Scala Rider G4 testverslag
Communicatie. De moderne mens maakt er te pas en onpas maar al te graag gebruik van. En dat is onder de motorrijders niet anders. Waar we vroeger met handen en voeten met elkaar communiceerden, gebruiken we nu niet zelden hoogtechnologische snufjes om dat (veel beter) te doen.Eén van de meest bekende systemen in de motorwereld komt van Cardosystems en is de Scala Rider G4. 't Is een apparaat dat via bluetooth-technologie met tal van andere apparaten kan verbonden worden, waardoor de audiosignalen tot in de helm van de gebruiker worden doorgestuurd. Omdat het systeem niet alleen met luidsprekertjes maar ook met een microfoon is uitgerust, is zelfs tweerichtingsverkeer mogelijk.
Cardosystems stelt de Scala Rider G4 dan ook voor als een toestel dat vele functies aankan. Je kan de G4 gebruiken in combinatie met je met bluetooth uitgeruste mobiele telefoon, hem als radio-ontvanger gebruiken, hem koppelen aan je navigatieapparatuur (indien uitgerust met bluetooth natuurlijk) en je kan er via een kabeltje bijvoorbeeld ook een mp3-speler of een ander apparaat op aansluiten. Last but not least kunnen de Scala Rider G4's ook draadloos met elkaar gekoppeld worden, zodat er een intercom en/of bike-to-bikecommunicatiesysteem ontstaat. We hebben twee Scala Rider G4-toestellen op twee helmen gemonteerd en al deze functies ten gronde uitgeprobeerd. Het monteren gebeurde aan de hand van de bijgeleverde handleiding probleemloos op beide helmen. Gereedschap kwam er niet aan te pas (buiten het bijgeleverde zeskantsleuteltje) en alles paste zonder problemen. De sokkel voor de afneembare besturingsunit maakten we vast met de bijgeleverde klem op de helmschaal, zowel de luidsprekertjes als de microfoon lieten zich moeiteloos in het interieur van de helm aanbrengen. En we kunnen zeggen, we hebben er gedurende de verschillende duizenden kilometerslange test geen omkijken naar gehad.
De besturingsunit zelf is afneembaar gemaakt en haakt zich via een snelsluitsysteem aan het geheel vast. Dat de unit van de helm kan gescheiden worden, is vooral belangrijk voor het opladen van de ingewerkte batterij. Dat kan zowel vanaf een USB als een gewone stroomvoorziening. De maximum laadduur is 3 uur en Cardosystems claimt een spreektijd van 13 uur en een standby van 7 dagen. In de praktijk zijn we dan ook nooit met een lege batterij geconfronteerd, ook al hebben we er heel wat uren mee in het zadel doorgebracht. Eens vertrouwd met de besturing lukte het om ook met de helm op de knoppen van het toestel te bedienen. Eens men gewend is aan het feit dat de commando's wat tijd nodig hebben om het systeem te beïnvloeden, valt het allemaal best mee. De Scala Rider G4 dient gepaard te worden. Men dient dus het toestel in verbinding te stellen met de aan te sluiten apparatuur. Met de handleiding erbij gebeurde dat moeiteloos zowel met mobiele telefoons, een Garmin gps-systeem (Zümo 660) als met mekaar. De draadverbinding gebruiken lukte ook vanaf de eerste poging; de klank van de mp3-speler kwam luid en zuiver door. De gps en mobiele telefoonaansluiting werkte zeer goed. Natuurlijk werd de kwaliteit van de audio ook bepaald door de helm waarin het systeem was ingebouwd. De hoeveelheid windgeruis - en de rijsnelheid - was eigenlijk de bepalende factor voor de audiokwaliteit.
De radio-ontvanger, welke we in eerste instantie als een geschenk uit de hemel beschouwden, bleek in de praktijk een flinke teleurstelling te zijn. Op welke FM-frequentie we hem ook afstelden, eens we begonnen te rijden trad onveranderlijk al na korte tijd zoveel storing op dat er niets anders op zat dan het systeem ijlings het zwijgen op te leggen. De beschikbare RDS-technologie kon geen oplossing voor dit probleem brengen. Ook testen op verschillende motoren en radioposten bracht geen verbetering aan het licht. Jammer, want mocht het echt gewerkt hebben, dan was het mooi geweest, al was het maar om de verkeersinformatie te horen onderweg… Over het intercom en/of bike-to-bikecommunicatiesysteem zijn we wel te spreken. Ook al liep de audiokwaliteit van de ene naar de andere situatie om onverklaarbare redenen wel wat uiteen (soms erg veel ruis), door de band genomen was de verbinding tussen de twee toestellen uitstekend. In open terrein belooft Cardosystems voor de bike-to-bikefunctie een connectie tot 1,6 kilometer en in de praktijk lijkt dat wel degelijk te kloppen. Anders wordt het als er grote obstakels (heuvels, bossen, gebouwen) tussen de twee toestellen komen in te staan. Je kan best de vuistregel gebruiken dat indien je mekaar niet meer kunt zien je weinig kans maakt om nog met mekaar in verbinding te staan. Voertuigen die tussen de twee systemen rijden blijken geen negatieve invloed op het bereik te hebben. Leuk dus. De bike-to-bikefunctie werkte goed en ook de gps was goed geconnecteerd. Tijd dus om die twee tezelfdertijd aan het werk te zetten. Tenminste dat was ons plan, maar hoe we het ook probeerden, van de beloofde simultane werking kwam niets in huis. Normaal gezien (volgens de handleiding) moet het systeem met prioriteiten werken, maar dat bleek in de praktijk niet zo vlotjes te gaan als het papier wilde doen geloven. De intercomfunctie werd wel degelijk uitgeschakeld op het moment dat de gps een audioboodschap uitzond, maar werd daarna niet automatisch terug geactiveerd. Miserie als je onder andere om die functies twee Scala Rider G4-systemen hebt aangeschaft, zoveel is duidelijk. Het enige wat erop zat was de bluetooth-connectie met de Zümo 660 te verbreken en de weg van het scherm af te lezen, om zo de bike-to-bikeconnectie te kunnen behouden.
Het updaten van de software van de beide Scala Rider G4-toestellen bracht geen oplossing, iets wat ons per mail door de Cardosystem-specialisten was aangereikt als een oplossing. Wat niet wil zeggen dat het beloofde systeem van prioriteiten niet werkt, we kunnen alleen maar stellen dat wij het ondanks veelvuldige pogingen en de goede raad van zowel de dealer als de fabrikant niet aan de praat hebben gekregen. Ons advies is dan ook om de dealer het systeem te laten demonstreren in combinatie met jouw toestellen. Vraag een testrit met een demo-exemplaar, op die manier zal je mogelijke teleurstellingen kunnen vermijden. Want investeren in één of twee Scala Rider G4-systemen is niet spotgoedkoop. Voor één set geldt een adviesprijs van 258 euro. Voor een set bestaande uit twee identieke toestellen dien je 447 euro neer te tellen. Meer info over de Scala Rider G4-toestellen op de website van Waypoint Paal en Leuven en op de website van Cardosystems .