Garmin 340LM/350LM testverslag
Garmin heeft met zijn Zümo reeks speciaal voor het motorrijden ontwikkelde toestellen in zijn gamma. De 350LM en de 340LM zijn de jongste en nieuwste aanwinsten in dit rijtje.
De 350LM blijft met zijn advies verkoopprijs van 499 euro net onder de –vooral psychologische- 500 euro grens. De 340LM verschilt alleen wat betreft de geladen kaarten met de 350LM; waar je op de 350 de gegevens krijgt van geheel Europa steekt er op de 340LM enkel de West Europese kaart. De 340 kost dan ook 50 euro minder dan de 350LM.
Zijn de Zümo 660, 220 en 210 strakke, recht gelijnde toestellen wat betreft behuizing, met de 340/350LM keert Garmin op dat vlak een beetje terug in de tijd. De 340/350LM heeft een gewelfde vorm die ietwat doet denken aan die oorspronkelijke Zümo, met andere woorden het type 500.
Het verschil is wel dat er deze keer een geribbeld kunststof jasje over het harde frame is aangetrokken. De 350 LM ligt daardoor niet alleen steviger en slipvrijer in de hand (belangrijk met motorhandschoenen) maar zal waarschijnlijk ook beter bestand zijn tegen kleine ongelukjes. De Zümo 340/350LM is niet alleen water- maar ook brandstofbestendig.
Dat de Zümo 340/350LM speciaal voor motorrijden ontwikkeld is merk je van zodra je de verpakking openmaakt. Er is ruim bevestigingsmateriaal voorzien om hem op de motor vast te maken; de bevestigingsbeugel doet rudimentair aan in vergelijking met de look en feel van het toestel zelf maar is meer vertrouwenswekkend dan het bijgesloten systeempje waarmee je de 340/350LM in de wagen dient vast te zetten.
Om de 340/350LM aan te sluiten op de batterij van je motor of scooter is vanaf de fabriek een kabelboom voorzien. Die is wel uitgerust met een zekering maar niet montageklaar. Garmin heeft namelijk blijkbaar nog steeds niemand in dienst om kabeloogjes aan het uiteinden van de kabels te zetten. Die kabeloogjes worden trouwens ook niet in het pakket voorzien en moeten dus apart aangeschaft worden. Jammer want dit apparaat verdient, gezien zijn prestaties en reputatie, zeker een betere afleveringservice op dat punt.
Als ietwat handige doe-het-zelver heb je desondanks geen probleem om de 340/350LM op je voertuig te monteren. Je dient wel de montagesteun nog in elkaar te zetten maar daarna gaat het aansluiten op de batterij van je motor(scooter) als een fluitje van een cent. De plus en de min verbinden met respectievelijk de rode en zwarte draad en klaar is kees.
De kabel is ook mooi lang uitgevoerd waardoor je moeiteloos de afstand van de batterij naar de plaats waar je de GPS wilt hebben overbrugt. De Zümo 340/350LM zit in de bijgeleverde steun als gegoten en dus ook mooi stevig vast. Gedurende de intensieve testperiode kwam daar geen verandering in; je kunt dus in alle rust op die bevestiging vertrouwen.
Om de 340/350LM aan te zetten dien je op de linkerzijde van de bovenkant gedurende korte tijd een knopje ingedrukt te houden. Dat knopje zit verborgen onder de kunststof huid van het toestel en is dus waterdicht. Jammer is het dat je niets voelt overgaan als je druk uitoefent, met dikke handschoenen is het contact met het toestel tijdens die handeling echt niet denderend.
Eens dat gedaan komt het TFT kleurenscherm tot leven. Het scherm heeft een diagonaal van 10,9 centimeter en een beeldresolutie van 480 bij 272 pixels. Met andere woorden de schermkwaliteit is mooi hoog hetgeen zowel de afleesbaarheid als het gevoel van comfort ten goede komt. Het oog wil nu eenmaal ook wel eens wat en juist daarom is het afregelen van de schermhoek aan jouw wensen heel belangrijk, zo niet offer je wellicht ongewild heel wat beeldkwaliteit op.
Een duidelijk beeld is zeer belangrijk en dat weet men bij Garmin blijkbaar goed want de manier waarop de kaarten getoond worden is in vergelijking met de voorgaande modellen verbeterd. In plaats hoofdzakelijk de wegen en de waterwegen aan te geven kan men nu bijvoorbeeld ook op de kaart zien waar men in een stedelijk gebied belandt. Dat is voortaan in een grijze achtergrondkleur weergegeven. Handig als je druk verkeer tracht te vermijden...
Ook op andere punten is het grafische gedeelte aangepakt. Zo is de weergave van rijbaanassistent verbeterd. Waar vroeger enkel een driedimensionale voorstelling van de rijbanen werd aangegeven is er naast dat beeld nu ook in een tweede venster een plattegrondsaanzicht voorzien. 't Draagt in vele gevallen bij tot de duidelijkheid waar anders getwijfeld kon worden aan de aangegeven route.
Voor wie allerlei bijkomende gegevens wil over de af te leggen route is er een supercomplete lijst met gegevens beschikbaar die je op een apart scherm gegroepeerd kunt oproepen. In beperkte mate kan je ook aanpassen wat er aan gegevens op het standaard scherm verschijnt. Met de verschillende aangeboden "skins" die daarvoor gebruikt worden is het wel eventjes uitkijken geblazen; sommigen nemen zoveel plaats in op het scherm dat ze de weergave van de navigatie in het gedrang brengen. Voor gebieden waar geen wegen zijn kan je onder andere gebruik maken van de kompasweergave.
Wie wil kan ook een onderhoudsplan in de Zümo ingeven, afhankelijk van de gereden kilometers zie je dan welke werkzaamheden aan de orde van de dag zijn. Handig, maar vergeet niet dat je -om het systeem optimaal te benutten – dan altijd met je GPS aan moet rijden. En dat zien we bij 99% van de gebruikers niet meteen te gebeuren…
Mooi is ook dat de vooraf geïnstalleerde City Navigator® NT Europa versie alle gegevens bevat die je nodig hebt om in dit werelddeel te navigeren. De LM aanduiding in de typeduiding (bv 340/350LM) geeft bovendien aan dat deze kaart levenslang gratis kan geûpdatete worden, wat uiteindelijk wel een slok op een borrel scheelt over de jaren, tenminste als men steeds de recentste gegevens op zijn toestel wil.
Garmin heeft zijn nieuwste trouwens ook een geheel nieuwe besturingssoftware meegegeven. Ietwat minder intuïtief te bedienen dan de voorgaande versie maar even uitgebreid wat betreft mogelijkheden zal je al snel je weg vinden door de menu's via het touchscreen. Bedienen gaat ook met handschoenen aan maar voor het betere werk kan je die toch maar beter uittrekken. Een adres intypen wordt anders soms wel eens een héél enerverende bezigheid.
Van routes gesproken; de 340/350LM kan er 100 in zijn geheugen opslaan naast 1000 waypoints, favorieten of locaties. Het geheugen van het toestel is uitbreidbaar via de montage van een micro SD geheugenkaart.
Om de medialiefhebbers de desillusie te besparen dienen we meteen te melden dat de 340/350LM, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de duurdere Garmin Zümo 660LM, geen MP3 speler functie heeft en ook niet tot fotoweergave in staat is. Ook fotonavigatie wordt niet ondersteund door de 340/350LM. De ingave en het gebruik van eigen POI's (points of intrest) is echter wel mogelijk.
Op gebied van navigeren hebben de Garmin toestellen een reputatie te verliezen. De 340/350LM vormt daar geen uitzondering op en biedt dan ook de intussen traditioneel geworden grote mogelijkheden van de Garmin technologie aan aan zijn gebruiker. Adressen, steden, en handige locaties (zoals banken, benzinestations, bezienswaardigheden en dergelijke) worden moeiteloos opgezocht en bereikt. Ook kan men zelf routes samenstellen. Dat kan zowel in het toestel zelf als met een externe computer.
Garmin heeft daarvoor gratis te downloaden software ontwikkeld die BaseCamp noemt. Wie bekend is met de voorganger van dit programma –MapSource- zal daarin zowel overeenkomsten als verschillen ontdekken. In grote lijnen blijven de mogelijkheden van BaseCamp voor de doordeweekse gebruiker op het niveau van MapSource; 't is des te meer jammer dat men een ander kleedje aan BaseCamp heeft gegeven waarin de MapSource gebruiker niet meteen zijn weg vindt.
Routes rechtstreeks vanuit MapSource op de Zümo 340/350LM zetten gaat trouwens niet; je dient ze eerst in BaseCamp te importeren om ze vervolgens vanaf dat platform naar de 340/350LM te kunnen sluizen. Niet meteen handig maar het kan blijkbaar nu eenmaal niet anders. En toch hadden we dat graag anders gezien, in de computerwereld kan het wel dus waarom niet in de sofware voor navigatiesystemen…
Anderzijds is het niet zo dat je enkel met de nieuwste computersoftware contact kunt maken met de 340/350LM. Via de USB ingang kan je een pc met WindowsXP en latere bestuurssoftware aan het toestel aansluiten. Voor Mac gebruikers is systeem 10.4 en later nodig om met deze Garmin te communiceren.
Horen wat je Zümo je te vertellen heeft, 't draagt bij tot een nog betere navigatie. De audio van de 340/350LM kan je zowel via Bluetooth als via het vertrouwde traditionele oortje-met-kabeltje aftappen. Weet echter dat indien je het niet-draadloze systeem gebruikt je een klein lekje creëert in de beschermende huid van de Zümo waardoor vocht de kans krijgt om tot het interieur door te dringen. Voor gebruik op de motor in weer en wind adviseren we dan ook graag het gebruik van een Bluetooth installatie.
Met de komst van de 340/350LM heeft Garmin een toestel op de markt dat zich wat betreft prijs onder de reeds langer bestaande Zümo 660LM situeert. Voor iemand die geen belang hecht aan de betere mediamogelijkheden van die 660LM en enkele toebehoren waarmee die wordt geleverd (onder andere een draagtas van zeer goede kwaliteit) is de 350 LM beslist wel een aanrader.
Voor de Garmin Zümo 340/350LM zijn zowel door Garmin als door externe leveranciers accessoires ontwikkeld. Dat de toebehorenwereld zo reageert is een goed teken; meer dan ooit let men heel goed op waarin men investeert en dat zowel wat betreft ontwikkelings- als productiekosten.
De Garmin Zümo navigatiesystemen zijn te koop op tal van plaatsen. De prijzen zijn zowat overal gelijk dus is het veeleer de service die een verschil gaat maken bij de aankoop. We raden dan ook sterk aan om met specialisten zaken te doen omdat die op je vragen -die onvermijdelijk naar boven komen tijdens het gebruik- een zinvol antwoord kunnen geven.
De gebruiksdrempel wordt er zeker lager door én niet zelden geven die bedrijven ook cursussen die heel verhelderend werken. Een tip: kijk voor voorbeelden van deze diensten op de website van Waypoint Zolder en je weet meteen waar MotorLife zijn mosterd haalt ;-D