Xpd VS1 waterdichte laarzen
Na de allround motoren zien we nu ook de allround kledij op de markt verschijnen. De VS1 sport/tour laars van XPD is daar een goed voorbeeld van. De look van de laars is niet meteen opvallend; er zijn veeleer elementen in verwerkt die deze laars een gedistingeerd, sportief voorkomen geven.De VS1 staat bij XPD onder de sportlaarzen gecatalogeerd. En dat hoort ook zo want het is een slank gelijnde, lichte laars. Desondanks is ze niet overdadig "behangen" met allerlei slijt- en glijvlakken zoals bij de hedendaagse racelaarzen gebruikelijk is. Wie dat wil kan ook bij XPD terecht, maar dan wel voor een ander model.
De VS1 laars is gemaakt uit kunststof. Met uitzondering van de binnenkant van het been is dat een glad, lederachtig materiaal. Aan de binnenzijde van de voet en het been is ander materiaal gebruikt, dat sterk doet denken aan suède. Ter hoogte van het scheenbeen en de hiel zijn stevige, halfharde beschermelementen aan de buitenkant van de laars vastgemaakt. Daar waar de laars het schakelpedaal raakt is er eveneens een verstevigd paneel voorzien. Om de zaak symmetrisch te houden is zowel op de rechter als de linker laars diezelfde versteviging aangebracht. Aan de buitenkant van de voet, ter hoogte van de tenen, is er inwendig een versteviging aangebracht. Dezelfde bescherming is ook aan de enkels gemonteerd. Boven de hiel en de wreef zijn gemakkelijk vervormbare panelen ingewerkt die samen met een rekbaar paneel aan de binnenkant van de kuit voor veel draagcomfort zorgen. Met deze sportlaars kan je gewoon stappen, iets wat met veel racelaarzen niet echt wil lukken. Komt daarbij dat de VS1 laars licht is van gewicht. Een paar laarzen in maat 41 weegt nauwelijks 1.300 gram en dat scheelt aan het eind van de dag natuurlijk een slok op een borrel wat betreft vermoeidheid. De rits aan de binnenkant van de kuit zorgt voor een gemakkelijke instap. Een prettig detail: ter hoogte van de kuit is aan de achterkant een geperforeerd paneel aangebracht en geloof het of niet, dat zorgt in de praktijk zowaar voor voelbare verluchting.
Niettemin scoren de VS1 laarzen erg goed wat betreft waterdichtheid. Herhaaldelijk reden we met deze laarzen ettelijke kilometers door hevige regen maar nooit resulteerde dat in natte voeten. De prettig aanvoelende speciale binnenbekleding bleef steeds kurkdroog. Ook het onderhoud bleek al snel poepsimpel; even met een vochtige spons erover en dan afwrijven met een droge doek, meer is er niet te doen. Wat betreft gebruiksgebied zien we voor de VS1 laars vooral een toekomst op de openbare weg. Zijn laag gewicht, zijn hoog draagcomfort en zijn veeleer bescheiden voorkomen nodigen uit om hem in combinatie met een brede waaier van motoren te gebruiken. Voor het echte circuitwerk is de VS1 laars niet geschikt. De laars heeft geen slijtvlakken aan de enkel en de buitenkant van de voet waardoor regelmatig contact met het wegdek niet wenselijk is. De Xpd VS1 laars is te koop in de motorhandel in de maten 36 tot en met 47. De adviesprijs is 169,90 euro.