Kawasaki Ninja testverslag
Stel je voor; je hebt een Kawasaki-motorfiets en je hebt een nieuwe helm nodig. Je hebt zin voor kwaliteit en veiligheid en wilt dan ook je hoofd niet toevertrouwen aan een product waarvan je niet zeker bent dat het aan je eisen voldoet. De Kawasaki-helmen lijken je wel wat, maar je twijfelt… Terecht, want tenslotte is Kawasaki toch een motorconstructeur en geen helmenfabrikant. Maar…
Inderdaad, Kawasaki is geen helmenfabrikant en het merk heeft ook niet meteen ambities om dat te worden. Desondanks voert het merk in zijn accessoires wel degelijk helmen die de naam Kawasaki dragen; men biedt een integraal aan en ook een crosshelm. Niet op de website maar wel in de gedrukte cataloog staat bij die helmen een kanttekening die niets aan duidelijkheid overlaat. Kawasaki geeft aan dat deze helmen ontwikkeld zijn in samenwerking met HJC. Laat dat merk nu al sinds 1971 in de weer zijn om helmen te maken én wat betreft productieaantal tot de absolute wereldtop behoort en je weet meteen waarom Kawasaki met hen in zee is gegaan.
Dat HJC enorm veel ontwikkeling doet en hoge eisen stelt aan zijn producten geloof je meteen als je deze in Kawasaki-design gestoken helm op je hoofd zet. Het interieur vergt geen gewenningsperiode; vanaf de eerste kennismaking zit alles zowel comfortabel als gegoten. Dat interieur is natuurlijk demonteerbaar en wasbaar zodat een goede hygiëne niet in het gedrang komt. Niet onbelangrijk want tenslotte moet je je hoofd in een helm onderbrengen, dus kan die maar beter proper zijn…
De sluiting van de kinband past perfect bij het sportieve imago dat onlosmakelijk aan Kawasaki is verbonden. Het betreft een dubbele D sluiting waardoor je dus met deze helm probleemloos op elk circuit wordt toegelaten. De samenstelling van de buitenschaal is al even sportief van inborst; het gaat hier om composiet materiaal dat samengesteld is uit glasvezel, spectra en kevlar. De helm is verkrijgbaar in de maten 53 tot en met 64 in 4 verschillende decors.
De aerodynamische eigenschappen van een helm bepalen heel veel zaken. Of een helm al dan niet gaat liften bij hoge snelheden is voor een groot deel afhankelijk van de vorm van de helm. HJC maakt er geen geheim van dat ze in die richting veel onderzoek hebben verricht en dat is onder het dragen van de Kawasaki-helm ook merkbaar; zowel op een naked bike als op een supersport houdt deze helm het hoofd koel bij hoge snelheden. De hoeveelheid geluid die daarbij tot in de helm weet door te dringen, valt eveneens heel goed mee; afhankelijk van het type motor en het postuur van de piloot geven we de helm een beoordeling op dat vlak die gaat van goed tot zeer goed.
Wat eveneens als een positief punt mag aangestipt worden is de eenvoudig te bedienen ventilatie. Je moet geen ingenieur zijn of het instructieboekje bij de hand hebben om die te kunnen bedienen. Drie grote knoppen, allemaal gemakkelijk met handschoenen aan te bedienen, zorgen zowel voor eenvoud als gebruiksgemak. En toch is de mate waarin de rijwind verkoelend optreedt in de helm zeker goed berekend. Je zal er in putje winter gebruik van kunnen maken zonder dat je hoofd in een ijsblokje verandert, terwijl onder zomerse temperaturen de koeling toch een dikke voldoende haalt.
De vizieropening, die adequaat groot is om een ruime kijk op de wereld toe te laten, wordt afgeschermd met een gemakkelijk te bedienen scherm dat behandeld is om zowel kras- als condenswerend te zijn. Niet meteen in de Kawasaki-cataloog te vinden, zijn gekleurde vervangvizieren voor deze helm, maar we maken ons sterk dat elke HJC dealer - en zo zijn er nogal wat ten lande - er een hele waslijst van in stock heeft.
De Kawasaki Ninja helmen zijn te koop via het Kawasaki-dealernet. In België dragen ze een richtprijs van 362 euro.