Davida Jet, Davida vizier en Aviator Goggles
De motorwereld telt heel wat iconische merken. En dat zowel onder de motor- en scooterfabrikanten als tussen de accessoiristen. Het op en top Britse helmenmerk Davida behoort zonder twijfel tot dat select gezelschap.
Of de naambekendheid van Davida alleen maar gebaseerd is op de successen van weleer of ook op de kwaliteit van de hedendaagse producten wilden we wel eens zelf uitvissen. We namen contact op met het bedrijf en kregen prompt een ECE gekeurde Davida Jet, een bijpassend gelaatscherm en een Aviator-motorbril toegestuurd.
Van zodra je de Davida Jet ter hand neemt, bekruipt je het gevoel absoluut niet met een alledaagse helm te maken te hebben. Dat dit op en top oerdegelijk en puur Brits handwerk is naar de beste tradities hangt onlosmakelijk aan dit product vast…
Niet alleen is de look heel nostalgisch puur retro en de afwerking uiterst verzorgd, de afmetingen van de helm zijn compact. Niettemin is er een heel attractieve en luxueus aandoende binnenbekleding toegepast.
En die eerste indruk van verfijning bedriegt niet; het interieur van de klassiek ogende Jet is geheel in fijn en aangenaam aanvoelend leder uitgevoerd daar waar je hoofd er mee in aanraking komt. Achter dat foutloos gestikt leder is een laagje mousse aangebracht, waardoor een heel behaaglijk draagcomfort wordt bekomen.
Het dak van de helm is aan de binnenkant afgewerkt met een satijnzachte, glanzende stof waarop in het midden zowel het Davida-logo, de Britse vlag als de bijzonderheden van de helm worden weergegeven.
Heeft de Davida Jet onmiskenbaar een retro uiterlijk, de helmschaal is volgens de modernste technieken tot stand gekomen. Polyester versterkt met glasvezel werd gebruikt om de helmschaal op te trekken en wel in een vorm die heel specifiek is.
Bij Davida heeft men namelijk zo zijn eigen ideeën als het om helmen gaat. De helmschaal is bijvoorbeeld zo ontworpen dat ze zo veel mogelijk de vorm van de schedel volgt. Naar onderen toe neemt de helmschaal dan ook - net als bij je schedel het geval is - in breedte af. Het resultaat is dat je de onderkant van de helm uit elkaar moet trekken om je hoofd in de helm te krijgen.
't Is maar pas als je de Davida Jet op hebt dat je beseft waarom men deze constructie heeft bedacht. Eerst en vooral zit de helm letterlijk als gegoten om je schedel en meteen valt ook op hoe goed de geluiden van buitenaf gedempt worden. Iets wat ook onder het rijden zo zal blijven.
Dat de Davida Jet ACU Gold goedgekeurd is voor het gebruik in races valt onder andere af te leiden uit de sluiting van de kinband. Oerklassiek maar zelfs na al die tijd nog steeds niet verbeterbaar is er een dubbele D-sluiting gebruikt in combinatie met een comfortabel lange kinband. Aan het eind van die kinband is een drukknop aangebracht, waarmee je de riem kunt vastleggen naast de dubbele D-sluiting. Heb je meteen geen last meer van een klapperende kinriem onder het rijden.
Dat een op het eerste gezicht klassiek design ook heel efficiënt kan zijn op de baan bewijst Davida met zijn Jet. Zelfs bij erg hoge snelheden treedt er nooit of te nimmer lift op en blijft de helm muurvast op zijn plaats zitten. Het lawaai van de rijwind en de andere omgevingsgeluiden wordt ook onder die extreme omstandigheden enorm goed gedempt. Deze helm is gewoon de stilste die we in onze gehele, jarenlange carrière op ons hoofd hebben gehad; ja, de werkelijk poepchique integraalmodellen die ooit ons hoofd hebben gekroond inbegrepen!
Wat betreft comfort slaan we de prestaties van de Davida Jet ook heel hoog aan. Ondanks de strakke passing wringt er nooit ergens iets tegen, terwijl de lederen binnenbekleding zelfs na een dag rijden nog steeds even luxueus aanvoelt als de eerste keer dat je met de Davida Jet in aanraking kwam.
En daarmee houdt het unieke bij Davida niet op. Wie dat wil kan namelijk zijn helm van de fabriek uit van een uniek decor laten voorzien, want elke helm wordt sowieso volledig met de hand afgelakt.
Vind je in het uitgebreide aanbod van kleuren en designs (63 in totaal!) je gading niet, dan volstaat het om schetsen te bezorgen van het gewenste decor samen met de Ral-referenties van de gebruikte kleuren en exemplaren van de eventuele stickers die in het ontwerp dienen geïntegreerd te worden. In de Davida-fabriek in Wales gaat de lakafdeling daarmee aan het werk en maakt je eigenste, unieke exemplaar. Als dat nog geen service is!
Aviator-stofbril
Rijden zonder oogbescherming is allesbehalve aan te raden. Stof, steentjes, insecten en andere rotzooi die tegen je oogballen rammen, zijn allesbehalve goed voor de gezondheid. 't Is daarom dat men al vanouds stofbrillen draagt in combinatie met een jethelm.
Nu is lang niet elke jethelm geschikt om gecombineerd te worden met een stofhelm. Vaak is de uitsparing die voor het dragen van een stofbril nodig is veel te klein, met als resultaat dat de bril meer op de neus van de gebruiker staat dan voor zijn ogen. 't Is zowel geen gezicht als dat het gezichtsveld is zoals het hoort.
De Davida Jet combineren met een Aviator-stofbril gaat echter vlekkeloos. Deze stofbril past als gegoten in de helmopening en is met dezelfde hoogstaande precisie en zin voor kwaliteit en detail gemaakt als de Davida Jet. Bij de ontwikkeling van de door Leon Jeantet bedachte stofbril is dan ook nauw met Davida samengewerkt.
Geen wonder dat de brede elastische riem die de Aviator-bril op zijn plaats moet houden strak aangrijpt op de helmschaal en niet gaat verschuiven onder het rijden. Een lederen riemlusje aan de achterkant van de helmschaal verzekert je dat de stofbril zelfs onder de meest extreme omstandigheden geen eigen leven gaat leiden.
De polycarbonaat lens van de Aviator-stofbril zorgt voor een breed en onvervormd beeld van de omgeving. De stofbril blijft ook mooi zitten op het gezicht van de gebruiker, zelfs als die snel gaat rijden. Strategisch aangebrachte ventilatieopeningen in het karkas van de bril gaan grotendeels dampvorming tegen. Toch kan het voorkomen dat je stilstaand voor verkeerslichten bijvoorbeeld te kampen krijgt met dampvorming. Even de stofbril van het gezicht nemen en terugplaatsen, is meestal voldoende om die dampvorming teniet te doen.
D4Vi9A 75 JPV 1 vizier
Wie geen stofbril op wil, kan voor een andere oogbescherming kiezen. Davida ontwikkelde het D4Vi9A 75 JPV 1 vizier en heeft daarmee baanbrekend werk verricht. Dit aerodynamisch voorgevormd vizier beschermt namelijk heel goed de ogen en de bovenste helft van het gezicht.
Aandampen kwam tijdens onze testen onder geen enkele omstandigheid voor, simpelweg omdat de ruimte tussen het gelaat en het vizier groot genoeg is om afdoende verlucht te worden. En dat terwijl er zo goed als geen rijwind achter het scherm doordrong, zelfs niet toen we met de Davida en dit vizier op een bloedsnelle naked bike gingen rijden.
Het polycarbonaat vizier, dat verkrijgbaar is in een heldere uitvoering, twee smoke edities en een spiegelende versie, is vastgezet op een roestvrij stalen strip. Die is aan de achterkant afgewerkt met een rubberen strip, waardoor rechtstreeks contact tussen het frame en de helmschaal vermeden wordt.
Het roestvrij stalen element is op zijn beurt verbonden met een 30 millimeter brede elastische riem die het vizier op zijn plaats houdt onder alle mogelijke omstandigheden. Een mooi detail is dat dit ook opgeklapt en gebruiksklaar op de helm kan rusten, zonder dat het in de weg gaat zitten of verschuift. Hier is over nagedacht en door motorrijders uitgetest en geperfectioneerd, zoveel is zeker!
De adviesprijs van de Davida Jet is vanaf 350 euro. Voor het D4Vi9A 75 JPV 1 vizier betaal je 68 euro, terwijl de Aviator-stofbril afhankelijk van de uitvoering tussen de 125 en de 135 euro moet kosten.
Meer info over deze producten en de dealerlijst vind je op de website http://davida.co.uk.