Yamaha YBR125 2008 testverslag
Dankzij een verandering in de wetgeving zijn de 125cc motoren in België aan een duidelijke heropleving bezig. Het feit dat je, indien je twee jaar een rijbewijs B op zak hebt, geen bijkomend rijbewijs hoeft te bezitten om ermee te rijden betekende een duidelijke drempelverlaging. Voeg daarbij de exuberantie prijs die voor brandstof dient betaald te worden en het mag geen wonder heten dat de 125cc klasse terug de aandacht krijgt die ze verdient.Geen rijtaks te betalen, een verzekeringspremie die miniem is, een lage aanschafprijs, dito onderhoudskosten en een brandstofverbruik dat extreem laag ligt; dat zijn de argumenten waarmee de 125cc klasse het publiek aanspreekt. Maar hoe rijdt zo'n supereconomisch voertuig anno 2008? Wat mag je verwachten op gebied van comfort, prestaties en veiligheid? We kwamen het te weten door de YBR125 aan de tand te voelen… Met een vaag beeld van de 125cc motoren uit de jaren '70 voor ogen gingen we de YBR125 ophalen en konden meteen constateren dat die motor -ondanks zijn beslist wel klassieke look- netjes afgewerkt is en een volwassen uitstraling heeft. De gebruikte componenten zijn bovendien kwalitatief hoogstaand waardoor het geheel vlekkeloos past in het straatbeeld van vandaag. Met deze tweewieler kan je overal aankomen zonder een mal figuur te slaan, zoveel is zeker.
Stap je op de YBR125 als motorrijder die gewoon is een "dikke" motor tussen de billen te hebben dan voelt de slanke éénpitter in eerste instantie een beetje iel aan. Voor beginnende motorrijders zijn het lichte gewicht en de kleine afmetingen van de motor echter ideaal; ze worden niet meteen geïmponeerd door een "beest" dat getemd moet worden. Letterlijk elke volwassene kan door de lage zithoogte van slechts 780 millimeter met zijn beide voeten gemakkelijk aan de grond en dat alleen al zorgt meteen voor veel vertrouwen. Bovendien kan iedereen die een mountainbike de baas kan ook deze YBR125 manoeuvreren, want het zwaartepunt ligt mooi centraal en laag terwijl het drooggewicht van slechts 113 kilogram ook al niet voor problemen zorgt.
De motor starten is een fluitje van een cent; de choke is verdwenen waardoor je enkel het contact hoeft op te zetten en op de startknop drukken om de krachtbron tot leven te brengen. Wie sportiever ingesteld is heeft zelfs de luxe van een kickstarter ter beschikking om dit klusje te klaren. Door de geringe cilinderinhoud is een nonchalant trapje op die kickstarter al genoeg om de zaak aan de praat te krijgen. De YBR125 heeft een beschaafde stem; meer dan een diep zoemen laat de ééncilinder viertakt niet horen als die aan het werk is. 's Morgens zal je de buren dan ook niet storen als je voor dag en dauw met je YBR125 vertrekt om je woon/werk verkeer aan te vatten.
Extreem gemakkelijk hanteerbaar laat de YBR125 zich leiden door het verkeer. Het geheel voelt zeer solide en homogeen aan terwijl de veersystemen in combinatie met het goed gepolsterde zadel voor het nodige comfort en baanvastheid zorgen. Het is echt opmerkelijk hoe goed de voorvork en de stereovering zich van hun taak kwijten; ze lijken dan wel als twee druppels water op de veersystemen van weleer, hun werking is in tegenstelling tot wat vroeger het geval was boven elke twijfel verheven. Hetzelfde kan gezegd worden van de remmen. De kleine schijfrem in het voorwiel en de dito trommelrem achteraan presteren het om echt wel stevige remacties op touw te zetten. Bovendien is hun werking zeer progressief waardoor ook minder ervaren bestuurders moeiteloos de gewenste vertraging teweeg kunnen brengen hetgeen voor een veilig gevoel zorgt.
Een 125cc metende ééncilinder met een maximum vermogen van 10 pk; wat mag je daar in de praktijk, op gebied van prestaties, van verwachten? Heel veel blijkbaar, want ondanks zijn eenvoudige opbouw steekt er natuurlijk wel heel wat toptechnologie in het blokje. Het resultaat is dat de motor in staat is om heel vloeiend zijn vermogen af te geven over een breed toerengebied; in de laagste versnellingen is er vanaf 3.000 toeren genoeg koppel aanwezig om aan het verkeer deel te nemen en doortrekken naar de rode zone van de toerenteller –die bij 10.000 toeren begint- gaat snel en moeiteloos. Het schakelen van de 5 bak gaat al even vlekkeloos en de koppeling laat zich voorbeeldig bedienen waardoor er gemakkelijk vaart kan gemaakt worden. In stadsverkeer kom je echt nooit vermogen te kort –en hou je je aan de wettelijk toegestane snelheden- dan kom je ook op secundaire wegen vlot genoeg vooruit om een aangenaam tochtje mogelijk te maken. De topsnelheid van de YBR125 ligt namelijk in de buurt van de 115 kilometer per uur. Om die te bereiken dien je natuurlijk alles uit de kast te halen en hoog op toeren te rijden. Doe je dat dan krijg je nooit het gevoel dat je de éénpitter daarmee pijn doet; van een "boomzaag" sound is ook dan helemaal geen sprake waardoor je langdurig aan hoge snelheiden kunt blijven rijden zonder doof te worden. Mooi is dat de achteruitkijkspiegels zelfs dan nog altijd een klare kijk verschaffen op wat er zich achter jouw rug afspeelt; een niet onbelangrijk detail, zoveel is zeker.
De YBR125 heeft een klassiek gevormd zadel en dat nodigt uit om met twee personen van de geneugten van het motorrijden te genieten. Doe je dat dan zal de duo een paar goed geplaatste duovoetsteunen ontdekken en een ruime zitplaats. Het spreekt voor zich dat twee uit de kluiten gewassen personen de geboden ruimte een beetje krap zullen vinden en dat de motor naar lucht zal happen, maar twee personen met een totaalgewicht van +/-130 kilogram elegant verplaatsen behoort met zekerheid tot de mogelijkheden van de YBR125. Bagage vervoeren gaat al even gemakkelijk want deze kleine naked is standaard uitgerust met een stijlvol vormgegeven en handig bagagedragertje…
Knap afgewerkt, elegant vormgegeven en voorzien van een veilig rijwielgedeelte en prestaties die bij het moderne verkeer passen is het een klein wonder dat deze YBR125 slechts 2.350 euro moet kosten. Vergelijk die prijs met die welke je voor een 50cc scooter of een degelijke fiets moet betalen en je weet meteen dat dit een koopje is!
Technische gegevens Motor Type: eencilinder viertakt, bovenliggende nokkenas Koeling: lucht Boring x slag: 54 x 54 millimeter. Cilinderinhoud: 124cc. Compressieverhouding: 10:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 10 Pk @ 7.800 o.p.m. Max. koppel: 9,6 Nm @ 6.000 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: stalen brugframe Voorvering: telescoopvork Achtervering: Stereovering, veervoorspanning instelbaar Remmen voor: enkele remschijf 245 mm Achterrem: trommelrem 130 mm Banden: voor 2.75-18; achter 90/90-18 Maten en gewichten: Lengte: 1.980 mm. Breedte: 745 mm. Hoogte: 1.080 mm Wielbasis: 1.290 mm. Grondspeling: 175 mm. Zithoogte: 780 mm. Tankinhoud: 13 liter. Drooggewicht: 113 kg. Prijs: 2.350 euro. Invoerder: www.yamaha.be