Arai RX-7 Corsair Edwards Legend White testverslag

Share

Arai is een naam die klinkt als een bel in de motorwereld als het om helmen gaat. Heel wat toppiloten uit de racerij vertrouwen –en vertrouwden- er hun hoofd aan toe met als gevolg dat Arai helmen ook door de sportieve motorrijders in de straat als topmateriaal beschouwd worden. Maar is dat wel zo? We namen de proef op de som, vroegen en kregen van de importeur een testhelm te leen, en gingen ermee aan het werk.

De Arai RX-7 Corsair Edwards Legend White kwam bij ons toe zoals je hem in de winkel aanschaft. Netjes in de doos, verpakt in een keurige helmzak en voorzien van een helder vizier. In de doos vonden we ook een Pinlock anti-damp scherm en een handleiding om U tegen te zeggen. Niet minder dan 14 pagina's tekst en beelden waarin alle aspecten van de RX-7 aan bod komen –inclusief het gebruik voor races!- heeft Arai besteed ten behoeve van de klant. En dat met deskundig advies en in klare taal geschreven. Een talenknobbel moet je voor het lezen van die handleiding niet hebben want ook in correct Nederlands wordt alles je uit de doeken gedaan. Geef toe, dat kom je niet alle dagen tegen…
Het eerste wat je opvalt als je de helm ter hand neemt, is zijn voorbeeldige afwerking. Het beslist stijlvolle decor is haarscherp en nauwgezet aangebracht en zit veilig achter een glanzende, supergladde afwerklaag. Het vizier heeft een respectabele dikte en is voorzien van een knopje aan de linkerkant waarmee je het stevig kunt vastzetten in zijn volledig gesloten toestand. De Pinlock steuntjes zijn reeds in het vizier aangebracht waardoor de montage van dit systeem wel heel gemakkelijk wordt.
Opmerkelijk is dat er in het vizier regelbare en afsluitbare ventilatieopeningen zijn aangebracht. Ook in de helmschaal is er een complex ventilatiesysteem geïntegreerd. Via ingenieus aangebrachte knopjes kan je die allemaal onafhankelijk van elkaar bedienen waardoor je haarscherp de luchtcirculatie naar believen kunt regelen. Het testen van ventilatiesystemen lijkt op het eerste gezicht niet gemakkelijk maar is in feite heel eenvoudig. Je zet de helm op en je gaat ermee bij fris weer rijden. De plaatsen waar de koele buitenlucht langs komt, zijn dan heel goed waarneembaar. Nuttig ter voorbereiding van deze testprocedure bleek de handleiding; daar staat namelijk in waarvoor de verschillende systemen zijn ontwikkeld. Om het vizier van condensatie te vrijwaren moet je bijvoorbeeld de kinventilatie in zijn laagste stand zetten waardoor in samenwerking met de uitneembare breathguard onder het rijden een luchtstroom ontstaat die het vizier helder houdt.
We deden dat met de RX-7 en probeerden gaandeweg de werking van de verschillende ventilatiesystemen uit. Elk ervan zorgde voor een duidelijk voelbare invloed dus kunnen we concluderen dat ze er niet enkel zitten om als verkoopsargument op tafel te worden gelegd. Opmerkelijk is dat het ventilatiesysteem, dat in het kinstuk is ingebouwd, voorzien is van een koolstoffilter waardoor de binnenvloeiende lucht gezuiverd wordt. De uittrekbare bescherming onder het kinstuk –kinspoiler genoemd- helpt in uitgetrokken toestand om het windgeruis in de helm te beperken door een betere geleiding van de rijwind. Helemaal muisstil wordt het daardoor niet in de RX-7, maar de invloed van dit handigheidje is niettemin duidelijk hoorbaar.
De RX-7 heeft een SNC "Structural Net Composite" buitenschaal en is Arai's nieuwste en meest geavanceerde schaalconstructie. Het bestaat uit een net van hoogwaardige vezels, dat zich tussen Super Complex Laminate Construction lagen bevindt en daardoor zorgt voor een nog stijvere, doch lichte buitenschaal. De Hybride EPS binnenschaal staat voor nog maar eens een unieke Arai technologie waarbij meerdere dichtheden als één geheel in de binnenschaal zijn verwerkt, in plaats van een binnenschaal die uit verschillende losse delen opgebouwd wordt. Dankzij deze hoogwaardige technieken weegt de RX-7 volgens de fabrikant 1.440 gram waarop een speling van 50 gram -afhankelijk van de maat- wordt toegestaan. Op onze keukenweegschaal woog de Edwards Legend White in de maat medium exact 1.490 gram en voldeed dus aan de verwachtingen. Het uitneembaar en wasbaar interieur is gemaakt van Dry-Cool® materiaal. De microcellen voeren volgens de fabrikant warmte en vochtige lucht sneller af, waardoor het hoofd droger en koeler blijft. Het interieur voelt trouwens héél comfortabel aan. De oorschelpen worden niet platgedrukt; we monteerden zelfs moeiteloos een luidsprekersetje zonder dat die met onze oorschelpen in contact kwam, hetgeen een luxe is voor de GPS gebruiker. De helm komt op een aangename manier heel vast op je hoofd te zitten door strategisch geplaatste contactpunten tussen de voering en de schedel. De steunpunten ter hoogte van de jukbeenderen en de wangen zijn zo vormgegeven dat de helm de indruk geeft je hoofd langs alle kanten letterlijk te omarmen. Dat dit ook in de praktijk wel degelijk zo is, konden we ervaren toen we met de RX-7 op een supersport motor snelheden haalden van plusminus 250 kilometer per uur en de helm muurvast maar comfortabel op ons hoofd bleef zitten. Van enige lift was geen sprake en turbulenties die de helm -en het hoofd- bewogen waren zo goed als onbestaande. Ook met de stroomlijnvorm van de RX-7 zit het dus beslist goed. Ook de doodsimpele maar o zo efficiënte dubbele D sluiting mag er nog steeds zijn zowel op gebruiksgebied als op gebied van veiligheid; 't is niet voor niets dat deze sluiting nog altijd één van de homologatievoorwaarden vormt voor een circuithelm.
Het gemak waarmee een vizier kan vervangen worden is één van die punten die door een potentiële koper veelal (ten onrechte) nogal licht over het hoofd gezien wordt. Het gevolg is dat bij de eerste pogingen om een vizier te vervangen soms wel eens brokken worden gemaakt. Ook hier komt de onvolprezen handleiding van Arai je ter hulp en legt je klaar en duidelijk de procedure uit. Gereedschap heb je helemaal niet nodig, of het zou een leesbril moeten zijn om de tekst te vergroten indien je niet meer zo goed ziet. Als je de raad van Arai opvolgt lukt het je -zonder iets anders dan het vizier te moeten demonteren- in enkele seconden om het scherm van de helm te scheiden. Terug monteren -of er een ander voor in de plaats zetten zoals wij deden- gaat in eerste instantie iets minder vloeiend maar met wat oefening moet ook deze handeling vlekkeloos verlopen. Getuige daarvan zijn de beelden van een Arai racepiloot die op de motor blijft zitten terwijl zijn helper bliksemsnel het vizier vervangt tijdens een pitstop op het Eiland Man, die we onlangs nog op een video zagen…
Goed om weten is ook dat zo goed als elk onderdeel dat van de helm kan gedemonteerd worden als vervangstuk leverbaar is. Een nieuw interieur, de diverse deflectors en vizieren zijn zonder probleem leverbaar. Als optie zijn onder andere tear-off's leverbaar want deze kunnen zonder meer op deze helm gemonteerd worden, zij het dat ze enkel onder wedstrijdomstandigheden aangeraden worden door Arai. Hoe ze bevestigd worden lees je ook al in de handleiding die bij de helm geleverd wordt. Arai heeft de faam steengoede producten op de markt te zetten en dat deze reputatie terecht is hebben we aan den lijve mogen ondervinden. Dit is werkelijk de Rolls-Royce onder de integraal helmen… Dat voor de Arai RX-7 Corsair Edwards Legend White 799 euro dient op tafel te komen -inclusief helmzak, Pinlock systeem én de complete handleiding wel te verstaan- is geen verrassing als je de kwaliteiten van het product op een rijtje zet. Zeker als je er rekening mee houdt dat de Arai helmen door de fabriek veel zwaarder worden getest dan bij wet is bepaald. Binnenkort komen we op die testen trouwens uitgebreid terug in een ander artikel. Meer info over de Arai helmen staat klaar op de website http://www.araihelmet-europe.com