Lazer Fiber Pro testverslag
De top in het aanbod van Lazer wordt gevormd door de Fiber Pro. Wij kregen er eentje op ons hoofd gedrukt en hij mocht er pas na enkele duizenden kilometers weer af, om onze bevindingen met jullie te delen.
We weten graag hoe de helm in elkaar zit die we dragen, dus gingen we eerst en vooral na wat de technische eigenschappen zijn van de Lazer Fiber Pro. De buitenschaal wordt geproduceerd in twee afmetingen. Wie dus een kleine maat heeft loopt niet met een reusachtige helm op zijn hoofd, maar wel met eentje met esthetisch verantwoorde afmetingen.
De buitenschalen zijn opgetrokken uit "Fiber M.D.C.F. carbon/aramid reinforced". In gewone mensentaal vertaald betekent dit dat de schaal is opgebouwd uit een zorgvuldig uitgebalanceerd mengsel van verschillende hoogwaardige vezels –waaronder koolstof- aramide en kevlarvelzels- die via een streng gecontroleerd procédé tot een duurzame en veilige helmschaal worden verwerkt.
Indien er voor een gedecoreerde uitvoering wordt gekozen –zoals de Blaster, de Bulldog, de Racing en de Spa-Francorchamps editie- dan weet men dat deze decoraties tot stand komen via een inkt-transfer-procédé. Er komt met andere woorden geen sticker aan te pas om het decor te bekomen, hetgeen voor een perfect gladde buitenzijde van de helmschaal zorgt. Die wordt bij alle Fiber Pro's afgewerkt met een UV-bestendige vernislaag, die tevens krasbestendig is. Het uiterlijk van de Fiber Pro wordt dus door middel van deze vernistechniek blijvend beschermd tegen verkleuring door ultra violette stralen en kleine beschadigingen zodat de helm er voor lange tijd piekfijn blijft uitzien.
Het interieur van de Fiber Pro is uitgevoerd volgens het bekende Lazer Morpho systeem:het is 100% uitneembaar en kan gewassen worden. Tevens brengt dat systeem met zich mee dat de onderdelen van het interieur apart kunnen vervangen worden. Wie bijvoorbeeld een baard draagt en daarmee in de loop der jaren de voering beschadigt, is dus niet verplicht om meteen een nieuwe helm te kopen maar kan het beschadigde onderdeel moeiteloos vervangen.
Een weinig bekend voordeel van het Lazer Morpho systeem is dat ook de pasvorm van de helm aanpasbaar is. Via het vervangen van de kaakstukken door exemplaren met een andere dikte wordt moeiteloos en veilig een perfecte pasvorm en een hoog draagcomfort verkregen.
Om het hoofd koel te kunnen houden onder de meest verhitte omstandigheden is er een ventilatiesysteem in de Fiber Pro ingebouwd. Via twee afsluitbare ventilatieopeningen vooraan wordt desgewenst verse lucht aangevoerd, die voor een verfrissende luchtstroom zorgt.
Door twee ventilatieopeningen in de achterzijde van de helm wordt de afgewerkte lucht onder het rijden uit de schaal gezogen. Al die openingen zijn door middel van een fijn metaalgaas afgedekt zodat je niet moet vrezen dat er een gevleugelde vijand onder het rijden langs die openingen in je helm binnendringt.
Het vizier van de Lazer Fiber Pro heeft een dubbel gebogen oppervlak waardoor de ideale stroomlijnvorm van de helm niet wordt verstoord. Het standaard meegeleverde vizier is kraswerend en voorzien van het Pinlock-systeem waardoor het meteen perfect beschermd wordt tegen aandampen. Het vizier laat zich gemakkelijk en zonder gereedschap demonteren en ook het terug aanbrengen gaat voor iedereen zonder problemen. Een vaak over het hoofd geziene eigenschap die wel héél handig blijkt indien men het vizier wil reinigen of vervangen.
Omdat de bevestiging zonder schroeven en busjes gebeurt kunnen die ook niet loskomen en blijft het scharnierpunt van het vizier altijd perfect operationeel. Optioneel kan je voor je Lazer Fiber Pro diverse getinte vizieren bekomen en ook met iridium beklede vizieren zijn zonder meer verkrijgbaar. Zelfs een écht racescherm dat voorzien is van tear-off bevestigingspunten behoort tot de mogelijkheden. Internationaal Superstock piloot Didier Vankeymeulen gebruikt op zijn Lazer Fiber Pro zo'n vizieren en is daar duidelijk heel tevreden over…
Tot daar de technische specificaties van de Lazer Fiber Pro zoals de fabrikant ze ons doorspeelde. Om te weten wat al die technische eigenschappen in de praktijk met zich meebrengen droegen we de helm gedurende een afstand van meerdere duizenden kilometers. En dat deden we niet alleen onder heel uiteenlopende weersomstandigheden, maar ook op diverse motoren.
Het eerste wat ons opviel toen we de helm opzetten was dat dat zonder noemenswaardige moeite gaat. Je moet echt niet ergens een knelpunt overschrijden om de Fiber Pro op zijn plaats te krijgen. De sluiting van de kinband gebeurt door middel van een dubbele D sluiting, zodat ook wedstrijdpiloten geen probleem zullen ondervinden om met deze helm aan de start te mogen verschijnen.
Het uitzicht dat je krijgt eenmaal je de helm hebt opgezet is ronduit panoramisch. De grote kijkopening verhindert op een bijna unieke manier het optreden van dode hoeken in je gezichtsveld waardoor je met een heel ruime kijk op het leven de baan opkunt.
Dat enorme gezichtsveld zorgt er ook voor dat claustrofobisch aangelegde personen toch in alle gemoedsrust met deze integraal kunnen rijden omdat het geboden uitzicht op de omgeving heel natuurlijk op hen overkomt. De opening is ook hoog genoeg uitgesneden om liggend op een racemotor een perfect uitzicht te bieden op de baan. Er is bovenaan je gezichtsveld dus geen hinderlijk randje zichtbaar dat ongewild het uitzicht komt beperken.
De Lazer Fiber Pro bleek in de praktijk ook een "stille" helm te zijn. Zowel op sport- als op naked bikes kon de rijwind geen muziekjes of overdadig windgeruis aan de Fiber Tech ontlokken, hetgeen het reeds geboden comfort van de helm nog verhoogt.
Ook de dichting tussen het vizier en de helmschaal bleek perfect te werken want zelfs na een rit van meerdere honderden kilometers in de gietende regen was er geen druppel van die neerslag tot het interieur van de helm doorgedrongen. Hetzelfde presteerden de afsluitbare ventilatieopeningen waardoor we het hoofd perfect droog konden houden en gezellig vanuit de gesloten omgeving van de Fiber Tech naar het rotweer konden kijken.
Het uitzicht werd op geen enkel moment belemmerd door condens op de binnenkant van het vizier tijdens deze miserabele omstandigheden, zelfs niet toen de omgevingstemperatuur op de kille hoogvlaktes een vrije val maakte en de regen met nooit geziene ijver uit de hemel bleef stromen. Door de dubbel gebogen vorm van het vizier werden de regendruppels ook vrij gemakkelijk door de rijwind van het vizier verwijderd zonder dat we daarvoor hoge snelheden moesten gaan rijden.
Tussen twee buien door hebben we onder die kille omstandigheden ook maar meteen het ventilatiesysteem van de Fiber Pro uitgetest. Niet dat we het te warm hadden op dat moment, maar wel omdat je bij lage temperaturen perfect gewaar wordt hoe sterk de ventilatie in een helm wel is. Lang hebben we niet met geopende ventilatie gereden: binnen de kortste keren bekwamen we een héél frisse kop, zelfs al reden we opdat moment aan een gezapig tempo.
Rij je met de Lazer Fiber Pro in ronduit snikhete omstandigheden, dan kan je onder het rijden dus ook perfect het hoofd koel houden. Iets wat ons bij de onlangs heersende hittegolf perfect van pas kwam. De uitneembare voering hoeft door de goede ventilatie slechts een minimum aan transpiratie op te nemen en doet dat op een manier dat je er helemaal geen weet -laat staan last- van hebt.
De Lazer Fiber Pro is verkrijgbaar in 6 verschillende decoraties. 4 daarvan zijn speciale designs terwijl er ook optisch soberder uitvoeringen beschikbaar zijn in de vorm van de GL uitvoeringen die in de kleuren Titanium Grey en Black door het leven gaan. De maten waarin de Fiber Pro aangeboden wordt gaan van extra small tot extra large. In de Blaster en in de GL Black uitvoering kan je hem ook in de extra extra small en extra extra large maten verkrijgen.
Alle Lazer Fiber Pro helmen wegen +/- 1.400 gram en worden geleverd met een handige draagtas. De GL Black en de GL Titanium Grey en kosten 235 euro, voor de andere versies moet er 250 euro op tafel komen. Gezien de geboden kwaliteit zijn dat héél scherpe prijzen; zeker als je er rekening mee houdt dat het Pinlock systeem gratis bij elke helm wordt bijgeleverd. En dat alleen al kost los in de handel minstens 25 euro… Verkoopsadressen en verdere inlichtingen kan je bekomen via de website www.fersie.be