderne in V-geplaatste en goed zichtbare tweecilinder. Hij maakt voor zijn voeding gebruik van een injectie en hij is met zijn euro 3 norm milieuvriendelijk. Het maximumvermogen van 54 pk ( 39,4 kW) is niet bepaald indrukwekkend. We gaan meer voor het koppel van 76,8 Newtonmeter dat zijn volledige kracht al bij 3000 toeren vrijgeeft. De luchtgekoelde 942 cc krachtbron met in totaal 8 kleppen wordt bijgestaan door een versnellingsbak met vijf versnellingen, die voor zijn secundaire overbrenging gebruik maakt van een riem.
Starten doet deze XVS als de beste. In tegenstelling tot heel wat custom-modellen bevindt het contact zich op een traditionele plaats, dus ter hoogte van het stuur. We rijden meteen de autosnelweg op en bereiken zonder moeite de wettelijke 120 km per uur. We zitten behoorlijk comfortabel, een mening die de passagier niet meteen deelt. Haar zitje is echt te klein. Ook de achterste voetsteunen dragen niet bij tot een comfortabele zithouding. Vooraan is het kampen met de wind. De stuurpositie is die van een echte custom, dus niet altijd even handig. We glijden moeiteloos door de wijde bochten. Dan heb je geen last van de beperkte vrije hoogte. Sneller rijden dan de 120 km per uur is niet meteen aangenaam. Je hebt meteen door dat het autosnelweggebruik niet zijn favoriete ding is, tenzij je de snelheid laat zakken tot ongeveer 105 km per uur. Ook het remmen is erg nipt. De twee schijven hebben bij noodstops moeite om het 278 kg wegende gevaarte snel tot stilstand te brengen. Deze Yam verdient vooraan een tweede remschijf.
Gelukkig hebben we andere plannen met de Midnight Star. We monteren onze gps op het stuur en kienen een leuke route uit. Op die manier kunnen we echt genieten. Kalm rijdend op kleine wegen, profiteren we van de kracht die snel vrijkomt. Door het vrijgevige koppel moeten we amper schakelen en kunnen ons concentreren op de weg. Wanneer die er niet te hobbelig bijligt, is de vering met een swingarm achteraan best te pruimen. De wegligging wordt geremd door de beperkte vrije hoogte en voor we het weten, schuren we op een rotonde met onze linkervoetplank over het asfalt. Het is dus zaak je snelheid aan te passen wanneer je een scherpe bocht aansnijdt. Vaak is het nochtans genieten met deze XVS. Zijn tweecilinder is bijzonder aangenaam en je zult met deze custom prachtige routes kunnen volgen. Op lange rechte stukken rijden, is eveneens plezierig. Je kunt met deze custom behoorlijk vlot doorheen de files laveren en ook het rijden in de stad zorgt voor geen noemenswaardige problemen. Hij laat zich bijzonder vlot op zijn zijpoot plaatsen, alleen wanneer je achterwaarts manoeuvreert zul je dat voelen in de kuiten. Dit is ook een motorfiets die zich graag laat bewonderen door omstanders. Dus, rij vaak niet te snel en poets het rijkelijk voorziene chroom op dat het een lieve lust is.
Deze custom werd fraai afgewerkt en zal zijn eigenaar lang plezier verschaffen. Het instrumentenbord met grote snelheidsmeter is opvallend mooi en maakt beperkt gebruik van enkele digitale gegevens. Grote afwezige hier is een benzinemeter. Het verbruik van amper 6,3 liter per 100 km is een meevaller. Een benzinetank van 17 liter is dat eveneens. Per tankbeurt geraak je zowat 270 km verder. En dan is er nog de prijs van deze kleinste Midnight Star: 9.690 euro. Niet bepaald weinig, maar vermits hij je lang goede diensten zal bewijzen, toch nog gewettigd.
Plus: Aangename motor, vrijgevig koppel, rijplezier op kleine wegen, stoer geheel, benzineverbruik, tankinhoud. Min: Eén remschijf vooraan, comfort passagier, beperkte vrije hoogte, ontbreken benzinemeter, vering op heel slecht wegdek. Technische fiche: Motor: luchtgekoelde in V geplaatste tweecilinder Cilinderinhoud: 942 cc Max. vermogen: 39,4 kW/54 pk bij 6000 tpm Koppel : 76,8 Newtonmeter bij 3000 tpm Versnellingen: 5 Secundaire overbrenging: riem Gewicht: 278 kg (rijklaar) Zadelhoogte: 67,5 cm Inhoud benzinetank: 17 l Prijs: 9.690 euro Importeur: www.yamaha.be