Ringo Bluetooth headset testverslag
De bluetooth-techniek kom je tegenwoordig overal tegen. Via dit systeem worden de boodschappen van niet alleen mobiele telefoons draadloos doorgegeven, maar onder andere ook de audio van gps-toestellen en mp3-spelers. Het draadloze dat eigen is aan de bluetooth-techniek maakt hem natuurlijk heel geschikt voor gebruik op de motor, maar zoals altijd is het niet allemaal goud wat blinkt.
Bieden heel wat apparaten de mogelijkheid om via bluetooth contact te maken met ontvangers, die ontvangers zijn in de regel bepaald niet goedkoop te noemen. Bovendien moet je toch wel wat inzicht en geduld aan de dag kunnen leggen om die toestellen met bluetooth-ontvangers in contact te kunnen brengen. Het "paren" zoals dat koppelen heet, is lang niet altijd zo vanzelfsprekend als men uit die benaming zou kunnen afleiden…
't Is dan ook met een glimlach van oor tot oor dat we jullie kunnen melden dat er nu een goedkoop, degelijk en gebruiksvriendelijke bluetooth-ontvanger op de markt is. We testten namelijk de Ringo uit van Lazer en kwamen daarbij tot de bovenstaande conclusie. Waarom doen we hier meteen uit de doeken.
Gebruiksvriendelijk noemen we de Ringo onder andere omdat hij in één stuk is uitgevoerd. Het gaat om een kleine luidspreker waaraan via een flexibel een microfoon is bevestigd. Uit de luidsprekerunit komt een klein kabeltje tevoorschijn, waarlangs de ingebouwde batterij kan opgeladen worden vanaf het elektriciteitsnetwerk via een bijgeleverde laadset. Je moet dus zelf niets monteren om de Ringo gebruiksklaar te maken. Je dient enkel de geïntegreerde batterij op te laden.
Om de unit op te laden volstaat het om het geheel in te pluggen, een verklikkerlichtje, dat net naast de microfoon is ingebouwd, geeft aan of de batterij al dan niet voldoende is opgeladen.
Het inbouwen van de Ringo in een helm is een kwestie van een minuutje. En dat niet alleen in Lazer-helmen, we hebben de Ringo ook in combinatie met andere helmen getest. De luidsprekerunit bevestig je met de bijgeleverde velcro ter hoogte van je oor en de micro plaats je voor je mond. Goed om weten is dat het type helm dat gebruikt wordt niet belangrijk is; je kan de Rongo dus zowel in combinatie met een jet-, een systeem- als een integraalhelm gebruiken.
Als je met een integraalhelm rijdt, kan je de flexibel achter het wangstuk van de binnenbekleding laten doorlopen, zodat je er geen hinder van ondervindt tijdens het gebruik. Omdat de luidsprekerunit slechts een diameter heeft van +/- 40 millimeter en nauwelijks 9 millimeter dik is, past de Ringo zo goed als in elke helm zonder de oorschelp te irriteren.
Tot zover de fysieke montage. De Ringo paren met een bluetooth-toestel gaat als een fluitje van een cent. We slaagden er moeiteloos in , na het lezen van de beknopte maar duidelijke handleiding (Engels/Frans/Spaans/Portugees/Italiaans/Duits maar jammer genoeg geen Nederlands) om van bij de eerste poging zowel een Zümo 660 als een mobiele telefoon in verbinding te stellen met de Ringo.
Mooi was dat de beide toestellen steeds weer automatisch verbinding maakten met de Ringo van zodra we dat wensten. Achteraf heb je er dus geen omkijken meer naar, gewoon de Ringo en het brontoestel aanzetten en klaar is kees.
Het feit dat de Ringo super eenvoudig bediend wordt - er is enkel de aan/uit knop - maakt dat je echt geen raketgeleerde moet zijn om hem te gebruiken. Gewoon de knop die zich net naast de microfoon bevindt indrukken, is alles wat je moet doen om de zaak operationeel te hebben.
De geluidssterkte is niet regelbaar maar staat standaard zo ingesteld dat je klaar en duidelijk verstaat wat er uit de luidsprekerunit komt. Bij snelheden tot om en bij de 140 kilometer per uur konden we nog altijd duidelijk de aanwijzingen van de gps horen…
Over de afstand die we van de gps mochten nemen zonder dat het contact verbroken werd, waren we al even goed te spreken. We liepen - in open lucht - zowaar bijna 100 meter van de motor weg, zonder dat zelfs maar de kwaliteit van het signaal eronder ging leiden, laat staan dat de verbinding verbroken werd. Ook was de autonomie bepaald niet kinderachtig; we reden gedurende een geheel weekend met de Ringo in combinatie met een gps-toestel zonder de batterij van de Ringo te moeten opladen.
En dan de prijs. Geloof het of niet maat de Ringo gaat, compleet met alles erop en eraan, over de toonbank voor de vlijmscherpe adviesprijs van 45 euro. Gezien de geboden kwaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem een schijntje als je het ons vraagt.