BMW Systeem 6 testverslag

Share

't Is een bekend gegeven dat BMW-rijders niet zelden met BMW-helmen en kledij rijden. Eén en ander hoort natuurlijk in de sfeer van het merk, maar natuurlijk weerhoudt niets of niemand er de niet-BMW rijdende motorrijders van om ook met dat materiaal de baan op te gaan. De nieuwe Systeem 6 helm heeft bijvoorbeeld nu al een reputatie opgebouwd die hoge verwachtingen schept. Wij testten deze helm uit, samen met het optionele Bluetooth-communicatiesysteem.

De Systeem 6 helm heeft een met glasvezel versterkte buitenschaal. Het kinsegment is opklapbaar na het bedienen van een in het kinstuk verwerkte drukschakelaar. Het vizier is voorzien van kraswerende lagen zowel aan de binnen als aan de buitenkant en is standaard uitgerust met een vervangbaar binnenvizier dat heel wat gelijkenissen vertoont met het terecht gevierde Pinlock® vizier. Daardoor ontstaat het "dubbel beglazing"-effect, waardoor condensvorming zo goed als niet kan optreden. De Systeem 6 helm is overduidelijk een kind van zijn tijd. Zijn binnenschaal is dus opgebouwd uit geëxpandeerd polystyreen dat op strategische plaatsen van verschillende densiteiten is voorzien. De binnenvoering is gemaakt uit Alcantara®, DuPont Coolmax® en Hydroplus, wat in mensentaal betekent dat de binnenbekleding aangenaam moet aanvoelen, hygiënisch is en zowel temperatuur- als vochtregulerend werkt. Bovendien is het hele handeltje zowel verwijderbaar als wasbaar. Een enorme vooruitgang op vlak van hygiëne als je het ons vraagt… Zowel in de helmschaal als in het kinstuk zijn grote ventilatieopeningen aangebracht. De kinriem is voorzien van een snelsluiting van de laatste generatie en laat zich dus snel en gemakkelijk haarfijn regelen. In de helmschaal is ook een neerklapbaar zonnevizier verwerkt. Het wordt bediend via een schuifknop aan de linkerzijde van de helmschaal. Als accessoires kan je voor de Systeem 6 diverse onderdelen van de binnenbekleding krijgen in diverse afmetingen, waardoor die perfect op je maten en wensen kan worden afgestemd. Een vizierfoedraal, een reinigingsset en last but not least een BMW Motorrad Bluetooth-communicatiesysteem behoren tot de optionele mogelijkheden.
De Systeem 6 weegt volgens BMW in de maat 58/59 1.585 gram en op dat gewicht wordt een afwijking 50 gram toegestaan. Inclusief het optionele communicatiesysteem woog de helm op onze weegschaal 1.785 gram. Geen onoverkomelijk gewicht voor wie niet meer dan normaal met een motor rijdt; misschien wel wat zwaar voor wie bijna dagelijks heel wat kilometers aflegt. Een zwaardere helm riskeert tenslotte - ook al is hij goed uitgebalanceerd - een extra druk op de nekwervels uit te oefenen en eens die versleten zijn, begint de miserie met eindeloos naar de dokters te lopen. Het kinstuk laat zich gemakkelijk openen om je hoofd toegang te verschaffen tot de helm. De vorm van de helm loopt aan de onderkant een beetje naar binnen waardoor je de onderzijden iets uit elkaar dient te houden bij het opzetten. De reden waarom een helm zo'n vorm heeft, is dat hoe beter hij onderaan aansluit op het hoofd, hoe minder geluid hij tot de piloot zal laten doordringen. En dat merk je als je met de Systeem 6 op pad gaat. De helm sluit niet alleen netjes bij je hoofd aan maar slaagt erin om zowel het geluid als de buitenlucht zo goed als buiten te sluiten. Alle geluiden worden duidelijk hoorbaar gedempt. Die geluidsdemping is dan wel ideaal op een nagenoeg naakte motor, eens er een groot windscherm aan te pas komt, kan dat anders uitpakken. Op de GTR 1400 van Kawasaki bleken de turbulenties, al waren ze niet erg groot, toch voor heel wat lawaai te gaan zorgen. De mate waarin het gezicht tegen de rijwind beschermd wordt, is voortreffelijk. Zelfs een ritje met het kwik nauwelijks boven het vriespunt kan geen koude kin of waterige ogen zal opleveren. De eerlijkheid gebiedt ons te vermelden dat we het optionele grotere beschermstuk in het kinstuk gemonteerd hadden. Dat doe je in een oogwenk omdat het met velcro op de binnenvoering van het kinstuk wordt vastgezet. Die velcro-bevestiging is touwens heel stevig; van loskomen is echt geen sprake, het kinstuk blijft mooi op zijn plaats zitten.
Met een soort microklimaat in de helm en onder beslist wel koude omstandigheden wordt de kwaliteit van zowel de ventilatie als de "dubbele beglazing" wel erg zwaar op de proef gesteld. Een testrit van enkele honderden kilometers bracht echter aan het licht dat beiden heel efficiënt werken. Met de beide ventilatieopeningen gesloten krijg je, niettegenstaande dat de rijwind niet binnen kan, genoeg frisse lucht in de helm om moeiteloos te blijven ademen. Open je de ventilatieopeningen - iets wat heel gemakkelijk gaat, zelfs al rij je met zware handschoenen - dan voel je meteen de buitenlucht binnenstromen. Bij uitgesproken lage temperaturen helmen testen; er bestaat geen betere manier om de efficiëntie van de ventilatiesystemen in kaart te brengen ;-D Hetzelfde geldt voor het uitproberen van de condensbestendigheid van een vizier. Dat van de Systeem 6 voldeed voor de volle 100% aan onze verwachtingen; onder gangbare omstandigheid werd er ook nog maar geen zweem van condens aan de binnenkant van het vizier opgebouwd. Een liedje fluiten tijdens het rijden in koud weer is het enige wat helpt om toch een lichte zweem van condens ter hoogte van de mond op het binnenvizier te toveren, maar het correcte zicht op de weg komt er nooit door in het gedrang. Wat we wel als storend ondervonden, is dat onder bepaalde lichtomstandigheden - laagstaande erg felle zon - het vizier onderaan het gezichtsveld het omgevingslicht ging reflecteren. Het uitzicht op de baan en de tellerpartij werd er nooit door belemmerd, maar het zicht op bijvoorbeeld de bovenkant van de tanktas wel. Een eigenaardigheidje dat we in onze carrière voordien nooit meemaakten, niet echt storend werkt maar toch het vermelden waard is in het kader van deze test. De Systeem 6 heeft een neerklapbaar zonnevizier. Dat laat zich bedienen middels een grote schuifknop die aan de linkerkant van de helm is aangebracht. Eens je die weet zitten gaat de bediening moeiteloos, je kan het vizier zelfs wat betreft zijn hoogte traploos instellen. Een aardigheidje want tenslotte rijdt bijna iedereen met een compleet neergelaten vizier. Bij de Systeem 6 geeft dat de rijder de indruk met een donker buitenvizier te rijden, want het formaat van de "zonnebril" is echt wel groot. In tegenstelling tot wat normaliter het geval is, vult het zonnevizier zo goed als het gehele gezichtsveld.
Het vizier sluit heel mooi aan bij de buitenschaal van de helm. Een degelijke tochtband moet vermijden dat er wind en vocht tussen het vizier en de helmschaal kunnen doordingen. Een knap detail is dat er onderaan de vizierrand niet één maar twee lipjes zijn aangebracht. Je kan dus met gelijk welke hand het vizier opklappen; 't is een detail maar het bewijst wel hoe goed er over deze helm is nagedacht. Verder is de oppervlakte dat het vizier beslaat echt wel groot en goed gevormd, wat je een heel ruime kijk verschaft op je omgeving. Hoe aerodynamisch de Systeem 6 is, laat zich raden maar een goede indicatie is dat de helm bij gelijk welke snelheid bewegingsloos op het hoofd blijft zitten. De helm gaat niet bewegen tegenover het hoofd dat hij beschermt en bezorgt op die manier de piloot zowel een optimaal optisch beeld van zijn omgeving als minder vermoeide nekspieren. Dat resulteert meteen in een betere veiligheid en een verhoogd comfort en maakt dat bij echt lange ritten de gevreesde "man met de bijl" er pas later of zelfs helemaal niet aan te pas zal komen. Communicatiesysteem De Systeem 6 helm die we konden uitproberen, was uitgerust met een geïntegreerd communicatiesysteem. Het systeem biedt de mogelijkheid om draadloos te communiceren tussen twee daarmee uitgeruste helmen, evenals het gebruik in combinatie met Bluetooth uitgeruste apparatuur. We denken daarbij aan mobiele telefoons, navigatiesystemen en audio-apparatuur. De aanwezigheid van het communicatiesysteem wordt verraden door het bedieningspaneel dat op de linkerkant van de helmschaal is aangebracht. Bij het opklappen van het kinstuk komt ook de micro tevoorschijn die niet alleen klein van formaat is, maar tevens op een slank, heel flexiebel stangetje is gemonteerd. Het geheel komt je in de helm nooit storen, als je niet beter wist, dan zou je zweren dat het er zelfs helemaal niet zat.
BMW claimt dat het systeem bij spraakcommunicatie tussen twee helmen over een afstand van 10 meter vlekkeloos verloopt. Voor het gebruik van apparatuur met Bluetooth-verbinding bedraagt de maximum afstand tot de geluidsbron circa 10 meter, wat een standaardwaarde is in de huidige Bluetooth-techniek. Om het systeem te gebruiken dien je geen ingenieur te zijn. Er is een knop voorzien om het systeem aan of af te zetten en daarnaast zijn twee knoppen gemonteerd om het geluidsniveau lager of hoger te zetten. Het systeem is zo gemaakt dat het storende achtergrondgeluiden wegfiltert, waardoor de verstaanbaarheid - afhankelijk van het type motorfiets - volgens BMW tot snelheden tussen de 150 en de 200 kilometer per uur kan oplopen. In de communicatiemode is een snelheidsafhankelijke volumeregeling aanwezig, wat het comfort van de beide gebruikers sterk ten goede komt. Wil je niet converseren met de andere systeemgebruiker, dan kan je ervoor kiezen om - bijvoorbeeld - enkel muziek te beluisteren. Enkel als beide gebruikers het systeem ingesteld hebben op communiceren is overdracht van gegevens via spraak mogelijk. Het wisselen tussen de beide mogelijkheden gebeurt door meerdere keren op de on/off-schakelaar te duwen. Tegelijk praten en luisteren is niet mogelijk, er is een prioriteitslijst die door de fabrikant is ingesteld en niet kan veranderd worden.
Het systeem weegt in totaal 150 gram, is gehomologeerd onder de norm ECE 22-05, draagt een garantie van 2 jaar en is onderhoudsvrij. De batterijen dienen natuurlijk op tijd en stond opgeladen te worden. Een compacte batterijlader is bijgeleverd en wordt via een kabeltje met de helm verbonden. Met volle batterij kan het systeem gedurende 10 tot 12 uur actief zijn. Let bij het wegstoppen van het kabeltje, waarmee je de helm met de lader verbindt, wel op waar je het onder de voering van de helm stopt. Als dat niet oordeelkundig en volgens de regels gebeurt, loop je de kans dat het comfort in de helm opmerkelijk terugloopt. We kunnen ervan meespreken. Het duurde tientallen kilometers voor onze euro uiteindelijk viel en het euvel verholpen werd. Maar dat terzijde. De handleiding die het communicatiesysteem vergezelt, is klaar en duidelijk én is onder andere in het Nederlands opgesteld. Het koppelen van een mobiele telefoon bleek werkelijk kinderspel, waardoor we in "no time" op de motor zaten om ons nieuwe "speeltje" uit te proberen. Omdat geduld niet bepaald onze sterkste zijde is, belden we aan de kant van de weg staand iemand op, stopten de telefoon in onze jaszak en reden vervolgens weg. Met een gangetje van om en bij de 150 kilometer per uur bleek de verbinding snel en vlekkeloos tot stand te komen, was het gesprek zo goed als glashelder voor beide partijen en was het volume in de helm zo hoog dat onze oren er nadien bijna gingen van tuiten. Iets wat te vermijden was geweest, maar toevallig stond het geluidsniveau in ons geval op maximum. Het mooie was bovendien dat we niets moesten doen om aan het einde van het gesprek de verbinding te verbreken; wanneer je gesprekspartner "de hoorn" oplegt, schakelt het systeem automatisch uit. Opgeroepen worden en een gesprek aannemen, verloopt ook heel eenvoudig. Na enkele belsignalen neemt het systeem automatisch het gesprek aan en kan je beginnen keuvelen. Wil je een gesprek weigeren, dan kan dat door op de aan/uit-toets op de helm te drukken. Het systeem schakelt zich dan niet uit, maar weigert de oproep te beantwoorden.
Zowel de verbinding als de audio-kwaliteit van het systeem voldeden dus (veel beter dan verwacht) aan onze verwachtingen. Het moet werkelijk een plezier zijn om het in combinatie met bijvoorbeeld een navigatiesysteem en een muziekdrager te gebruiken. Over het bellen op de motor hebben we echter zo onze twijfels. 't Is werkelijk opmerkelijk hoe sterk je aandacht van het rijden wordt afgeleid eens je een gesprek voert. We kunnen alleen maar onze vingers kruisen en hopen dat de camera niet werkte op dat kruispunt dat we tijdens ons gesprek met een te hoge snelheid kruisten… Dat BMW ook op gebied van kledij en accessoires een aparte standaard hanteert, blijkt eens te meer. Zowel de Systeem 6 helm als het daarvoor ontwikkelde communicatiesysteem voldeden niet alleen aan onze verwachtingen, maar verbaasden ons meerdere keren in de positieve zin. Wat betreft de kostprijs kan alleen de kandidaat-koper een oordeel vellen. Wat voor de één peperduur is, is voor de ander vlot en gemakkelijk betaalbaar, zeker nu blijkt dat de financiële kloof tussen arm en rijk de afgelopen jaren alleen maar dieper en groter is geworden. Voor de Systeem 6 helm betaal je voor de basisuitvoering 518,94 euro. Afhankelijk van de decoratie komt daar voor sommige uitvoeringen een kleine meerprijs bij. Voor het optionele communicatiesysteem, dat ook naderhand kan ingebouwd worden, dient 415,39 euro op tafel te komen. Ter afsluiting nog dit: een opmerkelijk detail is dat de BMW-letters die zich achterop de helm bevinden niet alleen subtiel van kleur zijn, maar ook niet onder de vernislaag zitten. Je kan ze met andere woorden zonder meer verwijderen, mocht je je als niet-BMW rijder aan hun aanwezigheid storen ;-D