Garmin GPSmap 276c testverslag
De Garmin GPSmap 276C ligt als keuze voor motorrijden misschien niet meteen voor de hand, want de 276C wordt door Garmin in eerste instantie naar voor geschoven als een toestel dat geschikt is voor maritiem gebruik. Omdat het een waterdicht toestel betreft dat gemonteerd kan worden op de motor –en op advies van onze twee Garmin specialisten- lieten we ons toch overhalen om ook dit Garmin model uitvoerig aan de tand te voelen…De eigenschappen van de 276C bij maritiem gebruik zullen we in het kader van dit artikel niet uitvoerig bespreken. Vermeldenswaardig is echter dat het toestel zich bij gebruik op het water ontpopt als een kaartplotter, zich laat koppelen aan NMEA bronnen voor het meten van de diepte en watertemperatuur en een Cours Deviator Indicator bezit. Bovendien verschaft het ook informatie over de stand van de maan en de zon en over de tabellen met de beste vistijden. Maar nu terug naar de motorwereld. De 276C is een uit de kluiten gewassen toestel. Het bezit een 83 bij 65 millimeter groot 256 kleuren TFT scherm met een resolutie van 480 x 320 pixels en weegt 390 gram. Rechts naast het display bevinden er zich een aantal knoppen die niet alleen ruim van afmetingen zijn maar ook relatief ver uiteen staan, waardoor het heel gemakkelijk wordt om te bedienen met handschoenen aan. Het geheel heeft een uitklapbare antenne en een ingebouwde herlaadbare lithium-ion batterij die een autonomie toelaat van 5 tot 15 uur naargelang het gebruik (en dan vooral de ingestelde lichtsterkte van het scherm).
De 276C laat zich met een 12 volt stroombron verbinden via een speciale kabel. Die kabel bevat ook een aansluiting voor een "oortje", zodat de gesproken aanwijzingen via dat apparaatje klaar en duidelijk tot de gebruiker doordringen. Het volume van de gesproken assistentie is regelbaar en ook de helderheid van het scherm is instelbaar. Gebruik je de 276C in donkere omstandigheden dan schakelt het scherm automatisch over op nachtweergave, wat naar wens natuurlijk kan uitgeschakeld worden.
Interessant zijn de grote opslagmogelijkheden van de 276C. Hij kan 3.000 waypoints, 50 omkeerbare routes, 10.000 track logpunten en 15 tracks opslaan. Dat is ruim voldoende om je navigatiegegevens gedurende meer dan een week motorrijden op te slaan, hetgeen perfect van pas komt als je een meerdaagse reis onderneemt.
Het geheugen van de 276C wordt gevormd door een verwisselbaar Garmin geheugenkaartje dat in het toestel wordt ingebracht. Standaard word het toestel geleverd met een 256 MB geheugenkaart, maar in optie kunnen er meerdere kaarten met een dezelfde, hogere of een lagere hoeveelheid geheugen aangeschaft worden. Met 256 MB is het potentieel van het toestel echter meer dan voldoende om een enorme hoeveelheid data op te kunnen slaan. Om de 276C op onze testmotor te monteren, deden we beroep op de standaard houder van Garmin (een deel van de bijgeleverde marine mount) gecombineerd met een RAM systeem. De snelle montage en demontage van deze combinatie die we reeds uitgebreid aan jullie voorstelden in de test van de Garmin Quest, had ons daartoe overtuigd en ook deze keer hadden we geen enkele negatieve ervaring met dit eenvoudige, maar heel doeltreffend werkende systeem. Gebruik makend van de uitvoerige opslagmogelijkheden van de 276C stoomden we het apparaat klaar voor een reis die alles samen ongeveer een week zou duren. De routes werden deze keer aangemaakt in MapSource versie 6.9.2 en City Navigator 8. Daarna werden de diverse routes geladen en kon het eigenlijke testen beginnen.
Het grote scherm van de 276C doet heel luxueus aan eenmaal je er mee gaat rijden. De kaart staat glashelder op het display en door de echt wel respectabele afmetingen van het scherm, is de wegenkaart die je gepresenteerd word erg overzichtelijk en gemakkelijk af te lezen. Bovendien staan ook de door jou gewenste bijkomende gegevens over je trip je klaar en duidelijk voor ogen en kunnen op meerdere manieren worden weergegeven. Je kan kiezen om ze in een kolom aan de rechter zijde van het scherm weer te geven in kleine of grote afmetingen. Projectie op de kaart kan ook, dan worden er in de vier hoeken van het scherm gegevens geprojecteerd en wordt de kaart nog wat groter. Bovendien kan je uit een hele rits mogelijkheden kiezen wat betreft je keuze van gegevens die je in het oog wenst te houden. Dé droom van elke controle freak! Wie niet graag steeds maar met cijfertjes wordt geconfronteerd kan ervoor kiezen om enkel de kaart te zien… Inderdaad, het aantal mogelijkheden om het scherm te personaliseren is schier onbeperkt!
Voor een anders opgevat scherm kiezen kan ook. Met een druk op de knop "page" kom je terecht op een scherm dat de chronologische lijst van aanwijzingen weergeeft die je in het traject zult tegenkomen. De richting, de tijd en de afstand die je nodig zal hebben om het volgende punt te bereiken, wordt automatisch bijgehouden en onderaan krijg je te zien wanneer je zal aankomen op je eindbestemming en na hoeveel kilometer dit zal gebeuren. Ben je daarmee niet tevreden dan brengt een volgende druk op de "page" knop je bij een scherm dat als trip computer fungeert. De gegevens die daarop weergegeven worden kan je vrij kiezen, zodat ook hier het motto van "u vraagt, wij draaien" gehuldigd wordt.
Eén van de zaken die ons meteen opviel, is dat er in de 276C een Vlaams sprekende dame het woord voert. Natuurlijk kan je uit een heel harem van adviseuses die allemaal een andere taal spreken, je keuze maken. Vreemd genoeg kan je echter nog steeds niet voor een mannenstem kiezen. Met de navigatievaardigheid van de meeste dames van vlees en bloed in het achterhoofd, zou je daarin als manspersoon met ervaring in die zaken nochtans meer vertrouwen hebben. Maar dat even helemaal ter zijde. De 276C loodste ons zonder problemen over de routes die we vooraf geprogrammeerd en ingevoerd hadden. Foutloos en accuraat werd elke meter van de trajecten afgewerkt en dat was deze keer echt geen gemakkelijke opdracht, want voor de testen van de 276C waren we helemaal naar de Yorkshire Moors gereden om er zijn capaciteiten uit te proberen op de kleinste weggetjes die we op de kaart konden vinden. Sommigen waren niet breder dan een karrenspoor en leidden ons door een zo goed als verlaten landschap… maar de dame die in de 276C verborgen zat loodste ons overal perfect door. Meer zelfs, op het grote scherm konden we perfect in de gaten houden hoe het traject er uit zag dat zich voor onze wielen zou ontrollen. Een extra veiligheid die niet te versmaden is, al mag je dan wel niet té hard aan het gas gaan hangen, want zowel de baan als de kaart op het display in de gaten houden kan bij hoge snelheden beslist wel gevaarlijk zijn…
De opslagkwaliteiten van de 276C bewezen hun diensten. Track na track sloegen we in het geheugen op. Ze nadien herkennen was niet moeilijk want de 276C geeft je de mogelijkheid om die tracks een specifieke naam te geven. Doe je dat niet dan slaat de 276C die onder de datum op waarop je je rit maakte. De aldus opgeslagen tracks gebruikten we daarna om perfecte routes te genereren, zodat de door ons gereden trajecten tot op de meter juist kunnen nagereden worden door wie daar zin in heeft. Je vind de twee meest interessante tracks van deze reis in de bibliotheek op onze website. Het enige nadeel dat aan dit toestel kleeft is volgens ons dat het nogal grote afmetingen heeft. Met een lengte van 145 millimeter, een breedte van 80 millimeter en een dikte van 40 millimeter is het niet zomaar in elke jaszak onder te brengen. Iets dat bij een Quest wel perfect mogelijk is. Daartegenover staat dat de 276C een heel veelzijdig toestel is dat door zijn groot en duidelijk display héél gemakkelijk en snel afleesbaar is. De opslagmogelijkheden zijn subliem en laten je toe om zowel heel wat data in te voeren of al rijdend te registreren. Het feit dat de 276C bovendien ook op een boot en in een auto inzetbaar is én autonoom kan werken (en dus bruikbaar is zonder externe voeding), heeft een positieve invloed op de eindbeoordeling. De Gamon GPSmap 276C zoals wij die gebruikten tijdens de test, kost inclusief de automotive kit met 256 mb module 1.234 euro. De RAM montagesteun kost (afhankelijk van de motor waarop het geheeld dient gemonteerd te worden) 56 euro en het oortje 32 euro.