Astone GTS testverslag

Share

Het helmenmerk Astone is sinds kort op de Belgische markt te vinden. 't Gaat hem in dit geval niet om één of ander "exotisch" Aziatisch merk, maar om een product dat in Zuid-Frankrijk wordt ontwikkeld. En met succes blijkbaar, want gedurende de afgelopen zes maanden heeft Astone Helmets zomaar eventjes plusminus 45.000 helmen aan de man gebracht in Europa.
Na de Belgische is binnenkort ook de Engelse en de Duitse markt aan de beurt, 't ziet er dus naar uit dat we nog maar eens een nieuwe, grote speler in de helmenbranche mogen verwelkomen. Astone Helmets heeft een breed gamma waarbij letterlijk voor elk wat wils ontwikkeld is. De bedrijfspolitiek is gebaseerd op de filosofie om een degelijk en eerlijk product te leveren tegen een scherpe prijs. Hoe het met de kwaliteit van het gebodene zit, wilden we natuurlijk zelf uittesten. De Belgische importeur, Holeshot uit Kain, trad ons daarin bij en leverde ons een Astone GTS om er proefritten mee te maken.
De GTS is een integraalhelm die zonder meer thuis is in de jongste generatie motorhelmen. Hij heeft een buitenschaal van FRP (Fibre Reinforced Polymer) en is dus met andere woorden wat men noemt een fiber- of composiethelm. In de schaal is een ventilatiesysteem ingewerkt, dat van buitenaf via twee schuifknoppen kan bediend worden. Er is tevens een opklapbaar zonnevizier ingebouwd dat middels een knoppensysteem aan de linkerkant van de helm wordt geactiveerd. De binnenvoering is verwijderbaar en kan gewassen worden. Een snelsluitsysteem van de laatste generatie is toegepast om de beide uiteinden van de kinriem met elkaar te verbinden. Het design van de GTS is strak, modern en functioneel. Aerodynamisch moet de vorm van de buitenschaal aardig kloppen want ondanks dat we met de helm op verschillende types motoren reden, trad er nooit een hinderlijk gefluit of windgeruis op. De kloek uitgevallen bedieningsknoppen van de ventilatie bleken ook met handschoenen aan gemakkelijk te bedienen en hetzelfde kan gezegd worden van de knoppen waarmee het zonnevizier wordt bewogen. Die bediening heeft trouwens een heel apart design. Er zijn in tegenstellingen tot wat gangbaar is geen schuifknoppen toegepast maar drukknoppen. Met één druk op de knop laat je het vizier vliegensvlug neer en met een andere klap je het in een fractie van een seconde terug omhoog. Eenvoudig, efficiënt en goed gevonden, want het vermindert de tijd dat nodig is om de zaak te bedienen, waardoor er meer aandacht voor het rijden an sich beschikbaar blijft.
Het interieur voelt ook al heel karakteristiek aan. Het niveau van het comfort is ontegensprekelijk hoog en de akoestische demping is niet gering. Desondanks voelt het rond de oren heerlijk vrij aan; zelfs tijdens lange tochten kregen we nooit te maken met een knellend oor waar dan ook. Het tweede voordeel van deze constructie-eigenschap is dat er ook voldoende ruimte beschikbaar is voor het inbouwen van een audio-installatie. Iets wat bij sommige andere helmen alleen maar mogelijk is als men bereid is om een niet onbelangrijk deel van de binnenschaal aan te passen. Met alle gevolgen van dien wat betreft zowel comfort als veiligheid… Wat ons ook opviel bij de Astone GTS is dat de afmetingen van de kijkopening heel royaal zijn. In het midden is de opening maar liefst 105 millimeter hoog, wat samen met de andere afmetingen van de vensteropening voor een heel vrije kijk op de buitenwereld zorgt. Samen met de eigenschappen van de binnenvoering zorgt dat ervoor dat de drager niet snel claustrofobische gevoelens zal kweken en zich ook psychologisch weinig moet inspannen om wat hij waarneemt te verwerken. De stelling dat hoe beter je ziet, hoe meer je de controle behoudt over de situatie, geldt namelijk ook onder het motorrijden…
Het in beide richtingen gebogen buitenvizier sluit netjes aan tegen een efficiënt dichtingsysteem. Het vizier kan middels een speciale bedieningknop vergrendeld worden, waardoor het onmogelijk kan opklappen indien je dat niet wenst. Door diezelfde knop in een andere stand te zetten hou je het vizier op een kiertje, handig indien je onderweg ondanks de goed werkende ventilatie wat extra verluchting wenst. Van het onderwerp verluchting naar condens is in de helmenwereld maar een kleine, voor de hand liggende stap. De Astone GTS is van huis uit niet voorzien van een mechanische anti-condensvoorziening, maar het ziet ernaar uit dat een universeel Pinlock-systeem zich probleemloos zal laten monteren. Het vizier is trouwens zonder gereedschap te demonteren. Het uitvoeren van die handeling is heel overzichtelijk, want de complete constructie blijft bij het toepassen van een helder vizier perfect zichtbaar. Een reeks van vervangingvizieren zijn leverbaar in alle geuren en kleuren en ook het zonnevizier kan desgewenst vervangen worden door een exemplaar met een andere afwerking.
Op onze weegschaal oefende de testhelm een druk uit van 1.610 gram. Dat is niet weinig voor een integraalhelm met ingebouwd zonnevizier, maar daartegenover staat dat de balans van de helm en het zwaartepunt ervan waarschijnlijk heel goed uitgedokterd zijn. Gevoelsmatig - zowel mentaal als fysiek - hadden we nooit het idee met een helm van meer dan anderhalve kilogram rond te rijden. En daar komt het tenslotte op aan onderweg, niet op dode cijfers maar op het comfort dat daadwerkelijk geboden wordt. En op dat vlak scoort de Astone GTS echt wel hoog. Daarnaast is het geheel erg netjes, verzorgd en met zin voor detail afgewerkt en verraadt één en ander aan de constructie dat de ontwerpers van Astone echt héél goed weten hoe een helm in mekaar hoort te zitten. De constructie aan de onderkant van de binnenbekleding zorgt bijvoorbeeld voor zowel een laag geluidsniveau als een lage penetratie van rijwind in de helmschaal. En dat terwijl de adviesverkoopsprijs slechts 169 euro bedraagt voor een even kleur. Zelfs al is dat modieus Pearl White zoals bij ons testexemplaar het geval was. Voor de meerkleurige versies dient slechts 10 euro meer betaald te worden, dus daarvoor kan je moeilijk je goesting breken. In beide gevallen wordt de helm je geleverd met een mooie stoffen hoes en een gebruikshandleiding.
Meer info over de Astone-helmen vind je op de website www.astonehelmets.com, het volledige gamma wat je daar aantreft, is leverbaar via je dealer. Dealers die het Astone gamma aan hun aanbod willen toevoegen kunnen terecht bij Holeshot. Meer daarover en over de rest van het aanbod van deze importeur op de website http://www.holeshot.be/