Over Franse en Italiaanse wegen...
Tekst & beelden: Louis Weenen/ Yo de Wit
Zowat 3.200 km stond op onze teller, toen we met pijn in het hart onze trouwe reisgezel, de BMW R 1200 GS bij de invoerder inleverden. De uitmuntende reistrail van het Duitse merk heeft onze verwachtingen meer dan ingelost en zadelt ons op met heimwee naar nog meer reiskilometers.
Bestemming?
Bang als we waren dat overvloedige regenbuien onze reispret wel eens zouden kunnen vergallen, hadden we er de Europese langetermijnvoorspellingen bij gehaald en die bepaalden onze reisbestemming. Van de R 1200 GS zelf wisten we dat hij de moeilijkste routes aankan, dus gingen we geen enkele hindernis uit de weg. We vertrokken dan maar via Torgny naar Oyonnax, reden via de Franse Alpen naar het Italiaanse Como-meer om daarna via Nice in Frankrijk onze tenten op te slaan in Grasse. Vervolgens bracht een zware Alpenrit ons naar Annecy, waar we nog even energie bijtankten om opnieuw via Torgny huiswaarts te keren. In totaal hebben we zowat 400 kilometer autosnelwegen gebruikt; het ging dan nog vooral om de verbindingsrit Buggenhout-Torgny en terug. In Italië reden we 20 kilometer langsheen de autosnelweg en daarvoor betaalden we de ronde som van 2 euro.
Torgny
Het lieflijke dorpje Torgny, één van de mooiste van Wallonië, dat zich in de Pays de Gaume op 8 kilometer van Virton bevindt, hadden we tijdens een vorige reportage eerder toevallig ontdekt. Het plaatsje valt vooral op door zijn kleurrijke woningen en krijgt daarom als bijnaam "la Provence Belge".
Als je er langs komt moet je zeker even gaan tafelen bij "La Grappe d'Or". Het restaurant heeft een Michelin-ster en dat dankt het vooral aan de inventieve keuken van zijn chef Clément Petitjean. Elders in het dorpje vind je nog twee andere restaurants met vlot betaalbare menu's.
Voorts beschikt het dorp over de wijngaard "Le poirier du Loup" en als je even tijd hebt, kun er de plaatselijke wijnproductie gaan proeven.
Naar Italië
Van Torgny gaat het langs knappe en kleine D wegen naar Oyonnax in het departement Rhone-Alpes. Vooral de streek rond Verdun oogt erg mooi. Oyannax zelf is een etappestad voor je de Alpen induikt. We blijven er niet overnachten maar zakken af naar het ietwat verder gelegen Saint-Germain-De-Joux, waar we 's avonds worden getrakteerd op een vuurwerk, maar ook op regen. Wanneer we 's anderendaags vertrekken, ziet het weer er allesbehalve aanlokkelijk uit en zelfs in augustus kan het in de Alpen behoorlijk koud zijn. We trekken dan ook onze regenpakken en pullovers aan om maar beter op alles voorbereid te zijn. We volgen een beetje de wegen van de Ronde van Frankrijk en rijden via Les Arcs en Les Thuiles Italië binnen. Het is een adembenemende kennismaking met het hooggebergte en met de eigenschappen van onze grote reistrail, die zich erg goed voelt in deze omgeving. Voor mijn vrouw en passagier is het even huiveren. Niet verwonderlijk wanneer je weet dat ze last heeft van hoogtevrees. Onderweg eten we in een restaurantje een lekkere omelet met de plaatselijke kaas en dat maakt toch veel goed. Na een lange en vermoeiende rit bereiken we Como, de stad die zijn naam heeft gegeven aan het bijbehorende bekende meer. Hier zullen we twee dagen verblijven.
Como meer
Reizen met de motor zonder problemen is blijkbaar een utopie. Onderweg kreeg we al af te rekenen met een bij in onze helm. Gelukkig reageerde mijn passagier alert om het gif van de angel te verwijderen, zodat de schade beperkt bleef tot een rode bobbel. Net voor het inkomen van Como zien we op onze motorcomputer dat de achterband vervaarlijk druk verliest. In een plaatselijke garage wordt een joekel van een spijker verwijderd en de band voorlopig gerepareerd. Goed Italiaans vakwerk mogen we zeggen, want onze achterband zal het voor de rest van de reis probleemloos uitzingen. Het weer speelt ons weer parten zodat we Como in de gietende regen bezoeken.
We vluchten letterlijk de vele kerken binnen en vinden tenslotte troost aan de tafel van een heerlijk restaurant. 's Avonds is het wat minder gaan regenen en maken we een korte verkenning in de hogerop gelegen dorpen langsheen het meer. Dag twee is de temperatuur met zowat 15 graden gestegen en is het eindelijk volop zon. Daarom rijden we de 160 kilometer rond het meer, laten ons twee keer verleiden tot een duik in het heerlijk koele water, ontdekken de mooie dorpjes en genieten van de uitzonderlijk goede en betaalbare gastronomie.
Grasse
We verlaten Italië en gaan opnieuw richting Frankrijk. We doen dit opnieuw langs een mooie route maar worden in de buurt rond Como toch gevangen in het drukke verkeer. Daarna wordt het opnieuw een stukje mooier en rijden we langs cols en mooie bergdorpjes naar Grasse. We bereiken eerst het erg drukke Nice en spoeden ons zo snel mogelijk naar de stad van de parfum. We trekken een dag uit om de mooie stad te bezoeken en beleven de verrassing van de dag wanneer we in de van oorsprong gotische Notre-Dame-du-Puy kathedraal drie authentieke schilderijen van Rubens zien hangen. We kunnen natuurlijk niet voorbij aan dit centrum van het parfum, dus bezoeken we ook nog een van de vele in werking zijnde parfumbedrijven en het museum van de parfum.
Tour achterna
Een echt zware rit wordt die van Grasse tot Annecy. We volgen hier echt het spoor van de renners van de Tour de France. We beklimmen achtereenvolgens de hoogste berijdbare Europese bergtop, de col de la Bonnette, doen vervolgens de Galibier en de Telegraphe aan. De Col de la Madeleine moeten we aan ons laten voorbijgaan wegens passagierprotest.
Klimmen en dalen op Cols met de motorfiets is natuurlijk een stuk makkelijker dan met de gewone fiets, maar toch moet men zich blijvend concentreren, de haarspeldbochten nauwgezet volgen, tijdens het dalen tijdig in de remmen kruipen en rekening houden met de vele fietsers en tegenliggers die vaak vanuit het niets opduiken.
Het is dan eerder moe en voldaan dat we Annecy en zijn meer bereiken; Annecy toevallig ook een etappestad van de Tour 2009. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat we genieten van een echte "kaasraclette" uit de streek.
Dortan
Het weer voor onze voorlaatste etappe richting Torgny is eerder wisselvallig. Hier kunnen we onze reistrail testen op zijn waterbestendigheid. Ondanks het gebrek aan een echte kuip blijven we behoorlijk beschermd tegen de regen. Met dank toch aan een doeltreffend windscherm.
We ontbijten in Dortan en staan even stil bij een stukje gruwelijke geschiedenis. Het is 21 juli 1944 wanneer de commandant van terugtrekkende nazitroepen het bevel geeft om de gemeente plat te branden. In totaal gaan 171 huizen in de vlammen op en het duurt 10 jaar wanneer Dortan opnieuw zal opgebouwd zijn. Alleen het kasteel wordt gespaard. In totaal zullen 17 verzetslui, zogenaamde maquisards, doodgemarteld worden.
De dorpspastoor en voorts 8 burgers waaronder een vrouw worden in het dorp geëxecuteerd. Ter plaatse herinneren een bord en enkele foto's aan deze wandaad.
Grote onderscheiding
Vanuit Dortan rijden we naar Torgny en doorkruisen daar de slagvelden van de eerste wereldoorlog. Stille getuigen van nog meer oorlogswaanzin. Vanuit Torgny gaat het ten slotte via de autosnelweg naar huis.
Het is duidelijk dat dit soort reizen onze GS zeer goed ligt. Op de autosnelweg trekt hij zeer goed zijn streng, maar het is vooral op de bochtige wegen met vaak een verraderlijke ondergrond dat de BMW ons meer dan aangenaam verrast. Ook het duo rijden is een openbaring. De GS blijft zwaarbeladen met zijkoffers, topcase en een passagier vederlicht aanvoelen. De krachtige 105 pk tweecilinder met een vrijgevige koppel, verbonden met een puik zwaartepunt en een voortreffelijke vering, zorgen voor onvergetelijke reissensaties.
Blijkbaar zijn wij niet alleen onder de indruk van zijn rijeigenschappen. Nooit zoveel R 1200 GS motorfietsen gezien als tijdens deze reis. Een beter consumentenvertrouwen is nauwelijks denkbaar. We denken eraan flink te gaan sparen en ons deze motorfiets privé aan te schaffen. Zonder overdrijven krijgt hij van ons een grote onderscheiding als reismotor