Garmin Zümo 220 testverslag

Share

Garmin heeft zijn aanbod van speciaal voor gebruik op de motor ontwikkelde toestellen uitgebreid tot drie. De Zümo 220 is de 550 en 660 modellen komen vervoegen. De 220 betekent een uitbreiding van het gamma naar beneden toe, niet zozeer wat betreft prestaties maar wel qua prijs. Het complete Zümo 220 pakket gaat de deur uit voor 399 euro.
Wat betreft look & feel van de 220 is Garmin duidelijk dezelfde kant uit gegaan van de 660. De 220 heeft een platte, doosvormige behuizing die 107 bij 85 millimeter meet en 23 millimeter dik is. Met zijn 215 gram gewicht is de 220 de lichtste uit de Zümo-serie. Op gebied van schermafmetingen staat hij samen met de 550 op een gedeelde tweede plaats, die zet ook zijn informatie op een 7,2 bij 5,4 centimeter groot scherm neer. Op gebied van bedieningsknoppen is hij dan weer de evenknie van de 660, want ook de 220 heeft enkel en alleen een aan en af-knop, de rest van de bedieningen geschiedt via het als een aanraakscherm uitgevoerd display.
De 220 kan gebruikt worden zowel op de kracht van zijn verwisselbare lithium-ion batterij als op boordstroom. Volgens de gegevens ons door Garmin verstrekt moet de batterij tot 8 uur autonomie garanderen, maar in de praktijk bleek veel af te hangen van wat je van het toestel vraagt op gebied van schermverlichting en dergelijke. In de praktijk was bij ons de kous zo na een uur af vier wel af… Mooi is dat de audio-voorziening in het toestel is ingebouwd en dus niet in de stroomkabel, waardoor de audio aanwijzingen steeds overal en in gelijk welke situatie gehoord kunnen worden. Tof is dat er voor verschillende stemmen kan gekozen worden, via Garmin Garage kan je ze downloaden voor zover ze nog niet op het toestel aanwezig zijn. Op dezelfde website kan je ook verschillende cursors krijgen. Standaard is het toestel voorzien van een keur van (soms grappige) mogelijkheden. Minder leuk is dat het aansluiten van externe audio-voorzieningen (headset) uitsluitend via bluetooth-apparaten kan gebeuren. De aansluiting via de traditionele stekker is immers achterwege gelaten.
De gebruikssoftware is in dezelfde geest opgesteld als die van de 550 en de 660. Je moet dus niet heel de handleiding gaan uitpluizen vooraleer je met deze gps aan de slag kunt. Het overgrote deel van de handelingen doe je instinctief, zelfs diverse meer specialistische instellingen laten zich gemakkelijk vinden en aanpassen zonder dat daarvoor veel voorkennis vereist is. Het Nederlands dat gebruikt is voor de aanwijzingen laat soms wel veel te wensen over. Een detail dat op een apparaat dat afkomstig is van zo'n bekende firma echt wel als pijnlijk amateuristisch overkomt. Zoiets zou je verwachten van een slechte kopie uit China, maar niet op een gps afkomstig van een wereldleider in de branche…
Het scherm is meer dan groot genoeg om zowel de kaart als de geafficheerde informatie duidelijk leesbaar te maken. Aanpassingen aan de gegevens die in het beeld staan gaan simpel; gewoon het betreffende kadertje aanraken en een andere waarde selecteren, zo moeilijk is dat maar. De hoek waaronder de informatie zichtbaar is, is ruim voldoende. Enkel als het zonlicht onder een bepaalde hoek op het toestel valt (strijkend licht), kan het voorkomen dat het moeilijk af te lezen wordt. Via de Ram-bevestigingskit is de positie van de gps echter gemakkelijk en snel te wijzigen, waardoor dat euvel kan verholpen worden. Het toestel wordt geleverd met de geïnstalleerde kaart van Europa, maar desgewenst kan je bijkomende kaarten installeren. De som van het aantal waypoints, favoriete bestemmingen en locaties mag oplopen tot 500. 10 routes kunnen in het geheugen opgeslagen worden. Meer routes meenemen kan via een (niet bijgeleverde) micro SD-geheugenkaart die in het toestel kan ingebracht worden. Op die geheugenkaart kan je ook een bibliotheek van beelden opslaan, want de 220 heeft niet alleen een beeldenbibliotheek die je zelf mag invullen, hij kan ook fotonavigatie aan waarbij hij gebruik maakt van geotagged afbeeldingen. Persoonlijke points of interest toevoegen is zonder meer mogelijk. Met deze gps kan je letterlijk alle kanten uit. Om mp3's te beluisteren ben je echter bij hem aan het verkeerde adres. Wil je deze functie wel dan zal je voor de Zümo 660 moeten kiezen, die niet alleen ook een groter scherm heeft maar ook 200 euro meer kost.
De gevoeligheid van de ontvanger van de 220 is zeer goed. Bebossing of stedelijke ravijnen gooien bij het navigeren geen roet in het eten. Als de route herberekend moet worden, gaat dat razendsnel, je hebt het nauwelijks in de gaten dat de route vernieuwd is, zo snel gaat alles in zijn werk. Stoppen om het apparaat gemakkelijker de parameters te laten verwerken is ook al overbodig, hetgeen vroeger - bij de eerste gps-toestellen - soms wel eens anders was. Voor het opvragen van lijsten van diverse zaken onderweg - zoals pompstations en dergelijke - geldt hetzelfde. De "computer" van de 220 is duidelijk krachtig genoeg om wat hem gevraagd wordt snel tevoorschijn te toveren. De 220 is dan ook echt een kind van zijn tijd. Zo kan hij je desgewenst waarschuwen voor die vaste camera's die niet alleen je snelheid meten maar ook die foto's nemen die je over het algemeen een arm en een been kosten. De lijst van die speedcamera's kan je updaten, zodat je steeds over de laatste lijst beschikt.
De montage van de 220 op de motor is een fluitje van een cent. In de doos zitten al de daartoe benodigde onderdelen. Bovendien is er in de set ook een bevestigingsysteem opgenomen voor het gebruik van de 220 in de wagen, terwijl ook een handleiding niet ontbreekt. Het enige wat Garmin wel "vergeten" is in de doos te steken, is het snoer waarmee je de batterij via netstroom kunt opladen. In accessoire is die voorziening wel verkrijgbaar; een en ander zal dus met de scherpe prijs wel te maken hebben waarvoor dit toestel de deur uit gaat. De lijst van optionele toebehoren is trouwens interessant samengesteld. De Mapsource-software waarmee je op je computer de routes kunt aanmaken zal je er niet vinden, die is standaard in het pakket aanwezig. Een pluspunt want bij veel andere merken moet daarvoor apart geld op tafel komen. Samengevat zijn we na onze test tot de bevinding gekomen dat Garmin er terug in geslaagd is een gps neer te zetten die een echt wel uitmuntende prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Wil je op de motor audio-assistentie dan moet je daarvoor wel een extra toestelletje aanschaffen dat via Bluetooth- technologie de aanwijzingen tot in je helm brengt. Daar bestaan relatief goedkope oplossingen voor, maar desondanks komt de totale prijs van een dergelijke uitrusting al snel in de buurt van die van een Zümo 660 in combinatie met een via een draad werkend oortje. 't Is dan ook echt jammer dat de 220 geen aansluiting heeft voor zo'n lekker ouderwets maar afdoend oortje, 't had de keuze tussen de 220 en de 660 veel gemakkelijker gemaakt voor de consument. Maar ja, ook die kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven