BMW Enduro testverslag
Dat BMW een grote speler is in de wereld van de reisenduro's is genoegzaam bekend. Dat het merk ook een helm heeft die bedoeld is om in deze sector furore te maken is echter minder gemeen goed. Wij kregen er eentje te leen om grondig uit te testen en brengen daar nu verslag van uit.
Het zal niemand verbazen dat het design van de BMW Enduro helm vooruitstrevend is; tenslotte zijn de BMW motoren –en zeker de reisenduro's van dat merk het eveneens en moet het één natuurlijk bij het ander passen. Bekijken we de vorm van de helm in detail dan valt het ons meteen op dat deze helm een diep doorlopend kinstuk heeft, een opklapbaar vizier en een echt wel uit de kluiten gewassen zoneklep. Zowel die zonneklep als het vizier kan men apart verwijderen waardoor men in feite drie helmen bekomt. Eéntje zoals je in de winkel aantreft; een versie zonder vizier –het scherm wordt dan vervangen door een crossbril- en één waarvan men gerust kan stellen dat het een origineel gevormde integraal is.
Wat meteen opvalt als je deze helm opzet is dat je een heel groot gezichtveld behoudt; de opening vooraan is zowel hoog als breed waardoor je een uitstekend zicht hebt op wat er zich rondom jou afspeelt. Eén en ander heeft natuurlijk te maken met de optie om de helm te combineren met een crossbril maar ook als het vizier gemonteerd is, voelt die grote "vitrine" heel aangenaam aan.
Mensen met aanleg voor claustrofobie –en dus niet graag het gevoel ervaren in een integraalhelm opgesloten te zitten- zullen daar met deze helm helemaal geen last van hebben. Voor wie een hekel heeft aan windgeruis hebben we ook goed nieuws; deze helm is een van de stilste die we ooit droegen, en dat wil wel wat zeggen want tenslotte hebben we al een heel arsenaal helmen versleten.
De uitstekende geluidsdemping dankt de BMW Enduro helm ongetwijfeld aan een goed bestudeerde binnenbekleding. Die sluit overal heel dicht tegen de schedel aan –ook ter hoogte van de oren- waardoor de omgevingsgeluiden en het windgeruis stevig gedempt worden. De bekleding loopt ook diep door in de nek terwijl een uitneembaar stuk dat in het kinstuk gemonteerd wordt voor een nog betere geluidsisolatie zorgt.
De uitneembare en wasbare binnenbekleding, gemaakt met onder andere Dupont Coolmax®, voelt heel aangenaam aan en biedt dan ook een uistekend draagcomfort. De keerzijde van de medaille is echter dat ze niet echt geschikt is om er een audio installatie –zoals gebruikt bij GPS systemen en intercoms- in onder te brengen. Er is simpelweg geen plaats voor een luidsprekertje, tenminste als je niet wilt inboeten op gebied van comfort.
De BMW Enduro helm bezit geen labyrint van ventilatiekanalen. Tenminste dat denkt men op het eerste gezicht. In het kinstuk is namelijk wel een ventilatiesysteem ingebouwd waarlangs er lucht naar de achterkant van het vizier gevoerd wordt. Twee afsluitbare ventilatieopeningen zijn bovendien aangebracht in de bovenkant van de helmschaal waardoor de schedel van de piloot onder het rijden afgekoeld wordt. Dat gebeurt bijna zonder dat men het merkt maar toch is de werking van het systeem boven elke twijfel verheven.
De zonneklep kan niet alleen verwijderd worden; ook de stand ervan kan aangepast worden. Het enige wat men voor deze werkzaamheden nodig heeft is een muntje, want de drie schroeven die moeten gemanipuleerd worden bezitten een ruime groef waarin zowat elk muntstuk past; met de invoering van de euro en de zakken vol "zilvergeld" dat dat met zich heeft meegebracht, mag dat voor niemand een probleem zijn.
De buitenschaal van de BMW Enduro helm is gemaakt van een carbon-, glasvezel- en Kevlar® laminaat. De binnenschaal bestaat uit 5 aparte delen met afzonderlijke densiteiten en is uit EPS opgebouwd. De hoofd- en wangkussens zijn uitneembaar; de kaakstukken zijn in verschillende maten verkrijgbaar waardoor de gewenste pasvorm optimaal verkregen kan worden. De kinriem wordt gesloten via de onvolprezen "dubbele D" sluiting en tussen de kinriem en de nek van de drager bevinden zich twee ruim bemeten annexen van het interieur; daarmee wordt hinder ter hoogte van de keel vermeden.
Het gewicht van de BMW Enduro helm is -ondanks al zijn mogelijkheden- beslist aan de lage kant. Volledig gemonteerd brengt hij 1.380 gram op de weegschaal; demonteert men het vizier dan bekomt men een helm met een massa van 1.270 gram. In combinatie met de goede aerodynamische eigenschappen zorgt dat voor een goed draagcomfort voor de piloot die op deze helm beroep doet, zelfs al rijdt men met gemonteerde zonneklep aan snelheiden die beslist illegaal zijn.
Het vizier, dat desgewenst kan vervangen worden door een getint exemplaar, sluit mooi aan tegen de buitenschaal en blijft bovendien gemakkelijk staan in een stand naar keuze onder het rijden. Dat werd bekomen door de integratie van een noksysteem dat vlekkeloos zijn werk doet. Om het vizier te verzetten of te openen heeft men een voldoende grote knop op de rand van het vizier bevestigd waardoor het mogelijk is om zelfs met dikke handschoenen aan het vizier zonder problemen te bedienen.
Voor de BMW Enduro helm -in even kleuren- moet 445 euro op tafel komen. Gezien zijn groot gebruiksgebied, zijn technische eigenschappen en het onvolprezen ruim uitzicht op de weg dat hij aanbiedt lijkt ons dat een prijs die aanvaardbaar is. Bovendien past hij wat betreft design naadloos bij niet alleen reis-enduro motoren maar zal eveneens gesmaakt worden door de supermotard en quad liefhebbers. En dat niet alleen als de motoren van BMW afkomstig zijn; op de BMW Enduro helm zijn de BMW logo's heel bescheiden aangebracht; Aan de buitenzijde is enkel achteraan een klein BMW logootje aangebracht en hetgeen op de voering staat ziet toch niemand.