Lazer Osprey Super Sport testverslag

Share Profileerde de Belgische helmenfabrikant zich in het verleden voornamelijk in de sport in het off-roadsegment, de dag van vandaag vinden steeds meer racers en sportieve asfaltridders de weg naar de Lazer-producten. Om er maar één te noemen: nationale trots Xavier Simeon rijdt in de Moto2 met een Lazer Osprey rond.
De Osprey Super Sport is een helm met een buitenschaal in composietvezel. Het afsluiten van de kinriem gebeurt middels een dubbele D-sluiting waardoor de Osprey Super Sport goedgekeurd is voor competitiedoeleinden. Ook de bevestiging van het vizier wijst in de richting van intensief sportgebruik; de bevestiging is heel robuust uitgevoerd en zelfs versterkt met aluminium componenten zodat het loskomen van het vizier bij een ongeval schier onmogelijk wordt.
Desondanks is het verwijderen en monteren van het vizier kinderspel. Gewoon twee keer een palletje overhalen en het scherm komt los van de helm. Monteren gebeurt met dezelfde eenvoudige handelingen, waarbij dus helemaal geen handigheidjes of gereedschap komt kijken. Netjes, eenvoudig, degelijk… kortom, zoals het hoort!
Al even modern is de warmtehuishouding. De helm is voorzien van het F.A.S.-systeem wat er in het gewoon Nederlands op neerkomt dat er 7 ventilatieopeningen voorzien zijn die door middel van een venturi-effect de warme lucht onder het rijden afvoeren. Voor koele dagen is het mogelijk de ventilatieopeningen middels verschillende drukknoppen individueel af te sluiten. Het interieur is naar goede Lazer-gewoonte voorzien van het Morpho System Plus; je kan met andere woorden door het verwisselen van diverse kussentjes die pasvorm creëren die perfect bij de vorm van je schedel en je wensen wat betreft comfort past. Samen met het in Dri-Lex® uitgevoerde interieur, dat natuurlijk uitneembaar en wasbaar is uitgevoerd, zorgt dat volgens de fabrikant voor heel wat draagcomfort. Ook is het interieur antibacterieel behandeld, waardoor preventief gezorgd wordt voor een verhoogde hygiëne.
Wordt de Osprey Super Sport standaard geleverd met een helder anti-condensvizier dat uitgerust is met een Pinlock dubbele beglazing, in de verpakking van de helm steekt een extra vizier dat 80% getint is én geprepareerd om het Pinlock-binnenvizier te ontvangen. Goed om weten is dat de Osprey ook kan uitgerust worden met het Lumino fotochromatisch vizier dat Lazer ontwikkelde. Dat is een vizier dat onder de invloed van het zonlicht van kleur verandert, een techniek die tot nog toe alleen werd toegepast bij de duurdere zonnebrillen. Onze ervaringen met het Lumino-vizier zijn onverdeeld positief, je leest er alles over in het aparte verslag dat je bereikt door op de onderstaande afbeelding te klikken.
Maar dat terzijde, minstens even belangrijk is dat elk vizier dat op de Osprey gemonteerd wordt middels het gepatenteerde Visor Perfect Fit Systeem op zijn plaats gehouden wordt. En dat is een constructie die veel narigheden voorkomt. Het is een algemeen geweten feit dat de dichting tussen helmschaal en vizier bij composiet helmen niet altijd vlekkeloos verloopt. De reden daarvoor is dat de helmschaal in de praktijk kleine variaties vertoont omdat ze – eenmaal uitgehard – met de hand moet worden nageschuurd. Om dat op te vangen heeft men bij Lazer het Perfect Fit Systeem ontwikkeld. Kort uitgelegd gaat het om een raamconstructie die tussen de helmschaal en het vizier wordt gemonteerd, waardoor een perfect aansluiten tussen beide componenten wordt verkregen. Scheelt een slok op de borrel, niet alleen wat betreft de kans op indringend vocht maar ook op gebied van het geluid dat in de helm weet binnen te dringen.
En dat word je gewaar als je met de Osprey gaat rijden. Het vizier sluit zo nauw aan tegen de helmschaal dat een degelijke, bijna hermetisch dichte barrière tussen de buiten- en de binnenkant van de helm ontstaat eens het scherm is neergeklapt. Dat voel je niet alleen omdat het geluid wordt buitengesloten, maar ook omdat er geen luchtstroom via de afdichting van het vizier binnendringt.
Het "cocoon" gevoel wordt nog versterkt door het rijkelijk en comfortabel aanvoelende interieur, terwijl een degelijk en groot uitgevoerd kingordijn ervoor zorgt dat er niet te veel rijwind in de helm kan doordringen. Een bijkomend voordeel van dat kingordijn is dat het geluidsniveau in de helm heel mooi binnen de perken blijft. De Osprey is dan misschien niet de stilste helm ter wereld, hij komt op dat vlak aardig in de buurt van het beste wat er op dat gebied in de helmwereld te vinden is.
De Osprey Super Sport weegt afhankelijk van de maat en het feit of al dan niet het Pinlock-vizier is gemonteerd tussen de 1.330 en de 1.520 gram. Het zwaartepunt van de constructie moet heel goed gelegen zijn, want in de praktijk krijg je het gevoel met een lichtere helm te maken te hebben. Verder stelt deze helm zo goed als nieuwe normen als het erop aan komt sportieve prestaties, een dito uiterlijk en een groot draagcomfort te combineren. Met de Osprey kan je dus evengoed een lange reistrip maken als op het circuit de grenzen van je eigen kunnen verkennen. Een helm die de naam Super Sport draagt kan zich maar beter voorbeeldig gedragen en dat ook bij extreem hoge snelheden. De Osprey volbrengt ook deze opdracht met verve. De helm lift niet en blijft stabiel op de schedel zitten al haal je echt wel extreem hoge snelheden. Ook verroert het vizier geen vin als je bij snel rijden plots achteruit kijkt. En dat is zowel op het circuit als op de openbare weg geen onbelangrijk detail als je het ons vraagt… De Osprey Super Sport is verkrijgbaar in de maten XS tot en met XXL en is te koop in de kleuren Black Red Blue, Black Green Blue en White Red Black. Een overdag als rijk detail waarneembare reflecterende striping zorgt in het donker voor een verbeterde zichtbaarheid. Er zijn verder twee maten van helmschalen gebruikt, waardoor de externe afmetingen van de helmen corresponderen met de binnenmaat.
Desondanks gaan alle uitvoeringen voor de adviesprijs van 329 euro over de toonbank. En dat is inclusief een Pinlock-systeem dat anders los 26 euro kost en een tweede vizier waarvoor je los 58 euro zou moeten betalen. Rekening houdend met de geboden kwaliteit van het geheel, het feit dat de helm niet alleen in een doos maar ook nog in een helmzak wordt geleverd én dat er een keur van vizieren voor bestaat is die 329 euro een héél interessante prijs. Meer info over Lazer helmen vind je op de website van de importeur www.fersie.be