Premier Vintage testverslag

Share

Het merk Premier maakt als sinds 1961 motorhelmen. Van oorsprong Amerikaans maar in de jaren '80 naar Italië verhuisd is het merk terug van nooit weg geweest. En dat met een collectie die op zijn minst interessant kan worden genoemd.
Bij het jethelmaanbod van het merk zit bijvoorbeeld de Vintage collectie. De helmen uit dat gamma zien er heel sober en clean gevormd uit en dragen daarmee hun naam waardig, maar zijn bij nader inzien heel eigentijds gemaakt. Hun buitenschaal is bijvoorbeeld van composiet gemaakt, en wel door het mengen van glasvezel-, dyneema-, carbon- en aramidevezels met epoxyhars. Met andere woorden, de buitenschaal is op dezelfde manier en met dezelfde materialen gemaakt als de helmen waarmee de MotoGP rijden.
De binnenvoering is uitneembaar en wasbaar en de kinriem wordt met een snelsluitsysteem van de laatste generatie gesloten. Knap is dat het wegklapbare vizier zo goed als onzichtbaar in de helmschaal verdwijnt, waardoor de helm de look krijgt van een oerklassieke, supersobere jethelm. Niettemin bracht de Vintage een gezonde 1070 gram op onze keukenweegschaal in de maat small, wat betekent dat er ook op gebied van hoeveelheid materiaal niet is bespaard. Een geruststellende gedachte, want van sommige extreem lichte helmen is geweten dat het bepaald niet de veiligste zijn. Over maten gesproken: de maat small paste ons als gegoten terwijl we normaliter maat medium nodig hebben… Maar nog voor je de helm kunt passen, valt je meteen op dat de Premier Vintage compacte afmetingen heeft. Het totale volume van de helm is echt bewust klein gehouden. En dat heeft zo zijn voordelen. Niet alleen heeft de rijwind er minder gemakkelijk vat op, maar ook esthetisch valt dat bij veel mensen in goede aarde. Niet iedereen is geïnteresseerd om als een nazaat van Calimero over straat te lopen.
Maar dat terzijde. De beperkte buitenafmetingen van de Premier Vintage maken dat hij als geen ander geschikt is om onder het zadel van een scooter opgeborgen te worden. En dat heeft zo zijn voordelen, niet alleen als je je scooter ergens neerzet maar ook als je hem als tweede helm meeneemt op je scooter. Ben je altijd klaar om die toffe knul of knappe griet die staat te liften een ritje aan te bieden op je onwijs gave scooter. Natuurlijk heeft de Vintage ook andere pijlen op zijn boog. Door zijn uitgesproken degelijke constructie is hij ook heel goed geschikt om op een motorfiets gedragen te worden. Met neergeklapt vizier krijg je zelfs bij hoge snelheden nauwelijks rijwind in de ogen en is de kans dan ook zo goed als onbestaande dat er een vreemd voorwerp tot je oogbal doordringt. Knap is bovendien dat er aan beide zijden van het vizier een bedieningslip is voorzien. De uitsparing voor de neus is echter aan de krappe kant. Even passen en zien of er plaats is voor je reukorgaan is dus de boodschap.
Het interieur van de Vintage voldoet ruim aan de verwachtingen. De stoffering is een werkelijk fluweelzachte ervaring, terwijl de vorm van de bekleding zo is dat er geen druk optreedt ter hoogte van de oorschelpen. Daardoor voelt het interieur niet benepen aan en laat het ook genoeg ruimte over om een audiosysteem te monteren. Een klein detail dat niettemin getuigt van heel veel zin voor perfectie… De Premier Vintage is verkrijgbaar in carbon uitvoering (299 euro), in een rijke waaier van stemmige decors (229 euro) en in de even kleuren wit of zwart. Deze laatsten gaan de deur uit voor slechts 199 euro. En dat is, dames en heren, gezien de geboden constructie en kwaliteit - en niet te vergeten het prestige van het merk Premier - een scherpe prijs!