R&G motorbeschermers uitgetest
Raar maar waar: in een tijd waar technische hoogstandjes hoogtij vieren, zijn 99% van onze motoren nog steeds niet van huis uit met valprotectie uitgerust. En dat terwijl een ongelukje snel gebeurd is. Reden te meer om de accessoirebedrijven een bemoedigend schouderklopje te geven als die met een degelijke oplossing op de markt komen.Biedt het monteren van de traditionele valbokken al een goede bescherming bij een schuiver aan lage snelheid, vaak kunnen ze niet voorkomen dat er toch schuifschade optreedt aan de zijcarters van het motorblok. En als die panelen enkel oppervlakkige schade oplopen, heb je nog geluk gehad. Erger is het als ook het achterliggende van de mechaniek een veeg uit de pan heeft gekregen en/of de motor zijn olie niet meer kan vasthouden. Verder rijden is dan vaak geen optie meer. Daarnaast swingen de kosten voor reparatie in dat geval ook niet zelden de pan uit. Tuningspecialist R&G heeft daar een oplossing voor bedacht. Het bedrijf commercialiseert covers die boven de originele zijcarters worden gemonteerd. Een en ander is zo vorm gegeven dat het initiële voorkomen van de motor zo goed als behouden en dus herkenbaar blijft.
Het gebruikte materiaal is 4 millimeter dik polypropeen. Polypropeen is een thermoplastisch polymeer dat een zeer breed toepassingsgebied kent. Polypropeen heeft dan ook interessante eigenschappen. Zo is het bestand tegen oplosmiddelen, basen en zuren en biedt een heel goede weerstand tegen mechanische beschadigingen. Daarnaast is het materiaal ook licht. Het heeft een dichtheid van 0,91 kilogram per kubieke decimeter. Ter vergelijking: hetzelfde volume magnesium brengt 1,738 gram op de schaal en 1 kubieke decimeter aluminium 2,755 gram. Licht, sterk en relatief gemakkelijk in grote aantallen voor een zachte prijs te maken, is het een gedroomde grondstof voor de motorwereld. Om de carterbeschermers van R&G uit te proberen hebben we een beroep gedaan op de hulp van de Kawasaki Z750 die we in duurtest hebben. Distriparts, de importeur van R&G in België, regelde een driedelige set voor de Z750 en we voerden zelf de plaatsing uit. En die ging echt wel van een leien dakje. De ingenieurs van R&G hebben namelijk een pientere oplossing bedacht om de covers op hun plaats te houden. Men demonteert eerst en vooral gewoon enkele van de bouten die de originele zijcarters op hun plaats houden. Welke dat zijn wijst zich zelf uit, maar ook de bijgeleverde nette montagehandleiding zet je in dit geval op de juiste weg.
Daarna plaats je de polypropeen zijcarter boven op het originele aluminium exemplaar. Met de bijgeleverde bouten zet je daarna het geheel, dus de cover bovenop het originele zijcarter, op de motor vast. Eenvoudiger kan bijna niet en het mooie is dat je in enkele minuten klaar bent met de klus. En dat zonder dat de originele dichtingen gevaar lopen of vervangen dienen te worden, laat staan dat de motorolie dient te worden afgetapt. Neen, je houdt aan de werkzaamheden geen vuile handen aan over. Bij de Z750 diende de koppelingskabel zelfs niet gedemonteerd te worden; de olievuldop paste in de daartoe voorziene uitsparing als gegoten en het kijkvenstertje voor het oliepeil bleef ook al netjes vrij.
Het resultaat is dat de krachtbron bij een lichte val heel goed beschermd is tegen schuifschade. En dat terwijl de investering echt wel binnen de perken blijft. De complete set voor de Z750 koop je bij je dealer voor de democratische (advies)prijs van 226 euro. Met andere woorden slechts een fractie van wat de originele deksels kosten. De kosten/batenanalyse is met dat gegeven in het achterhoofd snel gemaakt. Temeer omdat we met de carterbeschermers van R1G hebben gereden en heel tevreden waren van de geboden kwaliteit. De pasvorm bleek bij de montage niet alleen goed, maar de ingreep resulteerde in de praktijk ook niet in een olielekkend motorblok. Of hoe een eenvoudige, prijsgunstige oplossing voor een probleem zeker niet per definitie moeilijk hoeft te zijn. De R&G motorcovers zijn te koop voor tal van motoren. Meer info op de website http://www.rg-racing.com/ en http://www.distripart.be/.