Arai Tour X3 testverslag
De reisenduro-motoren genieten een steeds maar groeiende populariteit. Natuurlijk blijft de accessoiremarkt ook op dat vlak bij de pinken; Arai ontwikkelde een helm die perfect in dat plaatje lijkt te passen. De Tour-X3 verwierf ook meteen bekendheid bij de liefhebbers van dat soort motoren. Het feit dat de piloten van de populaire televisieserie "Long way down" met Tour-X3 helmen reden tijdens hun avonturen was daar niet vreemd aan.
De Tour-X3 helm is een combinatie van twee verschillende helmtypes. De karakteristieke vorm van een crosshelm is er gemakkelijk in te herkennen, terwijl technieken die gebruikelijk zijn bij integraalhelmen toegepast zijn om tot het geheel te komen. Zo is de helm uitgerust met een opklapbaar vizier, is een Pinlock-systeem standaard bijgeleverd en is de helm uitgerust met afsluitbare ventilatiesystemen. Bovendien kan men kiezen om al dan niet de zonneklep te gebruiken. Het waarom daarvoor zou tijdens de testritten duidelijk blijken.
De Tour-X3 woog, compleet uitgerust met zonneklep en Pinlock-vizier, 1.795 gram. Een niet onaanzienlijk gewicht op het eerste gezicht, maar door een goed uitgebalanceerd zwaartepunt valt het dragen van dat gewicht in de praktijk wel mee. Het verwijderbare interieur, dat met Dry-Cool stof is gevoerd, zorgt voor een aangenaam draagcomfort.
Ter hoogte van de oren is ruim plaats vrijgehouden om er een paar luidsprekertjes te kunnen monteren. Ideaal in combinatie met bijvoorbeeld een gps-systeem, op voorwaarde dat dit apparaat voldoende volume kan genereren. Bij hogere snelheden - vanaf pakweg 120 kilometer per uur - dringt namelijk een niet onaanzienlijke hoeveelheid lawaai de helm binnen. De grote toegang onderaan houdt niet veel rumoer tegen en de wind die langs de zonneklep schuurt, zorgt eens het gas erop gaat niet zelden voor een fluitconcert.
Als de snelheid toeneemt tot "asociale" waarden begint de zonneklep ook druk uit te oefenen op de helmschaal en dus ook onrechtstreeks op de nekspieren van de drager. Eventjes je hoofd draaien om bijvoorbeeld in de achteruitkijkspiegels te kijken, is genoeg om het effect ervan gewaar te worden. In combinatie met het niet onaanzienlijke gewicht van de helm is dat niet meteen bevorderlijk voor de nek van de piloot die extra belast wordt. De Tour-X3 inclusief zonneklep draag je dan ook best niet als je lang hoge gemiddelden wilt aanhouden, voor endurowerk is hij in deze configuratie wel heel goed geschikt.
De zonneklep demonteren kan het kleinste kind; met een muntstukje is het zo gepiept en Arai levert speciale afdekplaatjes bij de helm om de zaak er ook in deze configuratie gelikt te laten uitzien. Met de zonneklep gedemonteerd ontpopt de Tour-X3 zich als een integraalhelm met een enorm royaal gezichtsveld.
De vizieropening is niet alleen heel breed maar ook lekker hoog. En dat werkt niet alleen bevrijdend als je claustrofobisch aangelegd bent; bij het rijden zie je veel meer, wat niet alleen aangenaam is maar ook een extra veiligheid biedt. Zien wat er rondom je gebeurt; 't is een noodzaak wil je snel en accuraat op de situatie kunnen inspelen.
De afsluitbare ventilatiesystemen doen op de Tour-X3 degelijk hun werk. Er is een duidelijk verschil voelbaar van zodra de ventilatieopeningen ontsloten worden. Een en ander zit er dus echt niet op enkel en alleen voor de look, de windgeleidingssystemen die op de buitenschaal zijn aangebracht werken naadloos samen met de interne warmtehuishouding. Bovendien kan via de grote toegang onderaan heel wat verse lucht tot de rijder doordringen. Zo zie je maar, elke constructie heeft zowel voor- als nadelen.
Evenals de andere Arai-helmen is ook de buitenschaal van de Tour-X3 gemaakt uit composiet. Arai noemt de gebruikte vezels Super Fibre en maakt gebruik van een aanzienlijke hoeveelheid kennis die in de loop der jaren binnen het bedrijf is opgedaan bij het fabriceren van composiethelmen.
Kenmerkend voor Arai is dat er verschillende vormen van helmschalen gebruikt worden naargelang de bestemming van de helm. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de schedelvorm van een Europeaan, een Aziaat en een Amerikaan sterk verschilt. Indien je een helm opzet die voor een andere markt ontwikkeld is, is het dan ook niet ondenkbaar dat die op gebied van comfort te wensen overlaat, ook al is het op het oog dezelfde type Arai-helm.
Ook de maat van de helmschalen is heel bepalend. Arai gebruikt meerdere maten van schalen om de ideale verhouding tussen buitenschaal en binnenwerk te kunnen garanderen. Dat komt het comfort ten goede en ook op vlak van esthetiek wordt winst geboekt. De verhouding tussen de fysieke maten van de helmdrager en de helm zelf wordt erdoor geoptimaliseerd.
Dat alles heeft natuurlijk zijn effect op de eindprijs van het product. De Tour-X3 draagt dan ook een prijskaartje vanaf 559 euro. Het Pinlock-vizier, een kwaliteitshelmzak en een busje smeer voor het vizier zijn in de prijs inbegrepen. De Tour-X3 is momenteel in maar liefst 16 verschillende kleuren en decors verkrijgbaar, waaronder natuurlijk ondermeer twee Longwaydown-replica's.