GPS bevestigingsystemen
Navigatie apparatuur op de motor; we zien het meer en meer. En niet alleen op tourmotoren. Accuraat van punt A naar punt B geraken wil iedereen wel en geleid door een navigatiesysteem vooraf geplande recreatieve trips maken laat je eens zoveel genieten van het motorrijden zelf. En dan hebben we het nog niet gehad over de bijkomende voordelen van zo'n systeem; altijd weet je bijvoorbeeld waar de dichtstbijzijnde benzinepomp zich bevindt en heb je alternatieve wegen nodig wegens files dan zal dat systeem die razendsnel voor je uitdokteren.
Vooraleer dat allemaal mogelijk is moet je natuurlijk zo'n systeem op je motor zien te bevestigen. Wie denkt dat dat moeilijk is heeft ongelijk. Zelfs op de meest uiteenlopende motoren en scooters kan je een navigatiesysteem netjes een plaats geven die de gebruiksvriendelijkheid van de motor en de navigatie apparatuur niet in het gedrang brengt. De voorwaarde daarvoor is enkel dat je weet wat er zoal op de markt te koop is om deze klus te klaren. En dat blijkt bij nader inzien héél wat te zijn.
Eén van de meest gebruikte systemen is datgene waarbij er gebruik wordt gemaakt van een kogelgewricht. Eén bal wordt bevestigd aan het navigatieapparaat en een ander exemplaar op het voertuig waarna de twee door middel van een klem worden verbonden. De verbinding die daardoor ontstaat is zowel stevig als soepel aanpasbaar aan de vereisten. Tevens is het gemakkelijk uiteenneembaar waardoor het navigatiesysteem, zonder dat daarvoor gereedschap nodig is, snel en gemakkelijk kan gemonteerd worden en van de motor kan losgekoppeld worden. Vooral dat laatste is belangrijk want ook de dievengilde heeft al lang een boontje voor navigatiesystemen.
Als we de verzameling kogelsystemen bekijken valt daaruit niet meteen op te maken waar ze bevestigd kunnen worden. Toch zijn ze allemaal ontworpen om op één of meer specifieke plaatsen gebruikt te worden. Hieronder bekijken we ze van dichtbij en leggen uit hoe ze gebruikt kunnen worden.
De meest eenvoudige manier om een navigatiesysteem op een motor te bevestigen is die waarbij het kogelgewricht rechtstreeks op het stuur of op een framebuis wordt bevestigd. Bij naked bikes is dat meestal moeiteloos realiseerbaar. Het nadeel van deze oplossing is echter dat het eindproduct veeleer rudimentair oogt. Bovenstaande bevestigingskits geven dat duidelijk aan maar vinden desondanks in grote getale hun weg naar de consument.
Het bovenstaande model is specifiek ontworpen om vastgemaakt te worden aan de balhoofdplaat. De geïntegreerde M8 bout vervangt één van de bouten waarmee het stuur op zijn plaats gehouden wordt. De montage is dan ook zeer eenvoudig; een bout demonteren en het systeem in het vrijgekomen gat vastzetten, meer is er niet aan. Ook mogelijk is om dit systeem te gebruiken op een andere plaats op de bovenste kroonplaat. In dat geval vervangt het de bout waarmee een vorkbeen in de plaat geklemd wordt. Het spreekt vanzelf dat in beide gevallen het systeem met een juist koppel dient bevestigd te worden; met een loszittend stuur of vorkbeen rijden is zelden goed voor de gezondheid…
Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van het hierboven getoonde modellen. Ze zijn populair omwille van de mogelijkheid om ze in combinatie met andere componenten te gebruiken. Je kan ze bijvoorbeeld aanbrengen tussen een spiegelarm en de montageplaats die daarvoor voorzien is op het stuur. Afhankelijk van het type motor zijn meerdere mogelijkheden te vinden om dit type bevestiging te gebruiken. In sommige gevallen is het gebruiken van een vulbus daarbij onontbeerlijk maar ook die zijn –zelfs in verschillende lengtes- bij je GPS specialist te koop.
Sportmotoren, waarbij in het concept veelal gewoekerd wordt met plaats, zijn op het eerste gezicht "moeilijke klanten" om een navigatiesysteem op te monteren. Tenzij men natuurlijk weet waar de mosterd te halen. De bovenstaande set is ontwikkeld om op de as van de balhoofdlagering bevestigd te worden. Die as is bij heel wat sportmotoren hol uitgevoerd en daarin past het conische deel van de set die na het aanpassen van het geheel vast komt te zitten in de balhoofdas. Het kogelgewricht bevindt zich dan netjes net boven het scharnierpunt van de voorvork; een ideale plaats om een GPS te monteren wegens de goede kijk op het display onder alle omstandigheden.
Motorscooters worden dezer dagen zo afgewerkt dat er nauwelijks een plaatsje te vinden is om er iets bijkomend op te bevestigen. Omdat een gat boren in één of ander onderdeel meestal als ingrijpend wordt ervaren is de bovenstaande set ontwikkeld. Die wordt bovenop het reservoir van de remolie vastgezet. Een snelle en accurate bevestigingsmethode die ook op sommige motoren het overwegen waard is.
Voor die gevallen waarbij een echt wel enorme flexibiliteit vereist is bestaat er een koppelstuk dat het mogelijk maakt om een dubbel scharniersysteem te vormen. Het bestaat uit een as die aan weerzijden voorzien is van een kogelgewricht. Die worden gegrepen door klemmen op hun beurt de verbinding tot stand brengen met de kogelgewrichten die zich op zowel het voertuig als de houder voor het navigatiesysteem bevinden. Die klemmen zijn bovendien verkrijgbaar in verschillende lengtes waardoor er schier ontelbaar veel combinaties ontstaan.
Het nieuwste van het nieuwste is een dubbele klem waarvan de uiteinden tegenover elkaar verdraaibaar zijn.
Heb je er een hekel aan om steeds het volledige bevestigingssysteem van de motor te halen dan bestaat er een elegante oplossing. De schroef waarmee de klem wordt vastgezet kan je immers vervangen door een element dat met een sleutel vastgezet wordt. Het geheel ziet er uit als een tankdop en is ook wat volumineuzer dan de eenvoudige vleugelvormige bevestigingschroef maar is zeker handig voor wie de dure drager van de navigatieaparatuur niet altijd en overal op zak wil hebben als hij de motor achterlaat. Een bijkomend voordeel is dat het navigatiesysteem –eenmaal de bevestigingskit goed afgesteld staat- altijd exact terug op dezelfde plaats staat. Een luxe die je voor je het beseft nooit meer wilt missen…
Tot nu toe hebben we enkel –in vogelvlucht- de universele bevestigingskits besproken. Die worden regelmatig uitgebreid met nieuwe varianten en andere interessante extra's. Goed om weten is echter dat er ook kits bestaan die speciaal voor bepaalde modellen motoren zijn ontworpen. De lijst is lang en wordt geregeld aangepast: Yamaha FJR1300, BMW R1100GS, BMW R1150GS, BMW R1200GS, BMW R1150RT, BMW R1200RT, Suzuki DL1000, Honda ST1300, Honda Varadero, BMW K1200GT, BMW K1200S…
Omdat deze steunen niet zelden met CNC technieken uit aluminium zijn gefreesd ogen ze soms echt luxueus , terwijl door het integreren van motortypes in het systeem het geheel optisch ook al een hoger niveau haalt. Hieronder tonen we een collage van een handvol van die systemen. Geef toe; ze zien er stuk voor stuk héél gelikt uit…