Een helm een nieuw kleedje geven...
Zonder een aantrekkelijke bordschikking oogt zelfs het meest smakelijke gerecht als een allegaartje; de beste wijn schenken in een limonade glas getuigd ook niet meteen van klasse en als de Mona Lisa scheef zou hangen in het Louvre zou dat beslist ook niet meteen een toegevoegde waarde betekenen voor het portret van de onbekende schone die geduldig genoeg was om Leonardo da Vinci zijn ding te laten doen. Al is dat laatste voorbeeld misschien wel minder gelukkig gekozen; je weet immers maar nooit wat de kunstcritici dan allemaal weer zouden uitvinden om hun "expertise" ermee te etaleren…
Wat dat allemaal te maken heeft met het maken van een replica helm? Op het eerste gezicht totaal niets, ware het niet dat het ons is opgevallen dat de mensen die zich passioneel bezighouden met het rijden of racen van klassiekers en oldtimers niet altijd even veel zorg besteden aan hun helm als aan hun motor. En dat is jammer.
Het dragen van de passende uitrusting is de kers op de taart als je een motor van weleer over de baan ziet gaan. Het Yamaha Classic Racing Team weet dat bijvoorbeeld maar al te goed; hun piloten dragen een passende uitrusting en brengen daardoor zowel de boodschap van professionaliteit als de sfeer terug van weleer. En daar is het tenslotte toch allemaal om te doen in de klassieker- en oldtimer wereld niet?
Een nieuwe helm vinden die uitgevoerd is een decors van weleer is een niet geringe opgave. Arai heeft momenteel nog steeds de Phil Read replica in zijn aanbod, het Ago design is na veel omzwervingen dit jaar terug bij AGV (de cirkel is dus rond ;-D) en X-Lite heeft momenteel een Cecotto replica op de markt maar daarna is de spoeling veeleer dun om niet te zeggen onbestaand te noemen.
Bovendien mogen Read, Ago en Cecotto dan wel grote namen zijn in de racerij; er zijn nog andere sterren die beslist niet minder toegewijde supporters kennen. Gelukkig is daar een mouw aan te passen. Indien je maar over genoeg info en doorzettingsvermogen bezit is namelijk zo goed als niets onbereikbaar in deze wereld. In dit geval kost het bereiken van dat doel zelfs geen fortuin terwijl het resultaat beslist gezien mag worden!
Stel je wilt een replica helm van je favoriete idool maar kunt die niet op de markt vinden. Als je het probleem nuchter bekijkt is het opeens niet meer geheel onoverkomelijk. Tenslotte wil je enkel een helm die je past die in de kleuren zit van je keuze. De helm die je momenteel draagt laten herspuiten in het decor van je dromen is dan ook niet meer of minder dan een voor de hand liggende oplossing. Ben je aan een nieuwe helm toe dan kan je ook die in de gepaste kleuren laten afwerken.
Bij voorkeur door een specialist ter zake want deze taak met succes uitvoeren lukt je alleen als je over twee rechter handen beschikt, het geduld van een monnik, de materiaalkennis van een ervaren lakker én een vat vol beroepseer en gevoel voor esthetiek. Een daadwerkelijke band met de wereld van de racerij van weleer kan tot aanbeveling strekken… Je moet met andere woorden op zoek naar iemand die het airbrushen in het bloed heeft en liefst niet zomaar de eerste de beste. Artistiek met een luchtpistool kunnen omgaan is één ding; zich strikt aan een gegeven opdracht kunnen houden is nog iets anders…
Theorieën verkondigen zonder die aan de werkelijkheid te toetsen; 't is geen gewoonte van de motornet redactie dus bezondigden we ons ook deze keer er niet aan. We kozen dan ook het decor van een helm van een piloot van weleer, selecteerden een helm uit onze collectie en gingen op zoek naar iemand die dit plan in de praktijk kon uitvoeren. Via-via kwamen we terecht bij Rik en Els, een koppel met in plaats van bloed waarschijnlijk een mengeling van verf en benzine in de aderen want niet alleen hebben ze al jaren een gemeenschappelijke hobby gevonden in het airbrushen maar rijden ze ook al heel wat jaartjes met de motor. "A match made in heaven" als het ware en dus heel zeldzaam…
Onze oude Suomy zou dus een nieuw leven krijgen als een Cecotto replica. De benodigde foto's om zich een goed beeld van het ontwerp te kunnen vormen hadden we van het internet gehaald en met de helm meegegeven. Het wasbare interieur vond ondertussen zijn weg naar de wasmachine want schoon zijn alleen aan de buitenkant gaat vlug vervelen. Het feit dat we voor de "Cecotto styling" hadden gekozen berustte niet op toeval; vooreerst waren er natuurlijk diverse sentimentele redenen maar daarmee gaan we jullie hier niet lastigvallen.
De hoofdreden was des te belangrijker: met het eenvoudige design konden we aantonen dat ook een simpel decor aanbrengen beslist niet zo eenvoudig is als het op het eerste gezicht lijkt. Ere wie ere toekomt en een waarschuwing voor de doe het zelvers dus die denken dit varkentje wel eventjes te kunnen wassen. We laten vanaf nu dan ook de artieste zelf aan het woord. Tortie, zoals Els bekend staat in de wandelgangen, kan blijkbaar niet alleen goed met het airbrush pistool overweg maar ook met de pen en de camera…
Dit project begon allemaal met een prachtige fel gekleurde helm die een metamorfose diende te ondergaan. Terwijl de bedrijvigheden vorderden noteerde ik alle werkzaamheden en maakte er ook beelden van zodat jullie een goed beeld kunnen krijgen van wat er allemaal komt bij kijken indien er zo'n opdracht op tafel ligt.
De helm wordt gestript door wie anders dan mijn man! Het vizier en de daarbij horende stukken worden vakkundig verwijderd. Meters plakband zorgen secuur aangebracht en moeten ervoor zorgen dat de rubber dichtingen niet geschonden en/of gekleurd worden tijdens het proces. Daarna schat manlief de situatie in en wrijft de sterren van de hemel om het te spuiten oppervlak mooi egaal te zetten.
Met een kritische blik wordt gekeurd of het resultaat mijn voldoening kan wegdragen. Na nog wat kleine aanpassingen –'t moet perfect zijn!- is de helm bijna klaar om een eerste verflaag te ontvangen.
Eerst worden namelijk alle openingen water- en verfdicht gemaakt met papier, plastiek en tape om te vermijden dat de binnenbekleding eveneens een nieuw kleurtje krijgt.
Wit is de overheersende kleur in het ontwerp dus wordt de gehele helm eerst in het wit gezet. Na het drogen -wat toch een dag in beslag neemt- worden de decoraties uitgezet. De rode driehoeken worden afgeplakt. Er wordt daarbij net zolang gemeten, gepast en aangepast tot het geheel in evenwicht is en de helm er optisch volledig symmetrisch uitziet.
Aangezien er een gouden biesje rond het rood moet lopen spuiten we eerst het goud, laten dat volledig drogen, en bedekken die laklaag met de speciale tape die slechts 2 mm breed is zodat we een mooie rechte gouden lijn bekomen. Dan pas kan de felrode verf erop die de karakteristieke decoratie vorm geeft.
Eenmaal dat gedaan is -en de verf compleet is uitgehard- kan alle papier en tape eraf en kunnen we de situatie inschatten. Links en rechts dient nog heel fijntjes wat bijgeschuurd te worden want verf nevelt nu eenmaal overal op en tussen en kan voor een nare overspray zorgen. Daarna komt de helmschaal onder een laag ontvetter te staan. Die heeft de eigenschap dat hij een gespoten oppervlak er laat uitzien alsof het blinkend vernist is.
Daardoor komen eventuele foutjes naar boven die netjes kunnen weggewerkt worden voor het daarvoor te laat is. Als alles in orde blijkt breng ik een copy van de handtekening van Johnny Cecotto -gevonden op het internet!- met een penseeltje in goudkleurige verf aan op de achterkant van de helm die daarna klaar is om vernist te worden.
De vernis zit erop en is uitgehard. De helm kan eindelijk verlost worden van de tape en de papierlagen die hem tijdens het proces beschermt hebben. Met een vlijmscherp mesje en chirurgische precisie wordt op de benodigde plaatsen door de vernislagen heen gesneden waarna hetgeen er niet meer hoort kan verwijderd worden.
Manlief slaagt erin om niet alleen dat maar ook het monteren van de helm nog maar eens perfect voor mekaar te krijgen. Oefening baart kunst en na de ettelijke helmen die de revue hier al passeerden is hij van geen kleintje meer vervaard. Daarna rest ons alleen nog de helm blinkend op te poetsen met polish –kwestie van het wrijven niet te verleren- waarna de helm klaar is om gedragen te worden.
Hoewel gelijkaardige projecten naar mijn inziens strikt genomen niet onder de term airbrushen vallen vormen ze voor ons een nieuwe uitdaging die we met evenveel zin voor detail graag tot een goed einde brengen. Liefst zet ik een freehand tekening neer maar ook het maken van een replica helm heeft meer dan genoeg uitdagingen.
Het secure plak- en snijwerk neemt samen met het schuurwerk het overgrote deel van de werktijd in beslag en verdingt het spuiten zelf een beetje naar de achtergrond maar de klant is en blijft bij ons koning. Wil je meer informatie over wat we doen of ons je project voorleggen kom dan een kijkje nemen op onze website www.airbrushtortie.cjb.net