Hoe condens op je vizier vermijden?
Een tijdje geleden kregen we een mailtje van een verzekeringsexpert met de vraag welke oorzaken er konden zijn voor het verliezen van een valhelm tijdens een ongeval. Wij vonden dit zo'n interessant onderwerp, dat we even diep nagedacht hebben voor we een antwoord op deze vraag formuleerden. Ter informatie willen we jullie dat antwoord niet onthouden want onlangs werden we er door een instructeur van de Motorsportschool Zolder ook nog op gewezen dat héél wat motorrijders nogal slordig omgaan met één van de meest belangrijke oorzaken van het ongewild verliezen van een valhelm tijdens een ongeval.
De eerste oorzaak die we konden bedenken –en die we in de praktijk maar al te vaak zien gebeuren- is gemakkelijk te vermijden. Let er gewoon op dat je altijd de kinriem van je helm dichtmaakt voor je gaat rijden. Ok, het klinkt misschien allemaal héél vanzelfsprekend, maar niettemin zien we regelmatig motorrijders die zelfs dat simpele gebaar blijkbaar achterwege hadden gelaten. Probeer het zelf maar eens uit; zelfs een goed passende integraalhelm komt héél gemakkelijk van je hoofd wanneer je zelfs maar lichte druk op de helm uitoefent. Om van een jethelm nog maar niet te spreken…
De tweede oorzaak van het verliezen van een helm tijdens een ongeval is dat de helm niet de juiste maat heeft, of versleten is. Wordt de helmvoering door veelvuldig gebruik te wijd na verloop van tijd, dan is de helm te groot voor je schedel en daardoor kan hij heel gemakkelijk bewegen ten opzichte van je hoofd. Het gevaar is dan niet denkbeeldig dat je helm bij een harde klap van je hoofd gerukt wordt, maar ook kan hij ernstige verwondingen veroorzaken wanneer hij op je hoofd blijft zitten: je nek, strottenhoofd, kin en gezicht kunnen in dat geval ernstige letsels oplopen omdat de kinriem en de helmschaal dan bij lichaamsdelen kunnen komen waar ze anders onmogelijk bij kunnen. Omdat de helmvoering op dat moment ook niet meer op de juiste plaats zit is bovendien een beschadiging aan je schedel ten gevolge van een klap helemaal niet ondenkbaar.
Heb je een perfect passende helm en heb je de kinband gesloten, dan nog kan je voor verrassingen komen te staan. Indien je namelijk je kinriem niet strak genoeg hebt aangetrokken kan zelfs de best passende helm nog genoeg tegenover je schedel bewegen om ernstige verwondingen te veroorzaken. In extreme situaties is het zelfs mogelijk dat de helm je gewoon van het hoofd gerukt wordt door een klap tegen het asfalt of een ander vreemd voorwerp. Om de juiste spanning van de kinriem te bepalen bestaat er geen echte vuistregel maar indien je net nog twee vingers tussen de kinriem en je hals kan wurmen heb je een goed uitgangspunt. Zo zit de kinriem niet te vast om als oncomfortabel ervaren te worden, maar zal hij wel zijn werk doen om de helm stevig en veilig op je hoofd te houden. Wat natuurlijk belangrijk is want zonder hoofd kan je namelijk onmogelijk met de motor rijden; en dat zou pas echt jammer zijn.