Yamaha YBR125 Diversion 2007 rijindruk
Motorrijden is duur hoor je wel eens zeggen. Jammer genoeg kunnen we deze bewering niet zonder meer tegenspreken. Een middenklasse motor kost al snel even veel als een autootje en tenslotte kan je er hoogstens met twee op rijden. Er zijn echter uitzonderingen: wij reden met een spiksplinternieuwe Yamaha YBR125 Diversion die een prijskaartje van 2.590 euro draagt om uit te vissen wat je mag verwachten van een motor die zo scherp geprijsd staat…De YBR125 werd ontworpen als antwoord op de steeds stijgende verkeersdrukte in de steden. Tevens moest de motor een laag benzineverbruik hebben, twee keer niets kosten in onderhoud en voor een habbekrats op de markt kunnen gebracht worden. Om deze doelstellingen te bereiken mochten er echter geen toegevingen worden gedaan op de esthetiek, het gebruiksgemak, de veiligheid en de duurzaamheid van het geheel. Kortom, deze motor bedenken en bouwen was een hele uitdaging… Of hebben we het mis wat dat laatste betreft? De oudere motorrijders kunnen nu wellicht een glimlach niet meer onderdrukken. Inderdaad, zowat 30 jaar geleden waren motoren die aan dit lastenboek voldeden al op de wegen te vinden. Op gebied van gebruiksgemak scoorden ze echter niet echt hoog en ook wat betreft veiligheid liet er vanalles te wensen over; de remmen van die kleine budgetmotoren bleken in die tijd niet altijd uit het juiste hout gesneden… Anno 2006 was men zich blijkbaar maar al te goed van deze minpuntjes bewust want het eerste wat we ondervonden is dat de YBR125 zich laat starten met een elektrische starter. De motor leren aantrappen vooraleer je er ook maar een meter mee rijdt is dus niet meer nodig. In het vooronder merkten we ook een 245 millimeter grote schijfrem op, hetgeen ons meteen vertrouwen gaf in de remcapaciteiten van de YBR. Het motorblokje is een zuinige viertakt met een cilinderinhoud van 124cc. De ééncilinder wordt gevoed door een carburator en geeft maximum 10 pk af aan zijn krukas bij 7.800 toeren per minuut. Er is een elektronische ontsteking gemonteerd en de versnellingsbak telt 5 verhoudingen. Het geheel is gemonteerd in een stalen buizenframe. De voorvork is een traditionele telescoop die een veerweg heeft van 120 millimeter. De achtervering bestaat uit een stereo systeem dat een veerweg van 105 millimeter toelaat. Mooie gegoten wielen, een schijfrem voor en een trommelrem achter en een eigentijds kleedje maken het geheel af.
Het dashboard oogt traditioneel met zijn naast elkaar geplaatste ronde klokken maar is wel compleet uitgevoerd. Toerenteller, snelheidsmeter, kilometerteller en de obligatoire verklikkerlichtjes; het is er allemaal, net als op de grote motoren. Ja, er is zelfs een benzinemeter aan boord. De motor is smal en compact uitgevoerd maar voelt toch niet extreem iel aan, zelfs al loopt hij aan de hand even gemakkelijk als een fiets. Eenmaal aan boord krijg je duidelijk het gevoel op een echte motor te zitten, ook al weegt het geheel droog amper 106 kilogram. De zadelhoogte bleef beperkt tot amper 780 millimeter waardoor deze motor ook vlot toegankelijk is voor mensen met een kleine gestalte.
De contactsleutel omdraaien, op de startknop drukken en de motor draait. Meer is er niet aan. Leken die deze YBR125 aanschaffen zullen dus niet eerst ingewijd moeten worden in voor hen al dan niet gemakkelijk te begrijpen startrituelen. Wie uit pure nostalgie de motor met de kick wil aantrappen kan dat ook, die is nog altijd aanwezig. De koppeling is licht en gemakkelijk te bedienen en de bak trefzeker dus gaat de YBR125 gemakkelijk van zijn plek. Iets wat in de hand gewerkt wordt door het soepel lopende motorblok dat heel vergevensgezind is in de omgang. Ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud beschikt de YBR125 namelijk over een mooi koppel in bij lage toerentallen. Met de koppeling als een gek gaan slippen is helemaal niet nodig om vooruit te komen, wat de drempel heel laag legt voor beginnende motorrijders. Wil je gezwind door de wind dan moet je het blok natuurlijk zijn toeren laten draaien maar stapvoets door het verkeer sluipen gaat zonder problemen, zelfs al heb je niet veel motorervaring. Een kind kan deze motor besturen. Al is dat tegenwoordig geen garantie meer voor veel gebruiksgemak want de jeugd is heden ten dage meer dan ooit bij de pinken… Ondanks de eenvoudige constructie van de YBR125 rijdt hij heel comfortabel. Het zadel geeft een goede steun en voelt aangenaam aan. De zithouding is natuurlijk en laat een goed overzicht op het verkeer toe. Voeg daarbij de goed werkende veersystemen en de degelijk presterende remmen en je krijgt een motorfiets die heel wat in zijn mars heeft. Als stadsmotor laat deze Yamaha niets meer te wensen over, je glipt gemakkelijk door het verkeer en je beschikt daarbij over voldoende vermogen om een veilige krachtsreserve achter de hand te houden indien je die nodig mocht hebben. Maar een mens wil altijd meer. Kan je met de YBR125 ook op secundaire wegen goed uit de voeten en kan je er ook veilig mee de snelweg op? Geduld beste lezers, ook dat hebben we even voor jullie uitgeprobeerd… We ontsnapten met de kleine Yamaha aan de stadsdrukte en zochten de wegen tussen de velden op. Het rijwielgedeelte bleek daarbij voldoende stijf te zijn en de vering mans genoeg om zelfs een strak rijgedrag tentoon te spreiden op onze bochtige, onvolprezen vaderlandse betonwegen. Probleemloos hielden we daarbij krijssnelheden van +/- 90 kilometer per uur aan en dat zonder het gevoel te hebben dat we het motorblok op de pijnbank legden en te veel vroegen van het rijwielgedeelte. In de bochten liet de YBR een vertrouwenwekkende koersstabiliteit noteren waardoor je niet elke keer van het gas hoeft als er zich een tracéverandering aandient. Ook hier voldeden de remmen ruimschoots om de motor snel en veilig tot stilstand te brengen indien de situatie daar aanleiding toe gaf. En dan kregen we een verkeersbord in de gaten dat ons de weg wees naar de snelweg… We voelden ons eerlijk gezegd een beetje te overmoedig toen we de YBR125 de autostrade opstuurden. Het was dan ook al lang geleden dat we met een dergelijke lichte motor gereden hadden, laat staan er de weg mee hadden gedeeld met snel en zwaar verkeer. De historie van David en Goliath in gedachten waagden we het er toch maar op… Op het uiterst rechtse baanvak rijdend voelden we ons in eerste instantie niet echt op ons gemak, maar daar kwam snel verandering in. We hielden de vrachtwagens gemakkelijk achter ons door een snelheid van pakweg 100 kilometer per uur aan te houden. Inhaalmanoeuvres op deze reuzen van de weg uitvoeren ging gemakkelijk, want de YBR deed er zonder aarzelen nog een schepje bovenop en bleek te allen tijde in staat te zijn er meteen een respectabele 110 kilometer per uur uit te persen. Hou je het gas langere tijd vol open dan loopt deze kleine Yamaha zelfs ei zo na 120 kilometer per uur op de teller, maar dan mag je op dat moment wel geen tegenwind hebben. Ook bij deze snelheden stuurde de YBR125 nog steeds strak en zeker. De kopkuip gaf een goede bescherming tegen de rijwind waardoor je niet aan het stuur gaat hangen. Onze conclusie van dit testje op de snelweg: het kan, maar echt veel plezier zul je er niet aan beleven. Daarvoor jaag je het blok te veel op toeren wat op de duur enerverend op de bestuurder inwerkt.
Afgaande op onze ervaringen met de YBR125 Diversion kunnen we stellen dat je voor de prijs die je normaliter voor een dure fiets neertelt een lichte, maar degelijke motorfiets kunt kopen. Kies je voor de naakte versie dan ben je nog goedkoper af. Die gaat namelijk de deur uit voor de prijs van 2.190 euro. Beide motoren zijn niet alleen goed afgewerkt, compleet uitgevoerd en zien er eigentijds uit, maar zijn ook veilig in het verkeer te brengen dankzij hun stabiel rijwielgedeelte en stevig presterende remmen. Met deze motorfietsen kan je bovendien voor een habbekrats het klappen van de zweep leren kennen van het rijden met een echte motorfiets, hetgeen helemaal aan je voorbijgaat als je voor een scooter kiest. Je mag namelijk geen appels met peren vergelijken en scooters en motoren verschillen rijtechnisch evenveel van elkaar. Maar dat wisten jullie natuurlijk al… Technische gegevens: Motor: Type: ééncilinder viertakt Koeling: lucht en olie Boring x slag: 54 x 54 millimeter. Cilinderinhoud: 124 cc. Compressieverhouding: 10:1 Voeding: carburator Mikuni VM22SH/1 Max. vermogen: 10 pk @ 7.800 o.p.m. Max. koppel: 10 Nm @ 6.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: telescoop, veerweg 120 mm Achtervering: stereovering veerweg 105 mm Remmen voor: schijfrem 245 mm Achterrem: trommelrem 130 mm Banden: voor 2.75-18, achter 90/90-18 Maten en gewichten: Lengte: 1.980 mm. Breedte: 745 mm. Hoogte: 1.080mm. Wielbasis: 1.290 mm. Grondspeling: 160 mm. Zithoogte: 780 mm. Tankinhoud: 12 liter. Drooggewicht: 106 Kg. Prijs: 2.590 euro. Invoerder: www.yamaha-motor.be