Dossier waterdichte handschoenen
't Is algemeen geweten: als je handen koud hebben dan voelt je hele lichaam onaangenaam koud aan. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk, maar daar is in het kader van dit artikel nu eens geen rekening mee gehouden. Sorry dames, maar jullie zelf uitgelokte emancipatie heeft nu eenmaal ook - af en toe- zijn negatieve kantjes.Maar dat terzijde; rijd je met de motor dan krijgen je handen het in de minder warme periodes niet echt gemakkelijk. Bijna altijd zijn ze in de frontlinie van het gevecht van de elementen te vinden en dat terwijl ze van nature al benadeeld zijn als het erop aan komt de lichaamswarmte te bewaren. Je handen degelijk beschermen tegen onderkoeling, vocht en kasseibrand is dus geen klein bier maar met het juiste materiaal lukt dat wel aardig. Tot daar de theorie; in de praktijk zijn er heel wat handschoenen op de markt in de motorwereld, maar of die allemaal erin slagen om je lichaamstemperatuur te bewaren, het water buiten te houden en je bij een valpartij te beschermen, is niet altijd meteen duidelijk. Bovendien lopen de prijzen die voor handschoenen gevraagd worden ook sterk uiteen. Reden genoeg om ons even in deze materie te verdiepen. Om dat op een praktische manier te doen, vroegen we enkele leveranciers van handschoenen om testmateriaal. De handschoenen dienden als waterdicht te boek te staan, want hoofdzakelijk daarop gingen we ze uittesten. Zowel de kledij- als de motorfabrikanten deden daarbij hun duit in het zakje.
Het testen zelf deden we onder gecontroleerde omstandigheden. De handschoenen mochten mee de motor op tijdens het testen van de regenpakken die het onderwerp vormden van een ander artikel. Ze werden in de carwash gedurende 30 seconden vanop een afstand van 2 meter met de hogedruklans bespoten. Dit terwijl ze gedragen werden door één van onze medewerkers die gezeten was op de Sachs MadAss 125, waarschijnlijk de meest naakte motorfiets die er op de markt te vinden is. Op die manier konden we ondervinden of de handschoenen wel degelijk waterdicht bleven. En dat bleken ze ook allemaal te zijn; je kan theoretisch wel niet minder verwachten van moderne motorkledij, maar toch is dit wel het vermelden waard. De wet van Murphy, weet je wel… Om een ander aspect te kunnen beoordelen - hoe snel de handschoenen drogen - wogen we elk paar (in nieuwe staat) vooraf. Na de test hingen we ze allemaal, netjes op een rij, een nachtje te drogen aan de waslijn in een goed verluchte ruimte, waarna ze terug op de weegschaal belandden. Dit om na te gaan hoeveel vocht ze nog steeds bevatten. Natte handschoenen aantrekken de dag nadat je nat als een gieter bent thuisgekomen, is namelijk één van de minst leuke dingen die je als motorrijder kan overkomen… De hierna vermelde merken zijn alfabetisch gerangschikt; hun volgorde heeft dus niets te maken met hun kwaliteiten of kostprijs.
Alpinestars SRS Drystar Alpinestars stuurde ons een paar sober uitgevoerde handschoenen. De in stijlvol zwart textiel uitgevoerde handschoenen dragen het Alpinestars logo op de rug en de merknaam vinden we terug op de van velcro voorziene textielriem die de aansluiting tussen de handschoen en de pols bewerkstelligt. De buitenkant van de handschoenen is opgetrokken uit 600 Denier terwijl een Drystar® voering voor zowel waterdichte als ademende eigenschappen moet zorgen. Gemaakt uit synthetisch suède zijn de verstevigingspanelen ter hoogte van de handpalmen en hetzelfde materiaal is ook gebruikt om de rug van de hand te beschermen. Gezien het ontbreken van harde of halfzachte beschermpanelen is dit paar handschoenen waarschijnlijk bedoeld voor gebruik op lichte motoren en scooters waarmee de kans op een zware val niet bijster groot is. Gewicht droog: 114 gram Gewicht na nacht drogen: 116 gram Beschikbare maten: S tot 3XL Prijs: 45 euro
Bikers Geïmporteerd door D'Ieteren Sport zal deze merknaam de meesten onder jullie niet onbekend in de oren klinken. Het uiterlijk van de handschoenen die we te testen kregen, was zo origineel dat we ze niet licht zullen vergeten. Aan de rugzijde bijna uniform uitgevoerd in éénkleurig textiel en aan de palmzijde bijna geheel in zacht, zwart leder; geef toe, het heeft iets aparts… Het riempje dat ter hoogte van de polsen voor een regelbare aansluiting zorgt is - in leder uitgevoerd en aan het eind voorzien van een metalen kapje - ook al modieus te noemen. Komt daarbij dat een ritsje het mouwpandje komt aan te sluiten bij de onderarm en God weet dat deze handschoenen met zekerheid de met de mode begane motorrijders niet onbewogen zullen laten. Waarvoor die lip dient met die drukknop - die we nergens konden aan vastmaken - blijft ons echter een raadsel. Water-, winddicht en ademend zijn deze handschoenen echter volgens de fabrikant met zekerheid. De verwerkte Core-Tex ® moet daarvoor zorgen samen met de Thinsulate® isolatie van 3M. Over de veiligheid van de rug van je handen waken voorgevormde schalen uit halfhard materiaal. Gewicht droog: 264 gam Gewicht na nacht drogen: 267 gram Beschikbare maten: XS tot en met XXL Prijs: 124,95 euro
BMW ProSummer De ProSummer handschoenen van BMW volgen de SummerRain handschoenen op van het merk en zijn bedoeld als lichte toerhandschoenen voor de zomer. De buitenzijde is gemaakt van Cordura®-stretch en voorzien van een Goretax® membraam. Nappaleder, gemaakt van geitenhuiden in een dikte van 0,7 tot 1 millimeter en waterdicht uitgevoerd, is eveneens van de partij. Aan de binnenzijde zijn de handschoenen dubbel gevoerd. Die voering gaat extreme afkoeling tegen én zorgt voor de afvoer van zweetluchtjes. Geen overbodige luxe weet iedereen die al eens aan een veelvuldig gebruikte motorhandschoen heeft geroken… Voor protectie zorgt de dubbel uitgevoerde constructie die gebruik maakt van Kevlar®. Op de rug van de handschoen is bovendien schokabsorberend Temperfoam aangebracht in een dikte van 3 millimeter. Reflecterende stroken zorgen dan weer voor optische veiligheid. Om de pasvorm te optimaliseren zijn er elastische panden voorzien ter hoogte van de pols samen met regelbare riemen. Brede, met velcro bezette panden, moeten voor de aansluiting met de onderarm zorgen. Op de linkerwijsvinger is een rubberen strook voorzien, waarmee men zijn vizier onderweg kan proberen proper maken. Gewicht droog: 212 gram Gewicht na nacht drogen: 213 gram Beschikbare maten: 6 tot en met 12 ½ Prijs: 100,13 euro
Kawasaki Touring Dat Kawasaki zijn sportieve inborst zelfs op zijn toerhandschoenen niet onder stoelen of banken steekt, getuigt de sportieve look van dit paar handschoenen. Op de rug van de hand en de vingers staan duidelijk afgetekend een groot aantal beschermende halfharde "noppen", terwijl ter hoogte van de knokkels voorgevormde kunststof schilden zijn aangebracht. De mix van leder en stof in de kleuren zwart en donkergrijs bezorgen de set desondanks een gedistingeerd voorkomen. Aan de binnenkanten zijn de handschoenen in leder uitgevoerd, terwijl extra verstevigingen op de zwaarst belastte plaatsen slijtage moeten voorkomen. Te boek staand als water-, winddicht en ademend zijn deze handschoenen voorzien van Cordura® nylon en Hypora®, zeg maar hoogtechnologische stoffen die het leven aangenamer moeten maken. Een elastische band, samen met een textielriem met regeling, zorgt voor een goede aansluiting ter hoogte van de polsen. Aan het mouweinde is een stropje ingewerkt waarmee ook het goed aansluiten aan de onderarmen bewerkstelligd kan worden. Gewoon aan het touwtje trekken en het systeem doet zijn ding; gemakkelijker kan bijna niet… Gewicht droog: 246 gram Gewicht na nacht drogen: 249 gram Beschikbare maten: XS tot en met 3XL Prijs: 52,90 euro
Suzuki Touring Water- winddichte en ademende touringhandschoenen; ook Suzuki heeft ze in zijn gamma. Ook deze handschoenen zijn opgetrokken uit hoogwaardig leder- en textielstoffen, waarvan sommigen de klinkende namen Cordura® nylon en Hipora® dragen. De rugkant van de handschoen is overwegend uit textiel opgetrokken. Tevens zijn er halfharde beschermingen aangebracht en op de knokkels vinden we voorgevormde beschermplaten terug. Op de palmzijde van de handschoen is er vooral leder gebruikt, dat op de strategisch belangrijke plaatsen is bestikt met antislippanden. Elegant en beslist niet storend staan zowel het logo als de naam van het merk op de rugpanden geborduurd. Elastische zones en regelbare textielriemen zorgen voor de aansluiting van de handschoen ter hoogte van de pols. Een stropkoord in het mouwuiteinde draagt zorg voor de aansluiting met de onderarmen. Ook hier is een rukje aan het stropkoord genoeg om de zaak aan te spannen; inderdaad, een kind kan in dit geval de was doen… Gewicht droog: 222 gram Gewicht na nacht drogen: 224 gram Beschikbare maten: S tot 3XL Prijs: 54,75 euro
ThermaFur Nog nooit van dit merk gehoord? Geeft niet, wij ook niet tot we ze in handen kregen bij Bike Design. Daar hebben ze deze handschoenen in hun aanbod opgenomen om hun wel heel specifieke eigenschappen. Deze handschoenen zijn namelijk ontworpen om niet alleen de handen droog te houden maar ook om ze te verwarmen en dat op een wel heel opmerkelijke manier. Op de rugzijde van de handschoen is er een klein afsluitbaar opbergvak voorzien, waarin een zeer dun pakketje past dat heel wat warmte afgeeft. Later berichten we hierover meer, in het kader van deze test zou dat te ver leiden. De ThermaFur handschoenen zijn stevig gemaakt en ook daaraan danken ze waarschijnlijk hun succes bij diverse legermachten. Waterdicht uitgevoerd en gemaakt uit aangenaam aanvoelende stof zijn ze voorzien van zowel regellinten ter hoogte van de polsen als van stropkoorden die de handschoenen netjes tegen de onderarmen laten aansluiten. Het mouwpand is smal en weinig volumineus waardoor het gemakkelijk past onder de mouw van een jas. Antislip uitgevoerde vingertoppen en handpalmen moeten voor een goed gebruikscomfort zorgen. Opgemerkt dient te worden dat deze handschoenen niet voorzien zijn van specifiek voor motorrijden ontworpen beschermstukken. De importeur acht ze dan ook alleen geschikt om gedragen te worden op voertuigen die geen echt grote snelheden maken, bijvoorbeeld bromfietsen, scooters en motoren met een beperkt vermogen. Gewicht droog:196 gram Gewicht na nacht drogen: 202 gram Beschikbare maten: S/M en L/XL Prijs: 30 euro Prijs 2 verwarmpax: 1,30 euro
Triumph Sympatex® Expedition Met zo'n naam schep je als fabrikant natuurlijk verwachtingen bij een - min of meer ;-) - avontuurlijk aangelegd publiek! Welnu, deze set handschoenen straalt van bij het eerste contact degelijkheid en zelfvertrouwen uit. Het label belooft dat de handschoenen water- en winddicht zijn en bovendien ademend zijn uitgevoerd. De constructie bestaat uit een mix van Hitena® en leder, is versterkt met Keprotec panelen en uitgerust met een voorgevormde, harde bescherming voor de kneukels. Elastische uitgevoerde zones op de vingers en op de handrug maken een grote bewegelijkheid van de hand mogelijk. Ter hoogte van zowel de pols als de mouwrand zijn stevige panden voorzien die samen met velcrosluitingen voor een degelijke aansluiting vormen bij het lichaam. De mouwpanden zijn slank en relatief kort uitgevoerd, waardoor ze probleemloos passen onder de mouwen van een jas. Een opmerkelijk detail aan deze handschoenen is het feit dat op de linkerduim een soort "ruitenwisser" is gemonteerd, een smalle strook rubber waarmee je je vizier kunt pogen proper te maken onder moeilijke omstandigheden. Kwam veelvuldig voor in een ver verleden in de motorwereld, maar is de dag van vandaag echt een curiositeit geworden… Gewicht droog: 294 gram Gewicht na nacht drogen: 295 gram Beschikbare maten: XS tot en met XXL Prijs: 89 euro