Lazer Dayton testverslag

Share

Een Belg is van nature niet chauvinistisch genoeg, hoor je wel eens beweren. En dat kan nog kloppen ook. Hoeveel motorrijders weten bijvoorbeeld dat het helmenmerk Lazer op en top Belgisch is, uitgerekend dit jaar 90 jaar jong is en meer dan ooit aan de weg timmert om een leidende rol te spelen in de zoektocht naar steeds meer comfort en veiligheid. Denk maar aan de SuperSkin® techniek die ze ontwikkeld hebben en je weet waar we op doelen…

De Lazer Dayton is een goed voorbeeld wat betreft de huidige kwaliteitsnormen die Lazer hanteert. Deze eenvoudig ogende integraalhelm behoort dan wel niet meteen tot de duurste exemplaren van het Lazer aanbod maar beschikt desondanks over indrukwekkende eigenschappen. De compleet uitneembare en wasbare binnenvoering zorgt bijvoorbeeld voor heel veel draagcomfort terwijl het aantal decibels dat tot de oren van de gebruiker doordringt er gevoelig door wordt verlaagd. We hebben werkelijk uren na elkaar deze helm opgehad zonder dat we ergens een pijnpunt voelden ontwikkelen. We hebben het echt al anders geweten…
Om de ventilatie van de Lazer Dayton te bedienen moet je echt geen specialist zijn in de aerodynamica. Er zijn maar twee knoppen aan boord – eentje op het kinstuk en eentje op het voorhoofd- en die laten zich gemakkelijk op en neer bewegen om zodoende een open of een gesloten ventilatieopening te bekomen. Desondanks is de ventilatie in de helmschaal ruim voldoende. Toch is er standaard eer Pinlock systeem bij de Dayton geleverd. De palletjes zijn al in het vizier aangebracht, je dient enkel de Pinlock film aan te brengen om dubbele beglazing te bekomen op deze Lazer helm. Eenvoudig, onderhoudsvriendelijk en erg efficiënt; het bekende Pinlock systeem en zijn uitstekende werking hier voorstellen is natuurlijk totaal overbodig…
Het materiaal waaruit de buitenschaal van de Dayton is gemaakt is door Lazer omschreven als I.M.A.C. wat staat voor Impact Modified Alloy Composite. Het gaat hier om kunststof die geïnjecteerd is in een mal waardoor een schaal ontstaat die voldoet aan Lazer's hoge kwaliteitseisen. Het interieur dat in die schaal is aangebracht is aanpasbaar naargelang de vorm van het hoofd en de wensen van de klant. Middels verwisselbare kussentjes word zowel een optimale pasvorm als draagcomfort verkregen. Het slot van de kinband die op de Dayton is toegepast is een snelsluiting. Voor wie gewoon is om met een helm te rijden met een dubbele D sluiting is dat even wennen maar beslist niet onoverkomelijk.
Rijden met de Lazer Dayton hebben we op aan aantal verschillende motoren gedaan. Daarbij viel het ons op dat de aerodynamische eigenschappen van deze helm zo waren dat er geen grote druk op de nekwervels ontstond. De in de maat medium –inclusief Pinlock systeem- plusminus 1.550 gram wegende helm bleek bovendien ook weinig windgeruis te veroorzaken en dat zowel op naked bikes als op supersport motoren. Het feit dat deze helm in Fluo Red leverbaar is zal menige kilometervreter aanspreken maar indien men niet zo weg is van opvallende kleurtjes zijn er daarnaast nog vijf verschillende decors -inclusief de prachtige Vintage serie - leverbaar. Op gebied van getinte vizieren is de keuze zo mogelijk nog groter. Er is dus een ruim aanbod van combinaties aanwezig. Allen zijn aan de achterzijde voorzien van een reflecterende strook die in het duister duidelijk zijn nut afwerpt. Op het type Fluo Red zijn er zelfs zwarte vlakken aangebracht die reflecterend worden als er in het donker licht op komt te schijnen. Kan je nagaan hoeveel dat de zichtbaarheid vergroot…
De prijzen van de Lazer Dayton liggen afhankelijk van de uitvoering tussen de 199 en de 219 euro. Je zou aan de hand daarvan niet meteen denken dat dit een helm is die wat betreft draagcomfort gemakkelijk kan concurreren met die helmen die pas voor een pak meer euro's over de toonbank willen gaan, maar dat is wel degelijk zo. Het Pinlock systeem - dat anders toch gemakkelijk meer dan 20 euro kost - is er bovendien gratis bijgeleverd, net als een praktische draagtas waardoor het pakket nog aantrekkelijker wordt voor de zowel prijs- als kwaliteitsbewuste motorrijder. Voor de scooterrijder biedt deze helm bovendien nog een bijkomend voordeel; door zijn eenvoudige no-nonsense vormgeving past hij in 99% van de gevallen perfect onder het zadel van hun scooter, iets wat niet van elke integraalhelm kan gezegd worden…